Hoi Allemaal!
Ik ben nieuw hier en heb met plezier veel verhalen kunnen lezen.
Ik ben Bart en woon samen met me vrouw en zoon in Uitgeest. Onze volgende kleine verwachten we deze maand:-).
Momenteel rijden wij een X5 3.0 diesel uit 2004 heerlijke auto, veel ruimte en luxe.
Elke keer weer genieten om erin te rijden alleen worden de kosten qua wegenbelasting en diesel te hoog.
We vinden beide de V60 de mooiste auto in dit sigment en lezen veel positieve verhalen over eigenlijk alle motoren.
We rijden ongeveer 10.000km per jaar en dat zal eerder wat meer zal worden dan minder.
Daar is dan ook de grootste vraag wat is het advies? Benzine of diesel? Als ik een sommetje maak en zoals hier op het forum al wordt beschreven ligt het kantelpunt ongeveer rond de 10.000 km qua kosten.
Doordat we niet teveel willen bijbetalen voor de nieuwe auto ligt het budget rond de €12.000 en daar worden veel meer diesels dan benzine motoren verkocht ook met een hogere KM stand. Is dit bij een diesel gunstiger of maakt dat niet heel veel meer uit?
En tot welke KM stand zou je v60 kunnen kopen? Maakt het nog wat uit als we over 5jaar een diesel willen verkopen?
Zelf moeten we dan testen welke motor het fijnste rijd en hoe dit qua verbruik zit(vooral omdat we kosten willen besparen)
Mochten er veder nog tips zijn waar op te letten horen we het natuurlijk graag.
Alvast bedankt!
Nieuwe auto, een V60 maar welke..
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zou zeggen een 5 cilinder diesel, elk jaar een jaar beurt geven en rijden maar.
Alhoewel die 10 tot 12.000 km niet het meeste is, diesels moeten wel warm gereden worden om te regenereren en doe je dat niet dat kan dat vervelende en dure reparatie geven aan bijv. het roetfilter en egr systeem.
Dus rijdt je langere stukken waarbij het blok goed warm wordt en laat je hem daarna weer staan, dan zou ik zeggen diesel.
Zijn het voornamelijk korte stukjes, <25km max dan kun je ook op zoek naar een benzine, uit mijn hoofd allemaal turbo motoren met lekkere specs.
Kijk ook goed naar het uitrusting niveau, summum zijn vaak full option, daarna momentum, gevolgd door de kale kinetic.
Die summum heeft zaken als xenon standaard maar heel vaak ook wel optie’s als standverwarming ed als extra.
Succes!
Alhoewel die 10 tot 12.000 km niet het meeste is, diesels moeten wel warm gereden worden om te regenereren en doe je dat niet dat kan dat vervelende en dure reparatie geven aan bijv. het roetfilter en egr systeem.
Dus rijdt je langere stukken waarbij het blok goed warm wordt en laat je hem daarna weer staan, dan zou ik zeggen diesel.
Zijn het voornamelijk korte stukjes, <25km max dan kun je ook op zoek naar een benzine, uit mijn hoofd allemaal turbo motoren met lekkere specs.
Kijk ook goed naar het uitrusting niveau, summum zijn vaak full option, daarna momentum, gevolgd door de kale kinetic.
Die summum heeft zaken als xenon standaard maar heel vaak ook wel optie’s als standverwarming ed als extra.
Succes!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Eens, voor de diesel zou ik een 5-cylinder kiezen; nagenoeg probleemloze motoren (ook redelijk ongevoelig voor EGR gedoe). Uiteraard moet het blok wel geregeld de gelegenheid krijgen te kunnen regenereren en dat wordt lastig bij korte ritjes.
Het diesel-sentiment is helaas nog altijd negatief en ik verwacht niet dat dat nog zal keren. Over 5jr inruilen zal ‘lastig’ zijn omdat je dan het sentiment-verhaal weer te horen krijgt met een kleine inruilprijs. Koop je op dat moment echter weer een diesel terug valt het wellicht te overzien want de prijzen van gebruikte diesels zijn /blijven ook niet meer van wat ze ‘vroeger’ waren.
