Hej,
Lang verhaal kort. Bij ons in het bedrijf zijn de meeste firmawagens V60 D4 van het vorige type. Met mij heeft bijna iedere collega wel eens problemen gehad met de EGR klep, daar het vrij nieuwe auto's betrof werd dat meestal onder garantie verholpen. Ik geloof niet dat we daar rekeningen voor kregen maar natuurlijk wel de overlast die het aan de gebruikers gaf.
Nu ga ik binnenkort en van baan wisselen en weer (terug) naar Zweden verhuizen en moet ik zelf weer een wagen kopen. Nu viel mij zowieso al op dat de meeste 4-5 jaar oude auto's op de markt daar diesel zijn, maar waarschijnlijk is dat voor mij ook de beste optie. De eisen zijn:
- 4 volwassen comfortabel op lange afstanden + bagage
- AWD is een pre (simpelweg vanwege de extreme weer condities die je daar kan treffen)
- krachtige, soepele en sterke motor. Niet bang voor een snelle inhaalaktie.
- Ca. 6-8x per jaar op/neer van Malmö naar Zwolle/ Den Haag, Antwerpen en in Zweden normaal alleen lange afstanden. Nauwelijks korte ritten.
- Milieuzones in NL en ook Antwerpen zijn dus relevant. Minimaal EUR5, beter nog EUR6.
- Wegenbelasting niet relevant.
Het zal zeer waarschijnlijk kiezen worden tussen een XC70 of een V70 AWD van 3e generatie of wellicht een XC60. Natuurlijk hoor ik graag een 5 cylinder, maar moet ook even verder denken: Dus nu komt de vraag
- zijn de D4 EGR issues ook aanwezig bij de V70 en worden die in 4-5 jaar oude wagens nog steeds onder coulance opgelost door Volvo?
- wat is het verschil in verbruik tussen een D4 en D5 ? (ik rijd in de V60 gemiddeld 5.0/100 km met de D4/geartronic)
In mijn huidige V60 heb ik Geartronic. Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd. Ik vind hem met name in de van 1->2 en v.v. nogal bonkerig. Hebben de V70's daar ook last van of ligt dit aan de V60 of is het zelfs een issues?
Bedankt voor het meedenken
m.v.h.
Erik
V of XC70 D4 of D5 ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
- Locatie: Loshult - Killeberg
Groeten,
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Verbruik verschilt heel erg tussen D5 en D4 in V70, mits het de fwd versie is. Bij Aad scheelt het weinig, want dan is het altijd de vijfpitter. Ik zou voor een XC70 D5 AWD gaan, bij voorkeur Polar+ vanaf 2015, heb je ook.een standkachel met Volvo on Call, lijkt me in Noorwegen ook wel handig.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
V70 D3 automaat uit 2012, ik zit rond de 6 liter gemeten verbruik, met veel uitrollen. Beter lukt mij niet
Dat relatief schokkerige van de automaat herken ik wel
Voor mij belangrijker is dat hij betrouwbaar is, al zou het idd wat soepeler kunnen. Dat zullen de modernere 8-traps automaten beter doen denk ik
Tweede hands viel mij op dat een XC70 zo 4 a 5 duizend euro duurder is hier in NL dan een vergelijkbare V70. Is dat in Zweden ook zo?
Dat relatief schokkerige van de automaat herken ik wel
Voor mij belangrijker is dat hij betrouwbaar is, al zou het idd wat soepeler kunnen. Dat zullen de modernere 8-traps automaten beter doen denk ik
Tweede hands viel mij op dat een XC70 zo 4 a 5 duizend euro duurder is hier in NL dan een vergelijkbare V70. Is dat in Zweden ook zo?
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8514
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik dacht dat de 8 traps automaat niet in de XC70 AWD versies geleverd is, alleen 6 traps.
Ik kwam met mijn XC70 AWD MY12 niet onder de 7,5L/100km.
Vooral boven de 120 begint de 5 pitter stevig te drinken.
XC60 ook gehad met dezelfde motor en die kreeg ik amper onder de 8l/100km
Ik kwam met mijn XC70 AWD MY12 niet onder de 7,5L/100km.
Vooral boven de 120 begint de 5 pitter stevig te drinken.
XC60 ook gehad met dezelfde motor en die kreeg ik amper onder de 8l/100km
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ja, aanwezig m.n. MY2014/MY2015. Volgens mij zit er voor wat betreft coulance op de EGR koeler wel een tijdslimiet op, ik meen 4 jaar.zijn de D4 EGR issues ook aanwezig bij de V70 en worden die in 4-5 jaar oude wagens nog steeds onder coulance opgelost door Volvo?
