Gisteravond ben ik bij Barneveld de A30 opgereden dan via de A1 naar Apeldoorn en vervolgens over de A50 naar Zwolle. Tijdens deze reis viel mij op dat de V60 in bochten nagenoeg altijd in het stuur trok.
Meestal leek de V60 het stuur naar de rechtuitstand te trekken maar op andere momenten ook naar links of rechts. Het lijkt vooral afhankelijk te zijn van de banking van de weg.
In mijn vorige V50 heb ik dit nooit zo heftig ervaren.
Is dit gedrag van de V60 normaal of klopt de uitlijning niet. Het stuur stond scheef toen ik de proefrit met de auto maakte. Ze hebben de auto uitgelijnd, het stuur staat nu recht.
Trekken in het stuur
- DB200
- 6th Gear member
Kijk even naar de banden. Als de uitlijning niet goed was, kan het zijn dat de banden scheef zijn afgesleten. Met als gevolg het rijgedrag wat jij beschrijft.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 2nd Gear member
De banden kunnen inderdaad een indicatie zijn maar ze zitten er nog maar 300 kilometer onder. Dus daar is nog helemaal niets aan te zien. De banden die er onder zaten hadden op het eerste gezicht geen duidelijk scheef afgesleten loopvlak. Ik heb er verder ook niet op gelet.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- Tukker999
- 4th Gear member
Mijn V60 moest je altijd in de hand houden, een dweil op de weg.
Na een jaar of drie waren de banden versleten, een nieuw setje en uitgelijnd.
Daarna spoorde hij weer als iedere andere auto.
Je kan het stuur loslaten zonder dat hij gelijk alle kanten op dweilt.
Wat mij bevreemde bij die uitlijning was dat het verschil echt miniem was.
De sporing was nagenoeg goed.
Toch was er een wereld van verschil.
Na een jaar of drie waren de banden versleten, een nieuw setje en uitgelijnd.
Daarna spoorde hij weer als iedere andere auto.
Je kan het stuur loslaten zonder dat hij gelijk alle kanten op dweilt.
Wat mij bevreemde bij die uitlijning was dat het verschil echt miniem was.
De sporing was nagenoeg goed.
Toch was er een wereld van verschil.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

-
- 2nd Gear member
Ik heb gisteren de bandenspanning gecontroleerd a.d.v een fietspomp. 3 banden stonden op 3-3.1 bar en 1 band 2.7 bar. Die band heb dan ook naar 3-3.1 bar gebracht. Nu maar weer eens afwachten. Of drukmeter op de fietspomp klopt weet ik uiteraard niet. Maar welke budget drukmeter is dat wel. De banden staan nu in ieder geval op gelijke druk.
- moos v40
- 2nd Gear member
Ok, wel hoge druk, of is dat de aanbevolen spanning? Wat ik met mijn v40 merk is dat als ik een stuk boven de aanbevolen spanning van 2.4 bar ga de auto wel veel sporingsgevoeliger wordt. Ik weet niet wat aanbevolen is voor de V60, maar zou daat eerst beginnen en dan weer kijken.
- 360Degreez
- 5th Gear member
Volgens mij is 2.9 de aanbevolen druk voor een PIH.moos v40 schreef: Ok, wel hoge druk, of is dat de aanbevolen spanning? Wat ik met mijn v40 merk is dat als ik een stuk boven de aanbevolen spanning van 2.4 bar ga de auto wel veel sporingsgevoeliger wordt. Ik weet niet wat aanbevolen is voor de V60, maar zou daat eerst beginnen en dan weer kijken.
Mijn auto hebben we eerder dit haar ook 3D uitgelijnd omdat deze verschrikkelijk naar rechts trok. Het probleem bleek uiteindelijk bij de banden vandaan te komen wat frappant was, dezelfde wiel-band combi zat eerder onder de V60 D4 waarmee geen problemen waren. Het lijkt alsof met name de PIH erg gevoelig is voor het type band/profiel.
Na het wisselen van de Viking banden voor een setje gebruikte Dunlop Sport 01 is het trekken veel minder maar maken ze wel een ver-schrik-kelijk kabaal. Een voordeel is wel dat fietsers je horen aankomen als je elektrisch rijdt

De banden waren een krijgertje, dus ik rij ze lekker kaal en ga volgend jaar weer kijken voor knappe conti's.
Als winterbanden heb ik een nieuw setje BF Goodrich op de standaard 18" velgen waarmee ik geen enkel probleem ervaar.
Edit : 2.8Bar

