Melding Abs/Anti-Skid service vereist uitlaatgassenreiniger

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Hallo mensen op het forum,

Ik ben vorige week met mijn rechter voorwiel in een groot gat in de weg terecht gekomen. Ik dacht dat het hele onderstel eronder uitgeslagen was. Nadat ik mijn auto langs de weg had geparkeerd, hem opgekrikt en gekeken naar de schade. Gelukkig was er niks te zien en het stuur sond ook nog recht.

"s avonds ging ineens het lampje ABS en van de uitlaatgassenreiniger geel branden. Plus de melding "Abs/Anti-Skid service vereist"

Ik dacht dat het aan de klap te wijten was. Zelf gekeken of er iets was, maar dit was niet het geval. Via het Dashboard de meldingen gereset.

Iedere keer kwamen de meldingen terug, volgens de dealer kon het geen kwaad en deed alleen de ABS het niet meer. Waarschijnlijk een sensor of een computer van de ABS.
Ik dacht gelijk dat loopt in de papieren. Ik ben daarna naar huis gekomen en heb 1000 km gereden zonder storing over de Deutshe Autobahn. Ik dacht dat het probleem opgelost was. De volgende dag naar mijn werk en ja hoor, alles weer branden en dezelfde melding.

Ik ben 's middags zelf op onderzoek gegaan en ik ben begonnen met het wiel dat in de put geland was. Het rechtervoorwiel.

Nadat ik mijn wioel had gedemonteerd, kwam er een lange bout uit de naaf gevallen. Wat bleek nou, door de harde klap is de loctide van de bout losgegaan en is de bout losgekomen. "Het schrikeffect". deze bout zorgt ervoor dat de aandrijfas vast blijft zitten en zorgt er tevens voor dat de abs sensor op zijn plaatsblijft. Vandaar de meldingen weg en weer teruig. Ik was ook verbaasd dat er rechts schroefdraad gebruikt wordt voor een steekas. Hij draait zich nu los i.p.v. vast tijdens het rijden.

De dealer had het over een reparatie van minimaal 1500 euro met deze meldingen. Uiteindelijk een nieuwe Bout gekocht voor 2 euro. En alles was weer als nieuw. Als je zo'n melding krijgt kan je dit cotroleren door de as beet te pakken en kijken of je hem heen en weer kan halen.

Alleen begrijp ik de storing uitlaatgassenreiniger niet. Misschien toeval, Ik heb mijn bi -- feul een nette service laten geven door de gasboer in Arkel.
Ik had de topic gelezen en wilde het eerst zelf doen. Uiteindelijk doordat ik alles op straat moet demontyeren maar niet gedaan.

Gasverdeelhuis gereviseerd, ultrasoon gereinigd en alle filters vervangen. Gasdruk gemeten etc, voor 275 euro en na 4 uur werk rijd hij als nooit tevoren.

ACA in Arkel is de beste gasspecialist die je kan vinden. Ze weten en doen en kunnen er werkelijk alles.
Misschien een tip, de meeste Volvodealers hebben niet genoeg specialisatie voor gasauto's

groet anton
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik had iets soortgelijks. Na een reparatie was de monteur vergeten die bout aan te draaien, dus na verloop van tijd kreeg ik ook ABS storingen.
Echter, ik kon niet normaal meer rijden. De ABS sloeg bij mij op hol. De ABS bleef continue ingrijpen, niet alleen tijdens het remmen maar soms zelfs tijdens rijden. De computer dacht steeds dat het rechter voorwiel blokkeerde (bij mij toevallig ook rechts-voor).
Zo nu en dan kreeg ik een storingsmelding op het dashboard. Dat was prettig, dan schakelde de ABS zichzelf uit en kon ik weer normaal remmen. Maar na een paar kilometer schakelde de computer de ABS weer in en begon de ellende direct weer.

Mij kostte dit uiteindelijk 2 * 40,- aan onderzoekskosten. De oorzaak van het probleem werd niet direct gevonden.
De oplossing was het vastdraaien van die bout.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gast

@IkeV70, rechts voor is toch niet vreemd? even nadenken............... oja tuurlijk. Avstrate geeft het al aan. :P

@Avstrate, mooi dat je dit hier even meld. Je kan je wel een ongelijk zoeken. :?

