Fluitend geluid bij koude start

Plaats reactie
Duce87
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2019 - 20:09

Goedendag,

Sinds enkele weken maakt mijn Volvo 2.5T een vrij hard fluitend geluid nadat de motor gestart is. Het geluid verdwijnt na ongeveer 10-20 seconden. Als de motor even heeft gedraaid komt het geluid bij de volgende start niet terug. In eerste instantie dacht ik dat het iets met de distributieriem te maken had aangezien deze op leeftijd vervangen moest worden. Er was ook een kleine olielekkage gevonden langs de achterste nokkenas keerring. Inmiddels is de distributieriem vervangen en beide nokkenas keerringen, maar helaas is het geluid bij een koude start niet verdwenen.

De specialist denkt nu dat het de Turbo is en vermoedt dat de schoepen van de turbo tegen de behuizing krassen. Aangezien dit een vrij dure reparatie is en hij het niet 100% zeker is zou ik willen weten of iemand hier ervaring mee heeft?

Alvast dank voor jullie expertise :)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Vrij zeker dat de carterventilatie verstopt zit of dat het membraam gescheurd is. Ook kan de slang naar klepdeksel verteerd zijn.

Start hem eens zonder de olievuldop bij de eerst volgende koude start, als het dan weg blijft weet je het zeker.

Typisch kwaaltje.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArjanK1981
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20

Misschien heb je er wat aan om uit te sluiten: mijn V70 2.5T heeft dezelfde symptomen en die worden veroorzaakt doordat de bouten van het spruitstuk na verloop van tijd lostrillen waardoor er uitlaatgassen (fluitend) ontsnappen.
Laatst gewijzigd door ArjanK1981 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Duce87
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2019 - 20:09

Dank voor de reacties.

Ik heb hem zojuist gestart zonder de olievuldop, maar hij maakt nog steeds hetzelfde geluid. betekend dit dat ik een verstopte carterventilatie kan uitsluiten?

Het geluid is redelijk snerpend, dus ik denk zelf dat het iets mechanisch moet zijn (maar ben zeker geen expert).
Laatst gewijzigd door Duce87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dan denk ik zomaar dat Arjan in een goede richting zit! Uitlaatspruitstuk wat iets lekt. Deze warmt snel op en zet dan uit (dan weer dicht)
Gebruikersavatar
ArjanK1981
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20

Blade schreef: Dan denk ik zomaar dat Arjan in een goede richting zit! Uitlaatspruitstuk wat iets lekt. Deze warmt snel op en zet dan uit (dan weer dicht)
Klopt helemaal. Schijnt vaker voor te komen bij de 2.5T. Op diverse (Engelse) fora kun je er genoeg over vinden, aangezien het blok ook in Mondeo's en (snelle) Focussen ligt.
Duce87
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2019 - 20:09

Oke hartelijk dank! Ik heb weer wat huiswerk :).

Voor mijn gemoedsrust: is het te verhelpen? Zo ja is dit zelf te doen?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

ArjanK1981 schreef:
Blade schreef: Dan denk ik zomaar dat Arjan in een goede richting zit! Uitlaatspruitstuk wat iets lekt. Deze warmt snel op en zet dan uit (dan weer dicht)
Klopt helemaal. Schijnt vaker voor te komen bij de 2.5T. Op diverse (Engelse) fora kun je er genoeg over vinden, aangezien het blok ook in Mondeo's en (snelle) Focussen ligt.
Bij de oude ook inderdaad. Maar ‘fluitend’ geluid moet ik meteen aan de ventilatie denken. Spruitstuk die lekt fluit niet echt. Meer snerpend geluid, blikkerig.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1555
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Duce87 schreef: Oke hartelijk dank! Ik heb weer wat huiswerk :).

Voor mijn gemoedsrust: is het te verhelpen? Zo ja is dit zelf te doen?
Hitteschild eraf en de losse moeren aandraaien. Meestal de moeren aan de distributie kant.

