Ik probeer een beetje te wennen aan de hybride aandrijving. Indrukwekkend hoe beide motoren samenwerken. De overgang is naadloos, al voelt de auto erg tam aan in Pure en Hybrid mode.
Nu hadden wij het idee dat mijn vrouw met deze auto volledig elektrisch naar haar werk en terug naar huis zou kunnen. Dat is 18km enkele reis. Ik heb gemerkt dat het moeilijk is exact te bepalen hoe ver je elektrisch komt. Naar mate de accu leger geraakt, springt de dieselmotor eerder bij. In Pure mode is dat wat gemakkelijker.
Als ik 90km/u op de snelweg rijd (gevaarlijk, weet ik), houd het met een volle, voorverwarmde accu, na zo'n 30km wel een beetje op. Ik dacht dat 90km/u de meest efficiΓ«nte snelheid was, maar met 80km/u op provinciale wegen kom ik een stuk verder, tot wel ruim 40km. Nog langzamer heb ik nog niet geprobeerd.
Wat kan ik proberen om er nog meer uit te halen? Ik wil een beetje uitproberen hoe goed mijn accu nog is.
Verder valt het met op dat regenerative braking eigenlijk alleen maar werkt als je echt het rempedaal indruk, waarbij ook meteen de remmen geactiveerd worden. Bij uitrollen wordt zelden wat teruggewonnen. Tesla doet dat beter: Die winnen meteen bij het loslaten van het gas energie terug. Als je dat te snel vind afremmen, moet je het gast gewoon niet helemaal loslaten. Zo voorkom je ook nog eens 'slepend remmen', waardoor je remmen uiteindelijk gaan piepen...
Hoe ver kunnen jullie elektrisch rijden?
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Mijn PIH regenereert wel degelijk bij alleen gas loslaten, maar soms ook niet.
Hangt m.i. Af van snelheid en keuze Pure/Hybrid/Save.
Je vergist je volgens mij in de werking van de remmen.
Als je het pedaal licht tot matig intrapt rem je op de electromotor en niet de schijfremmen. Dit zorgt voor de meeste regeneratie.
Pas bij fors rempedaal intrappen treden de remschijven ook in werking.
Welke modus display heb je? Bij Performance kan je super makkelijk aflezen wanneer en hoeveel je regenereert. (Links).
Succes!
Hangt m.i. Af van snelheid en keuze Pure/Hybrid/Save.
Je vergist je volgens mij in de werking van de remmen.
Als je het pedaal licht tot matig intrapt rem je op de electromotor en niet de schijfremmen. Dit zorgt voor de meeste regeneratie.
Pas bij fors rempedaal intrappen treden de remschijven ook in werking.
Welke modus display heb je? Bij Performance kan je super makkelijk aflezen wanneer en hoeveel je regenereert. (Links).
Succes!
πππ ππ ππππππ πππππππππππ ππππ πππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
- Cem
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59
Anticiperen is denk ik het magische woord. Zo weinig mogelijk gas geven en zo weinig mogelijk remmen. hoe langzamer je rijdt hoe lager de luchtweerstand en dus minder verbruik. Als je ligt remt dan zal er wel degelijk geregenereert worden, alleen gaan wel de remlichten aan en dat is irri voor de achterligger. Verder zal de actieradius stijgen naar mate het warmer wordt.MindBender schreef: Ik probeer een beetje te wennen aan de hybride aandrijving. Indrukwekkend hoe beide motoren samenwerken. De overgang is naadloos, al voelt de auto erg tam aan in Pure en Hybrid mode.
Nu hadden wij het idee dat mijn vrouw met deze auto volledig elektrisch naar haar werk en terug naar huis zou kunnen. Dat is 18km enkele reis. Ik heb gemerkt dat het moeilijk is exact te bepalen hoe ver je elektrisch komt. Naar mate de accu leger geraakt, springt de dieselmotor eerder bij. In Pure mode is dat wat gemakkelijker.
Als ik 90km/u op de snelweg rijd (gevaarlijk, weet ik), houd het met een volle, voorverwarmde accu, na zo'n 30km wel een beetje op. Ik dacht dat 90km/u de meest efficiΓ«nte snelheid was, maar met 80km/u op provinciale wegen kom ik een stuk verder, tot wel ruim 40km. Nog langzamer heb ik nog niet geprobeerd.
Wat kan ik proberen om er nog meer uit te halen? Ik wil een beetje uitproberen hoe goed mijn accu nog is.
Verder valt het met op dat regenerative braking eigenlijk alleen maar werkt als je echt het rempedaal indruk, waarbij ook meteen de remmen geactiveerd worden. Bij uitrollen wordt zelden wat teruggewonnen. Tesla doet dat beter: Die winnen meteen bij het loslaten van het gas energie terug. Als je dat te snel vind afremmen, moet je het gast gewoon niet helemaal loslaten. Zo voorkom je ook nog eens 'slepend remmen', waardoor je remmen uiteindelijk gaan piepen...
