Welk voordeel heeft het laden met een laadstation

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Onlangs ben ik overgestapt van een V70 D4 naar een V60 PIH R-design (MY2015). Het bevalt me echt heel erg goed en heb er veel lol in om zo veel mogelijk elektrisch te rijden.

Ik laad nu via een 220v stopcontact op 10 of 13A maar vraag me af of het zinvol is om een thuis-laad-box aan te schaffen en te installeren (1-fase). Wat is jullie beweegreden geweest om dit juist wel / niet te doen?
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Niet gedaan zo'n thuislaadstation vanwege kosten. Wel een systeemkast (afsluitbaar) buiten gemaakt op eigen groep met teller en laden maar tegen veel lagere kosten. Mijn regelbare laadstekker past er precies in zodat alleen het snoer eruit steekt.
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Athome
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb er ook aan gedacht maar toch niet gedaan. Waarom?

- Extra kosten voor een "laadpaal
- Het laden gaat niet wezenlijk anders dan met de Schukolader.
Volvo V60 PiH Summum MY14
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Athome schreef: Ik heb er ook aan gedacht maar toch niet gedaan. Waarom?

- Extra kosten voor een "laadpaal
- Het laden gaat niet wezenlijk anders dan met de Schukolader.
Voor het prijsverschil, ik gok ruwweg zo'n 1000 euro kan je heel wat kilowatt uurtjes laden denk ik dan maar.
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
C70 2.4i 170 2006
Athome
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Tweedehands via Marktplaats kan ook. Scheelt een heel stuk.
Echter thuis laden kost een volle accu ongeveer 2,50 euro. Dus reken maar uit hoe vaak je de accu vol kan laden t.o.v de kosten van zo'n laadpaal/laadkast.
Je moet dan ook nog een Type 2 -> Type 2 laadkabel hebben. Die zijn ook niet gratis
Laatst gewijzigd door Athome op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Het is niet te adviseren om 3,5 uur lang op 13a te laden, vooral in de zomer en zeker als de stopcontact niet op een aparte groep is geplaatst.

Met een stopcontact laat je op type 2(enkelvoudig verkeer). Met de meeste laadpalen is dat type3(bidirectioneel https://www.laadkabeldiscounter.nl/blog ... en-mode-4/)

Met de meeste laadpalen kan je met pasjes of appjes werken, stukje autorisatie dus, en je bent voorbereid voor de toekomst als je in elektrisch rijden gelooft. Wat hierboven staat, gewoon even op marktplaats kijken.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Ik zie het voordeel niet van een laadpaal, ik heb gewoon een buiten stopcontactje gemonteerd aan huis, kosten ca. 20 euro (wandcontactdoos + grondkabel) en ik laad 's nachts met 6A, nachtstroom dus. Om 23:00 begint de lading en ruim voor 7 uur 's morgens zit hij weer vol.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Giant2000 schreef: Ik zie het voordeel niet van een laadpaal, ik heb gewoon een buiten stopcontactje gemonteerd aan huis, kosten ca. 20 euro (wandcontactdoos + grondkabel) en ik laad 's nachts met 6A, nachtstroom dus. Om 23:00 begint de lading en ruim voor 7 uur 's morgens zit hij weer vol.
Precies. Aansluiten op een eigen groep is een must! Thuis heb ik geen privé parkeerplek en is het officieel niet toegestaan om kabels over de stoep te leggen. Een klein stopcontact op kniehoogte valt minder op dan een laadkast met verlichting ;-)

Als we gaan verhuizen mikken we overigens wel op een huis met eigen parkeerplek, carport of garage. Maar met de huidige markt zitten we even goed ;-)
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Dank voor de info CEM, heb het artikel uit de link gelezen. Ik laad dus nu via Mode 2, met de originele Volvo thuislaadkabel met geïntegreerde regeleenheid. Deze blijkt overigens maximaal met 10A te kunnen laden (volgens beschrijving Vstore).

Ook ik heb de mogelijkheid om te laden op eigen erf, op een stopcontact uit de schuur (eigen groep), waar buiten twee beveiligingscamera’s geen stroomverbruikers aanwezig zijn.

Op de nieuw te bouwen carport willen we ook zonnepanelen gaan plaatsen en in huis hebben we 3x25A in de meterkast. Zal de speciale groep voor het laden dan ook gelijk meenemen in de plannen.
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb de PIH 5 jaar lang geladen via een bestaand stopcontact in het fietsschuurtje waar hij altijd naast geparkeerd stond. De regelunit stond meestal op 8A. Ging prima. 's Avonds de stekker erin, 's morgens was ie weer vol. Geen enkele bijzondere voorziening voor getroffen, afgezien van het maken van een klein gaatje in mijn fietsschuur om de kabel door te voeren.
Dat fietsschuurtje bleek op dezelfde groep te zitten als de electrische oven. Dat was wel een probleem. Oven aan en laden tegelijk ging niet. Dat was een beetje onpractisch, maar niet zo erg dat ik er mijn groepenkast voor om heb laten bouwen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik laad de auto thuis ook via Schuko op een eigen groep met teller in de meterkast. Waarom geen laadpaal? Vanwege de aanleg en aanschafkosten. Destijds moest je verplicht een backoffice abonnement nemen, om de kosten te kunnen doorbelasten aan je werkgever. Dit kan goedkoper met een teller. Met de Mennekes/Schuko lader kun je makkelijk instellen op welk vermogen je wil laden. Op de zaak staat een laadpaal EVBox.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”