Momenteel zit ik met een paar technische vragen over de auto (S60 2.5T uit 2005).
Ik stuit namelijk op 2 merkwaardigheden.
1: LPG-installatie hapert.
Eind vorig jaar per ongeluk een keer de LPG-tank helemaal leeg gereden. Na deze
weer gevuld te hebben, viel op dat het systeem afslaat en terugschakelt naar benzine.
Dit gebeurde meestal bij lichte acceleratie en dan vooral bij heuvelopwaarts rijden of in een bocht.
Na enkele seconden schakelt het systeem weer terug naar LPG, en dan is het wachten
totdat het weer gebeurt. De garage waar ik kom, stelde in de diagnose dat de gascomputer
soms even een toerentalsignaal mist, waardoor het systeem uitvalt en opnieuw opstart.
Er waren geen foutmeldingen opgeslagen.
Ze hebben de stekker op de gascomputer nagekeken en weer vastgezet, probleem opgelost.
Totdat ik de tank, maanden later, voor de tweede keer leeg reed. Weer deed daarna hetzelfde probleem zich
voor en dezelfde diagnose werd gesteld. Stekker vastgezet en we konden weer een paar maanden
vooruit. Maar nu komt het probleem ook terug terwijl de LPG tank weer netjes op tijd wordt bijgevuld.
Het loshalen, schoonblazen en vastdrukken van de stekker helpt niet meer. Duidt dit op een
slechte computer of stekkerverbinding? Het is toch vreemd dat dit tot 2x toe aan het licht kwam sinds de
tank is leeg gereden? Het is een Eurogas installatie uit 2012, dus 7 jaar oud. Wat kan hier aan de hand zijn?
2: Toerenteller geeft te weinig aan.
Het gebeurt steeds vaker dat na een stukje rijden de toerenteller een te lage waarde aan geeft.
Stationair blijft de naald hangen bij 3- a 400 toeren, terwijl dit volgens mij ongeveer 750 moet zijn.
De motor loopt echter hoorbaar keurig stationair en niet lager dan voorheen. Bij 80kmh schakelt de
Geartronic over naar 5 en de toerenteller zakt hierbij naar 1500tpm, nu is dat echter regelmatig
1200 a 1300 tpm. Als ik niet naar de toerenteller kijk merk ik niks anders aan de auto, het rijdt
super (totdat ie dus met een schok even overschakelt naar benzine

Zouden punt 1 en 2 met elkaar te maken kunnen hebben, sinds dat er bij beide gevallen het toerentalsignaal
is betrokken?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Wout