Vanmorgen wilde ik naar het werk, maar kreeg de deur al niet ontgrendeld. Reservesleutel gepakt, ook geen reactie.
Met de noodsleutel de deur opengemaakt, transponder geplaatst, maar helemaal niets, zo dood als een pier.
Volvo gebeld en binnen 5 min stond de ANWB op de stoep. Accu had nog maar 5v, dus een beetje bijgeladen en toen gestart.
Volgens de ANWB man was de accu in goede conditie, naam meer dan voldoende stroom op.
Ik had de auto gisteren om 16:00 aan de laadpaal gehangen, je hoort dat hij gaat laden en ook de ventilator sloeg aan om te koelen.
Maar gek genoeg was de hybride accu vanmorgen helemaal leeg, --km.
Gisteravond hoorde mijn vrouw de ventilator om 22:30 nog draaien (dat kreeg ik vanmorgen natuurlijk pas te horen).
Dus het lijkt er op dat het laadproces niet goed is gestart, maar wel continu werd gekoeld, met als gevold het leegtrekken van de normale accu.
Ben in de powermode naar het werk gereden en werd gewoon bijgeladen tot de gebruikelijke 10km.
Iemand vergelijkbare ervaring en evt tips?
Accu dood
-
- 2nd Gear member
Ik kan je geen tips geven. Wel krijg ik regelmatig de melding dat mijn accuspanning laag is. Met dit weer slaan de fans aan tijdens het laden.
De Hybride accu wordt netjes opgeladen. Omdat ik de melding van de lage accuspanning heb, vraag ik mij af of het laden van de startaccu wel goed gaat.
Onze problemen lijken dus overeenkomsten te hebben. Je hebt niets aan mijn verhaal maar je lijkt dus niet de enige te zijn.
De Hybride accu wordt netjes opgeladen. Omdat ik de melding van de lage accuspanning heb, vraag ik mij af of het laden van de startaccu wel goed gaat.
Onze problemen lijken dus overeenkomsten te hebben. Je hebt niets aan mijn verhaal maar je lijkt dus niet de enige te zijn.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- RoaldH
- 6th Gear member
Het kan zijn dat je 12v accu wat zwak is waardoor het laden niet goed start.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- arnold_w
- 2nd Gear member
Dat denk ik ook.RoaldH schreef: Het kan zijn dat je 12v accu wat zwak is waardoor het laden niet goed start.
Het was maandag zo warm dat ik de laatste 10km met de airco aan heb gereden, terwijl ik op stroom reed.
Normaliter rijd ik dan zonder airco met het dakje open, maar maandag was het te warm.
Vermoedelijk is daardoor de hoofd accu te ver leeg getrokken, ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de airco stroom zou pakken van het accu pack, omdat volgens de boordcomputer het gebruik van de airco van invloed is op de actieradius.
Nadat de ANWB was geweest ben ik gisteren op diesel heen en weer naar het werk geweest en heb de laatste 5km op stroom gereden, zonder airco.
Daarna geladen en na ca 3 uur stopte het laadproces netjes bij 50km. De ventilator was ook gestopt en vanmorgen startte de auto zonder problemen.
Lijkt er dus op dat het niet zo'n goed idee is om elektrisch te rijden met de airco aan, omdat de hoofdaccu ook niet wordt bijgeladen door de dynamo (wanneer je op diesel zou rijden).
Geen probleem als je halverwege nog een stuk te gaan hebt op diesel, maar dus niet de laatste km's op de accu met airco, dan gaat het laadproces blijkbaar niet helemaal lekker.
Vind het wel een beetje een ontwerpfout, want je zou toch zeggen dat wanneer de auto aan de laadpaal hangt, de stroom voor airco en ventilator via de laadkabel komt en niet van de hoofdaccu. Bovendien zou je ook verwachten dat de hoofdaccu ook wordt bijgeladen, maar die wordt dus juist belast tijdens het laden.
Binnenkort weer voor een beurt naar de dealer, zal ook daar eens vragen hoe het precies zit.
