"De voetzolen van de auto vormen de enige verbinding tussen de auto en het wegdek. Ze zijn van levensbelang. Tijdens een test op het RDW-circuit in Lelystad boeken we schokkende resultaten bij experimenten met profieldieptes en bandenspanning.
Vooral door het slechter en kouder wordende weer, ligt de aandacht de laatste tijd vaker bij autobanden. Maar ook het feit dat auto’s steeds zwaarder en sneller worden, zorgt er voor dat het rubber steeds belangrijker wordt. Op het RDW circuit van Lelystad experimenteren we samen met Vredestein met banden met verschillende profieldieptes en spanning.
Bij de testen blijkt dat bandenspanning van levensbelang is. Wanneer de banden een halve bar te weinig spanning hebben, wordt het volgen van het handlingparcours een gevaarlijke oefening. Ook blijkt dat de wettelijk voorgeschreven minimale profiel van 1,6 millimeter te weinig is. Al bij twee millimeter ligt aquaplaning op de loer en bij honderd km/u is op nat wegdek bijna twintig meter meer nodig om de auto tot stilstand te brengen. "
Van www.autoweek.nl
Voor het volledige artikel (en test) moet je toch dat blaadje kopen...
(of als iemand het toevallig al in handen heeft, mag je het ook hier posten...)
Bandentest Autoweek: profiel en druk.
-
- 1st Gear member
Ben net bij de bandenboer geweest. Die heeft de spanning van alle 4 banden op 2.4 gezet. Bij belading, 4 pers en bagage kon achter wel op 2.6.
Het zal de wegligging wel niet nadelig beinvoeden. Advies van Volvo is 2.2.
Het zal de wegligging wel niet nadelig beinvoeden. Advies van Volvo is 2.2.
V40 1.8 Europa sports edition 2001
- V70ORD5
- 4th Gear member
Pas op met het verhogen van de druk.
Bij een te hoge druk gaat het loopvlak dat vlak hoort te zijn, bol staan.
Daardoor verhoogt de slijtage in het midden van je loopvlak en na 20k kan je ze vervangen.
Pas op!!!!!
Bij een te hoge druk gaat het loopvlak dat vlak hoort te zijn, bol staan.
Daardoor verhoogt de slijtage in het midden van je loopvlak en na 20k kan je ze vervangen.
Pas op!!!!!
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
-
- 1st Gear member
Dat klopt dat te hoge druk niet goed is, maar voor normale banden is een druk tot 2,7-3,0 bar niet zo hoog dat de band bol gaat staan. De vorige auto van mij had als adviesdruk 2,4 bar, ik deed daar altijd 2,7 bar in en de banden (Conti EcoContact) gingen 80.000 km mee, dus geen enkel slijtageprobleem ondanks de hoge druk. Bij mijn V40 diesel doe ik als het buiten koud is (tot 10 graden) 2,6 bar voor en achter, als het warmer is 2,7 bar voor en achter. Nooit problemen mee.