Vwb. automaat: als je jouw 8-traps al niet super vindt, dan is de 6-traps geen verbetering. En AWD is altijd met 6-traps. Zowel de 6 als 8-traps gaan fijner schakelen na een Polestar-kuurtje.
Als je alleen lange afstanden rijdt zonder al te vaak in de file te staan en per se AWD wilt, zou je een handgeschakelde D5 kunnen overwegen. Zuiniger dan de automaat en dankzij het enorme koppel kun je lui schakelen.
XC60 is kwalitatief wellicht beter dan XC70 maar rijdt compleet anders. De XC70 vind ikzelf comfortabel, de XC60 is nogal stug geveerd en daarom heb ik gekozen voor de XC70. Maar dat moet je zelf uitproberen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
- Locatie: Loshult - Killeberg
tnx. voor de reacties zover.a, aanwezig m.n. MY2014/MY2015. Volgens mij zit er voor wat betreft coulance op de EGR koeler wel een tijdslimiet op, ik meen 4 jaar.
wat ik me dan afvraag is of de EGR kleppen vervangen worden en het probleem zich na een paar jaar weer voordoet of dat er een structurele oplossing is gevonden ?
Ik heb mijn vorige V60 te kort gehad, na de EGR aktie is die (om andere redenen) vervangen voor een Mazda 6. Ben nu gelukkig weer terug op het Volvo honk. Mbt automaat, hij gaat zo voor een hele grote beurt, zal eens informeren of daar wat aan gedaan kan worden.
Groeten,
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
- Locatie: Loshult - Killeberg
moeilijk te zeggen. Hangt al gauw van uitvoering af, bouwjaar en km stand zoals je weet. ik wil perse ook een zonnedak en een HP stereo en dan wordt de spoeling al gauw een stuk dunner en lastiger om te vergelijken. Maar gemiddeld zit er ongeveer 2,000 - 4,000 euro tussen vergelijkbare uitvoeringen is mijn indruk.Tweede hands viel mij op dat een XC70 zo 4 a 5 duizend euro duurder is hier in NL dan een vergelijkbare V70. Is dat in Zweden ook zo?
wat wel een optie kan zijn is hem in NL kopen, BPM terugvragen en importeren in zweden. Maar daar ben ik met diesels een beetje huiverig voor omdat ik wel eens gelezen heb dat die in Scandinavie anders zijn uitgevoerd ivm de kou?
Groeten,
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ja, Volvo heeft uiteindelijk een structurele fix gevonden voor de EGR, ik meen sinds de zomer van 2017?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
- Locatie: Loshult - Killeberg
voor de lange afstanden in Zweden is een handbak nog wel te overwegen, maar helaas ook veel in duitsland en met die baustellen daar, houdt ik het maar op een automaat.Vwb. automaat: als je jouw 8-traps al niet super vindt, dan is de 6-traps geen verbetering. En AWD is altijd met 6-traps. Zowel de 6 als 8-traps gaan fijner schakelen na een Polestar-kuurtje.
Als je alleen lange afstanden rijdt zonder al te vaak in de file te staan en per se AWD wilt, zou je een handgeschakelde D5 kunnen overwegen. Zuiniger dan de automaat en dankzij het enorme koppel kun je lui schakelen.
de V60 heeft gisteren een software update op de automaat gehad, op het ritje naar huis merkte ik al dat het iets soepeler ging, ik zal eens zien
had gisteren overigens een V90 vervangwagen mee, die automaat was echt heerlijk. Wat ook fijn was dat je bij het stoplicht niet meer je voet op de rem hoeft te houden. Hij zet er zelf een soort rem op. Nice. Maar goed, dit terzijde.
Bedankt voor de melding over de EGR, dat is eigenlijk mijn grootste zorg op een D4. Voor de rest vind ik het echt een heerlijke machine, ook het verbruik is top (1:20 in V6/geartronic) Ik neem aan dat ze die dan ook vervangen voor een verbeterde versie?
Groeten,
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
Hangt er van af of je naar Noord Zweden gaat of zuid Zweden qua winterse kou?ingka schreef:moeilijk te zeggen. Hangt al gauw van uitvoering af, bouwjaar en km stand zoals je weet. ik wil perse ook een zonnedak en een HP stereo en dan wordt de spoeling al gauw een stuk dunner en lastiger om te vergelijken. Maar gemiddeld zit er ongeveer 2,000 - 4,000 euro tussen vergelijkbare uitvoeringen is mijn indruk.Tweede hands viel mij op dat een XC70 zo 4 a 5 duizend euro duurder is hier in NL dan een vergelijkbare V70. Is dat in Zweden ook zo?
wat wel een optie kan zijn is hem in NL kopen, BPM terugvragen en importeren in zweden. Maar daar ben ik met diesels een beetje huiverig voor omdat ik wel eens gelezen heb dat die in Scandinavie anders zijn uitgevoerd ivm de kou?