-
- 2nd Gear member
Volgens de handleiding wordt de startaccu ook bijgeladen als de hybride accu aan de stekker hangt. Ik heb zelf het vermoeden dat er vanuit de 220 stopcontact soms te weinig Amperes komen om de koeling ook actief te houden vanuit de stekker. Op dat moment zal de stroom dan waarschijnlijk uit de startaccu komen en zal de accu dus leeglopen i.p.v bijladen
Afgelopen weekend stond mijn auto aan de lader en de hybrideaccu was helemaal vol. Ik startte de standkachel voor de koeling, terwijl de stekker nog in de auto zat. Toen na ongeveer 20-30 min in de auto stapte was de range teruggelopen naar 40 km i.p.v 50 km van een volle accu
Mijn meldingen van lage accuspanning kwamen ook nadat ik een paar dagen nagenoeg alleen maar elektrisch heb gereden.
Afgelopen weekend stond mijn auto aan de lader en de hybrideaccu was helemaal vol. Ik startte de standkachel voor de koeling, terwijl de stekker nog in de auto zat. Toen na ongeveer 20-30 min in de auto stapte was de range teruggelopen naar 40 km i.p.v 50 km van een volle accu
Mijn meldingen van lage accuspanning kwamen ook nadat ik een paar dagen nagenoeg alleen maar elektrisch heb gereden.
- Tukker999
- 4th Gear member
Wat de oorzaak ook is; in geen geval dat er te weinig ampères uit de Schucko stekker komen.
Je kunt hem bijvoorbeeld op 6A zetten en ook dan gaat alles goed.
Denk meer aan een ander probleem, een gecorrodeerde verbinding in de auto, noem maar iets op.
Is de auto uitgelezen?
Zijn er foutmeldingen?
Iets anders. Met dit hete weer moet de accu gekoeld worden. Ook dat kost energie en dus ook afstand.
Net als wanneer je de airco aanzet.
Waaraan herken je een Volvo PIH rijder?
Nou die zit in deze dagen met een verhitte kop achter het stuur omdat hij het vertikt de airco aan te zetten.
Range anxiety.....
Je kunt hem bijvoorbeeld op 6A zetten en ook dan gaat alles goed.
Denk meer aan een ander probleem, een gecorrodeerde verbinding in de auto, noem maar iets op.
Is de auto uitgelezen?
Zijn er foutmeldingen?
Iets anders. Met dit hete weer moet de accu gekoeld worden. Ook dat kost energie en dus ook afstand.
Net als wanneer je de airco aanzet.
Waaraan herken je een Volvo PIH rijder?
Nou die zit in deze dagen met een verhitte kop achter het stuur omdat hij het vertikt de airco aan te zetten.
Range anxiety.....
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- RoaldH
- 6th Gear member
Tijdens het rijden wordt de 12v accu vanuit het 400v circuit geladen. Daarvoor is wel een goed werkende airco nodig. De auto hoef je niet perse op diesel te rijden omdat er geen conventionele dynamo is. Maar op hoeveel A laad jij je accu? Als de accu flink gekoeld moet worden en je laad b.v. op 16A dan kan de tijd dat de 12v accu wordt bijgeladen tijdens het laden van de 400v accu te kort zijn om die voldoende op te laden. Als de 12v accu ook niet meer optimaal is, dan kun je snel(ler) de waarschuwing krijgen van lage accuspanning. Door op 6A of 8A te laden duurt het laden langer en is er meer tijd om de 12v accu vol te krijgen. Het extra koelen van de accu bij 16A en de hoge buiten temperatuur maken die laadtijd van de 12v accu alleen maar korter.arnold_w schreef:Dat denk ik ook.RoaldH schreef: Het kan zijn dat je 12v accu wat zwak is waardoor het laden niet goed start.
Het was maandag zo warm dat ik de laatste 10km met de airco aan heb gereden, terwijl ik op stroom reed.
Normaliter rijd ik dan zonder airco met het dakje open, maar maandag was het te warm.
