Dakafvoer loopt interieur binnen

Plaats reactie
Tom V60
1st Gear member

Hallo allemaal,
Een speurtocht naar de oorzaak van de natte mat onder en achter de passagiersstoel bracht mij bij een probleem met de afvoer van het open dak.
Hier vond ik veel info over op verschillende fora voor oudere S60, V40, V50, XC90 en andere modellen maar niks over de V60.

Hierbij wat ik al gedaan heb.
Deel 1:
Mat vooraan opgetilt -> de isolatieschuim onder de mat was kletsnat, volledig verzadigd maar het buitenoppervlak van de mat zelf blijft dus droog. Het meeste water "zakt" naar achter toe waar dus het tapijt zelf nat aanvoelt en als je erop duwt duidelijk water hoort in de schuim eronder.
Afvoer van de airco condensor nagekeken, is ok.
Afvoer van open dak getest, water loopt weg in het afvoerkanaal rechts vooraan maar komt dus niet uit in het motorcompartiment maar in het interieur ergens onder het handschoenvak. Links loopt wel weg naar buiten.
De uitgang van de slang gezocht onder het plastic cover tussen voorruit en motorruimte. Deze uitgang stak niet door het gaatje van de carrosserie maar dus met een knik naar binnen toe. Helaas deze rubber wel door dit gaatje trekken loste mijn probleem niet op, water loopt in de slang bovenaan maar komt niet uit deze uitgang.
Deel 2:
A-pillar trim verwijderd, slang ziet er mooi proper en droog uit en bovenaan verbonden met het open dak.
Onderaan de a-pillar verdwijnt de slang achter het dashboard.
Ik vrees dus dat de slang onderaan niet meer verbonden in met het uitloop rubber slangetje dat in het motorcompartiment uitkomt. Dit is zwarte rubber, de slang zelf is gladde grijze PVC.
Het uitloop rubber slangetje zit zelf nog vast door een ander paneel +/- 5cm achter het zichtbare gat onder de motorkap.

Weet iemand of de connectie afvoerslang en uitloop slangetje bereikbaar is?
Misschien achter het handschoenvak als je dit eruit haalt?

Enkele fotos ter illustratie.

Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
teebee
7th Gear member

Hier gekeken?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Tom V60
1st Gear member

Ja maar is ook voor een V50.
Gewoon doorblazen zal niet helpen want het kanaal is niet verstopt, de afvoer komt echter binnen uit ipv buiten.
teebee
7th Gear member

Al geprobeerd (voorzichtig) een dun metalen draadje er doorheen te duwen (uiteinde even ombuigen om scherpe punt te voorkomen).
Dan kan je wellicht in beeld krijgen waar deze uitkomt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member

Die slang hoort onder de ruitenwissers uit te komen, niet in het interieur. Dak heeft vier slangen, twee naar voren en twee naar achteren.
Tom V60
1st Gear member

Hierbij een foto van het uitloopslangetje waar dus geen water uitkomt.
Ik wil dus de connectie van de afvoerslang met dit uitloopslangetje controleren.
Bereikbaar zonder het hele dashboard te demonteren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Dashboardkastje verwijderen, misschien kan je er dan van onderen bij.
Henk Mesman
2nd Gear member

Wel raar dat rondom die slang het gat gewoon open is kan daar ook niet water naar binnen komen dan, ik zou eerst een slangetje of iet dergelijks op de aansluiting zetten en er op blazen om te kijken of hij niet verstopt zit voor dat je de hele boel gaat slopen.
Kind regards,
Mit freundlichen Grüßen,
Salutations cordiales,
Met vriendelijke groeten,
特致敬礼

Henk Mesman
Tom V60
1st Gear member

Update,
rubber uitlaatpijpje doorgeblazen, lijkt gewoon vrij te zijn.
Ps het gat rond dit pijpje zit onder en achter de plastic afdekking onder de ruitenwissers in het motorcompartiment dus hier kan geen water binnen waaien.

Handschoenkastje eruit gehaald, de wand naar het motorcompartiment is ook mooi bekleed met een dikke schuimisolatielaag en veel elektische kabels. Het afvoerdarmpje is totaal niet zichtbaar. Die connectie tussen afvoerdarm en uitlaatpijpje is dus niet bereikbaar tenzij heel het dashboard eruit komt.

Water dat ik in de afvoer giet komt mooi achter die isolatielaag uitgelopen rechtstreeks onder het tapijt van de passagier.

Ik heb ook de passagierszetel eruit gehaald om het tapijt achteraan te kunnen opheffen en laten drogen. Er is inderdaad een diepere geul in de carrosserie die water van vooraan onder de stoel door naar achter voert.

Ik heb nu die afvoer afgesloten in het dak en zal kijken of de andere 3 afvoeren dit kunnen compenseren. Als dit het geval is zal het zo blijven.
The Mechanic
5th Gear member

Probeer eens een nieuwe slang, de oude worden vaak hard, krimpen en sluiten niet meer mooi aan op de doorvoertule onderaan de A-stijl.
Tom V60
1st Gear member

Update en oplossing gevonden!
Na een tijdje met afgesloten afvoerkanaal gereden te hebben waren de tapijten terug droog. Voor alles terug te plaatsen toch nog een laatste poging ondernomen door de losse slang onderaan de A-stijl vanonder het dashbord te trekken, deze gaf duidelijk geen weerstand.
Het stuk achter het dashbord bleek maar een kleine 10cm te zijn en inderdaad na veel prutsen en met heel veel geduld kon ik de ingang van de afvoer lokaliseren. Ik kon net met mijn vingers de ingang voelen als ik mijn hand in het hoekje onder het dashbord stak.
Met nog meer gepruts en geduld is het gelukt om de afvoerslang hier terug in te duwen. Het buitenste randje wat bijgesneden onder 45 graden en met wat Dreft is het uiteindelijk gelukt.
Grootste probleem is dat je ofwel met een vinger ofwel met de slang tot bij de afvoer geraakt, het is dus blind manouvreren met een flexibele slang in een flexibele opening. Je kan deels zien wat je doet door lager naast het handschoenvakje door de spleet omhoog te kijken als je bvb met een gsm bijlicht door de spleet aan de voorruit.
Mijn geluk kon niet op toen ik water onder de motorkap zag uitlopen bij het testen :-))
Hopelijk blijft mijn interieur droog vanaf nu.

Grtn
Summum
6th Gear member

Wel een monnikenwerk zo te horen, maar mooi dat het opgelost lijkt!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”