Elke 1000Km lijkt me erg veel, de slijtage is dan wellicht nog erg klein.
Hercalibreren doe ik weinig, ook niet na druk aanpassen of bandenwissel zomer/winter.
Dat heeft op zich nog geen alarm veroorzaakt.
Vals alarm TPMS
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Niet 1000 km maar 10000 km
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ik check sowieso meteen zekere regelmaat de bandenspanning bij de pomp, oude maar goede gewoonte.
Dit direct gevolgd door kalibratie. Nog nooit een (valse) melding gehad.
Dit direct gevolgd door kalibratie. Nog nooit een (valse) melding gehad.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25
Toch hier even melden, ondertussen 49000 km op de teller en nog geen enkele melding gekregen over mijn bandenspanning. Niet echt en niet vals.
Waar ik wel af & toe melding van krijg is dat mijn CC is geannuleerd door bestuurder terwijl ik niets gedaan heb...
Waar ik wel af & toe melding van krijg is dat mijn CC is geannuleerd door bestuurder terwijl ik niets gedaan heb...
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
En dat laatste heb ik dan weer niet.Kinoúmai schreef: Toch hier even melden, ondertussen 49000 km op de teller en nog geen enkele melding gekregen over mijn bandenspanning. Niet echt en niet vals.
Waar ik wel af & toe melding van krijg is dat mijn CC is geannuleerd door bestuurder terwijl ik niets gedaan heb...
Collega had van de week ineens dat alle veiligheidssystemen het niet meer deden inclusief parkeersensoren.
Elektronica blijft een bijzonder ding.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Hou je dan rekening met de warmte van de banden?teebee schreef: Ik check sowieso meteen zekere regelmaat de bandenspanning bij de pomp, oude maar goede gewoonte.
Dit direct gevolgd door kalibratie. Nog nooit een (valse) melding gehad.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Zeker, altijd koude banden. Dus van huis direct naar de pomp vlakbij.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Van de week langs geweest ivm de valse meldingen. Er blijkt inderdaad een software update voor te zijn. Tot nutoe geen meldingen meer gehad. Overigens met de monteur gesproken en voor het signaal tov omwentelingen band wordt idd gebruik gemaakt van het GPS signaal.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Dan had ik die zeker al een hele poos, wat ik heb er nooit last van.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 4th Gear member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Ja, daar wil ik ook wel eens meer over te weten komen.
Het verband tussen omwentelingen van de wielen en de snelheid van de auto kan
men weliswaar via GPS vaststellen, maar wanneer dat niet (meer) klopt, hoe zal
men dan afleiden om welk wiel het gaat?
Hebben trouwens alle Volvo's met iTPMS een GPS verbinding?
Het verband tussen omwentelingen van de wielen en de snelheid van de auto kan
men weliswaar via GPS vaststellen, maar wanneer dat niet (meer) klopt, hoe zal
men dan afleiden om welk wiel het gaat?
Hebben trouwens alle Volvo's met iTPMS een GPS verbinding?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Pieterxc90
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04
Ik ken maar twee bandenspanningscontrolesystemen, degene die met sensoren aan het ventiel meten en per band af te lezen zijn in de auto en die gebruik maken van de ABS sensoren en de omwentelingen per wiel vergelijken en op grond van verschillen een melding geven. Welke rol GPS hierin kan spelen is mij niet duidelijk. Maar ik lees er graag meer over.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
De auto bepaalt tijdens de calibratie de omwentelingen bij een bepaalde snelheid. Maar die snelheid moet hij wel ergens vandaan halen. Dit gebeurt mbv het GPS signaal.
Zouden de omwentelingen t.o.v. elkaar worden bekeken dan zou je altijd problemen hebben. Immers zodra je een bocht omgaat draaien je banden links en rechts met een andere omwentelingssnelheid.
Zouden de omwentelingen t.o.v. elkaar worden bekeken dan zou je altijd problemen hebben. Immers zodra je een bocht omgaat draaien je banden links en rechts met een andere omwentelingssnelheid.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13543
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... teem-3370/#
Maak het niet te moeilijk met GPS, het is 'n onderling vergelijk
Maak het niet te moeilijk met GPS, het is 'n onderling vergelijk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
De auto meet toch zelf ook de snelheid? Niet nauwkeurig genoeg dan, het gaatRisrael schreef: De auto bepaalt tijdens de calibratie de omwentelingen bij een bepaalde snelheid. Maar die snelheid moet hij wel ergens vandaan halen. Dit gebeurt mbv het GPS signaal.
