Beste Volvo-vrienden,
Afgelopen weekend teruggereden vanuit Italië met een zeer bewegelijke en doorzakkende linker achterkant. Uiteraard even gecheckt op een gebroken veer, maar kon niets ontdekken. Daarom wil ik mijn schokbrekers achter gaan vervangen. Nu heb ik een aantal opties ontdekt en hoor ik graag hoe anderen dit ervaren, dan wel zouden vervangen.
Voordat ik verder ga, de XC70 waar ik in rijd is uit 2001, heeft 167000 Nederlandse kilometers gelopen en ziet er nog goed uit. Ik heb m een jaar geleden via een dealer van de eerste eigenaar overgenomen en wil er nog wel een jaar of 2 a3 in rijden, ongeveer 15000 km per jaar. Vooral vakantie kilometers.
De opties die ik heb ontdekt:
1 Nieuwe Novimats laten plaatsen, dure oplossing, maar mooi en volgens mij goed wanneer er veel in de auto wordt geladen.
2 Novimat naar Sachs ombouwen, veel aantrekkelijker geprijst, maar kan geen ervaring lezen met veel bagage met deze ombouwset. Hoop dat iemand dit al eens gedaan heeft en hier wat ervaring over kan delen.
3 Op zoek naar een tweedehands Novimat en die er op laten plaatsen. Waarschijnlijk de goedkoopste oplossing en de rechtschokbreker vertoont geen enkel teken van problemen.
Hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien.
Schokbrekers achter XC70 2001
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Na 18 jaar op en neer stuiteren verliezen de veertjes ook wel een stukje van hun veerkracht.
- Herman71
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, gewoon nieuw monteren. Ik weet alleen niet wat er bij jou wagen onder zit op dit moment. Ben je van al het gezeur af en je kunt er weer een hele poos tegen en je bent weer veilig onderweg.
Groeten,
Herman
Groeten,
Herman

Laatst gewijzigd door Herman71 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn exhobby wagens 
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003

Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13.07.2018 - 20:33
Dank voor de reacties... Ondertussen even laten checken bij de garage. Geen gebroken veer, geen lekkage, volgens monteur wel slecht maar hij zou het nog niet doen. Maat hij heeft geen 130 met een volle auto in de snelweg in Genua gereden... Vervangen door nieuw zal het worden. Twijfel alleen nog tussen de ombouwset en de Nivomats. Scheelt toch ruim 600 tot 800 eruo voor een set inclusief montage. Heeft er iemand ervaring met de ombouwset, en zo jij, zou je die willen delen?
XC70 2001
- Herman71
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01
Waarom hou je het niet origineel volvo.
Groeten,
Herman
Groeten,
Herman

Mijn exhobby wagens 
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003

Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13.07.2018 - 20:33
Dat gaat het ook worden. Het wordt alleen nu toch nog interessant. Heb even offertes opgevraagd bij twee Volvo specialisten en een dealer. Dealer blijkt de goedkoopste en zegt dat ze de Nivomats ook vaak maar aan één kant vervangen als er maar één stuk is. Beide specialisten benadrukten dat ze dit aan twee kanten moesten doen. Mijn vertrouwen gaat meer naar de dealer. Zouden bij specialisten het dan niet goed begrijpen of gewoon iets te graag willen verdienen?
Laatst gewijzigd door pollax op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2001
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Je kan toch 1 goede gebruikte kopen op de sloop?
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Zo moet je het ook doen. Nivomats doen het of doen het niet.Dealer blijkt de goedkoopste en zegt dat ze de Nivomats ook vaak maar aan één kant vervangen als er maar één stuk is.
Mij is ooit eens het advies gegeven om beide voorveren te vervangen toen er 1 stuk ging. Niet gedaan natuurlijk. De nieuwe gaat al weer 150.000km mee, degene die toen niet vervangen is, is ook nog steeds in orde.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Herman71
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01
Ik zou voor beide gaan. Hetzelfde als je een lamp voor kapot hebt dan vervang je ze ook alle twee, licht in dit geval aan de brand uren. Zo zou ik ook rideneren bij de schokbrekers of dat nu voor of achter is, ze hebben er toch een aantal km’s onder gezeten. Maar goed dat is voor iedereen persoonlijk, en voor ieders budget.
Groeten,
Herman
Groeten,
Herman

Mijn exhobby wagens 
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003

Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Als je nieuw zou kopen zou ik dat ook doen, maar besluit ligt bij de eigenaar. Als je 1 oude eronder houdt, zou ik persoonlijk een (goede) tweedehands erbij zetten.