Goedendag Heren,
Na lange tijd afwezigheid langzamerhand weer aanwezig, vooral lezend.
Sinds kort in bezit van een V60 D6 MY2014, waarmee ik me binnenkort even opnieuw zal voorstellen.
Met een mini op komst mocht ik van de directrice weer een andere auto kopen en kon ik weer terug naar het vertrouwde Volvo nest.
Vanavond viel mij op dat, indien ik op Pure accelereer, de auto de neiging heeft om boven de +/- 85kmh de brandstofmotor erbij te pakken. Ik kan dit reguleren met het gasgeven uiteraard, maar volgens mij moet hij toch ‘simpel’ doorgaan tot 100kmh met half gas?
Wat zijn jullie ervaringen? Kan verder nog altijd +/-40km redden op het accupakket dus de degradatie lijkt mij mee te vallen.
Groet Marcel
Acceleratie in Pure modus
- Marcel480
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22.11.2010 - 18:54
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Grt. Marcel
YoungtimerKopen.NL
YoungtimerKopen.NL
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
In de Pure mode blijft de auto langer op stroom accelereren en in tegenstelling tot de Hybrid mode moet je echt even met het gaspedaal een drempeltje over voordat de diesel aanslaat. Afhankelijk van je voet komt dat moment toch een keer. Mijn ervaring is dat je rustiger gaat rijden in de PIH, gewoon vanwege de sport om elektrisch te rijden. Zelf haal ik met mijn PIH van 2014 zo'n 45 km elektrisch wanneer ik rustig rijd. Dit is niet veranderd in de twee jaar dat ik deze auto rijd. km stand is nu 285k. Dus de levensduur van die accu daar ben ik niet bang voor.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- Marcel480
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22.11.2010 - 18:54
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Hallo Henielma,
Dat is dus exact wat ik nu even 'mis' --> Als ik op Pure rijd, en geef bijv 50% gas (zodat hij volledig en maximaal op stroom accelereert), komt rond de 90kmh ineens de brandstofmotor erbij, zonder dat ik meer gas heb gegeven of een drempeltje over ben gegaan.
Het is geen belangrijk probleem wat mij betreft, ik dacht het wellicht alleen te linken aan de capaciteit die de accu nog kan leveren op dat ogenblik (max acceleratie).
Jij dus andere ervaringen mee, voor wat betreft het 'drempeltje'
Dat is dus exact wat ik nu even 'mis' --> Als ik op Pure rijd, en geef bijv 50% gas (zodat hij volledig en maximaal op stroom accelereert), komt rond de 90kmh ineens de brandstofmotor erbij, zonder dat ik meer gas heb gegeven of een drempeltje over ben gegaan.
Het is geen belangrijk probleem wat mij betreft, ik dacht het wellicht alleen te linken aan de capaciteit die de accu nog kan leveren op dat ogenblik (max acceleratie).
Jij dus andere ervaringen mee, voor wat betreft het 'drempeltje'
Grt. Marcel
YoungtimerKopen.NL
YoungtimerKopen.NL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Dit ervaar ik de laatste tijd ook meer zodra. De accu op zo'n 25% staat. De snelweg op met vollere accu kan ik redelijk veilig het pedaal indrukken zonder overschakeling naar fossiel. Maar aan het einde van mn 25km moet ik veel meer opletten.Marcel480 schreef: Hallo Henielma,
Dat is dus exact wat ik nu even 'mis' --> Als ik op Pure rijd, en geef bijv 50% gas (zodat hij volledig en maximaal op stroom accelereert), komt rond de 90kmh ineens de brandstofmotor erbij, zonder dat ik meer gas heb gegeven of een drempeltje over ben gegaan.
Het is geen belangrijk probleem wat mij betreft, ik dacht het wellicht alleen te linken aan de capaciteit die de accu nog kan leveren op dat ogenblik (max acceleratie).
Jij dus andere ervaringen mee, voor wat betreft het 'drempeltje'
De grens in het rechter metertje op het display schiet dan ook naar beneden, of er in eens minder vermogen beschikbaar is.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Herkenbaar.
Ik laat hem gaan tot 90 en neem dan iets stroom terug zodat hij zonder aan te slaan doorgaat naar de 100, soms 105.
Daarna op de cruise.
Een hogere snelheid in Pure lukt niet. (of je moet heel veel geduld hebben)
Ik laat hem gaan tot 90 en neem dan iets stroom terug zodat hij zonder aan te slaan doorgaat naar de 100, soms 105.
Daarna op de cruise.
Een hogere snelheid in Pure lukt niet. (of je moet heel veel geduld hebben)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27
Wanneer je langere stukken elektrisch rijd tegen hogere snelheid, zal de elektromotor warmer en warmer worden, tot deze een bepaalde temperatuur bereikt en dus de 1ste warmtelimiet behaald. Dit wil zeggen dat je limiet van hoe ver je gaspedaal mag indrukken opschuifd. Kan je een beetje vergelijken met de lagere limiet bij 110km/h. Of 105km/h? Weet het niet meer. Ik rij bijna nooit die snelheid in Pure.
Dit warm lopen is zeer normaal. De elektromotor is maar een 27 (of 28pk) motor die tijdelijk geboost wordt tot 68pk. Dit is meer dan dubbel van wat de elektromotor continue veilig kan leveren.
Dit warm lopen is zeer normaal. De elektromotor is maar een 27 (of 28pk) motor die tijdelijk geboost wordt tot 68pk. Dit is meer dan dubbel van wat de elektromotor continue veilig kan leveren.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6342
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik merk dit effect alleen als ik in Pure bergop rijd. Je ziet dan na verloop van tijd het beschikbare vermogen (rechter balk naast de teller) teruglopen. Alleen door de snelheid te laten zakken haal je dan de top elektrisch en anders springt de diesel idd bij.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Ooit 1 x gemerkt toen ik bij ongeveer 30 km/h de cruisecontrol reactiveerde, die stond ingesteld op 105 km/h. Was bergop en de brandstofmotor moest even bijspringen. Vond ik (ook) vreemd, je zou verwachten dat hij gewoon wat minder snel zou optrekken dan.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Giant2000
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32
Als je het rode pijltje op de display rechts niet overschrijdt dan zal de diesel niet aanspringen. Ik rij in pure de snelweg op tot ca. 90-100 km/h, druk dan de cruise aan en zet hem op save. Dan slaat de diesel aan en trek ik hem met de + knop door naar 120 km/h (of harder). Voordeel is dat de dieselmotor niet hoeft te accelereren (neemt meer brandstof) en meteen op een mooie kruissnelheid zit rond de 2000 rpm. Nadat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen gaat je verbruik naar beneden.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring