Ik heb laatst een K&N luchtfilter gekocht en in de auto geplaatst. Ik merk al dat de auto van mij, S80, 2.5d, meer lucht krijgt. Moet volgens alle gegevens op de verpakking en wat er over geschreven wordt beter zijn dan origineel en/of immitatie.
Wie heeft ervaringen met K&N luchtfilters?
Op- en aanmerkingen over het onderwerp luchtfilters zijn altijd welkom. Al is het misschien voor een ander die er dan nog wat aan heeft.
Luchtfilter (K&N, origineel of immitatie)
-
- 2nd Gear member
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Omdat zo'n K&Nfilter altijd een beetje geölied moet zijn, loop je in dit soort auto's een risico: je ETM kan vervuild raken!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
ETM kan vervuild raken?? Wat is dat? Kun je dat nader verklaren a.u.b.?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Het electronisch gaspedaal. Dat is een heeeel duur zorgenkindje. Als dat ding vervuild raakt, ben je nog niet jarig! Alleen al het reinigen kost een paar honderd euro.
Volvo Rules the Road
-
- 2nd Gear member
Dus, als ik jou goed begrijp, er uit halen en een origineel luchtfilter er maar weer in. Jammer, jammer, jammer. 'K zal er nog eens een paar nachtjes over gaan slapen. In ieder geval bedankt voor de nadere uitleg.
- olympus1
- 3rd Gear member
Ik denk dat je het hebt over de LMM (luchtmassameter)) ??!!!!!
Ook ik heb er sinds enkele dagen een k&n op steken.... Heeft voor mij wonderen gedaan hoor !!! Hij trekt veel beter dan vroeger en de verbruik is gedaald, ik doe nu ongeveer en 80-100 tal km méér mee..... Zou het nie meer kunnen missen..... Je moet enkel oppassen wanneer je deze filter gaat reinigen en terug in-oliën... Als je hem te vettig maakt kan het zijn dat je LMM vervuild geraakt... da's al.....
Ook ik heb er sinds enkele dagen een k&n op steken.... Heeft voor mij wonderen gedaan hoor !!! Hij trekt veel beter dan vroeger en de verbruik is gedaald, ik doe nu ongeveer en 80-100 tal km méér mee..... Zou het nie meer kunnen missen..... Je moet enkel oppassen wanneer je deze filter gaat reinigen en terug in-oliën... Als je hem te vettig maakt kan het zijn dat je LMM vervuild geraakt... da's al.....
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
-
- 2nd Gear member
Ja een K & N luchtfilter reinig je met een spuitbus en luchtspuit, en daarna impregneer je het filter weer met een spuitbus.
Simpelgezegd rij je met een te grof filter, waar de fijne deeltjes als het ware worden aangetrokken door de impregneer laag, welke je LMM zodanig kan misleiden dat er teveel of te weinig brandstof of diesel wordt ingespoten, puur door miswijzing van je LMM .
Een open K & N filter is voor straat verbruik gewoon kul, testen op de rollenbank laten soms zelfs negative resultaten zien, de gewone inleg filters hebben buiten hoge kosten ( Filter + set spuitbussen ) geen positieve bijdrage op je vermogen.
Autofabrikanten zijn zo dom nog niet, een gewoon filter heeft 30 a 40 % overcapaciteit, dus zelfs met chippen ruim voldoende.
Simpelgezegd rij je met een te grof filter, waar de fijne deeltjes als het ware worden aangetrokken door de impregneer laag, welke je LMM zodanig kan misleiden dat er teveel of te weinig brandstof of diesel wordt ingespoten, puur door miswijzing van je LMM .
Een open K & N filter is voor straat verbruik gewoon kul, testen op de rollenbank laten soms zelfs negative resultaten zien, de gewone inleg filters hebben buiten hoge kosten ( Filter + set spuitbussen ) geen positieve bijdrage op je vermogen.
Autofabrikanten zijn zo dom nog niet, een gewoon filter heeft 30 a 40 % overcapaciteit, dus zelfs met chippen ruim voldoende.
Distillateur van Brandstoffen.
Autogek: www.gatebil.nl
Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):
.
