Morgen proefrit 2007 v70(nn) summum, tips?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vincentv70
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 28.05.2019 - 16:54
Locatie: Zeist

Aangezien onze trouwe 2002 v70 helaas weg " moet" (hoge onderhoudskosten die niet meer in verhouding staan met de restwaarde en schades) gaan we morgen proefrijden in een 2007 v70(wel het " nieuwere model v70 dus)

het betreft een 2.5t blok, met 229.xxx op de teller, distri gedaan bij 180.xxx dus kan nog lang mee
het is een handbak
het is een exemplaar met flink wat opties

nu de vragen:
-betrouwbaarheid "nieuwere" blokken
Buiten de autoweek filmpjes op youtube waarop de diesel v70's niet erg goed scoren, lijkt een bezine me nog steeds een prima betrouwbare keuze(zelfs de turbo?) we hebben nu een 2.4, zelf 1x pech mee gehad en die hebben we zelf van 290.000 naar ongeveer 380.000 gereden 8-) wel hebben we nu automaat, en het proefrit exemplaat handbak(scheelt weer angst dat de koppelomvormer(duur) vervangen moet worden

-betrouwbaarheid electronica
uiteraard alles testen, en ik begreep dat de ramen een dingetje kunnen zijn

en natuurlijk kopen we geen v70 zonder dat er een sluitende historie bij zit, op de foto's zit het erbij van 13.000km en heeft de wagen maar 3 eigenaren gehad in 12 jaar wat ook realistisch is.

gaat om deze v70:

https://autotaalservice.nl/occasions/vo ... h-20735589
Laatst gewijzigd door vincentv70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2011 V60 1.6 T3 (250.xxxkm)
2014 Fiat 500c 0.9TwinAir

2011 v60 1.6T3 (268.xxxkm) (ingeruild 7/2021)

2002 V70 2.4 midnight blue - 377.xxxkm
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Koppeling kan aan de beurt zijn, verder vooral gaan rijden, en goed letten op geluiden uit de ophanging. Op deze leeftijd zullen er best wat rubbers aankomen die vervangen moeten gaan worden.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Zo op het oog een strakke bak. De prijs is normaal als het inderdaad een strakke bak is. Bij geen inruil zou je er nog wat af kunnen onderhandelen.
De onderhoudshistorie zou voor mij prioriteit hebben.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
dbs1
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 06.09.2011 - 09:30

Het is in ieder geval een origineel Nederlandse auto. De koppeling kun je testen door in een hoge versnelling de auto terug te laten zakken, bijvoorbeeld 40 in 6 en dan gas geven. De motor mag dan niet op toeren komen voordat de auto gaat versnellen, dan slipt de koppeling. Even een remtest doen op een stille weg. Moet uiteraard zonder trillen of naar een kant trekken zijn. Als je hard genoeg remt gaan de alarmknipperlichten aan <_< (bij mijn MY10 in ieder geval wel).
Op de linker stuurstengel zit een knop om meldingen van de auto te lezen, deze komen ook vanzelf. Bijvoorbeeld dat de ruitensproeiervloeistof te laag staat.
Liefst ook uitlezen van de computer natuurlijk, alle (hulp)systemen testen en vergeet de stoelverwarming niet.
V70 2.5 FT GT6 231PK VGI MY10 452 Black Sapphire 18" BOR
Peugeot 206 Plus 1.4 Noir Obsidien 16" BBS Antilope
V70R AT4 LPi MY98 019 Black Stone 17"Comet
240 GLE Estate 2.3 MY93
Gebruikersavatar
vincentv70
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 28.05.2019 - 16:54
Locatie: Zeist

bedankt alvast voor de tips :-) tijdens de test inderdaad even goed de remmen testen, de "linker stengel uitleesmethode" ken ik van onze huidige v70

Moeten turbo-motoren nog anders behandeld worden dan "normaal" ik hoorde vroeger wel eens dat je na het rijden en minuut stationair moest draaien voordat je uit gaat schakelen, of is dat iets wat " vroeger" zo was of iets wat bedacht is door "tuning" fanaten?

Ik heb de PK's niet nodig voor het racen maar met onze huidige 140PK trekken we " net comfortabel " door de bergen in Spanje en Frankrijk dus iets meer power zou wel lekker zijn
2011 V60 1.6 T3 (250.xxxkm)
2014 Fiat 500c 0.9TwinAir

2011 v60 1.6T3 (268.xxxkm) (ingeruild 7/2021)

2002 V70 2.4 midnight blue - 377.xxxkm
dbs1
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 06.09.2011 - 09:30

De manier waarop meestal met dit type Volvo gereden zal worden maakt dat dat niet gauw nodig zal zijn.
Als je na een eind 180+ km/u stopt op een parkeerplaats langs de snelweg zou ik de motor niet meteen uitzetten. Dan kan de turbo nog wat afkoelen.
Die power ga je wel merken met 200 pk. Lekker onderin beschikbaar, dus met weinig toeren vlot vooruit komen. Is het toch te weinig, dan kun je altijd nog naar 250 pk :D
V70 2.5 FT GT6 231PK VGI MY10 452 Black Sapphire 18" BOR
Peugeot 206 Plus 1.4 Noir Obsidien 16" BBS Antilope
V70R AT4 LPi MY98 019 Black Stone 17"Comet
240 GLE Estate 2.3 MY93
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is dit niet wat?: viewtopic.php?t=83265&page=last#last_post
Weliswaar een diesel maar je houdt je wel 4500 euro in de portemonnee..... Daar kun je wel wat extra motorrijtuigenbelasting van betalen de komende jaren en met die 185PK en de bergen koppel zijn de Alpen/ Pyreneeën geen probleem.
Veel plezier morgen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Gouwe schreef: Is dit niet wat?: viewtopic.php?t=83265&page=last#last_post
Weliswaar een diesel maar je houdt je wel 4500 euro in de portemonnee..... Daar kun je wel wat extra motorrijtuigenbelasting van betalen de komende jaren en met die 185PK en de bergen koppel zijn de Alpen/ Pyreneeën geen probleem.
Veel plezier morgen.

