Hoi,
Kan iemand me vertellen of het ook mogelijk is om de 24D te tuning naar de waarden van een D5 met tuning?
Alvast bedankt voor het antwoord.
vr.gr. Jos
tuning S60 24D
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
kijk maar eens op de site van www.rica.nl
Dan zie je dat het mogelijk is.
Dan zie je dat het mogelijk is.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- inimini01
- 2nd Gear member
Heb even nagevraagd bij Rica volgens hen is de update tot het door hun opgeven vermogen geen probleem.Het is niet de eerste keer dat ik mijn wagens laat tunen en nog geen problemen gehad met de motoren.Ja wat is verantwoord.Als je steeds als een gek rijd dan zou ik het ook niet doen maar dan krijg je alles stuk hoor ook een standaard motor.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat klinkt positief, maar even zogoed geeft RICA op auto´s met een kilometerstand van > 80.000km geen garanties vanwege de risico´s en daaronder moet je voor garantie betalen, blijf dat eigenaardig vinden.inimini01 schreef:Heb even nagevraagd bij Rica volgens hen is de update tot het door hun opgeven vermogen geen probleem.Het is niet de eerste keer dat ik mijn wagens laat tunen en nog geen problemen gehad met de motoren.Ja wat is verantwoord.Als je steeds als een gek rijd dan zou ik het ook niet doen maar dan krijg je alles stuk hoor ook een standaard motor.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Op een modificatie c.q. reparatie zit er altijd een std. garantie op.IkeV70 schreef:Dat je voor garantie moet betalen is niet zo eigenaardig. Dat doe je bij dealers en handelaren ook.
- IkeV70
- 5th Gear member
Ja, maar het gaat hier niet om garantie op de chip, maar op de motor. Die motor is niet geleverd door Rica. Rica heeft de kosten van voorkomende garantiegevallen dus ook niet kunnen verwerken in de prijs van de motor, zoals de dealer / fabriek dat wel gedaan heeft.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Rica verandert wat aan de "af fabrieksparameters", de konsekwenties van die verandering willen zij op auto's ouder dan 2 jaar en meer dan 80.000km niet afdekken omdat (naar hun eigen zeggen) de risico's te groot zijn.IkeV70 schreef:Ja, maar het gaat hier niet om garantie op de chip, maar op de motor. Die motor is niet geleverd door Rica. Rica heeft de kosten van voorkomende garantiegevallen dus ook niet kunnen verwerken in de prijs van de motor, zoals de dealer / fabriek dat wel gedaan heeft.
Als jij nu hoort van Albert Heijn dat Cola een uitstekende vervanger is van motorolie en jij giet dat dan maar in je auto, wie is er dan bij motorschade aansprakelijk? Albert Heijn of Volvo?
- IkeV70
- 5th Gear member
Waarschijnlijk geen van beiden. Waarschijnlijk draai ik zelf op voor de schade, net zoals in geval de motor in de soep draait vanwege tuning.bart simpson schreef:Rica verandert wat aan de "af fabrieksparameters", de konsekwenties van die verandering willen zij op auto's ouder dan 2 jaar en meer dan 80.000km niet afdekken omdat (naar hun eigen zeggen) de risico's te groot zijn.
Als jij nu hoort van Albert Heijn dat Cola een uitstekende vervanger is van motorolie en jij giet dat dan maar in je auto, wie is er dan bij motorschade aansprakelijk? Albert Heijn of Volvo?
Het punt is dat het niet zo vreemd is dat Rica niet de garantie op de motor kan overnemen van de fabriek zonder daar extra kosten voor te rekenen. De fabriek heeft deze kosten verwerkt in de aanschafprijs. De fabriek zegt na tuning de garantie op, maar geeft het resterende motorgarantiegedeelte van de aanschafprijs natuurlijk niet aan Rica.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
Kan je mij is uitleggen waarom jij zo tekeer gaat tegen chiptuning terwijl Volvo dealers (in Belgie weliswaar) dit zelf aanbieden?bart simpson schreef:Rica verandert wat aan de "af fabrieksparameters", de konsekwenties van die verandering willen zij op auto's ouder dan 2 jaar en meer dan 80.000km niet afdekken omdat (naar hun eigen zeggen) de risico's te groot zijn.IkeV70 schreef:Ja, maar het gaat hier niet om garantie op de chip, maar op de motor. Die motor is niet geleverd door Rica. Rica heeft de kosten van voorkomende garantiegevallen dus ook niet kunnen verwerken in de prijs van de motor, zoals de dealer / fabriek dat wel gedaan heeft.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Vind het tekeer gaan wel meevallen, het zal mijzelf ook volkomen worst zijn wat er aan uw Volvo stuk gaat na tuning daar ik aan de kant zit waar de garanties afgewezen kunnen, mogen en zullen worden, Volvo België en Volvo AB wijzen ondanks de mooie verhalen van uw dealer ook in België schade door tuning claims gewoon af.sjappi schreef:Kan je mij is uitleggen waarom jij zo tekeer gaat tegen chiptuning terwijl Volvo dealers (in Belgie weliswaar) dit zelf aanbieden?bart simpson schreef:Rica verandert wat aan de "af fabrieksparameters", de konsekwenties van die verandering willen zij op auto's ouder dan 2 jaar en meer dan 80.000km niet afdekken omdat (naar hun eigen zeggen) de risico's te groot zijn.IkeV70 schreef:Ja, maar het gaat hier niet om garantie op de chip, maar op de motor. Die motor is niet geleverd door Rica. Rica heeft de kosten van voorkomende garantiegevallen dus ook niet kunnen verwerken in de prijs van de motor, zoals de dealer / fabriek dat wel gedaan heeft.