.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Estachtig,
In het verleden heb ik op de 205 1,9 GTI 130 pk een Green filter gezet. Das te vergelijken met K&N. Dat was overigens een 'open luchtfilter' kit. Alles moest wat origineel is gedemonteerd worden en de Green gemonteerd. resultaat was dat hij veel veel meer lucht kreeg en daardoor lekkerder aan het gas hing. Volgens de gelerden zou dat alleen al een paar peekaas meer hebben opgeleverd. Daarnaast daalde het brandstof gebruik. Helaas voor mij was het verschil marginaal, immers de auto maakt gewoon een errug mooi geluid in combinatie met een aangepast spruitsuk en uitlaat.
Wat jij hebt is een vervanger van het standaard filter. De lucht opbrengst is vele malen hoger en daardoor krijgt de auto meer lucht. En hangt hij wellicht plezieriger aan het gas. Pakt veel eerder op enz. Brandstof verbruik zou in principe kunnen dalen. (Is geen gegeven!)
De filters van K&N en van Green moeten behandeld worden met een olie. Ze moeten wat vettig zijn. Het filter is ook zelf te reinigen met een speciaal reinigingsmiddel. Daarnaa moet het weer in de olie gezet worden. Levensduur verwachting; Lang errug lang.
Estachtig prima keus. Wel zorgen dat het schoon en vettig blijft, en dan is er niets aan dehand.
Ben wel benieuwd of jij ook een voordeel ziet in het brandstof verbruik.
Groetn oet Twent
In het verleden heb ik op de 205 1,9 GTI 130 pk een Green filter gezet. Das te vergelijken met K&N. Dat was overigens een 'open luchtfilter' kit. Alles moest wat origineel is gedemonteerd worden en de Green gemonteerd. resultaat was dat hij veel veel meer lucht kreeg en daardoor lekkerder aan het gas hing. Volgens de gelerden zou dat alleen al een paar peekaas meer hebben opgeleverd. Daarnaast daalde het brandstof gebruik. Helaas voor mij was het verschil marginaal, immers de auto maakt gewoon een errug mooi geluid in combinatie met een aangepast spruitsuk en uitlaat.
Wat jij hebt is een vervanger van het standaard filter. De lucht opbrengst is vele malen hoger en daardoor krijgt de auto meer lucht. En hangt hij wellicht plezieriger aan het gas. Pakt veel eerder op enz. Brandstof verbruik zou in principe kunnen dalen. (Is geen gegeven!)
De filters van K&N en van Green moeten behandeld worden met een olie. Ze moeten wat vettig zijn. Het filter is ook zelf te reinigen met een speciaal reinigingsmiddel. Daarnaa moet het weer in de olie gezet worden. Levensduur verwachting; Lang errug lang.
Estachtig prima keus. Wel zorgen dat het schoon en vettig blijft, en dan is er niets aan dehand.
Ben wel benieuwd of jij ook een voordeel ziet in het brandstof verbruik.
Groetn oet Twent
-
- 2nd Gear member
Alleen op meer lucht loopt hij niet, dus moet je bij die lucht meer brandstof stoppen.
Veel lucht smoort namelijk.
.
.
Dat is geen waarheid, het gaat namelijk om vullingsgraad.nordicman schreef:Alleen op meer lucht loopt hij niet, dus moet je bij die lucht meer brandstof stoppen.
Meer lucht doet het meestal goed, waarom hebben we anders turbo's.
Kan nu niet zeggen dat turbo's in verhouding veel meer zuipen.
Ofwel?
-
- 2nd Gear member
Ik heb een K&N inlegfilter in het orginele filterhuis gelegd maar merk geen enkel verschil met een orginele volvo filter.Had op mijn Opel Omega V6 een raceland openluchtfilter.Het was wel een mooi geluid maar om nou te zeggen dat ie er beter van trok nee.Bovendien kreeg ik veel problemen met de motor electronica,motor ging steeds rotter lopen.Na de orginele filter weer teruggezet te hebben reed ie weer perfect.
Na de omega had ik een Subaru GT turbo en volgens de subaruclub reed bijna niemand daar met een openluchtfilter vanwege de schade aan de luchtmassameter.
