Aanschaf XC90 Waar op te letten??

Plaats reactie
modalfa
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.08.2019 - 17:47

Hallo,

Wij zijn deze vakantie met een Xc90 T6 op vakantie geweest. Doordat onze Saab een dag voor onze vakantie problemen gaf hebben we in alle haast een Xc90 T6 gekocht. Op de terugweg naar Nederland gaf de automaatbak een storing. Eenmaal in NL heb ik de volvo naar een specialist gebracht en deze bracht mij het heugelijke nieuws dat de bak aan een revisie toe was :( , kosten a 5000 euro. Inmiddels rijden we weer in onze Saab en heb dus drie weken van een Xc90 mogen genieten.
We hebben nog nooit zo fijn in een auto gereden als de Xc90, daarom gaan we nu in alle rust kijken naar een andere.

Waar moeten we op letten qua motor of versnellingsbak?
Mijn voorkeur gaat uit naar een V8, echter een 3.2 is ook prima. Geven deze motoren of versnellingsbakken nog grote problemen? Waar moeten we nog meer op letten qua punten die zwak zijn?

Alle informatie is welkom.!

met vriendelijke groet,

Jeroen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13689
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de 2.5T is een betrouwbare geweldenaar
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21298
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wij rijden een 2,5T en motorisch plus technisch een fijne auto. En vanwege die T (turbo) betreft het een soepele motor waarmee je lekker lui kunt rijden. En ook voor het gebruik van een aanhanger een fijne auto juist vanwege het hoge koppel bij lage toerentallen. Een 3,2 heeft bij hogere toerentallen pas zijn koppel en dan moet je haar in toeren jagen om op te schieten.

Alleen vinden we de onze te groot en gaat verkocht worden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Een 3,2 is ook een hele fijne versie, voelt alleen wat sloom aan en verleidt niet tot hard rijden, wat je volgens mij ook niet zo snel gaat doen met zo'n bakbeest. Heerlijk cruisen vooral op de lange stukken en een zee aan ruimte. Mijne is niet te koop... :D

Als je de "sport" versie, nu R-design genaamd, kiest heb je een iets sportiever uiterlijk en gedrag en standaard mooiere velgen, in mijn optiek dan he?
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik rijd een XC90 V8 uit 2007. Perfecte gezinswagen. Verbruik van een 3.2 is bijna net zo hoog als een V8, dus dat maakt niet zoveel uit. De mijne doet 1 op 7 gemiddeld, met veel weinig snelweg kms. De XC90 V8 uit 2005 kan een issue hebben met afwatering in motoren, in 2006 verholpen volgens mij, iig in 2007. De automaat is een 6 bak en niet te vergelijken met de 4 bak in een XC90 T6 (die zijn idd niet zo betrouwbaar). Ik heb de mijne vlak na de aanschaf laten flushen.

De 2.5T motor in een XC90 is redelijk zeldzaam aan het worden, zijn met name in de oudere modellen geleverd. Er zijn er wel een aantal in de nieuwere modellen maar die zijn vrij schaars.
Verder weinig bijzonderheden. Heb zelf voor de v8 gekozen omdat ik hiervoor in een gekietelde v70 t5 reed en ik niet teveel wilde inleveren qua prestaties. De v70 is vast sneller maar de xc90 voelt door awd en automaat behoorlijk rap.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21298
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Onze 2,5T is van maart 2005. Is dat dan zeldzaam? Ik zie ze regelmatig rijden ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13689
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In nl op de D5 na de bestverkochte motor, wereldwijd de best verkochte
modalfa
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.08.2019 - 17:47

Ok.

Dank voor de antwoorden, zoals ik nu begrijp zijn er niet echt problemen met de diverse motoriseringen. Waarschijnlijk dus veel pech gehad met de T6.

Reden dat ik de 2.5 niet heb genoemd is, daar de uitvoeringen standaard iets kaler zijn dan de v8 en 3.2. Zie af en toe nog wel eens een niet-lederen interieur en andere opties die niet aanwezig zijn die ik wel op de andere uitvoeringen zie.

Groet Jeroen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13689
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is niet juist, er was van iedere motorisering een Kinetic/Elan, Momentum/Elite en 'n summum/Exclusief
De T6 had 'n 4bak, de 2.5T/T5 een 5bak en de 3.2 en de V8 een 6bak.
De T6 is de meest problematische, de 3.2 boodt niets meer dan de 2. 5T, het koppel was lager, het verbruik was hoger
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”