Vermoedelijk is daardoor de hoofd accu te ver leeg getrokken, ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de airco stroom zou pakken van het accu pack, omdat volgens de boordcomputer het gebruik van de airco van invloed is op de actieradius.
Nadat de ANWB was geweest ben ik gisteren op diesel heen en weer naar het werk geweest en heb de laatste 5km op stroom gereden, zonder airco.
Daarna geladen en na ca 3 uur stopte het laadproces netjes bij 50km. De ventilator was ook gestopt en vanmorgen startte de auto zonder problemen.
Lijkt er dus op dat het niet zo'n goed idee is om elektrisch te rijden met de airco aan, omdat de hoofdaccu ook niet wordt bijgeladen door de dynamo (wanneer je op diesel zou rijden).
Geen probleem als je halverwege nog een stuk te gaan hebt op diesel, maar dus niet de laatste km's op de accu met airco, dan gaat het laadproces blijkbaar niet helemaal lekker.
Vind het wel een beetje een ontwerpfout, want je zou toch zeggen dat wanneer de auto aan de laadpaal hangt, de stroom voor airco en ventilator via de laadkabel komt en niet van de hoofdaccu. Bovendien zou je ook verwachten dat de hoofdaccu ook wordt bijgeladen, maar die wordt dus juist belast tijdens het laden.
Binnenkort weer voor een beurt naar de dealer, zal ook daar eens vragen hoe het precies zit.
- RoaldH
- 6th Gear member
Er komt inderdaad te weinig prik uit de 230v om de airco van stroom te voorzien als die vol aan de bak moet om de auto te koelen voor vertrek. Dan gaat de rang flink naar beneden. Ik heb zelfs een daling tot 35km gezien (en heftig blazende ventilatoren). Die energie haalt de auto dus (ook) uit de 400v accu.Athome schreef: Volgens de handleiding wordt de startaccu ook bijgeladen als de hybride accu aan de stekker hangt. Ik heb zelf het vermoeden dat er vanuit de 220 stopcontact soms te weinig Amperes komen om de koeling ook actief te houden vanuit de stekker. Op dat moment zal de stroom dan waarschijnlijk uit de startaccu komen en zal de accu dus leeglopen i.p.v bijladen
-
- 2nd Gear member
Tijdens het laden wanneer de airco opspringt voor de accu te koelen heb ik al gezien dat deze automatisch minder stroom uit de stekker haalt. Deze daalt dan naar 6A. Of naar 1300-1400W. Dit om de airco tijd te geven de accu te koelen. Dit is gezien op de vermogensmeter die voor de laadpaal hangt waar ik het momenteel vermogen van kan aflezen.
-
- 6th Gear member
In theorie zou je eerst aan de 12v accu beginnen en dan pas de 400v accu opladen.
- RoaldH
- 6th Gear member
Dat gedrag zie je ook als je net thuiskomt en de auto aan de lader zet met een hogere buitentemperatuur. Dan gaat de airco eerst de accu koelen en begint het laden pas later.TimV schreef: Tijdens het laden wanneer de airco opspringt voor de accu te koelen heb ik al gezien dat deze automatisch minder stroom uit de stekker haalt. Deze daalt dan naar 6A. Of naar 1300-1400W. Dit om de airco tijd te geven de accu te koelen. Dit is gezien op de vermogensmeter die voor de laadpaal hangt waar ik het momenteel vermogen van kan aflezen.
- arnold_w
- 2nd Gear member
Iedereen bedankt voor de bijdrage, delen van ervaring en tips.
Nu de temperaturen weer "normaal" zijn is het laadproces ook weer zoals ik gewend was, geen problemen meer dus.
Ik laad op 16A aan de laadpaal, dat duurt bij een lege accu ca 3,5 uur, ook staat 'ie niet meer zo enorm te blazen, dus ik denk echt dat je bij temperaturen van 30+ wat alerter moet zijn tijdens het laadproces.
Volgens de ANWB man is de startaccu in goede conditie en neemt hij meer dan voldoende stroom op, dus dat zal het niet zijn.
