Gisteren hoorde ik bij toeval de airco aanslaan. Ik hoorde een vreemd enigzins pruttelend geluid na het aanslaan van de pomp. Nu heb ik weleens gehoord dat wanneer er te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig is dit gevaarlijk zou zijn voor de pomp. Echter nu vertelde een monteur mij dat de aircosystemen een veiligheidsnorm hanteren waaronder de pomp niet meer het hele systeem draaiende zou houden, waardoor die niet uiteindelijk over z´n toeren draait. Hebben hier meer mensen van gehoord?
Een korte inspectie heeft namelijk geleerd dat er te weinig koude middel in het systeem aanwezig is. De auto is inmiddels alweer 5 jaar oud, dus ècht vreemd vindt ik het ook weer niet. Het systeem behoort eens in de vijf jaar eens opgefrist te worden. Morgen wordt het syteem gevacumeerd en gevuld. Ik hoop dat bovenstaand verhaal op waarheid berust, dan heeft dit geval geen gevolgen voor de werking van het syteem in de toekomst.
Joost.
Airco vraagje
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
vreemd verhaal.maar het is zo als de druk in het systeem te laag wordt wordt de pomp uitgeschakeld!
maar een goede werking van de pomp heeft meer nodig dan alleen een goede werkdruk,olietoevoeging is wel het belangrijkste!
maar een goede werking van de pomp heeft meer nodig dan alleen een goede werkdruk,olietoevoeging is wel het belangrijkste!
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Vandaag is koudemiddel toegevoegd aan het systeem. Volgens de monteur was het systeem goed leeg! Hij heeft nog een of ander goedje gebruikt wat over een week met een UVlamp waargenomen kan worden in geval van lekkage. Ik vermoed toch enige lekkage, want er is wel heel veel koudemiddel ingegaan... 900 gram.
Belangrijkste op dit moment is dat het ding weer naar behoren functioneert en dat is in deze periode geen overbodige luxe!
Ramon&Ramon wat is trouwens een raar verhaal?
Joost.
Belangrijkste op dit moment is dat het ding weer naar behoren functioneert en dat is in deze periode geen overbodige luxe!
Ramon&Ramon wat is trouwens een raar verhaal?
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
- Locatie: zwolle
dat spul voor uv licht zit er normaal toch standaard in, tenminste er zit een gele sticker onder mijn motorkap waar zoiets opstaat.
mijn auto is van sept 2001 en heeft 56000 km gereden ,de airco koelt goed, wanneer zou die bijgevuld moeten worden?
wat is verstandig?
mijn auto is van sept 2001 en heeft 56000 km gereden ,de airco koelt goed, wanneer zou die bijgevuld moeten worden?
wat is verstandig?
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dat verhaal van die monteur bedoel ik!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
lekkage bij een S of V 40 komt bijna niet voor,maar het kan natuurlijk!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
- Locatie: zwolle
ramon weet jij iemand die dat bij kan vullen voor een redelijke prijs?
hij doet het goed maar wil de airco(ecc) liever gewoon vol hebben om evt problemen uit te sluiten
hij doet het goed maar wil de airco(ecc) liever gewoon vol hebben om evt problemen uit te sluiten
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ik kan zo´n verhaal dus nooit op waarheid toetsen. Ik houd mij doorgaans bezig met andere zaken dan autotechniek en heb zodoende ook geen technische achtergrond.Ramon&Ramon schreef:dat verhaal van die monteur bedoel ik!
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 21.07.2005 - 18:51
Een airco die leeg is moet lek zijn.
Een dealer mag niet zowieso een airco opnieuw vullen maar zal ten alle tijden het systeem op lekkege moeten controleren en dat kan verdomd moeilijk zijn om de lekkage te vinden.
Het syteem kan van te voren met een detectie lamp (mits fluor toegevoegd) bekeken worden op lekkage, dit geldt dan voor alle zichtbare delen, bij lekkage licht de fluor op. wat eigenlijk niet bekeken kan worden is de verdamper die zich in het dashboard bevindt.
ook kan met een snuffelaar gedetecteert worden of het systeem ergens lekt. Vervolgens kan het systeem leeggehaald worden. De uit het syteem gehaalde hoeveelheid kan bepalend zijn voor de ernst van de lekkage.
Dan kan het systeem op druk gebracht worden met stikstof met 15 bar erop en een bus zeepsop dienen dan alle onderdelen afgesopt worden.
Tenslotte kan men het systeem opnieuw vullen met detectie, de klant een tijd laten rijden en dan wederom op lekkage controleren.
Kleine lekkage worden meestal veroorzaakt door vebindingen of flexibele slangen.
Of een schade d.m.v een steentje door de condensor.
je ziet al met al nog al wat werk.
Een dealer mag niet zowieso een airco opnieuw vullen maar zal ten alle tijden het systeem op lekkege moeten controleren en dat kan verdomd moeilijk zijn om de lekkage te vinden.
Het syteem kan van te voren met een detectie lamp (mits fluor toegevoegd) bekeken worden op lekkage, dit geldt dan voor alle zichtbare delen, bij lekkage licht de fluor op. wat eigenlijk niet bekeken kan worden is de verdamper die zich in het dashboard bevindt.
ook kan met een snuffelaar gedetecteert worden of het systeem ergens lekt. Vervolgens kan het systeem leeggehaald worden. De uit het syteem gehaalde hoeveelheid kan bepalend zijn voor de ernst van de lekkage.