Qua temperatuur valt het toch wel mee, buiten op straat. :lol:
Tja... Volvo-dealer en gas-specialisme, die zal je idd niet veel treffen.
Ik heb begrepen dat ze er wel zijn.
Dan zal de Volvo-monteur zelf zeker ook op gasrijden, gaat immers om interesse.

ps: je klepspeling ook nog gecontroleerd? KM-stand?
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Ik denk dat het alleen bij rechtsvoor gebeurd en rechtsachter. HEt wiel draait mee met de draad. Dus rechts linkse schroefdraaden en links rechtse schroefdraad. Links kan het nooit gebeuren omdat de bout tegengesteld van de schroefdraad draait. Hij draait zich vast i.p.v. los.

Zoals jullie ook al schrijven is dat levensgevaarlijk. Eigenlijk is het levensgevaarlijk om de storing van de ABS te resetten zonder te weten wat er aan de hand is. Bij hoge snelheid moet je het niet hebben dat de ABS ineens inschakeld.

Ik heb in ieder geval een briefje geschreven naar Volvo Nederland. Het helpt niet, maar het helpt wel om elkaar even in kennis te stellen van het problem. En ik vind het gek dat je onderzoekskosten moet betalen 40,00 euro vanwege de fout van de monteur.

IK vind de kilometerstand niet zo relevant. Is alleen belagrijk voor mecahnische zaken, zoals lagers etc.

Over de motor zegt het niks! Draaiuren en belasting is belangrijk.
Ik rijd elke maand naar Polen. !000 km door de nacht. Konstant 135 op de cruisecontrol. Betekend 9 uur voor 1000 km en regelmatige belasting.
Rijd je 1000 km door de file gemiddeld 50 km p/u dan heb je al 20 draaiuren en meerdere rembewegingen. koppelen etc. De Gasboer had nog niet meegemaakt dat een motor met 2 ton zoveel compressie had en zo'n goede verbranding.

groeten Anton
Trotse s60 bezitter alles er op en aan. Vol leer
Een tip, als je de bout hergebruikt moet je wel Locktide op de bout smeren. Zit ook op een nieuwe bout.

Mijn auto heeft 200.000 gelopen.
Gast

Zouden ze dat van die bout bij Volvo nu nog niet weten?
Ik ben heel benieuwd naar hun reactie! Tot horens?

2 ton gelopen en een hele goede compressie is al een hele aardige indicatie dat de klepspeling goed is.
Houden zo. :P Maar controleren kan geen kwaad!
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Ik weet niet of ze het weten van die bouten, denk het wel. Maar vind het vreemd dat de bouten alleen geborgd zijn met locktide. Ik heb onder extreme omstandigheden gereden, maar daar moeten ze tegen kunnen. Ik ben echt niet de enigste die in polen en of andere landen met slechte wegen rijd. Normaal kan je abs niet reageren, maar als de zender elke keer terug komt voor de sensor, dan is de storing ook weg. Dus je loopt altijd risico dat de as verschuift en de ABS denkt dat je blokkeert en gaat die met volle snelheid remmen. Ik zal dus ook nooit meer de ABS resetten voordat ik weet wat de oorzaak is.
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Hij loopt weer als nieuw, ben erg gelukkig
Gebruikersavatar
MoondustV70D5
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:16

Hoi,
ik ben nieuw op dit forum, na wat googlewerk op foutmelding abs/skid kwam ik bij jullie terecht.
Bij deze wil ik jullie feliciteren met de brede waaier aan oplossingen voor allerei foutmeldingen.
Gelukkig heb'k zelf nog niet veel problemen gehad.
Ik was dan verbaasd toen ook bij mij de oplossing voor de melding "ABS/antiskid sevice vereist" een nieuwe centerbout links voor was.
Had al gezien dat het volvolabel in het midden verdwenen was.
kostprijs zo'n 3€ + werkuren.veel beter dan het vervangen van allerlei modules wat eerst werd voorgesteld door de dealer.
Die had dit nog nooit meegemaakt?
in ieder geval bedankt
V70 2003 D5 ; XC90 2006 D5
Volvo. for life
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Ik ben blij dat het je geholpen heeft.

groet en succes
gerd
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12.02.2008 - 21:31

hoi heb net hetzelfde probleem gehad melding ABS/ANTISKID ASS MISLUKT centreerbout was ook bij mij weg samen met het volvo dopje natuurlijk nieuwe bout en dopje gehaald bij dealer voor €13 probleem opgelost
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”