Ik vermoed dat de combinatie van de laatste 10km op stroom, i.c.m. de airco, bij 35 graden buitentemperatuur en blazende ventilatoren, de startaccu teveel heeft leeg getrokken.
Bij het laden moest er zoveel worden gekoeld dat de ventilator stond te loeien en ook de airco werd ingeschakeld. Waarschijnlijk allemaal net iets meer vraag dan aanbod vanuit de laadpaal.
Nu de temperaturen weer "normaal" zijn is het laadproces ook weer zoals ik gewend was, geen problemen meer dus.
Ik laad op 16A aan de laadpaal, dat duurt bij een lege accu ca 3,5 uur, ook staat 'ie niet meer zo enorm te blazen, dus ik denk echt dat je bij temperaturen van 30+ wat alerter moet zijn tijdens het laadproces.
Volgens de ANWB man is de startaccu in goede conditie en neemt hij meer dan voldoende stroom op, dus dat zal het niet zijn.
Ik vermoed dat de combinatie van de laatste 10km op stroom, i.c.m. de airco, bij 35 graden buitentemperatuur en blazende ventilatoren, de startaccu teveel heeft leeg getrokken.
Bij het laden moest er zoveel worden gekoeld dat de ventilator stond te loeien en ook de airco werd ingeschakeld. Waarschijnlijk allemaal net iets meer vraag dan aanbod vanuit de laadpaal.
-
- 2nd Gear member
Grappig trouwens de term "startaccu" als naam voor de reguliere 12 volt accu.
Ik ben recent bij mijn gebruikelijke garage geweest om te testen of de 12 volt nog goed genoeg is.
Dus de meter er aan en de auto starten. Wat blijkt, de auto wordt gestart vanuit de hybride accu en de 12 volt accu wordt ook geladen vanuit de hybride accu.
Want....
Zodra ik de auto op contact zette, ging de meter van de garage van 12 naar 14 volt. En tijdens het starten bleef de meter nagenoeg constant staan.
Ik ben recent bij mijn gebruikelijke garage geweest om te testen of de 12 volt nog goed genoeg is.
Dus de meter er aan en de auto starten. Wat blijkt, de auto wordt gestart vanuit de hybride accu en de 12 volt accu wordt ook geladen vanuit de hybride accu.
Want....
Zodra ik de auto op contact zette, ging de meter van de garage van 12 naar 14 volt. En tijdens het starten bleef de meter nagenoeg constant staan.
-
- 2nd Gear member
De D6 heeft 2 startmotors. De 20kW generator om de 400V accu op te laden dient in normale omstandigheden als startmotor. Enkel en alleen als het niet mogelijk is om zo te starten ( bvb te losse riem) dan krijg je de melding op u dashboard. Beperkt vermogen en bereik. Wagen stoppen om normaal te starten. Eens je start wordt de D5 dieselmotor via de startmotor van 2kW gestart en dit is dus niet direct gestart. 1-1,5 seconden later start die. En eens dat de d5 draait, stopt deze niet meer tot je hem uit zet. Je hebt dan ook geen ondersteuning van de electromotor. Wel regeneratief remmen om te voorkomen dat deze leeg loopt omdat laden via de generator niet mogelijk is.
- RoaldH
- 6th Gear member
@TimV: maar de generator laadt de 12v accu niet meer bij, waardoor de auto uiteindelijk stilvalt.
Dat is ook zo bij storingen van Level 2 van de aircopomp als het 400v circuit wordt uitgezet.
Dat is ook zo bij storingen van Level 2 van de aircopomp als het 400v circuit wordt uitgezet.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik heb gelukkig nog geen “slippende” ISG riem gehad maar wel een level 2 storing waardoor de ISG en DCDC omvormer de 12v accu niet (meer) van prik konden voorzien.TimV schreef: De 12V accu wordt geladen via de 400 naar 12V dcdc omvormer. Of deze dan wel/niet werkt, weet ik niet
-
- 2nd Gear member
Ondertussen bij de dealer geweest. De accu door gemeten. Er bleek 1 cel kapot te zijn. Het was tevens nog de originele (van eind 2013). Dus de accu is vervangen.
