In een eerder topic (zomer 2018) vroeg ik jullie advies over een storing in mijn EGR. Het welbekende oranje lampje 'uitlaatgasreinigingssysteem' is bij mij weer gaan branden. Even wat korte achtergrond informatie.
Juli 2018 naar Zuid-Frankrijk gereden. In Luxemburg ging het lampje branden. Balen maar merkte geen verschil tijdens het rijden. 50 kilometer voor de eindbestemming ging de auto in noodloop. In Frankrijk tevergeefs bij dealers geweest (geen tijd) maar na enkele dagen ging het lampje weer uit..hoera! Op de terugweg ging het lampje natuurlijk weer branden maar uiteindelijk geen noodloop gehad.
Vervolgens uit laten lezen bij Obbe. Inderdaad een EGR probleem, echter de melding was weer van het dashboard verdwenen en kreeg als tip om het een tijdje aan te kijken. Misschien een hapering van de klep op lange stukken (meen ik mij te herinneren).
Nu moest de wagen voor de APK. Ik ben bij een dealer geweest in Harderwijk en daar kwam een enorme waslijst aan punten uit. Vreemd want in september nog groot onderhoud uitgevoerd, weinig problemen. Rekening zou 1000 euro kosten, toch maar even besloten om bij een garagebedrijf verderop te gaan kijken. Dit bedrijf ken ik al jaren, mijn vrouw haar Polo is daar in onderhoud. Vlak voor die afspraak ging het lampje weer branden! Dat was een aantal uren na het bezoek aan de dealer en 1 dag voor de afspraak bij de andere garage. Nu wil ik geen doemdenker zijn maar is dat niet heel toevallig? Kan dit getriggerd worden door het aansluiten van mijn auto aan een computer/uitleesapparatuur?
APK uitgevoerd. Echter er was wel een EGR probleem. Er stonden 3 meldingen in de computer: EGR, turbo, roetfilter. Overigens (nog) geen nadelig rijgedrag. Nu zit ik er aan te denken om de EGR weg te laten schrijven in de software, ik las dat volvoservice.eu dit ook doet. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb op verschillende kanalen de geluiden gehoord dat het wegschrijven van de EGR geen probleem is voor de APK (mits goed uitgevoerd) en juist beter is voor het blok. Ik zie ook geen voordeel aan het laten inbouwen van een nieuwe EGR mocht deze kapot zijn of het repareren van de huidige EGR. Wat is jullie advies? Het is een lang verhaal maar hopelijk wel duidelijk