S80: caravan en koeling benzineuitvoering
-
- 2nd Gear member
Is de standaardkoelinginstallatie van een S80 automaat/benzineuitvoering voldoende ruim bemeten om er een caravan van bv. 1200 kg mee te trekken
Als het goed is....................moet je het goed laten.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ja hoor, je mag 1800kg's trekken en een een 2.4 van 140pk's zal die 1200kg's (+ belading) al probleemloos doen
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Hoi,ziepej schreef:Is de standaardkoelinginstallatie van een S80 automaat/benzineuitvoering voldoende ruim bemeten om er een caravan van bv. 1200 kg mee te trekken
Ik denk zelf dat de auto ruim bemeten is voor een 1200 kg caravan. Voor verder info wellicht eens kijken op www.caravantrekker.nl
Good luck.
Groetn oet Twent
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor jullie reacties.
Auto trekt de caravan goed.
Vraag was eigenlijk: is de koelinstallatie van de S80 automaat in de standaardkoeluitvoering toereikend (bij warm weer en in de bergen) of moet er nog een oliekoeler extra worden bijgeplaatst ?
Heeft iemand bv koelproblemen gehad met een s80 met caravan /
Auto trekt de caravan goed.
Vraag was eigenlijk: is de koelinstallatie van de S80 automaat in de standaardkoeluitvoering toereikend (bij warm weer en in de bergen) of moet er nog een oliekoeler extra worden bijgeplaatst ?
Heeft iemand bv koelproblemen gehad met een s80 met caravan /
-
- 2nd Gear member
Waarschijnlijk geen probleem. Misschien is het nodig om een oliekoeler te plaatsen ivm je automatische versnellingsbak. Wil je het zeker weten, vragen bij de dealer.
-
- 3rd Gear member
Wij zijn vorig jaar naar Kroatie geweest met een S80 automaat uit 2001.
Niks geen problemen en het reizen met deze S80 met caravan erachter is een waar genot. Veel trekkracht en niks geen problemen in de bergen,
ook niet bij 35 c.
Een extra olie koeler is helemaal niet nodig,zorg alleen dat je automatische bak op tijd ververst ( dealer zegt om de 80000 km) zodat het schakelen lekker soepel blijft verlopen (puur comfort).
Peter
Niks geen problemen en het reizen met deze S80 met caravan erachter is een waar genot. Veel trekkracht en niks geen problemen in de bergen,
ook niet bij 35 c.
Een extra olie koeler is helemaal niet nodig,zorg alleen dat je automatische bak op tijd ververst ( dealer zegt om de 80000 km) zodat het schakelen lekker soepel blijft verlopen (puur comfort).
Peter
-
- Starter
Heb een S80 benzine turbo met caravan van 1500 kg en 100km tüv licensie totaal geen probleem ook in warme landen en de bergen, ook met een V70 geen probleem.
In tegenstelling met een Omega Diamond automaat, zou 1650 kg kunnen trekken,ging in Milaan met een caravan van 1200kg al in het rood.Met een caravan van 1500kg een ramp! In Frankrijk uiteindelijk koppakking kapot (>2000Eur0) en met een ANWB V70 benzine(2000km gereden)de vakantie afgemaakt zonder problemen naar een warm Spanje vandaar nu Volvo.
Succes!
In tegenstelling met een Omega Diamond automaat, zou 1650 kg kunnen trekken,ging in Milaan met een caravan van 1200kg al in het rood.Met een caravan van 1500kg een ramp! In Frankrijk uiteindelijk koppakking kapot (>2000Eur0) en met een ANWB V70 benzine(2000km gereden)de vakantie afgemaakt zonder problemen naar een warm Spanje vandaar nu Volvo.
Succes!
-
- 2nd Gear member
heren
net terug van vakantie naar Oostenrijk met een caravan van 1400 kg aan de haak , maar tijdens een beklimming van een best wel lange helling bij een buiten temp van 28 graden met de cruise control op 90 km en de aut in 4 liep de tempmeter redelijk snel op richting rode gebied ik ben hierop langzamer gaan rijden en heb de aut in z,n 3 gezet waarbij de temp weer direct terug liep naar de normale middenstand hierna is dit nog 1 maal gebeurd maar voor de rest van de rit is er geen probleem meer geweest ,wie weet wat hiervan de oorzaak van zou kunnen zijn ?