Nu afwachten of de melding weg blijft.
Nu afwachten of de melding weg blijft.
- arnold_w
- 2nd Gear member
Vanmorgen was het weer raak, op de telefoon stond de melding dat het alarm was afgegaan. huh?
Niets gehoord en de auto stond gewoon voor de deur, maar toen ik wilde instappen reageerde de ontgrendeling niet op de AB.
Accu dus weer helemaal leeg getrokken tijdens het laden. Er was nog wel genoeg stroom om de auto via de app uit te lezen en de positie te bepalen, de vorige keer was ook die helemaal dood.
Volvo gebeld, ANWB langs gekomen en even aan de stroom gehangen. Accu laadt met ca 34 ampère, dus die accu is wel in orde.
Na een paar minuten de auto weer gestart en begon meteen bij te laden, dus ook dat zit wel goed.
De vorige keer dat ik dit had was het 35 graden en stond tijdens het laden de ventilator enorm te loeien, gisteren was het helemaal niet zo heet en de fan draaide net als anders.
Maar toch weer de accu helemaal leeg. Volgens de man bij Volvo On Call had hij het al een paar keer eerder gehoord en zou het een bug zijn.
Vraag me af of het software is of dat er ergens stroom weg lekt.
Maar knap irritant, want erg onbetrouwbaar zo.
Het lijkt alsof de auto gewoon aan het laden is, maar in plaats daarvan trekt hij de boel gewoon leeg.
Zou toch eigenlijk een check op moeten zitten, dat wanneer de startaccu onder een bepaald niveau komt, het laden wordt afgebroken.
Misschien dat het aan mijn manier van rijden ligt, ik rijd eigenlijk altijd in de PURE mode wanneer ik op stroom wil rijden.
Zo ook de laatste km's naar huis en meestal zit er nog net voldoende in. Gisteren was hij iets verder leeg en de laatste 200 mtr sprong de diesel aan.
Zou het kunnen zijn dat de accu te ver is leeg gereden en dat het laden dan niet goed oppakt?
Is het beter om gewoon in de hybride modus te rijden ipv PURE ?
Niets gehoord en de auto stond gewoon voor de deur, maar toen ik wilde instappen reageerde de ontgrendeling niet op de AB.
Accu dus weer helemaal leeg getrokken tijdens het laden. Er was nog wel genoeg stroom om de auto via de app uit te lezen en de positie te bepalen, de vorige keer was ook die helemaal dood.
Volvo gebeld, ANWB langs gekomen en even aan de stroom gehangen. Accu laadt met ca 34 ampère, dus die accu is wel in orde.
Na een paar minuten de auto weer gestart en begon meteen bij te laden, dus ook dat zit wel goed.
De vorige keer dat ik dit had was het 35 graden en stond tijdens het laden de ventilator enorm te loeien, gisteren was het helemaal niet zo heet en de fan draaide net als anders.
Maar toch weer de accu helemaal leeg. Volgens de man bij Volvo On Call had hij het al een paar keer eerder gehoord en zou het een bug zijn.
Vraag me af of het software is of dat er ergens stroom weg lekt.
Maar knap irritant, want erg onbetrouwbaar zo.
Het lijkt alsof de auto gewoon aan het laden is, maar in plaats daarvan trekt hij de boel gewoon leeg.
Zou toch eigenlijk een check op moeten zitten, dat wanneer de startaccu onder een bepaald niveau komt, het laden wordt afgebroken.
Misschien dat het aan mijn manier van rijden ligt, ik rijd eigenlijk altijd in de PURE mode wanneer ik op stroom wil rijden.
Zo ook de laatste km's naar huis en meestal zit er nog net voldoende in. Gisteren was hij iets verder leeg en de laatste 200 mtr sprong de diesel aan.
Zou het kunnen zijn dat de accu te ver is leeg gereden en dat het laden dan niet goed oppakt?
Is het beter om gewoon in de hybride modus te rijden ipv PURE ?
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.