Dynamo vervangen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Maulus
2nd Gear member

Heren,

Gisteren op de terugweg vanuit Nijkerk ineens een hoge piep/fluit onder de motorkap vandaan. Vandaag met de stethoscoop aan in de weer geweest en alles wijst naar de dynamo.

Nu heeft de V50 2.4 uit '05 aardig wat ruimte tussen de dynamo en het chassis als de lucht inlaat weg is, gemakshalve ga ik er vanuit dat de dynamo er dus simpel uit te halen is en te vervangen voor een gereviseerd exemplaar.

Hebben jullie nog tips en tricks die deze reparatie zouden vergemakkelijken?

Naar ik meen heeft de V50 ook 2 multi riemen, aangezien dit de voorste betreft en de riem niet beschadigd lijkt wil ik deze gewoon laten zitten.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Wat kosten de riempjes? Vaak niet meer dan een paar tientjes. Ik heb ze destijds mee laten nemen toen ik de dynamo kapot had. Als je er later bij moet ben je het voordeel van het uitsparen zo weer kwijt.

Ik heb er een nieuwe dynamo laten plaatsen, echter loopt dat incl. riemen en plaatsing wel redelijk in de papieren.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

Dynamo vervangen is een fluitje van een cent, dit zelf ook al eens gedaan bij mijn V50 1.6D MY2010.
Toen een 2e hands aangeschaft bij het Auto Demontage Bedrijf, kosten €50.
Wel aan denken eerst de accu af te koppelen.

Even gekeken in VIDA en ik hoop dat ik de juiste auto voor heb.

De multi-riem kun je eenvoudig verwijderen door de "Drive Belt Tensioner" met bv een steeksleutel te ontspannen (eigenlijk 'spannen') en de riem verwijderen.
Dan de aansluitingen op de dynamo los maken en vervolgens de (drie) bouten van de dynamo.

Monteren gaat in de omgekeerde volgorde :-) :-)

Misschien tot eens overwegen om VIDA aan te schaffen/installeren, hierin staat precies hoe het moet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 1.6D DRIVe MY2010
Maulus
2nd Gear member

Ik had de dynamo er indd zo uit. Het schroefdraad van de aluminium bracket die op het blok geschroefd zit van de bovenste bout kapot. Deze met een helicoil bij de dynamo revisie boer laten opknappen. Helaas kwam het met bakken uit de lucht vandaag dus niet terug kunnen bouwen maar als dat net zo gaat als het uit bouwen ben je in een mum van tijd klaar. De spanrol los halen wel een must anders trek je je bouten aangort denk ik staat best wat kracht op die spanner.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Maulus
2nd Gear member

De nieuwe dynamo is zojuist geïnstalleerd, dit was nog best wel een werkje en ben er al gauw een kleine 1.5uur zoet mee geweest. Voornamelijk omdat 1 bouten niet juist in de ophanging wilde heb ik de spanrol los gehaald, om hier fatsoenlijk bij te kunnen moest de wielkuip eruit, direct de kans om alle bladeren weg te halen. Nadat de riem los was zat de dynamo zo vast. Bij de test begon de motor ineens raar te lopen, beetje wisselen in de toeren en vervolgens afslaan (best raar met een automaat) 2e keer starten liep de motor veel rustiger als de eerste keer, wat het probleem was met het afslaan weet ik niet, Misschien de ECU die e.e.a moest aanpassen door de nieuwe dynamo ofzo?
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Maulus
2nd Gear member

Die heb ik niet gezien. Maar kan zijn dat ik er gewoon niet op heb gelet. Nog wel even contact gehad met Volvo dealer, het afslaan de eerste keer kan indd van de ECU komen die aan het remappen is om de juiste hoeveelheid stroom die hij nu weer krijgt te corrigeren. Als het bij 1x afslaan blijft vind ik het best, sta liever niet met een caravan stil ergens in het midden van een berg in Oostenrijk.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”