Dan kan het systeem op druk gebracht worden met stikstof met 15 bar erop en een bus zeepsop dienen dan alle onderdelen afgesopt worden.
Tenslotte kan men het systeem opnieuw vullen met detectie, de klant een tijd laten rijden en dan wederom op lekkage controleren.
Kleine lekkage worden meestal veroorzaakt door vebindingen of flexibele slangen.
Of een schade d.m.v een steentje door de condensor.
je ziet al met al nog al wat werk.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Nu weet ik zeker dat het systeem gevuld is en dat er een fluoriserende stof is toegevoegd. Over een week of twee gaan we met een lamp kijken of er lekkage is. Ben benieuwd!
Trouwens áls er lekkage is vraag ik me af hoe ernstig. Dat het systeem leeg was is duidelijk, maar hoe lang heeft het geduurd voor het systeem leeg was? Een paar jaar? Dan kan ik met het gevulde systeem weer een tijd vooruit en zal ik het over een jaar opnieuw laten doen. Ik verwacht niet dat ik al te lang met dit ding blijf rijden en dan geldt dat de airco moet werken op het moment dat je ´m inruilt!
Joost.
Trouwens áls er lekkage is vraag ik me af hoe ernstig. Dat het systeem leeg was is duidelijk, maar hoe lang heeft het geduurd voor het systeem leeg was? Een paar jaar? Dan kan ik met het gevulde systeem weer een tijd vooruit en zal ik het over een jaar opnieuw laten doen. Ik verwacht niet dat ik al te lang met dit ding blijf rijden en dan geldt dat de airco moet werken op het moment dat je ´m inruilt!
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een airco die leeg is of onvoldoende gevuld hoeft niet perse lek te zijn!
een airco verliest perjaar ongeveer 10% van zijn koelmiddel!
Bij een vulling van 800 gram is dat al 80 gram.
het jaar daarop is al 10% van 720 gram!
Na dus een aantal jaren is er weinig meer over als er in die jaren nooit iets aan gedaan is.
Ramon (STEK monteur)
een airco verliest perjaar ongeveer 10% van zijn koelmiddel!
Bij een vulling van 800 gram is dat al 80 gram.
het jaar daarop is al 10% van 720 gram!
Na dus een aantal jaren is er weinig meer over als er in die jaren nooit iets aan gedaan is.
Ramon (STEK monteur)
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Maar ja, Ramon, 900 gram in vijf jaar is toch wel iets meer dan 10% per jaar. Praat je toch al snel over 180 gram per jaar. Ik hoorde trouwens ook dat dat verlies ook samenhangt met hoe je de airco gebruikt. Nu denk ik dat ik er wel aardig mee om weet te gaan (regelmatig gebruiken en vroegtijdig uitschakelen e.d.), maar ik heb ´m pas vanaf februari 2005. Ik weet dus niet hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.
Evengoed hoop ik dat jij gelijk hebt.
Joost.
Evengoed hoop ik dat jij gelijk hebt.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
als er 900 gram in zit,is dat na een jaar 810 gram,weer na een jaar 731 gram,en ga zomaar door,dan gaat het snel,snap je,
de fout die de meeste airco bezitters maken is,hem in de winterperiode niet gebruiken.
en dat is namelijk het grote misverstand,ook in de winter periode kun je hem gewoon gebruiken in combinatie met warme lucht!
en over gelijk hebben?laten we het daar maar niet over hebben.
de fout die de meeste airco bezitters maken is,hem in de winterperiode niet gebruiken.
en dat is namelijk het grote misverstand,ook in de winter periode kun je hem gewoon gebruiken in combinatie met warme lucht!
en over gelijk hebben?laten we het daar maar niet over hebben.

-
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
- Locatie: zwolle
dus als je de airco/ecc aanzet in de winter op zeg maar 22 graden dan word de boel ook "gesmeerd".
maw je hoeft voor de smering de airco niet op koud te zetten om die te smeren??
maw je hoeft voor de smering de airco niet op koud te zetten om die te smeren??
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
je kunt hem het hele jaar door gebruiken,de auto ontwasemt sneller en alles blijft goed functioneren!
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
En het "niet goed gebruiken" van de airco en deze in de winter niet gebruiken, resulteert dat dan in een hoger verlies dan die 10%?
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Inderdaad.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
En nu ga ik op Vakantie,groetjesssss.

- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Met een goed werkende airco, mag ik aannemen?
Fijne vakantie!
Joost.
Fijne vakantie!
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- streetie
- 5th Gear member
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
Heb daar met de v40 nooit problemen me gehad. Liet wel altijd de airco controleren eens per jaar. In de 7 jaar dat ik een V40 gerden heb heb ik slechts eenmaal de airco moeten laten bijvullen.
Het bijvullen heb ik laten doen in Belgie. Dat was daar een stuk goedkoper als in nederland. Maar of dat nog zo is weet ik niet. Voor mij is Belgie nu te ver weg.
Ik heb nu een bedrijf in Groesbeek gevonden die het ook erg goed verzorgd tegen redelijke kosten.
Het bijvullen heb ik laten doen in Belgie. Dat was daar een stuk goedkoper als in nederland. Maar of dat nog zo is weet ik niet. Voor mij is Belgie nu te ver weg.
Ik heb nu een bedrijf in Groesbeek gevonden die het ook erg goed verzorgd tegen redelijke kosten.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.