Het diesel-sentiment is helaas nog altijd negatief en ik verwacht niet dat dat nog zal keren. Over 5jr inruilen zal ‘lastig’ zijn omdat je dan het sentiment-verhaal weer te horen krijgt met een kleine inruilprijs. Koop je op dat moment echter weer een diesel terug valt het wellicht te overzien want de prijzen van gebruikte diesels zijn /blijven ook niet meer van wat ze ‘vroeger’ waren.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Kan, maar dan moet gogo wél rekening houden met het feit er in 2021 weer volle mep aan MRB betaald moet worden en de potentiële blootstelling aan "Aircogate" en de andere gekke D6 dingetjes.Cem schreef: D6, je hebt dan een 5 cylinder met alles er op en er aan voor een relatief lage aanschafprijs en de korte stukjes kan je volledig elektrisch afleggen.
Een aantal jaar geleden had lag het omslagpunt benzine/diesel overigens nog op ~30.000km/j. Het gemiddelde ligt nu rond 25k per jaar. Misschien voor de zekerheid nog even een rekensommetje doen?
Qua motor heb ik met een nieuwe D4 gereden en nu met een D6 (Dus de klassieke vijfcylinder (D5) met elektro).
De D4 is met automaat absoluut een heerlijke combinatie. De nieuwe VEA motoren zijn superstil en als je een automaat koopt is dat vrijwel altijd de nieuwe Aisin 8Bak die fantastisch schakelt.
Bekend probleem zijn de balansassen die een gierend geluid kunnen maken, EGR heb ik geen troubles mee gehad.
De D5 klinkt koud (en vooral in de winter) als een trekker maar op temperatuur en toeren is het écht een feestje. Machtig veel kracht onderin en soepele loop. Als je deze als automaat koopt is 'ie gekoppeld aan de oudere 6traps geartronic. Niet zo soepel als de 8bak maar in de D6 worden de schakelmomenten redelijk gladgestreken door de elektromotor.
In de D6 is de D5 gekoppeld aan een elektromotor. Als alles werkt heb je de machtige D5 plus een elektromotor voor extra bereik, elektrisch rijden op korte ritten of gewoon knotsgekke acceleratie. De auto wordt wel geplaagd door issues met de elektrische aircocompressor, de ISG en kleinere elektrische issues als de auto de on-call optie heeft. Volvo is echter zeer coulant met het oplossen van issues en na revisie 9 denk ik dat er uiteindelijk een moment komt dat er wél een goede compressor geleverd kan worden die langer meegaat dan een jaar

Succes met de keuze!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Doordat niemand meer diesel wil hebben en het aanbod groot is heb je met diesel 5-10K meer voordeel dan die berekening laat zien. Afhankelijk van de autoprijs natuurlijk.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04.08.2019 - 19:37
Bedankt voor alle reacties! Tof!
De BMW is zo goed als verkocht en we willen morgen gaan kijken naar een T3 R-Disign ben 30 dus beetje sportief vind ik wel leuk.
Weet niet of dit mag maar naar deze: Volvo V60 1.6 T3 R-Design 1ste eigenaar
http://link.marktplaats.nl/m1431101124? ... nt=app_ios
De BMW is zo goed als verkocht en we willen morgen gaan kijken naar een T3 R-Disign ben 30 dus beetje sportief vind ik wel leuk.
Weet niet of dit mag maar naar deze: Volvo V60 1.6 T3 R-Design 1ste eigenaar
http://link.marktplaats.nl/m1431101124? ... nt=app_ios
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Nice!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19.09.2018 - 10:28
leuke bak.
zelf rijd ik ook een T3 (polar+dynamic), maar dan met 2.0 liter blok (handbak)
heerlijke auto, sportief maar ook heel schakellui te rijden vanwege zijn zeer gunstige koppelverloop
veel plezier en wijsheid vandaag !
zelf rijd ik ook een T3 (polar+dynamic), maar dan met 2.0 liter blok (handbak)
heerlijke auto, sportief maar ook heel schakellui te rijden vanwege zijn zeer gunstige koppelverloop
veel plezier en wijsheid vandaag !
Volvo V60 Polar+Dynamic T3 MY 2018 handges.6-bak wit
- Henk Mesman
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17.01.2019 - 18:11
Ziet er netje uit niets mis mee zo te zien.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼
Henk Mesman
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼
Henk Mesman
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3721
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ik mis de stoelverwarming. Vraagprijs lijkt mij redelijk.
Check aangrijpingspunt van de koppeling, auto heeft al twee ton op de klok.
Check aangrijpingspunt van de koppeling, auto heeft al twee ton op de klok.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Auto staat wel erg hoog op zijn pootjes voor een R-design. Lijkt iets niet te kloppen. Met nadruk op lijkt, maar is zeker nader onderzoek waard. Is het een omgebouwde naar R-design, of is er eea vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95