Volvo v60 PIH Summum my2015
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Ik haal op een goede dag met gemiddelde temperatuur in de Pure modus max 35 kilometer met een redelijk nieuwe accu (9 maanden). Dit is deels snelwegverkeer waarbij ik rustig op de rechterbaan rij zonder airco, stoelverwarming en de ventilatie handmatig op drie.
Bij kleine stukjes binnendoor heb je wat meer bereik. Ik heb het in de winter voor elkaar gekregen om bijna de 50KM aan te tikken met allemaal kleine stukjes en niet harder rijden dan 50. Maar dat is natuurlijk een compleet onrealistisch gebruiksscenario. Zodra je normaal gaat rijden trek je de accu veel sneller leeg.
Veel rollen, anticiperen, regenereren en zorgen dat de banden op de juiste spanning staan (2.9Bar). En natuurlijk rijden we zonder meuk in de kofferbak
Verder kan je in het "Dynamische" thema aan de rechterzijde van de teller ook prima zien hoeveel.. euh.. "gas" je kunt geven voordat de dieselmotor aanslaat. Ik zorg er doorgaans voor dat het gele streepje na het maken van snelheid niet boven het bliksempje uit komt
Afhankelijk van de geselecteerde modus werkt de regeneratie vanaf ~70km/u
Verder is het vooral een leuk spelletje, als ik er geen zin in heb gaat 'ie in Powermode om alle energiewinst van de afgelopen week met een paar stoplichtsprints te compenseren
Bij kleine stukjes binnendoor heb je wat meer bereik. Ik heb het in de winter voor elkaar gekregen om bijna de 50KM aan te tikken met allemaal kleine stukjes en niet harder rijden dan 50. Maar dat is natuurlijk een compleet onrealistisch gebruiksscenario. Zodra je normaal gaat rijden trek je de accu veel sneller leeg.
Veel rollen, anticiperen, regenereren en zorgen dat de banden op de juiste spanning staan (2.9Bar). En natuurlijk rijden we zonder meuk in de kofferbak

Verder kan je in het "Dynamische" thema aan de rechterzijde van de teller ook prima zien hoeveel.. euh.. "gas" je kunt geven voordat de dieselmotor aanslaat. Ik zorg er doorgaans voor dat het gele streepje na het maken van snelheid niet boven het bliksempje uit komt

Afhankelijk van de geselecteerde modus werkt de regeneratie vanaf ~70km/u
Verder is het vooral een leuk spelletje, als ik er geen zin in heb gaat 'ie in Powermode om alle energiewinst van de afgelopen week met een paar stoplichtsprints te compenseren

-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 21.03.2019 - 19:26
Luchtweerstand neemt quadratisch toe bij verhoging van de snelheid, dus wat dat betreft is langzamer altijd beter. Maar er zijn daarnaast ook verliezen die snelheidsonanfhankelijk zijn, en waarvan het aandeel dus met snelheid afneemt. Ergens is er dus een snelheid met het hoogste totaalrendement. Bij 'normale' auto's wordt altijd gezegd dat dat 90km/u is, maar bij een PIH is dat waarschijnlijk anders, want met 90km/u op de snelweg kom ik lang niet zo ver als met 80km/u op een provinciale weg.
Regenereren doet hij wel. Soms ook zonder remmen maar kan komen de bubbels hooguit tot een kwart van de linker meter (in hybrid scene). Met een beetje remmen krijg ik hem tot de helft. Hoger heb ik hem nog niet gekregen. Ik heb zelf de indruk dat dan ook de remmen al licht geactiveerd worden, maar ik kan me daar natuurlijk ik vergissen.
Bij Tesla werkt het prettiger, vind ik. Die regenereert vrij heftig, maar alleen bij het loslaten van het gaspedal. Minder loslaten is daarbij minder heftig. Het bovenste deel van het bereik van het gaspedaal is dus regenererend remmen, mits je snelheid hebt. Daaronder zitten uirollen, snelheid houden en verschillende graden van versnellen. Als je het goed doet, kun je een Tesla met 1 pedaal rijden.
Anticiperen is inderdaad het sleutelwoord hier. Gas loslaten, kijken wat er gebeurt en inschatten wat er moet gebeuren. Als uitrollen nog te snel gaat, krijgen of licht en constant remmen help, tot aan 50% bubbels op het linker display. Als dat niet voldoende is, dan maar energie weggooien door harder remmen. En ald allemaal in een fractie van een seconde.
Het komende weekend ga ik eens kijken hoe ver ik met 70km/u kom. En inderdaad; Temperatuur, luchtdruk en wind hebben een behoorlijke invloed. Dank voor te tips zo ver. Ik zal de resultaten hier delen.
Regenereren doet hij wel. Soms ook zonder remmen maar kan komen de bubbels hooguit tot een kwart van de linker meter (in hybrid scene). Met een beetje remmen krijg ik hem tot de helft. Hoger heb ik hem nog niet gekregen. Ik heb zelf de indruk dat dan ook de remmen al licht geactiveerd worden, maar ik kan me daar natuurlijk ik vergissen.