Ik vind de tip onderzoekswaardig voor TS.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1913
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Mooi kenteken! Onze begint ook met XS! Een goed jaar.. ;-)
vincentv70 schreef: Ik heb de PK's niet nodig voor het racen maar met onze huidige 140PK trekken we " net comfortabel " door de bergen in Spanje en Frankrijk dus iets meer power zou wel lekker zijn
Geloof me, daar wen je heel snel aan en nog sneller wil je al niet anders meer.
Onze vorige T5 met 240 pk en 330nm ging al lekker en soepel in de Alpen, dit jaar met 315 pk en 480 nm in de Dolomieten leek het wel alsof er geen bergen waren...

Verder wat de anderen ook zeggen, rijden, kijken, voelen, ruiken en ga op je gevoel af. Onderhoud zou ook voor mij wel een prioriteit zijn, al zegt een niet (volledig) ingevuld boekje ook niet alles. Rekening ed vertellen ook veel. Of kijk in het boekje waar de auto eerder in onderhoud is geweest en bel die dealers op. Heb ik ook gedaan. Ze komen eerst wel met het politiek correcte verhaaltje dat ze in het kader van de privacy geen gegevens mogen verstrekken, maar met een beetje kletsen krijg je vaak wel de info los die je wilt hebben.
Het boekje is i.i.g. goed ingevuld en zo te zien is er niet bezuinigd op in ieder geval jaarlijks onderhoud of een beurt bij de APK.

Turbo blokken zijn in 99 v/d 100 gevallen gewoon betrouwbaar en behoorlijk foolproof. Is het blok en de bak mooi droog en schoon onder de kap, rijdt ie goed en comfortabel, dan zou ik me niet teveel zorgen maken!

Wat je ook kan doen is kopen onder voorbehoud van een onafhankelijke keuring met de afspraak alle gevonden punten aan te pakken. Staan ze daar niet voor open, dan kán dat een teken zijn om even extra op je hoede te zijn....

Ga vooral op je gevoel af!

Veel plezier met 'the hunt' voor je nieuwe kar!


gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Aircopomp! Als die piept moet hij vervangen want als die vast slaat ben je aan de beurt c.q. dan kan een V70 van die leeftijd eigenlijk naar de sloop door de gevolgschade. Kan namelijk gebeuren dat delen van de riem in de distributie komen en die zal dan vrolijk een paar tandjes verspringen met alle gevolgen van dien
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3649
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Controleer het voorraam op lekkage, zie diverse topics in dit V70/XC70 forum. Tevens stuurhuis nalopen.

Aangrijpingspunt koppeling kun je checken door:
1. auto op handrem
2. stationair motor laten draaien
3. versnelling in twee
4. koppeling op laten komen tot het moment dat hij afslaat = aangrijpingspunt. Hoe hoger het aangrijpingspunt, hoe meer versleten.
Nieuwe koppeling excl. dubbelmassavliegwiel vervangen is duur, ca. 1500 volgens Volvo dealer.

Een aankoopkeuring bij de Volvo dealer kost ca. 100 - 150 euro. In elk geval altijd de auto op de brug en controleer op olielekkages, toestand uitlaat (verroest?) of beschadigingen aan de bodemplaat door bijv. verkeerd stempelen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
vincentv70
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 28.05.2019 - 16:54
Locatie: Zeist

Wederom bedankt voor de tips, het idee van een D5 diesel is inderdaad niet gek, maar ik voorzie dat de diesels NOG harder gaan afschrijven dan ze nu al doen en we gaan waarschijnlijk niet veel rijden(lees: ik ga met de motor naar het werk, en vrouwlief heeft een auto van de zaak momenteel) dus wordt de wegenbelasting toch wel een dingetje...

Afgelopen zaterdag inderdaad testrit gemaakt, auto stond er strak bij en reed heerlijk, maar voor het vergelijk gaan we toch aanstaande zaterdag nog wat v50jes(uiteraard met minimaal een 2.4) bekijken, vrouwlief is toch bang dat ze zo'n mooie (dure) wagen tegen iets aan tikt(plus ze vond hem toch wel erg groot aanvoelen) en tegen dat argument kan ik weinig inbrengen :lol:
2011 V60 1.6 T3 (250.xxxkm)
2014 Fiat 500c 0.9TwinAir

2011 v60 1.6T3 (268.xxxkm) (ingeruild 7/2021)

2002 V70 2.4 midnight blue - 377.xxxkm
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13516
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

diesels mogen dan mogelijk meer afschrijven, ze zijn ook behoorlijk goedkoper om aan te kopen (dus dat ga je niet meer verliezen) en ze gaan veel spaarzamer om met een goedkopere brandstof
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”