Vorig jaar november is bij een reguliere onderhoudsbeurt de eerste keer de aircopomp vervangen (na 87K km in 5 jaar). Verder geen problemen gehad. Deze zomer, dus na ca. 7 maanden, plotseling geen airco meer en de bekende foutmelding. Auto is afgesleept, vervangend vervoer gekregen en volgende dag weer retour met nieuwe aircopomp. Was positief verrast door de vlotte afhandeling.
Vandaag heel kort een melding "service vereist" op het dashboard; vrees dat het tijd wordt voor de volgende aircopomp... Intervallen worden nu snel korter!
Zal nu eens vragen of ze wel flushen en drogen.
Airco service vereist
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4758
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Wat ik niet begrijp: als het zo is dat de terugkerende storingen het gevolg zijn van het niet juist flushen en drogen door de dealers bij het vervangen van de aircopomp, dan had VCNL al zijn dealers toch al lang een memo met koeienletters gestuurd om hier alert op te zijn? Dit kost ze klauwen met geld, de imagoschade nog daargelaten.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4773
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En dat is precies wat ik ook niet begrijp en het daarom moeilijk te begrijpen vind dat de oplossing van het probleem zo banaal is.Summum schreef: ↑14.11.2019 - 11:16 Wat ik niet begrijp: als het zo is dat de terugkerende storingen het gevolg zijn van het niet juist flushen en drogen door de dealers bij het vervangen van de aircopomp, dan had VCNL al zijn dealers toch al lang een memo met koeienletters gestuurd om hier alert op te zijn? Dit kost ze klauwen met geld, de imagoschade nog daargelaten.
Maar het zou wel fijn zijn als we eindelijk een echt definitieve oplossing gaan krijgen!!!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Natuurlijk weten ze het al lang. Het is een omvangrijk probleem waarbij ze ongetwijfeld al veelvuldig contact gehad hebben met Sanden. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft die ze op dag-1 al verteld dat de dealers de boel moeten flushen (dus niet gewoon spoelen) en drogen na het vervangen van de airco. Dat was namelijk precies de reactie die ik kreeg toen ik ze zelf een mailtje stuurde halverwege dit jaar.
Dus het is vanuit VCNL niet gecommuniceerd aan de dealers of ze hebben simpelweg een afweging gemaakt van de investering in vervangen tot EOL/export van de auto's versus de investering die nodig is om alle dealers te voorzien van de juiste apparatuur.
Met de massale export van de D6-jes plus het wegvallen van fiscale voordeeltjes had VCNL misschien wel gerekend op een versnelde uitfasering.
Dus het is vanuit VCNL niet gecommuniceerd aan de dealers of ze hebben simpelweg een afweging gemaakt van de investering in vervangen tot EOL/export van de auto's versus de investering die nodig is om alle dealers te voorzien van de juiste apparatuur.
Met de massale export van de D6-jes plus het wegvallen van fiscale voordeeltjes had VCNL misschien wel gerekend op een versnelde uitfasering.
- Cem
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59
Gisteren nummer 4 er in. Nog even gevraagd of ze hebben geflushed maar dat was niet het geval, dus over een paar maanden zal ik wel weer bij de dealer langs gaan. Over het flushen was de dealer gematigd positief, ze weten niet zeker of dit het probleem gaat verhelpen maar er gebeurd iig iets was de boodschap.
Volvo v60 PIH Summum my2015
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4773
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Sorry maar je verhaal is wel heel speculatief en suggestief hoor..... Bovendien is het niet alleen VCNL, maar ook de dealers en Volvocars die hier pijn van hebben. Het exporteren van het probleem zoals jij beschrijft lost voor Volvocars het probleem met het open internet van tegenwoordig niet op. Flushen en drogen met stikstof wordt naar mijn weten alleen gedaan in het geval van mechanische compressor schade waarbij er ijzerdeeltjes in het AC systeem kunnen zitten. En als het dan een probleem van het niet flushen/drogen zou zijn, wat is dan de logica dat er inmiddels een versie 5 (als ik bij ben) van de pomp in omloop is? Zo lang wij hier niet weten wat het probleem echt is, is het ook gissen naar de oplossing, maar volgens mij is er een ding wel duidelijk en dat is niet dat de compressoren mechanisch vastlopen als gevolg van te weinig koudemiddel/smering in het systeem. Wat ik opvallend vind is dat het hier vanuit mensen met connecties naar Volvo wel heel stil blijft over dit onderwerp. Het zou oprecht heel fijn zijn als zij hun contacten zouden kunnen/willen gebruiken om ons wat meer duidelijkheid te geven. Maar goed laten we positief blijven en hopen dat Volvo dit probleem definitief gaat tackelen.360Degreez schreef: ↑14.11.2019 - 20:59 Natuurlijk weten ze het al lang. Het is een omvangrijk probleem waarbij ze ongetwijfeld al veelvuldig contact gehad hebben met Sanden. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft die ze op dag-1 al verteld dat de dealers de boel moeten flushen (dus niet gewoon spoelen) en drogen na het vervangen van de airco. Dat was namelijk precies de reactie die ik kreeg toen ik ze zelf een mailtje stuurde halverwege dit jaar.