Bij Tesla werkt het prettiger, vind ik. Die regenereert vrij heftig, maar alleen bij het loslaten van het gaspedal. Minder loslaten is daarbij minder heftig. Het bovenste deel van het bereik van het gaspedaal is dus regenererend remmen, mits je snelheid hebt. Daaronder zitten uirollen, snelheid houden en verschillende graden van versnellen. Als je het goed doet, kun je een Tesla met 1 pedaal rijden.
Anticiperen is inderdaad het sleutelwoord hier. Gas loslaten, kijken wat er gebeurt en inschatten wat er moet gebeuren. Als uitrollen nog te snel gaat, krijgen of licht en constant remmen help, tot aan 50% bubbels op het linker display. Als dat niet voldoende is, dan maar energie weggooien door harder remmen. En ald allemaal in een fractie van een seconde.
Het komende weekend ga ik eens kijken hoe ver ik met 70km/u kom. En inderdaad; Temperatuur, luchtdruk en wind hebben een behoorlijke invloed. Dank voor te tips zo ver. Ik zal de resultaten hier delen.
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Je rijdt met het hybrid scene, die vind ik zelf minder prettig en rij al 2 jaar enkel performance scene.
Daar zie duidelijker zonder bubbels hoeveel je genereert met remmen, pas bij 100% generatie in beeld en ik druk nog harder op het pedaal, gaan bij mij ook de schijfremmen in werking mijns inziens. Tot dat moment rem ik enkel elektrisch.
Daar zie duidelijker zonder bubbels hoeveel je genereert met remmen, pas bij 100% generatie in beeld en ik druk nog harder op het pedaal, gaan bij mij ook de schijfremmen in werking mijns inziens. Tot dat moment rem ik enkel elektrisch.
πππ ππ ππππππ πππππππππππ ππππ πππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6350
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Of het prettiger is bij een Tesla kan ik niet beoordelen, maar dat het anders is bij Volvo is duidelijk. Dat anders zit hem in het feit dat je de PIH echt heel lang en ver kunt laten uitrollen en dat kun je dus in je voordeel gebruiken. Ik ga op een 80 km weg zeker 300 meter voor de rotonde al van het "gas" en dan nog moet ik licht bij remmen om met een normale snelheid de rotonde over te gaan.MindBender schreef: Bij Tesla werkt het prettiger, vind ik. Die regenereert vrij heftig, maar alleen bij het loslaten van het gaspedal. Minder loslaten is daarbij minder heftig. Het bovenste deel van het bereik van het gaspedaal is dus regenererend remmen, mits je snelheid hebt. Daaronder zitten uirollen, snelheid houden en verschillende graden van versnellen. Als je het goed doet, kun je een Tesla met 1 pedaal rijden.
Anticiperen is inderdaad het sleutelwoord hier. Gas loslaten, kijken wat er gebeurt en inschatten wat er moet gebeuren. Als uitrollen nog te snel gaat, krijgen of licht en constant remmen help, tot aan 50% bubbels op het linker display. Als dat niet voldoende is, dan maar energie weggooien door harder remmen. En ald allemaal in een fractie van een seconde.
In de Hybrid scene komen de bubbeltjes nooit boven het midden uit (hoe hard je ook remt). Midden is dus maximale regeneratie bij die scene.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Vandaag 3 ritjes gedaan op één acculading. In totaal 43 kilometer, waarvan 80% op de snelweg met 100 km/h. Best netjes!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Toppertje, ben je niet in de war met je douche? 

(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
De airco is een grote energieslurper. Met de airco uit kom je al gauw een kilometer of 5 (met veel geluk wellicht 10) verder op de accu. Ik kom zelf met airco uit ongeveer 35-40 kilometer ver. Bij de typische pure accu-ritjes van ongeveer 25 kilometer gaan de eerste 10 kilometer door stadsverkeer met veel stoplichten (stuk of 9 op rood) en afslagen en dus ook met veel remmen en optrekken. Daar gaat ongeveer 30-40% van de totale actieradius in zitten. De tweede 15 kilometer is een 80 kilometer weg waar geen afslagen en stoplichten in zitten. bij een snelheid van 80-90 km/u zie ik de actieradius evenredig teruglopen met de reeds gereden kilometers op dit stuk weg.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Meest efficiΓ«nt is tussen de 50 en 60 met airco uit. Zonder veel optrekken en afremmen haal je dan meer dan 50 km.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Mijn woonwerk verkeer is 44 km lang en dat haal ik met het huidige mooie weer (zonder airco) precies op 1 acculading. Het is allemaal 30, 50, 60, 80 km weg. Ik merk nog geen achteruitgang van de accu ondanks dat de V60 PIH ruim 5 jaar oud is en 277000 km op de teller heeft staan. Best een goede prestatie van Volvo vind ik.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km