bvd Karel
net terug van vakantie naar Oostenrijk met een caravan van 1400 kg aan de haak , maar tijdens een beklimming van een best wel lange helling bij een buiten temp van 28 graden met de cruise control op 90 km en de aut in 4 liep de tempmeter redelijk snel op richting rode gebied ik ben hierop langzamer gaan rijden en heb de aut in z,n 3 gezet waarbij de temp weer direct terug liep naar de normale middenstand hierna is dit nog 1 maal gebeurd maar voor de rest van de rit is er geen probleem meer geweest ,wie weet wat hiervan de oorzaak van zou kunnen zijn ?
bvd Karel
-
- 2nd Gear member
Karel,
Wat er gebeurd is is niet verontrustend, maar een gevolg van je keuze.
De cruisecontrol heeft gepoogd de ingestelde snelheid te behouden en je hebt als het ware met plankgas gereden. Je motortoerental is gezakt en de temeeratuur opgelopen.
Je koelinstallatie heeft dat even niet kunnen bijbenen.
Als de temperatuurmeter maar even tegen het rood heeft gestaan is het niet erg.
Als hij volledig en langere tijd in het rood heeft gestaan misschien wel.
Kijk in je instructieboekje.
Rijden met caravan en automaat.
Kies stand 3 voor continue rijden.
Rijdend met caravan,bij extra lange hellingen schakel ik de cruisecontrol uit en schakel de automaat handmatig terug om de motor op een hoger toerental te houden.
Ik heb deze topic gestart op een moment dat ik nog niet met mijn S80 in de bergen was geweest.
Ik ben inmiddels net terug en kan jullie mededelen dat ik geen koelproblemen heb ondervonden en de tempmeter mooi in het midden is blijven staan.
Ik ben tevreden over de trekcapaciteit van de S80
Wat er gebeurd is is niet verontrustend, maar een gevolg van je keuze.
De cruisecontrol heeft gepoogd de ingestelde snelheid te behouden en je hebt als het ware met plankgas gereden. Je motortoerental is gezakt en de temeeratuur opgelopen.
Je koelinstallatie heeft dat even niet kunnen bijbenen.
Als de temperatuurmeter maar even tegen het rood heeft gestaan is het niet erg.
Als hij volledig en langere tijd in het rood heeft gestaan misschien wel.
Kijk in je instructieboekje.
Rijden met caravan en automaat.
Kies stand 3 voor continue rijden.
Rijdend met caravan,bij extra lange hellingen schakel ik de cruisecontrol uit en schakel de automaat handmatig terug om de motor op een hoger toerental te houden.
Ik heb deze topic gestart op een moment dat ik nog niet met mijn S80 in de bergen was geweest.
Ik ben inmiddels net terug en kan jullie mededelen dat ik geen koelproblemen heb ondervonden en de tempmeter mooi in het midden is blijven staan.
Ik ben tevreden over de trekcapaciteit van de S80
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Als je een automaat hebt zit er al een kleine oliekoeler in de radiateur (tenminste bij mij is dat zo). Je kan dat controleren door naar de slangen te kijken die in de radiateur uitkomen: de 2 dikke zijn van de motorkoelvloeistof en de 2 dunne (ong. 2 cm. dik) zijn van de automaat.
Bij meerdere merken auto's worden automaten standaard geleverd met een extra koelfunctie in de radiateur. Slechts voor zeer zwaar werk (paardentrailers en zeer zware caravans) zijn aanvullende oliekoelers nodig.
Bij meerdere merken auto's worden automaten standaard geleverd met een extra koelfunctie in de radiateur. Slechts voor zeer zwaar werk (paardentrailers en zeer zware caravans) zijn aanvullende oliekoelers nodig.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
heren , bedankt voor jullie reactie dat verklaard het helemaal ,en ter info de temp is niet in het rood geweest en er zit ook een kleine oliekoeler voor de aut gemonteerd dus daar maak ik mijn geen zorgen over ik zal de volgende keer hier wat meer op letten , bij mijn vorige auto ging de cruise er af als het motertoerental zakte , deze houdt hem dus langer vast voor de rest is dit een geweldige combinatie om mee te rijden .
gr Karel
gr Karel
-
- 2nd Gear member
Dat kan inderdaad prima....
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata ... &bouwjaar=

Ik hoop maar dat onze T6 ook teruggeroepen is... :shock:
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata ... &bouwjaar=

Ik hoop maar dat onze T6 ook teruggeroepen is... :shock:
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km