Dus het is vanuit VCNL niet gecommuniceerd aan de dealers of ze hebben simpelweg een afweging gemaakt van de investering in vervangen tot EOL/export van de auto's versus de investering die nodig is om alle dealers te voorzien van de juiste apparatuur.
Met de massale export van de D6-jes plus het wegvallen van fiscale voordeeltjes had VCNL misschien wel gerekend op een versnelde uitfasering.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- s60magic
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
- Locatie: Drenthe
Dit probleem gaan ze niet tackelen, auto is al uit de productie dus gewoon een kwestie van pappen en nat houden tot ze over de grens gaan net wat 360Degreez zegt.Gouwe schreef: ↑15.11.2019 - 12:07Sorry maar je verhaal is wel heel speculatief en suggestief hoor..... Bovendien is het niet alleen VCNL, maar ook de dealers en Volvocars die hier pijn van hebben. Het exporteren van het probleem zoals jij beschrijft lost voor Volvocars het probleem met het open internet van tegenwoordig niet op. Flushen en drogen met stikstof wordt naar mijn weten alleen gedaan in het geval van mechanische compressor schade waarbij er ijzerdeeltjes in het AC systeem kunnen zitten. En als het dan een probleem van het niet flushen/drogen zou zijn, wat is dan de logica dat er inmiddels een versie 5 (als ik bij ben) van de pomp in omloop is? Zo lang wij hier niet weten wat het probleem echt is, is het ook gissen naar de oplossing, maar volgens mij is er een ding wel duidelijk en dat is niet dat de compressoren mechanisch vastlopen als gevolg van te weinig koudemiddel/smering in het systeem. Wat ik opvallend vind is dat het hier vanuit mensen met connecties naar Volvo wel heel stil blijft over dit onderwerp. Het zou oprecht heel fijn zijn als zij hun contacten zouden kunnen/willen gebruiken om ons wat meer duidelijkheid te geven. Maar goed laten we positief blijven en hopen dat Volvo dit probleem definitief gaat tackelen.360Degreez schreef: ↑14.11.2019 - 20:59 Natuurlijk weten ze het al lang. Het is een omvangrijk probleem waarbij ze ongetwijfeld al veelvuldig contact gehad hebben met Sanden. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft die ze op dag-1 al verteld dat de dealers de boel moeten flushen (dus niet gewoon spoelen) en drogen na het vervangen van de airco. Dat was namelijk precies de reactie die ik kreeg toen ik ze zelf een mailtje stuurde halverwege dit jaar.
Dus het is vanuit VCNL niet gecommuniceerd aan de dealers of ze hebben simpelweg een afweging gemaakt van de investering in vervangen tot EOL/export van de auto's versus de investering die nodig is om alle dealers te voorzien van de juiste apparatuur.
Met de massale export van de D6-jes plus het wegvallen van fiscale voordeeltjes had VCNL misschien wel gerekend op een versnelde uitfasering.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4773
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ben ik dan de enige die nog een beetje vertrouwen in de mens heeft of is het zoals de waard is.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- s60magic
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
- Locatie: Drenthe
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4773
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ze stoppen er al 7 jaar heel veel geld en energie in en jij denkt dat ze dat doen om te pappen en nat te houden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Natuurlijk tast ik ook in het duister en wil ik graag dat er snel een oplossing komt. Ik ben nog steeds idolaat van de auto en rij al een jaar zonder airco in de hoop dat mijn Level1 isolatiewaarschuwing niet escaleert. #spannondt!Gouwe schreef: ↑15.11.2019 - 12:07 Sorry maar je verhaal is wel heel speculatief en suggestief hoor..... Bovendien is het niet alleen VCNL, maar ook de dealers en Volvocars die hier pijn van hebben. Het exporteren van het probleem zoals jij beschrijft lost voor Volvocars het probleem met het open internet van tegenwoordig niet op. Flushen en drogen met stikstof wordt naar mijn weten alleen gedaan in het geval van mechanische compressor schade waarbij er ijzerdeeltjes in het AC systeem kunnen zitten. En als het dan een probleem van het niet flushen/drogen zou zijn, wat is dan de logica dat er inmiddels een versie 5 (als ik bij ben) van de pomp in omloop is? Zo lang wij hier niet weten wat het probleem echt is, is het ook gissen naar de oplossing, maar volgens mij is er een ding wel duidelijk en dat is niet dat de compressoren mechanisch vastlopen als gevolg van te weinig koudemiddel/smering in het systeem. Wat ik opvallend vind is dat het hier vanuit mensen met connecties naar Volvo wel heel stil blijft over dit onderwerp. Het zou oprecht heel fijn zijn als zij hun contacten zouden kunnen/willen gebruiken om ons wat meer duidelijkheid te geven. Maar goed laten we positief blijven en hopen dat Volvo dit probleem definitief gaat tackelen.