Na de omega had ik een Subaru GT turbo en volgens de subaruclub reed bijna niemand daar met een openluchtfilter vanwege de schade aan de luchtmassameter.
gr peter
-
- 2nd Gear member
Tja Alex daar gaat er namelijk meer brandstof bij de lucht, want de Lucht / Brandstof verhouding moet optimaal zijn, en een Turbo is dus bij zelfde motor inhoud dus wel zuiniger, bij de zelfde rijstijl, alleen gaan de meeste trappen met een Tubo, daarom vaak wat duurderDat is geen waarheid, het gaat namelijk om vullingsgraad.
Meer lucht doet het meestal goed, waarom hebben we anders turbo's.
Kan nu niet zeggen dat turbo's in verhouding veel meer zuipen.
Ofwel?
.
.
- DrRossi
- 4th Gear member
Na mij mening zonder hinder van enige kennis, geldt:
Hoe meer lucht hoe beter.
LMM icm Lambda sonde regelen zelf de juiste hoeveelheid brandstof bij.
Hoe koeler hoe beter ivm hoger zuurstof gehalte.
Een K&N filter is een van de betere, voordeel is dat je ze nooit hoeft te vervangen.
Nadeel is dat deze mogenlijk kleine deeltjes doorlaat die een origineel tegen houd.
Een klein deeltje in een turbo schoep die 120krpm kan draaien kan catastrofale gevolgen hebben.
Indien je ze niet te royaal olied dan sloop je er weinig mee, maar of je er iets mee verdient is vraag twee.
Wil je echt iets leren, kijk dan maar eens bij een vriendje van me!
http://www.squadra-tuning.com/wat_is_ko ... rmogen.htm
Ik heb er eentje.
Hoe meer lucht hoe beter.
LMM icm Lambda sonde regelen zelf de juiste hoeveelheid brandstof bij.
Hoe koeler hoe beter ivm hoger zuurstof gehalte.
Een K&N filter is een van de betere, voordeel is dat je ze nooit hoeft te vervangen.
Nadeel is dat deze mogenlijk kleine deeltjes doorlaat die een origineel tegen houd.
Een klein deeltje in een turbo schoep die 120krpm kan draaien kan catastrofale gevolgen hebben.
Indien je ze niet te royaal olied dan sloop je er weinig mee, maar of je er iets mee verdient is vraag twee.
Wil je echt iets leren, kijk dan maar eens bij een vriendje van me!
http://www.squadra-tuning.com/wat_is_ko ... rmogen.htm
Ik heb er eentje.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
S80 T6
- DrRossi
- 4th Gear member
Ha Ha wat is het stil op dit forum!! veel te lezen zeker??
http://www.squadra-tuning.com/faqs/heef ... filter.htm
http://www.squadra-tuning.com/faqs/heef ... filter.htm
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
S80 T6
S80 T6
-
- 2nd Gear member
Ik heb er dus een inlegfilter van K&N in liggen.
Wat ik er tot nu toe van merk:
Hij ' hangt' wat beter aan het gas
Pakt iets sneller op
Brandstofverbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven
Voordeel is dat ik voorlopig geen filter meer hoef te kopen
Ik het geluk had hem met korting te kunnen kopen, waardoor voor mij de prijs onder die van 2 originele filters bleef.
Verder kan ik er op dit moment nog niet veel over schrijven/zeggen. Ik hoop ook dat ik e.e.a. ga merken als ik onze sleurvilla er achter heb hangen. ' T zal me benieuwen.
Wat ik er tot nu toe van merk:
Hij ' hangt' wat beter aan het gas
Pakt iets sneller op
Brandstofverbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven
Voordeel is dat ik voorlopig geen filter meer hoef te kopen
Ik het geluk had hem met korting te kunnen kopen, waardoor voor mij de prijs onder die van 2 originele filters bleef.
Verder kan ik er op dit moment nog niet veel over schrijven/zeggen. Ik hoop ook dat ik e.e.a. ga merken als ik onze sleurvilla er achter heb hangen. ' T zal me benieuwen.