Laatst gewijzigd door Ronald op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
Wat voor conti’s zet je eronder?360Degreez schreef:Volgens mij is 2.9 de aanbevolen druk voor een PIH.moos v40 schreef: Ok, wel hoge druk, of is dat de aanbevolen spanning? Wat ik met mijn v40 merk is dat als ik een stuk boven de aanbevolen spanning van 2.4 bar ga de auto wel veel sporingsgevoeliger wordt. Ik weet niet wat aanbevolen is voor de V60, maar zou daat eerst beginnen en dan weer kijken.
Mijn auto hebben we eerder dit haar ook 3D uitgelijnd omdat deze verschrikkelijk naar rechts trok. Het probleem bleek uiteindelijk bij de banden vandaan te komen wat frappant was, dezelfde wiel-band combi zat eerder onder de V60 D4 waarmee geen problemen waren. Het lijkt alsof met name de PIH erg gevoelig is voor het type band/profiel.
Na het wisselen van de Viking banden voor een setje gebruikte Dunlop Sport 01 is het trekken veel minder maar maken ze wel een ver-schrik-kelijk kabaal. Een voordeel is wel dat fietsers je horen aankomen als je elektrisch rijdt
De banden waren een krijgertje, dus ik rij ze lekker kaal en ga volgend jaar weer kijken voor knappe conti's.
Als winterbanden heb ik een nieuw setje BF Goodrich op de standaard 18" velgen waarmee ik geen enkel probleem ervaar.
Edit : 2.8Bar
![]()
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Cem
- 2nd Gear member
Fietspomp is niet gekalibreerd. Mijn compressor thuis ook niet dus ik pomp ze meestal op bij de benzinepomp. Genoeg druk is niet alleen essentieel voor het rijgedrag maar ook voor de levensduur. We hebben er altijd conti Premium contact 6 onder zitten. Eerste setje(alle 4 de banden) ging maar 33.000 km meer, tweede set ruim 60.000, me rijdrag is ook wel een beetje aangepast moet ik zeggen..
Volvo v60 PIH Summum my2015
- RoaldH
- 6th Gear member
Met 3.0 bar gaan ze langer mee. Ik heb goede ervaringen met de Continental Premium Contact 6 en de Michelin Primacy 4. De Dunlop SportMAXX RT haalde maar 60% van de levensduur van de Michelin's.Cem schreef: Fietspomp is niet gekalibreerd. Mijn compressor thuis ook niet dus ik pomp ze meestal op bij de benzinepomp. Genoeg druk is niet alleen essentieel voor het rijgedrag maar ook voor de levensduur. We hebben er altijd conti Premium contact 6 onder zitten. Eerste setje(alle 4 de banden) ging maar 33.000 km meer, tweede set ruim 60.000, me rijdrag is ook wel een beetje aangepast moet ik zeggen..
- RoaldH
- 6th Gear member
Met 1 band die een lagere spanning heeft, krijg je veel instabiliteit.Athome schreef: Ik heb gisteren de bandenspanning gecontroleerd a.d.v een fietspomp. 3 banden stonden op 3-3.1 bar en 1 band 2.7 bar. Die band heb dan ook naar 3-3.1 bar gebracht. Nu maar weer eens afwachten. Of drukmeter op de fietspomp klopt weet ik uiteraard niet. Maar welke budget drukmeter is dat wel. De banden staan nu in ieder geval op gelijke druk.
-
- 2nd Gear member
Ik heb de banden op gelijke spanning gebracht en later alle 4 banden gecontroleerd met een bandenspanningsmeter is als "goed tot zeer goed" getest is. Alle 4 banden staan op 2.9 bar (i.p.v 3-3.2 van de fietspomp).
Snelweg heb ik nog niet gereden.
Het overstuureffect wat ik in een andere topic benoemt heb, heb ik wel weer gemerkt. Dit was op een relatief lage snelheid voor de desbetreffende bocht. Komende dinsdag zal de uitlijning gecontroleerd worden en indien nodig bijgesteld.
Snelweg heb ik nog niet gereden.
Het overstuureffect wat ik in een andere topic benoemt heb, heb ik wel weer gemerkt. Dit was op een relatief lage snelheid voor de desbetreffende bocht. Komende dinsdag zal de uitlijning gecontroleerd worden en indien nodig bijgesteld.
- Tukker999
- 4th Gear member
De getoonde druk is niet meer dan een indicatie van de werkelijke druk.Athome schreef: Ik heb gisteren de bandenspanning gecontroleerd a.d.v een fietspomp. 3 banden stonden op 3-3.1 bar en 1 band 2.7 bar. Die band heb dan ook naar 3-3.1 bar gebracht. Nu maar weer eens afwachten. Of drukmeter op de fietspomp klopt weet ik uiteraard niet. Maar welke budget drukmeter is dat wel. De banden staan nu in ieder geval op gelijke druk.
Geldt voor de meeste consumentenapparatuur.
Leg maar eens 2 of meer thermometers/luchtvochtigheidmeters naast elkaar.
Geldt ook voor gemeten bloedwaarden.
Cholesterol 6.1 of 6.2 doet er niet zo toe, zie het als een indicatie dat de waarde dichter bij de 6 dan bij de 7 ligt.
@Athome ik verwacht dat het uitlijnen je een prettige rijgedrag van de auto zal opleveren.
Laat maar horen wat het resultaat is.
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:

Volvo V60 PIH 2013:

-
- 2nd Gear member
Ik moet nog rijden met de auto maar ik heb het rapport al wel door gesnuffeld.
Volgens de specificaties moet de D6 aan de voorzijde een toespoor hebben tussen 0.03 en 0.12 graden. Dit was -0.02 graden aan beide zijden. Na het uitlijnen is deze op 0.065 graden gemeten aan beide zijden.
Volgens de specificaties moet de D6 aan de voorzijde een toespoor hebben tussen 0.03 en 0.12 graden. Dit was -0.02 graden aan beide zijden. Na het uitlijnen is deze op 0.065 graden gemeten aan beide zijden.