Ik kan ook alleen maar redeneren op basis van de beperkte kennis die ik heb gekregen van twee dealers, Sanden en een airco-expert die ik er eens over sprak. De talloze compressor-revisies (8 geloof ik inmiddels) zijn in die context inderdaad niet logisch, maar het zou zomaar kunnen zijn dat Sanden tegen beter weten in kleine aanpassingen uitvoert aan het isolatiemateriaal met de gedachte dat bij vervanging de juiste apparatuur/methode gehanteerd wordt. Maar ook dat is weer speculatie..
Bovenstaand is in ieder geval hoopgevendTimV schreef: ↑10.11.2019 - 14:49 Mijn aircopomp is vervangen. De garage had in het begin van het jaar bij een paar auto's het spoelen en drogen met stikstof getest. En die mensen zijn sindsdien niet meer teruggekomen . Het lijkt wel alsof dat de echte oplossing is.
Daarom is er besloten om dat bij elke auto vanaf nu zo te doen. Ondanks de extra werktijd en kost.
Hopend dat het klein aircoprobleempje opgelost is voor altijd!
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4773
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Daar zijn we het dan roerend over eens! Ook ik geniet elke dag van de D6.
Vind je het niet riskant om met die storing te blijven rijden en wat is je overweging?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Een level1 storing zie je nog niet op je dashboard, die zie je alleen bij het uitlezen. Een keer in de maand hang ik hem even aan Vida. Pas als ik een Level2 krijg ga ik me zorgen maken.
Zo lang er nog geen echte oplossing is ben ik huiverig voor het preventief laten vervangen van de compressor, ik hoor te veel verhalen over vervangingen binnen weken en daar heb ik met mijn baan echt de tijd niet voor, laat staan het stranden langs de snelweg en het gedoe met afslepen.
Dus zo lang het goed gaat rij ik lekker met de Airco uit en ik mis er niets aan.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3920
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Een level1 storing kun je soms zien als je de auto laat preconditioneren aan de laadpaal. Bij het instappen zie je dan een seconde storing hybride systeem. Maar er zijn zoveel verschillende foutmeldingen...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
En dat is ook weer per geval verschillend. Ik hoor van mensen die met een melding op het dashboard gewoon kunnen rijden, en ik hoor van gevallen dat een auto geen meter meer wil rijden.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.11.2019 - 12:12
En ja, het was inderdaad weer zover: na 4 maanden was het weer zover: de D6 is toe aan z'n nieuwe aircopomp. Ik heb nog gevraagd of er geflushd / gedroogd zou worden, maar daar heeft de dealer de apparatuur niet voor en hebben ze evenmin instructies voor ontvangen. Ik heb nog net geen nieuwe afspraak gemaakt, maar word er niet heel blij van...Unificato schreef: ↑13.11.2019 - 22:02 Vorig jaar november is bij een reguliere onderhoudsbeurt de eerste keer de aircopomp vervangen (na 87K km in 5 jaar). Verder geen problemen gehad. Deze zomer, dus na ca. 7 maanden, plotseling geen airco meer en de bekende foutmelding. Auto is afgesleept, vervangend vervoer gekregen en volgende dag weer retour met nieuwe aircopomp. Was positief verrast door de vlotte afhandeling.
Vandaag heel kort een melding "service vereist" op het dashboard; vrees dat het tijd wordt voor de volgende aircopomp... Intervallen worden nu snel korter!
Zal nu eens vragen of ze wel flushen en drogen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Toch even doorvragen. Bij Volvo NL is men wel bezig/testen met gewijzigde montageprocedures om de airco een langer leven te geven. Men heeft toch eindelijk aanwijzingen dat het niet alleen contructiefouten zijn
Volvo V60 PiH Summum MY14
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3920
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dit heb ik vandaag ook gehoord van de dealer.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
Na 5 maanden en ruim 6000 km heb ik vandaag ook weer een nieuwe gekregen. Nr: 4 zit er nu in. Ben benieuwd hoe lang deze het gaat uithouden?? Ik heb ook gevraagd of ze nu een andere procedure doen bij de wissel. Maar ik heb niet de indruk dat de dealer iets speciaals heeft gedaan t.o.v. de vorige. Ik zal dus halverwege de zomer wel wederom aan de beurt zijn. I keep my fingers crossed.