Ik heb een vraag m.b.t. het regenereren en de nieuwe maximumsnelheid vanaf maart 2020.
Per dag rijd ik 100 km woon-werk-woon over autoweg/snelweg.
Bij 100 km/h komt de auto (V50 D5) niet boven de 2000 toeren en zal de temperatuur voor het regeneratie proces lager zijn dan bij 120/130 km/h.
Wat zijn de voorwaarden om het regeneratie proces in gang te zetten en succesvol af te ronden. Toeren? Snelheid?
Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic, 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, Xenon, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, Xenon, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, Xenon, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, Xenon, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4774
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Geen van beide voor zover ik weet. Ik rijd al jaren doorgaans niet harder dan 100 en op gezette tijden wordt er gewoon geregenereerd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Heeft regenereren met snelheid van de auto of met toeren van de motor te maken?
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dus bij een mooie bedrijfstemperatuur, in zijn eerste versnelling de 30km zone je eigen woonwijk door. Allemaal een snuif en klaar
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3404
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Delta p meting over roetfilter geeft signaal voor starten regeneratie. Regeneratie start zodra roetfilter op bedrijfstemperatuur is (= later dan het motorblok op bedrijfstemperatuur is).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Casey
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48
Maar als het eenmaal gestart is. is het proces m.i. wel snelheidsafhankelijk. Mijn ervaring is dat in de file, of na de snelweg in de stad, het proces stopt om pas weer bij 'lekker doorrijden' hervat te worden.
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Wie oh wie kan 'onderbouwd aantonen' bij welke snelheid?
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3404
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
De mijne heeft vandaag nog geregenereerd na 1200 km. Na ca. 45 km waarbij ik constant heb gereden tussen 80 en 100 km/u. Geen onderbreking van de cyclus. Als de regeneratie nog bezig is wanneer ik bij de bestemming ben, laat ik de auto stationair draaien totdat de regeneratie is afgerond. Dat kan soms nog wel zo'n 5 minuten duren.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Hoe merk je dat er geregenereerd wordt?DB200 schreef: ↑11.12.2019 - 11:08 De mijne heeft vandaag nog geregenereerd na 1200 km. Na ca. 45 km waarbij ik constant heb gereden tussen 80 en 100 km/u. Geen onderbreking van de cyclus. Als de regeneratie nog bezig is wanneer ik bij de bestemming ben, laat ik de auto stationair draaien totdat de regeneratie is afgerond. Dat kan soms nog wel zo'n 5 minuten duren.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19585
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Door een substantieel hoger momentaan verbruik. Verder niet.
En eerlijk gezegd ik merk het nooit, ik zet de motor dus ook gewoon af mocht ie een keer aan het regeneren zijn als ik voor het huis stop.
En eerlijk gezegd ik merk het nooit, ik zet de motor dus ook gewoon af mocht ie een keer aan het regeneren zijn als ik voor het huis stop.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Dat kan je dus een keer opbreken: wanneer de regeneratie wordt afgebroken door de motor uit te zetten, dan wordt de extra diesel die wordt ingespoten om de verbrandingstemperatuur te verhogen, afgevoerd en komt in je motorolie terecht. Ik heb dat (kennelijk) twee maal ongemerkt gehad met een V40. Omdat de diesel in je motorolie terechtkomt volgt onherroepelijk de melding "olieservice vereist" omdat je oliepeil te hoog is. Diesel smeert beduidend minder goed dan motorolie en is er dus kans op motorschade als je doorrijdt. Remedie is het vervangen van de motorolie. Als je dat zelf kunt valt het nog meer, maar als je het vloeibare goud bij een dealer moet laten vervangen a 24 Euro/liter (0W20) dan word je minder vrolijk.
Sinds deze ervaring houdt in met een OBD-adapter (V-Link) en een app (Car Scanner Pro) in de gaten hoe het staat met de roetopbouw (DPF soot). De afgelegde km's sinds de vorige regeneratie worden ook weergegeven.