Als de locals diesel rijden valt het wel mee denk ik, het is Siberie niet
En met speciale winterdiesel zal het vlokken meevallen, hopelijk, en hebben ze in zeer koude delen van het land nog steeds van die stekkers voor een soort voorverwarming / tegen bevriezing?
NL Volvo diesels hebben ook iets wat de auto snel opwarmt, omdat moderne diesels zo efficient zijn dat ze te weinig warmte afgeven aan het interieur in de winter (geen standverwarming, maar iets wat er op lijkt, moet t even opzoeken). Werkt prima vind ik
In Zweden worden wellicht meer Volvo's verkocht dan hier en sommige typen (met meer bodemvrijheid) zullen daar populairder zijn = meer keuze dan in NL
Als je een model of motor koopt uit de laatste bouwjaren heb je in principe meer zekerheid, omdat alle kinderziektes er uit zijn, ding is uitontwikkeld.
Nieuwere motor = zuiniger, maar tikje meer risico
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3188
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Ik kan niet helemaal in je budget kijken,ingka schreef:voor de lange afstanden in Zweden is een handbak nog wel te overwegen, maar helaas ook veel in duitsland en met die baustellen daar, houdt ik het maar op een automaat.Vwb. automaat: als je jouw 8-traps al niet super vindt, dan is de 6-traps geen verbetering. En AWD is altijd met 6-traps. Zowel de 6 als 8-traps gaan fijner schakelen na een Polestar-kuurtje.
Als je alleen lange afstanden rijdt zonder al te vaak in de file te staan en per se AWD wilt, zou je een handgeschakelde D5 kunnen overwegen. Zuiniger dan de automaat en dankzij het enorme koppel kun je lui schakelen.
de V60 heeft gisteren een software update op de automaat gehad, op het ritje naar huis merkte ik al dat het iets soepeler ging, ik zal eens zien
had gisteren overigens een V90 vervangwagen mee, die automaat was echt heerlijk. Wat ook fijn was dat je bij het stoplicht niet meer je voet op de rem hoeft te houden. Hij zet er zelf een soort rem op. Nice. Maar goed, dit terzijde.
Bedankt voor de melding over de EGR, dat is eigenlijk mijn grootste zorg op een D4. Voor de rest vind ik het echt een heerlijke machine, ook het verbruik is top (1:20 in V6/geartronic) Ik neem aan dat ze die dan ook vervangen voor een verbeterde versie?
maar wat te denken van een gebruikte V90 CC AWD.
Die zijn er in D4 en D5 en dan met altijd met de 8 traps GT.
Schaarser is een V90 AWD, maar moeten ook wel te vinden zijn (in Duitsland of Scandinavie). Met name in Duitsland zijn de diesels enorm in prijs gezakt, dus wellicht nu binnen je budget.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21208
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die V90 D5 awd is erg fijn hoor, wanneer mijn vrouw de keus nu zou moeten maken ging ze toch voor een CC maar ik vind het goed zo.
Heerlijk met het verkeer mee cruisen en wanneer nodig is inhalen zo gebeurd.
Mudde en Kok op urk halen ze weleens naar NL en wanneer je koopt is het goed om dubbel te checken of alles is gedaan wat je met ze hebt afgesproken!
Heerlijk met het verkeer mee cruisen en wanneer nodig is inhalen zo gebeurd.
Mudde en Kok op urk halen ze weleens naar NL en wanneer je koopt is het goed om dubbel te checken of alles is gedaan wat je met ze hebt afgesproken!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Waarom niet een D3? Is een 2 liter 5 cil. Onverwoestbaar blok, geen olie gebruik en zuinig.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Frits V70 schreef: Waarom niet een D3? Is een 2 liter 5 cil. Onverwoestbaar blok, geen olie gebruik en zuinig.




Onverwoestbaar blok? Vast en zeker. Het blok is van de 2.4 D5 en ze hebben de slag van de motor aangepast. Beetje gehannes in de software en nog het een en ander en je hebt met je 163 PK gewoon 400 Nm.
Zuinig? 1 op 15 gemiddeld is tegenwoordig niet echt zuinig, mijn 131 PV V70N 2.4D was zuinig, die liep 1 op 19 a 1 op 20.
Maar een heerlijke motor die D3 5 cilinder, dat dan weer wel. Ten aanzien van de EGR mogen we stellen dat de vier cilinders in de EGR meer versmeren dan de 5 cilinders althans, vorige week mijn EGR van binnen mogen aanschouwen en dat viel heel erg mee na 180.000 km. De Volvo monteur liet toen dus weten dat de vier cilinders aanmerkelijk meer versmeren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant