Jelmer de Jong schreef:
Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Jelmer de Jong schreef:
Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Ik zou als ik jou was terug naar honda gaan, er staan je nog veel teleurstellingen te wachten
Texels schreef:
Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
Zeer bijzondere uitspraak. Ik zou als ik u was nog eens even gaan googlen op “distributieketting” icm met “VAG” of “multijet”.
Doe mij maar een riempje met wat randdelen á 600 eurie elke 180.000km (afhankelijk van motortype) i.p.v. gedonder met zogenaamd onderhoudsvrije distributiekettingen.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009
- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Jelmer de Jong schreef:
Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Texels:
Volvo schrijft voor dat bij een bepaalde km. Stand dingen vervangen moeten worden. Dat hoeft niet, heb je zelf in de hand....maar om nu gelijk te brullen dat, omdat iets bij 150.000 vervangen moet worden per definitie rotzooi is gaat mij veuls te krap deur de bochte. Ik schaar dat onder regulier onderhoud en als je dat doet is een half miljoen km in principe geen probleem....daar zijn bij Volvo ik weet niet hoeveel voorbeelden van.
Mijn advies, verdiep je nu eens goed in Volvo. De B21 en B23 motoren, de D5, de roffel, stuk voor stuk blokken die "for life" mee gingen.
Heb mijn '89-er Corolla, van een fabrikant die nou niet te boek staat als onbetrouwbaar, bij 130.000 km weggedaan omdat ik in een 850 met 180000 km zoveel lekkerder zat. Die stoel van Toyota was na 130000 helemaal af.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83. Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Texels schreef:
Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
Verdiep u eens in de 6 cylinder motoren (3.2 en T6). Ook voorzien van ketting.
Jeetje Texels....... U bent expert begrijp ik?
Ik niet, rij pas sinds januari mijn 3e D4 waarmee ik nog maar 58K mee gereden heb. Was een gebruikte hoor.... dat dan weer wel. Maar ff zonder gekheid succes bij Honda!
Texels schreef:
Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
Zeer bijzondere uitspraak. Ik zou als ik u was nog eens even gaan googlen op “distributieketting” icm met “VAG” of “multijet”.
Doe mij maar een riempje met wat randdelen á 600 eurie elke 180.000km (afhankelijk van motortype) i.p.v. gedonder met zogenaamd onderhoudsvrije distributiekettingen.
Er zijn idd een aantal fabrikanten die problemen hebben gehad met distributie kettingen. Mercedes onder andere. Spanner van zo'n ketting kan ook problemen geven (bij sommige Mercedes motoren ligt die ketting aan de achterzijde van de motor....dan moet de hele motor er uit om die ketting te vervangen....)
Ik doelde op bedrijven die zoiets goed ontwerpen, langdurig testen en zorgvuldig bouwen. Dan kom je bij atmosferische benzine motoren vaak in Japan uit. Toyota / Lexus en bijvoorbeeld Honda zijn daar wereldwijd goed in.
Walter schreef:
Heb mijn '89-er Corolla, van een fabrikant die nou niet te boek staat als onbetrouwbaar, bij 130.000 km weggedaan omdat ik in een 850 met 180000 km zoveel lekkerder zat. Die stoel van Toyota was na 130000 helemaal af.
Zijn qua prijsklasse wat moeilijk vergelijkbare auto's denk ik. Maar ben met u eens dat de stoelen (en voor mij ook de zitpositie) in veel Toyota modellen niet optimaal zijn. Maar dat is heel persoonlijk uiteraard. Online lees ik best veel reviews waar mensen zeer positief zijn over Toyota meubilair. Ik pas er niet goed in schijnbaar
Jelmer de Jong schreef:
Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Texels:
Volvo schrijft voor dat bij een bepaalde km. Stand dingen vervangen moeten worden. Dat hoeft niet, heb je zelf in de hand....maar om nu gelijk te brullen dat, omdat iets bij 150.000 vervangen moet worden per definitie rotzooi is gaat mij veuls te krap deur de bochte. Ik schaar dat onder regulier onderhoud en als je dat doet is een half miljoen km in principe geen probleem....daar zijn bij Volvo ik weet niet hoeveel voorbeelden van.
Mijn advies, verdiep je nu eens goed in Volvo. De B21 en B23 motoren, de D5, de roffel, stuk voor stuk blokken die "for life" mee gingen.
Volvo is een relatief duur "premium" merk. Indien het bedrijf waterpompen installeert die om de 150K vervangen moeten worden dan lijkt mij een overstap naar een betere toeleverancier verstandig
Ik lees dit soort dingen al vele jaren, distributieriem vervangen, dan ook de waterpomp, "want alles ligt toch open". Een goed onderdeel zou mijn inziens langer moeten meegaan. Het is immers geen Dacia (Waar je goedkope onderdelen zou verwachten)
Weet iemand of Volvo motoren vrijlopers zijn? Daar hoor ja autojournalisten eigenlijk nooit over. Toch wel fijn idee om dat te weten. Toyota deed dat vroeger wel, of hun huidige motoren nog steeds zo ontworpen zijn weet ik niet (Non-interference noemen ze het in de USA dacht ik)
Texels schreef:
Volvo is een relatief duur "premium" merk. Indien het bedrijf waterpompen installeert die om de 150K vervangen moeten worden dan lijkt mij een overstap naar een betere toeleverancier verstandig
Ik lees dit soort dingen al vele jaren, distributieriem vervangen, dan ook de waterpomp, "want alles ligt toch open". Een goed onderdeel zou mijn inziens langer moeten meegaan. Het is immers geen Dacia (Waar je goedkope onderdelen zou verwachten)
Weet iemand of Volvo motoren vrijlopers zijn? Daar hoor ja autojournalisten eigenlijk nooit over. Toch wel fijn idee om dat te weten. Toyota deed dat vroeger wel, of hun huidige motoren nog steeds zo ontworpen zijn weet ik niet (Non-interference noemen ze het in de USA dacht ik)
Ik heb de waterpomp laten vervangen omdat bij mij de interval nog 240k was, voor de bekendmaking van Volvo over het verkorten tot 150k. Als ik zou wachten op de volgende riemwissel zou de pomp 480k mee moeten gaan en dat vind ik te veel risico voor de geringe meerprijs van de waterpomp.
Texels schreef:
Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
In de my 2020 brochure wordt daar met geen woord over gerept, ik waag het dan ook te betwijfelen
Ooh nog 104.000km dus.
Hij heeft even een beetje tlc nodig gehad maar jongens wat rijdt 237pk 4 cilinder lekker.
Stil en krachtig, met een toefje gas ben je net even die auto voorbij op de snelweg die anders 5 vrachtwagens voor je zit.
Samen met de XC60 en S60 de meest fijne Volvo die ik gereden heb.
Hans oet Twent schreef:
Jeetje Texels....... U bent expert begrijp ik?
Ik niet, rij pas sinds januari mijn 3e D4 waarmee ik nog maar 58K mee gereden heb. Was een gebruikte hoor.... dat dan weer wel. Maar ff zonder gekheid succes bij Honda!
Gelukkig geen expert, tot nu toe zijn alle kettingen en riemen heel gebleven
Verstandig juist om een occasion te kopen, zeker als particulier in Nederland
In Duitsland kun je bijvoorbeeld via meinauto.de 20 of 30% korting (Rabatt) krijgen
Zo kan het voor een privé koper nog wel goed zijn om nieuw te overwegen
Maar met en BTW, en BPM en CO2 heffing op een nieuwe auto in Nederland lijkt de lol er wel af