Komt vaak voor bij de 2.5T, idd soort van fluitend geluid de eerste paar seconden na een koude start.
Duce87
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2019 - 20:09

Gisteren is het hitteschild eraf gehaald en zijn alle moeren nagekeken, maar in geen van de moeren zat beweging. Aangezien het hitteschild er redelijk eenvoudig afging en er een aantal moeren recent vervangen zijn is er waarschijnlijk al iets aan gedaan. Volgens de specialist bevestigd dit het vermoeden dat de schoepen van de turbo tegen de behuizing aanlopen. Doordat de behuizing uitzet verdwijnt dit geluid. Het is voor mij onduidelijk hoe dit kan ontstaan, maar volgens de specialist kan dit zijn veroorzaakt door slechte smering. De olielekkage kan invloed hebben gehad op een lagere oliedruk en het niet frequent verversen van de olie kan hier ook aan hebben bijgedragen.

Heeft iemand dit eerder gehoord?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De specialist kan toch even in de aanzuig kant kijken vd turbo? Dan zie je gauw genoeg of het aanloopt.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1555
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Of even een andere specialist laten kijken...
Duce87
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2019 - 20:09

Vandaag toch maar even langs gegaan bij een Volvo dealer (mede door aanraden van Mechanic en de vastberadenheid van Blade). 2 monteurs hebben geluisterd en waren er beiden van overtuigd dat dit het spruitstuk moest zijn. Aangezien het geluid me mateloos irriteert, de beslissing genomen om het spruitstuk los te laten halen, te laten reinigen en opnieuw te laten monteren met nieuwe pakking (kosten +/- 450 EU). Het bleek dat hier toch speling op heeft gezeten die de pakking heeft beschadigd. Morgen wordt de pakking vernieuwd en krijg ik als het goed is de Volvo terug zonder snerpend geluid bij een koude start.

Ik hou jullie op de hoogte, maar alvast dank voor jullie advies. Heeft me toch een nieuwe turbo bespaard!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

toppie! Ik zou ze er ook even op attenderen dat ze de tapeinden mee vernieuwen. Als ze dat niet doen bestaat de kans dat ze zomaar spontaan afbreken in de toekomst door krimpen/uitzetten. Zit je weer met dat geluid....

Laten ze het spruitstuk 'vlakken'? Zo ja, goed bezig!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier ook net nieuwe pakkingen op een V90 gekregen, het fluiten was eerst alleen hoorbaar bij bijv. een Mc drive waarbij je met raam open langs de muur rijdt.
Dat werd eerst afgedaan als producteigenschap van de dubbele turbo's.
Na enige tijd werd het hoorbaar op de snelweg wanneer ik tijdens het rijden op de cruise een viaduct op reed waarbij er iets gas werd gegeven, uiteindelijk is de pakking vervangen en is het weer stil en ook het verbruik is met 5 tiende afgenomen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

diesel01 schreef: Hier ook net nieuwe pakkingen op een V90 gekregen, het fluiten was eerst alleen hoorbaar bij bijv. een Mc drive waarbij je met raam open langs de muur rijdt.
Dat werd eerst afgedaan als producteigenschap van de dubbele turbo's.
Na enige tijd werd het hoorbaar op de snelweg wanneer ik tijdens het rijden op de cruise een viaduct op reed waarbij er iets gas werd gegeven, uiteindelijk is de pakking vervangen en is het weer stil en ook het verbruik is met 5 tiende afgenomen.
Nieuwe pakking nodig op jouw jonge auto? Dat is wel vreemd toch? Of is de kop er al eens af geweest?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Fluitend spruitstuk perikelen bij de 2.5t. Ik heb er een heel stuk over geschreven in mn topic over de S80. Vlakken van het spruitstuk is de enige blijvende oplossing. Al het andere zijn tijdelijke fixes. Doe het duscineenscgoed en bespaar jezelf een hoop ergernis en geld op de langere termijn. Suc6 ermee.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
firecarp
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26.05.2019 - 14:31

Hoi, afgelopen tijd zelfde euvel gehad. Inderdaad een bout losser dan de rest.
Geluid maar 10 sec. Bouten los, nieuwe pakking en bouten weer vast.
Euvel verholpen...kijken hoe lang dat goed gaat anders wordt het vlakken ;)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Toch wel beide kanten ontdaan van aangekoekt roet?
Duce87
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2019 - 20:09

Inmiddels een aantal dagen verder en het geluid is verdwenen. De oude pakking was beschagd door het loszitten van een van de pijpen (aldus de garage). Ze hebben het spruitstuk niet gevlakt, dus de vraag is hoelang het geluid weg blijft, maar voor nu erg tevreden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”