Het schijnt voor menigeen (u mogelijk ook?) nogal moeilijk te bevatten te zijn dat ik val over het niet kunnen verzekeren van gevolgschades door tuning op auto's van > 80.000km en > 2 jaar doordat de herverzekeraar van Rica (want die koopt dat risico middels een verzekering af) de risico's voor die specifieke groep te groot acht.
Hier lees ik dat men geen risico's ziet c.q problemen kent, die herverzekeraar van Rica staat daar dus duidelijk (door ervaring misschien?) heel anders tegenover, ik plaats mede daardoor een wat kritische kanttekening bij het product tuning.
Het blijft altijd uw eigen keuze wat U doet met uw eigen Volvo, realiseer u dat ook als hij stuk staat, het was uw eigen risico, uw tuner geeft daarbij doorgaans niet thuis.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Volvo NL (en ook Volvo B) zeker wel, het is niet voor niets dat men formele standpunten inneemt t.a.v. dit onderwerp, is er geen enkel risico zouden zij ook geen problemen maken.sjappi schreef:Maar zijn er dan claims tengevolge van schade door chiptuning bekend? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.
Het is ook tekenend dat men bij problemen door tuning een auto (snel) in de originele staat terugbrengt om alsnog een beroep op Volvogaranties te doen en net doen alsof er niet aan de hand is, waarom denk je dan dat gebeurd?
- IkeV70
- 5th Gear member
Wat ik me eigenlijk nog meer afvraag: Waar legt Volvo de grens tussen motorschade veroorzaakt door tuning en motorschade veroorzaakt door iets anders.
Bijvoorbeeld, vervalt je garantie op de startmotor als je je auto gechipped hebt.
Bijvoorbeeld, vervalt je garantie op de startmotor als je je auto gechipped hebt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- inimini01
- 2nd Gear member
Volgens mij de onderdelen die het het hardst te verduren krijgen zijn:de koppeling,de aandrijfassen en ophanging motor.Ik denk wel dat zo een motorblok vrij goed bestand is tegen dit vermogen.Wat ik wel zou doen is zeker de distributie riem op tijd of zelfs iets vroeger vervangen.Zie bv bij de golf met 150pk werd de riem bij de eerste versies vervangen op 60000km.Weet niet of dit nu nog zo is.Heb met een ibiza 90pk gereden en laten tunen naar 120pk en heb daar nooit problemen mee gehad.De tuning werd reeds uitgevoerd op 10000km.Mijn smart roadster 82pk tuning naar 101pk.Let wel deze motor is amper 700cc.Geen problemen mee gehad.Denk dat het belangrijkste is wanneer je zo iets laat doen je toch enig zin je verstand gebruikt.Wanneer je de motor constant volledig belast of er echt wild mee omspringt,ja dat er dan iets mis loopt is meer dan normaal.Bij een normale rijstijl en gebruikmakend van het vermogen wanneer dit nodig is of zelfs wanneer je er volledig zin in hebt je daardoor zeker geen brokken zal maken.
Vergeet niet dat op een motor van bv een D5 al zeker 20% a 30% marge is ingebouwd tov zijn zo goed als volle vermogen.
Vergeet niet dat op een motor van bv een D5 al zeker 20% a 30% marge is ingebouwd tov zijn zo goed als volle vermogen.
- Delta
- 4th Gear member
Hoi,
Voor en tegenstanders van motortuning heb je overal en dus ook op dit forum. In iedergeval is tuning van de motor iets heel anders dan chiptuning, tuning via de chip doet de fabrikant zelf ook denk maar eens aan de diverse dieselmotoren die met een zelfde volume een ander vermogen leveren zonder dat daar een andere turbo of andere motoronderdelen voor worden gewijzigd. Dat een chipfabrikant na een bepaald kilometerage geen garantie wil (durft) te geven lijkt onduidelijk maar is dat niet. Ook de fabrikant geeft tenslotte maar een x aantal jaren en een x aantal km garantie. Zeg nu een 100.000km garantie van fabrikant x dat betekend dat ongeacht het (mis) gebruik door de klant de motorschade wordt gerepareerd onder garantie. Na tuning is het vermogen en koppel hoger en kom je dus bij misbruik eerder aan de limieten van de onderdelen in de motor, dat men dus een lager km aantal t.o.v. de fabriek neemt lijkt me niet minder dan normaal.
Pieter
Voor en tegenstanders van motortuning heb je overal en dus ook op dit forum. In iedergeval is tuning van de motor iets heel anders dan chiptuning, tuning via de chip doet de fabrikant zelf ook denk maar eens aan de diverse dieselmotoren die met een zelfde volume een ander vermogen leveren zonder dat daar een andere turbo of andere motoronderdelen voor worden gewijzigd. Dat een chipfabrikant na een bepaald kilometerage geen garantie wil (durft) te geven lijkt onduidelijk maar is dat niet. Ook de fabrikant geeft tenslotte maar een x aantal jaren en een x aantal km garantie. Zeg nu een 100.000km garantie van fabrikant x dat betekend dat ongeacht het (mis) gebruik door de klant de motorschade wordt gerepareerd onder garantie. Na tuning is het vermogen en koppel hoger en kom je dus bij misbruik eerder aan de limieten van de onderdelen in de motor, dat men dus een lager km aantal t.o.v. de fabriek neemt lijkt me niet minder dan normaal.
Pieter