Zouden de omwentelingen t.o.v. elkaar worden bekeken dan zou je altijd problemen hebben. Immers zodra je een bocht omgaat draaien je banden links en rechts met een andere omwentelingssnelheid.
toch over het vergeliken van de omwentelingen van de 4 wielen, is daar dan een
absolute snelheid voor nodig? Als die er al is, want GPS is niet overal te ontvangen.
Bochten kunnen onderkend worden, de auto kent (dacht ik) de stuurhoek.
Blijft de vraag of elke SPA Volvo een GPS ontvanger heeft...
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Zie:
https://pdf.sciencedirectassets.com/314 ... ype=client
"3. INDIRECT TIRE PRESSURE MONITORING
It is hypothesized that the effective rolling radius is a
function of the tire pressure (Carlson and Gerdes, 2002,
2003, 2005). Since it has been shown in Section 2 that
GPS offers a way to very accurately estimate the effective radius, it is further hypothesized in this work that
this estimate can be used to estimate the tire pressure
and detect changes. "
https://pdf.sciencedirectassets.com/314 ... ype=client
"3. INDIRECT TIRE PRESSURE MONITORING
It is hypothesized that the effective rolling radius is a
function of the tire pressure (Carlson and Gerdes, 2002,
2003, 2005). Since it has been shown in Section 2 that
GPS offers a way to very accurately estimate the effective radius, it is further hypothesized in this work that
this estimate can be used to estimate the tire pressure
and detect changes. "
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Ik lees verschillende keren "hypthesized". Dat is wat anders dan "established".
De verandering van de omtrek van de wielen/banden door drukveranderingen bestaat, maar is niet groot.
Hier is een leuke test:
Bovendien zouden ze wellicht alle 4 wielen dat in dezelfde mate doen (behalve 2 in de zon 2 in de schaduw?)
zodat het een systeem dat verschillen meet niet zou verstoren. De dTPMS sensoren van mijn motorfiets
meten ook de temperatuur in de banden en referen de weergave naar een vaste temperatuur (20°C).
Dat betekent dat men de bandendruk ook altijd kan bijstellen, onafgezien van de actuele temperatuur van de banden.
De verandering van de omtrek van de wielen/banden door drukveranderingen bestaat, maar is niet groot.
Hier is een leuke test:
Bovendien zouden ze wellicht alle 4 wielen dat in dezelfde mate doen (behalve 2 in de zon 2 in de schaduw?)
zodat het een systeem dat verschillen meet niet zou verstoren. De dTPMS sensoren van mijn motorfiets
meten ook de temperatuur in de banden en referen de weergave naar een vaste temperatuur (20°C).
Dat betekent dat men de bandendruk ook altijd kan bijstellen, onafgezien van de actuele temperatuur van de banden.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik heb ook het idee dat dat artikel aangehaald door risrael een concept beschrijft, niet zozeer een daadwerkelijke beschrijving van de werking van de huidige indirecte TPMS systemen.
Het meten van verschillen in omloopsnelheid van de wielen (mbv de ABS sensoren) gebeurt natuurlijk over een langere afstand, zodat tijdelijke verschillen in bv bochten eruit gefilterd worden.
Ik vraag me wel af waarom er soms een melding op 4 wielen tegelijk komt. Misschien doet het systeem dat als de verschillen elkaar steeds tegenspreken, of als er en reden is om het systeem te recalibreren.
Het meten van verschillen in omloopsnelheid van de wielen (mbv de ABS sensoren) gebeurt natuurlijk over een langere afstand, zodat tijdelijke verschillen in bv bochten eruit gefilterd worden.
Ik vraag me wel af waarom er soms een melding op 4 wielen tegelijk komt. Misschien doet het systeem dat als de verschillen elkaar steeds tegenspreken, of als er en reden is om het systeem te recalibreren.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Of dat het komt door slijtage van de banden....en dat zou dan weer de bewering dat de verschillen tov elkaar worden gemeten tegen spreken.IkeV70 schreef: Ik heb ook het idee dat dat artikel aangehaald door risrael een concept beschrijft, niet zozeer een daadwerkelijke beschrijving van de werking van de huidige indirecte TPMS systemen.
Het meten van verschillen in omloopsnelheid van de wielen (mbv de ABS sensoren) gebeurt natuurlijk over een langere afstand, zodat tijdelijke verschillen in bv bochten eruit gefilterd worden.
Ik vraag me wel af waarom er soms een melding op 4 wielen tegelijk komt. Misschien doet het systeem dat als de verschillen elkaar steeds tegenspreken, of als er en reden is om het systeem te recalibreren.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.