Sinds deze ervaring houdt in met een OBD-adapter (V-Link) en een app (Car Scanner Pro) in de gaten hoe het staat met de roetopbouw (DPF soot). De afgelegde km's sinds de vorige regeneratie worden ook weergegeven.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3404
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Tijdens het rijden 2 - 3 liter bovenop het standaardverbruik, dus 8 - 9 liter/100km ipv 6 liter/100km en stationair 1,1 - 1,2 liter/uur i.p.v. 0,5 - 0,6 liter/uur.
Dus vlak voor dat je de auto afzet, even kijken naar het stationaire verbruik.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19585
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
"Gelukkig" is mijn privé Volvo geen diesel, en mijn zakelijke diesel geen Volvo. Ik maak mij daar dus even "niet druk over".
Heb trouwens met het zakelijke vervoermiddel in 52.000 km in iets meer dan een jaar nog 0,0 problemen.
Heb trouwens met het zakelijke vervoermiddel in 52.000 km in iets meer dan een jaar nog 0,0 problemen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Regenereren vindt plaats op de volgende parameters:
- verbruikte brandstof
- geschat volume partikels in het filter (gebaseerd op temp, belasting, verbruik)
- geschat volume as in het filter (gebaseerd op afstand)
- drukverschil over het filter gemeten door de 2 sensoren.
Al deze 4 parameters kunnen het proces starten, en vindt ongeveer om de 1000 km of 80 liter verbruikte brandstof plaats.
Vervolgens spuit de ecm brandstof in op moment dat de inlaatkleppen open staan. Dit wordt niet verbrand in de motor, en wordt door de uitlaatklep de uitlaat in geleid. Door de temperatuur van de cat ontbrand dat spontaan en zo wordt de temp van het roetfilter verhoogd. De as en partikels worden bij ong 650 graden omgezet van roet naar as en is het filter weer leeg.
Ook bij lage belasting (file) zal de regeneratie plaatsvinden, door de extra ingespoten brandstof gaat de verhoging van temp gewoon door. Er is dus ook geen min snelheid, wel moet de cat warm zijn voordat de extra ingespoten brandstof kan ontbranden, dus warme motor.
- verbruikte brandstof
- geschat volume partikels in het filter (gebaseerd op temp, belasting, verbruik)
- geschat volume as in het filter (gebaseerd op afstand)
- drukverschil over het filter gemeten door de 2 sensoren.
Al deze 4 parameters kunnen het proces starten, en vindt ongeveer om de 1000 km of 80 liter verbruikte brandstof plaats.
Vervolgens spuit de ecm brandstof in op moment dat de inlaatkleppen open staan. Dit wordt niet verbrand in de motor, en wordt door de uitlaatklep de uitlaat in geleid. Door de temperatuur van de cat ontbrand dat spontaan en zo wordt de temp van het roetfilter verhoogd. De as en partikels worden bij ong 650 graden omgezet van roet naar as en is het filter weer leeg.
Ook bij lage belasting (file) zal de regeneratie plaatsvinden, door de extra ingespoten brandstof gaat de verhoging van temp gewoon door. Er is dus ook geen min snelheid, wel moet de cat warm zijn voordat de extra ingespoten brandstof kan ontbranden, dus warme motor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- moos v40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49
Hmm.. zelf nooit wat van gemerkt, rij nu al meer dan 57.000km met deze D4 (bij 100.000) gekocht. Heeft dus al een 57 x geregenereerd. Kijk zelf trouwens niet vaak op de verbruiksmeters tijdens het rijden. Weet alleen dat ik na 850km weer 50 liter diesel erbij gooi.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21
Bij de d4 vea kun je het volgens mij alleen horen als je het gas los laat en zien in de boordcomputer, in het menu van het start stop systeem. Start stop systeem is uitgeschakeld wegens hoge motor temperatuur of grote hoogte.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Deze conclusie is niet juist. Als je start-stop aan laat en in het display staat bij start-stop dat dit systeem onbeschikbaar is vanwege hoge motortemperatuur, dan weet je dat er geregenereerd wordt.