Van V40 naar V70

Plaats reactie
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Beste V70 forumleden,
Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Kees Jan, leeftijd 58, getrouwd en twee kinderen, werkzaam in de techniek en woonachtig in Zandvoort (35 jaar gewacht op de volgende F1 race).
Op dit moment rijd ik naar volle tevredenheid een V40 maar overweeg de overstap naar een V70 ivm de ruimte, de iconische uitstraling en het mooie 5 cilinder diesel motorblok.

Ik ben aan het kijken naar een D5 uit Duitsland omdat een sportonderstel voor mij een voorwaarde is vanwege de rust die dat in een auto brengt en deze zijn in Nederland nauwelijks geleverd.
Nu overweeg ik ook een automaat, maar uit de verbruikstabellen en de CO2 uitstoot lijkt het of een automaat zomaar een 15% hoger verbruik heeft.
Is dit in praktijk ook zo of zijn dit papieren waarden?

Ik hoor graag jullie ervaringen.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Dat is een goede keuze, zo'n D5! Het klopt dat de GT6 (Geartronic 6 versnellingen) een hoger verbruik genereert en ook een hogere uitstoot heeft. Want je kunt zeggen van de GT6 wat je wilt, maar het is niet de meest moderne automaat die er bestaat. In nieuwe modellen monteert Volvo de GT8 van Aisin, en dit is zeker wel een zeer moderne automaat met slechts een licht hoger verbruik en dito uitstoot. De GT6 is nog ontwikkeld in de tijd dat CO2 niet zo'n issue was, de techniek is daarom oersolide, maar eigenlijk heden ten dage verouderd. ZF en Aisin hebben inmiddels 7 en 8 traps automaten die dusdanig nauwkeurig zijn gebouwd en afgeregeld dat het verbruik en uitstoot t.a.v. een 6 versnellingsbak te verwaarlozen zijn. Dat merk je ook in het rijden, de GT6 is een beetje een flierefluiter en wil zich nog wel eens vergissen, zeker als je hem aanspreekt op z'n kunnen. De meeste berijders zullen hier in de praktijk maar weinig van merken overigens. De GT8 is altijd bij de les, is ook 'zelflerend' en staat altijd in dienst van de rechtervoet. Schakelt als door de boter zo zacht op en weer terug. Inmiddels is gebleken dat de Aisin GT8 zich als een zeer betrouwbare reisgenoot gedraagt. Persoonlijk zou ik een V70 met GT6 niet laten staan, want de bakken zijn gewoon betrouwbaar. wel tijdens de proefrit letten op schokken van de bak, zeker als de auto de nodige ervaring heeft. Vaak is dit met flushen op te lossen. Mijdt de powershift uitvoeringen, daar zijn relatief veel problemen mee, maar die zijn imho ook niet gemonteerd in de 5 cilinders, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Laatst gewijzigd door kansberg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3656
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Reken op 1 liter per 100km meer voor de automaat. De V70 D5 is alleen geleverd met GT-6 en niet met GT-8.
Automaat of handbak moet ieder voor zich uitmaken, ik zou met beide kunnen leven. Een D5 met handbak zou voor mij persoonlijk o.k. zijn omdat de D5 zoveel koppel heeft dat je "lui" kunt schakelen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ook een V70 met four-c onderstel is een goede keuze, mijn oude staat nog te koop.
Laatst gewijzigd door Quota op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Wat is een four C onderstel?
Ik ken alleen dynamic, sport, standaard en met niveauregeling.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3656
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Kees Jan schreef: Wat is een four C onderstel?
Ik ken alleen dynamic, sport, standaard en met niveauregeling.
Ik weet niet waar je woont , maar maak anders eens een proefrit met mijn vorige auto, daar zitten voor nieuwe dempers op van nog geen jaar oud. Kun je er gelijk mee rijden dat zegt toch meer dan lezen of filmpjes.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Dat is een goede suggestie alleen ik ben nog niet zover om te kopen. Mijn V40 zit nog ruim een jaar in de lease, tegen die tijd kijken wat deze moet kosten bij overname uit de lease en voorlopig goed de markt verkennen want mijn voorkeur ligt bij een mooie V70. Maar ik begrijp nu wat Four C inhoudt en ga gaande weg meer informatie verzamelen.

Ook eens afwachten hoe de dieselwereld er over een jaar uitziet :-/ :'(
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”