Water lekkage.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Maulus
2nd Gear member

Goede middag vanuit het 1500m hoog zon overgrote campeer terrein in Oostenrijk.

Helaas onderweg kwam ik erachter dat er water op mijn voeten en op de voeten van de bijrijder druppelt, na het los halen van de paravan en alle bladeren weg gehaald te hebben, heb ik ook de wielkuip en links en rechts voor even een goede schoonmaakbeurt gegeven. Het probleem was echter nog steeds niet verholpen en de volgende stap was dus de airco drain eens nakijken. Deze zat helaas ook verstopt, ik heb het tapijt een stukje verwijderd en tot mijn grote schrik had de bijrijders kant een nogal fors voetenbad. De oplossing laat zich raden. Stoel eruit bekleding eruit en de zooi laten drogen. De bestuurderskant zal eenzelfde lot beschoren zijn maar deze kant een andere keer.

Wat mij vooral opviel was dat de drainplug in de tunnel niet bijzonder veel ruimte heeft om af te wateren. Nu zal het zo hard niet lopen met airco condens maar toch vraag ik mij af of deze krappe ruimte voldoende is.

Op het moment van typen ligt de hele rechter kant van de auto uit elkaar te drogen in de volle zon, mijn test met 2L water door de paravan gooien gaf mij geen lekkage in de auto.

Is de opvangbak van de het airco condens gemakkelijk te bereiken zodat ik ook hier even kan reinigen?

Nog wat foto's van de half ontleden V50

https://ibb.co/Fn6gnNJ
https://ibb.co/pP45z1G
Laatst gewijzigd door Maulus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
diesel01
Geartronic member

Maulus schreef: Goede middag vanuit het 1500m hoog zon overgrote camper terrein in Oostenrijk.

Helaas onderweg kwam ik erachter dat er water op mijn voeten en op de voeten van de bijrijder druppelt, na het los halen van de paravan en alle bladeren weg gehaald te hebben, heb ik ook de wielkuip en links en rechts voor even een goede schoonmaakbeurt gegeven. Het probleem was echter nog steeds niet verholpen en de volgende stap was dus de airco drain eens nakijken. Deze zat helaas ook verstopt, ik heb het tapijt een stukje verwijderd en tot mijn grote schrik had de bijrijders kant een nogal fors voetenbad. De oplossing laat zich raden. Stoel eruit bekleding eruit en de zooi laten drogen. De bestuurderskant zal eenzelfde lot beschoren zijn maar deze kant een andere keer.

Wat mij vooral opviel was dat de drainplug in de tunnel niet bijzonder veel ruimte heeft om af te wateren. Nu zal het zo hard niet lopen met airco condens maar toch vraag ik mij af of deze krappe ruimte voldoende is.

Op het moment van typen ligt de hele rechter kant van de auto uit elkaar te drogen in de volle zon, mijn test met 2L water door de paravan gooien gaf mij geen lekkage in de auto.

Is de opvangbak van de het airco condens gemakkelijk te bereiken zodat ik ook hier even kan reinigen?

Afbeelding
Afbeelding
welke auto betreft het en wat is het bouwjaar?
Druk van binnen uit eens op je voorruit daar waar hij aan de bovenzijde het dak raakt.
Zit daar beweging in dan heb je grote kans dat je voorruit opnieuw geplakt moet worden en dat ook daar water inloopt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Maulus
2nd Gear member

Het is een V50 uit '05, zonder dakraam. De ruit beweegt niet gelukkig maar er komt tzt toch een nieuwe in aangezien deze bijna mat glas is door 14 jaar gebruik van de ruitenwissers.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
The Mechanic
5th Gear member

Maulus schreef: Is de opvangbak van de het airco condens gemakkelijk te bereiken zodat ik ook hier even kan reinigen?

Nog wat foto's van de half ontleden V50

https://ibb.co/Fn6gnNJ
https://ibb.co/pP45z1G
Bovenste foto, witte ding met die geribbelde zwarte slang, schuin onder de blauwe Parrot regeleenheid.
Dat is de afvoer van het kachelhuis. Kan ook zijn dat het hitteschild van de uitlaat, onder de auto, er strak tegenaan zit. Of gewoon een hoop prut in en verstopt.
Maulus
2nd Gear member

Het knietje zat indd vol met prut, ik heb de airco tot nog toe nog steeds niet gecheckt maar heb wel diversen airbag storingen mogen ontvangen. Geen idee hoe deze heeft kunnen ontstaan aangezien ik niet aan de airbags heb gezeten. Wel de interior trim losgehaald maar daar zitten geen kabels aanvast.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
The Mechanic
5th Gear member

Maulus schreef: Het knietje zat indd vol met prut, ik heb de airco tot nog toe nog steeds niet gecheckt maar heb wel diversen airbag storingen mogen ontvangen. Geen idee hoe deze heeft kunnen ontstaan aangezien ik niet aan de airbags heb gezeten. Wel de interior trim losgehaald maar daar zitten geen kabels aanvast.
Op contact geweest met de stoel eruit? Zitten ook airbags in ;-)
Maulus
2nd Gear member

Nee ik heb het contact niet aangehad tijdens de hele verwijder en terug plaats procedure. De ECU heeft het over de SRS airbag, voor de terug reis nog even een dealer opzoeken voor een reset denk ik. Met mijn eigen ODSII lezer wil de storing er niet uit.

Edit:
Even wat kort speurwerk op het WWW, geeft mijn fout weer. Het niet loskoppelen van de accu. Logisch natuurlijk.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Maulus
2nd Gear member

Inmiddels zit de hele auto weer in elkaar, echter kwam ik er na routine inspectie achter dat er een hoop koelvloeistof weg druppelt ergens alle slangen in de motorruimte zijn droog evenals de radiateur aan de voorkant. De krakkle test op de olie van de pijlstok geeft ook gelukkig geen hint van een lekke koppakking, er zit ook geen sludge in de dop en de auto rookt niet bij koude start.

Als de kachel radiateur lek is kan er dan koelvloeistof weg lekken via de zelfde slang als de airco condens afvoer? Ik heb de airco altijd aanstaan en van de week de kachel op 23 gehad om te testen voor de bekende zoete geur. Nu heb ik nogal last van allergie op het moment ik ruik dus niks, en zoals bij vele wel bekend hoef je moeder de vrouw niet te vragen of ze iets merkt dat anders is als anders.

De motor blijft de zelfde mooie temperatuur van 90 á 95 graden.

Ik maak me wel enigszins zorgen om deze ontwikkeling.
Een kachel radiateur kan ik vervangen (Bij Tesla hebben we een terug roep actie met passenger airbags daarvoor moet ook de hele cockpit eruit dat is zo spannend niet). Maar als het toch de koppakking zou zijn zou ik niet weten wat het gaat kosten.

Edit: ik vergeet erbij te zeggen dat ik onder auto niets zie liggen. Laatst lag er een aardig grote plas onder de auto dit was voordat ik het knietje had ontstopt. Nu op dit moment zie ik dat niet meer.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”