Trillingen verlaagde V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Ik heb een V50 D5 Edition II automaat, model 2008, origineel geleverd met verlaagd onderstel.
Er staat nu 222.0000 km op de teller. Bij rustig optrekken, vooral tussen de 10 en 35 km/h gaat er een duidelijke trilling door de auto. Daarna verdwijnt deze weer. Vooral in druk stadsverkeer vind ik die trillingen erg hinderlijk. De laatste tijd lijken ze erger te worden.
Volgens de Vakgarage waar de auto in onderhoud is, staan de aandrijfassen door de verlaging niet in lijn, wat de trillingen zou kunnen veroorzaken. Ik heb gelezen over verlaagde V50's met vergelijkbare problemen. Maar niet iedereen schijnt er last van te hebben. Het moet dus te verhelpen zijn.

Iemand hier ook ervaring mee? En is er een dealer of specialist die goed is om de oorzaken van dit soort problemen te vinden en op te lossen? Ik hoor het graag!
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Is de auto (met orgineel verlaagd onderstel) extra verlaagd dan?
Als het een orgineel onderstel is dan is dat natuurlijk een klets verhaal vd garage.

Het is met aandrijf-assen zo dat de hoek niet te groot mag zijn maar zeker ook niet 0, er moet een kleine hoek aanwezig anders slijt de as snel in op een klein gebied.

Doet ie het altijd bij die snelheid, banden die s'ochtens koud zijn kunnen dit ook veroorzaken, maar vaak verdwijnt dat als er even mee gereden is
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Klik even op de banner bovenaan van garage Polter, hij kan je zeker helpen.
Volvoless, nu Golf VII
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Motorsteun?

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Even in antwoord op jullie vragen: zelf dacht ik ook aan motor- en versnellingsbaksteunen, maar die zijn volgens de garage goed. De trillingen doen zich onder de aangegeven omstandigheden altijd voor, onafhankelijk van de motortemperatuur. Zelf kwam ik ook nog posts met vergelijkbare problemen waarbij de verstuivers de boosdoeners leken. Wat ook opviel, was dat de voorwielen blijkbaar niet goed waren uitgelijnd, want de voorbanden waren aan de binnenkant tot het canvas versleten, terwijl hij totaal niet scheef trok of iets dergelijks. Verlaging is bij mijn weten af fabriek. De auto staat trouwens op 17 inch wielen. Hoe dan ook wil ik een goede specialist raadplegen. Nog meer suggesties dan garage Polter?
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Gecupte banden kan ook, vooral als de voorbanden eerst achterop gezeten hebben.

Ik had er toen vooral "last" van tijdens het filerijden.
Michel84
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
Locatie: Overijssel

Klinkt herkenbaar, bij mijn auto waren het de draagarmen... rijdt nu weer perfect.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Classic
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 22.01.2012 - 12:04
Locatie: Provincie Utrecht

Het zijn in elk geval niet de banden. Die zijn vervangen, maar de trillingen blijven. Aandrijfassen lijken nu wel verdachte nr. 1, al blijf ik het gek vinden dat de trillingen zich alleen maar onder de aangegeven omstandigheden voordoen. Vervanging aandrijfassen is volgens mij wel dure grap. Binnenkort naar specialist.
Binnenkort: V60 CC Polar+ D3 GT8 MY 2017
2018-2020 V50 D5 Edition II Geartronic MY 2008
2012-2018 V70 2.4D 163 pk Momentum Geartronic Family Line MY 2006
2010-nu Saab 900 S Aero MY 1992
2004-2012 V70 2.5D aut. Europa Exclusive MY 2000
2008-2010 360 2.0i GL 3-d MY 1987
2002-2004 940 2.3i aut. Royal Class MY 1994
1997-2003 240 2.0i aut. GLE MY 1991
1995-1998 240 2.3 aut. GLE MY 1986
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De aandrijfassen kun je redelijk goed controleren aan de auto. De binnenste tripodes moeten zga speling vrij zijn. Juist de binnenste zorgen vaak voor trillingen met optrekken.

Als er op de aandrijfassen al 1 of meerdere hoezen zijn vernieuwd zijn ze sowieso verdacht, vaak is er dan al een tijd gereden met een kapotte hoes, en dan gaat het vet eruit (snel veel slijtage)

Succes met het opsporen vd trilling!
RoyN
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 24.07.2019 - 10:37

Ik wil even reageren om te zeggen dat ik hetzelfde gehad heb. Mijn wagen was verlaagd toen ik hem gekocht had door middel van verlagingsveren. Ik had ook dezelfde trillingen die jij lijkt te beschrijven. Ik heb toen allebei de aandrijfassen vervangen omdat ik wat speling voelde op de aandrijfassen, helaas had dit mijn probleem niet verholpen. Vervolgens heb ik een set veren gemonteerd van originele hoogte en was mijn wagen helemaal trillings-vrij.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”