Als introductie als nieuw lid dacht ik dat het een leuk idee was om even te schetsen wat mij naar dit forum heeft gebracht - Volvo natuurlijk, what else

Begin juli kreeg ik bericht van mijn werkgever dacht ik een nieuwe wagen mocht bestellen. Ik als volbloed autofreak was natuurlijk in de zevende hemel om eindelijk een opvolger te kiezen voor de BMW 1 serie (2017) die inmiddels veel te klein was na de komst van de dochter eind vorig jaar.
Ik moet toegeven dat ik met een Duits hart qua auto's ben opgegroeid. Ouders reden / rijden steeds met BMW, dichte familie met Mercedes en Audi. Topauto's me dunkt, en dus ging mijn eerste keuze naar deze merken (behalve BMW, aangezien ik behoorlijk teleurgesteld was in de kwaliteit van de laatste wagen waar ik met reed en de service die aangeboden werd door BMW ook niet bepaald premiumwaardig was - ook al ziet die nieuwe 3 touring er verdomd goed uit). Binnen het budget kon ik kiezen tussen enkele types à la BMW 3, Mercedes C, Audi A4 en consoorten. Ruimte was hoe dan ook een must voor ons.
Ik ben gezegend met een vrouw die ook een autofreak is, en dus zijn we onze calvarietocht begonnen om garages te bezoeken en auto's te testen. De eerste aan de beurt was Audi. De nieuwe A4 laat me een beetje koud (ook wat te weinig opties die ik kon kiezen), maar was toch wel wat verleid door die nieuwe Q3. Mooie auto, ruim en verhoogde zitpositie. Rijtest met een 3.5TDI was echt een meevaller, alleen toch wat teleurgesteld in het interieur wat voor mezelf vaak bij Audi's toch wat 13 in een dozijn aanvoelt. Maar goed, algehele indruk was zeker en vast OK, eentje om mee rekening te houden.
Volgende aan de beurt was Mercedes waar de C Estate als hoogst genoteerde op het lijstje getest zou worden. Met een zachte vering, heerlijke 9-trapsautomaat en mooi optiepakket waar ik uit kon kiezen waren mijn verwachtingen voor deze auto best hoog. Qua rij-ervaring zijn deze ook volledig ingelost en begrijp je waarom je hier in België dit type auto in grote colonne elke dag naar Brussel ziet pendelen. Wat helaas wel opviel is dat de tijd toch wat blijven stilstaan is bij het exterieur maar vooral in het interieur van deze wagen (die inmiddels in 2013 gelanceerd werd). In een Avantgarde versie merk je de weinig opwindende analoge wijzers op, tezamen met een multimediascherm dat 'plakt' tegen het dashboard. Wat een groot verschil met zowat alle andere klassen van Mercedes die vanbinnen en vanbuiten een fikse update gekregen hebben, en zie je dat het niet vroeg genoeg 2020 kan worden wanneer de nieuwe C en later ook de C Estate gaat geïntroduceerd worden. Een twijfelgeval dus. Zeker omdat de lease voor 4 jaar zou afgesloten worden (en 3 jaar met een outdated wagen rondtouren is best lang).
Als laatste potentiële optie had ik nog de volvo v60 ergens genoteerd. Op een klein fotootje op de website van de leasemaatschappij zag dit best wel een mooie auto uit, echter, Volo had nog veel geheimen voor mij. Moet je weten dat ik tot niet zo heel lang geleden weinig tot niets voelde voor Volvo, zij het dan als ik beoordeelde op interieur en exterieur van modellen 5-10 jaar oud. De eerste Volvo die mij in het oog sprong was de nieuwe XC 90 van enkele jaren geleden, tjonge zeg, wat een vette bak. Ondertussen is deze ook behoorlijk populair bij andere collega's en was ik uit curiositeit eens gaan piepen in één van de geparkeerde wagens die op de parking staan.
Op één van de warme zaterdagen van voorbije zomer dan maar eens naar een Volvo garage geweest. Zeer vriendelijke ontvangst (Lacom in Heverlee) en een breed gamma aan showroomwagens tentoongesteld van de V60. En ik moet zeggen, ook deze V60 zag er ook in het echt "af" uit. Mooi geproportioneerd (itt tot de V90 ), oog voor detail en eindelijk een interieur naar smaak ingericht (premium afgewerkt, een koffer die Mercedes C estate letterlijk langs alle kanten overtreft). Chapeau Volvo, mooi voor elkaar gekregen. De hamvraag was wel: hoe zit het met het rijcomfort van deze wagen? Aangezien ik een automaat wilde, kon ik via het werk enkel voor de D3 Momentum Pro kiezen en daar had ik uit de vele reviews begrepen dat de automaat niet altijd even soepel verloopt. In de testrit die kort daarna volgde waren ikzelf en mijn vrouw (die trouwens volbloeds Mercedesfan is) echt overwegend positief over deze wagen. Rijdt zacht, zeer ruim, automaat die doet wat hij moet doen (maar niet bedoeld om te 'racen' aangezien er een kleine vertraging is bij een 'kick down' van het pedaal, maar is absoluut niet aan de orde gezien de dochter mee vertoefde op de achterbank, en dus geen issue voor me) en de heerlijke Pilot assist functie niet vergeten. Een binnenkomer als eerste ervaring met Volvo.
Na enkele weken alles op een rijtje te hebben gezet was het nog een laatste keer Duitsland - Zweden, waarbij de Mercedes nog eens werd afgetoetst aan Volvo, en ja, met enige trots kan ik zeggen dat ik voor de V60 ben gegaan eind augustus en verwacht wordt eind December 2019. De specs nog even samengevat:
- V60 D3 Momentum Pro Geartronic
- Savile Grey
- Intellisafe pack
- Winter Pack
- 19 inch velg 10 spaken
- Sportstuur
- Light pack
- Moritz zwart leder
- Business pack
- Getinte ruiten
PS. Als doublure van de Q3 hadden we ook eerst even naar de XC40 gekeken, maar daar viel de achterbank toch wat klein uit en werd snel geschrapt van ons lijstje. Wel knappe auto ook.
Met enige fierheid ben ik content om Volvo op dergelijke manier hebben te mogen ervaren de voorbije maanden. Pretentieloos, en lost toch mooi de verwachtingen in.
Wat ik me afvroeg: nog mensen die dergelijke keuze hebben gemaakt jongstleden?

Toch benieuwd naar de Duits-Zweedse verkoopcijfers zodra de BMW 3 Series touring volledig in productie en de nieuw C Estate geïntroduceerd wordt

Grt,
Bert