Mijn v50 D2 uit 2012 schut/ trilt bij accelereren, dit voornamelijk in 2e versnelling tussen 1500 en 2000 toeren. In de derde is het ook te voelen als je het weet. De aandrijfassen zijn vervangen en de banden zijn niet gecupt, doet het zowel met zomer als met winterset. Daarnaast vind ik dat het schakelen is opvallend goed hoorbaar is.
Ik zie vergelijkbare verhalen op het forum maar eigenlijk nog geen oorzaken van het probleem. Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht dus ook een oplossing?
Alvast bedankt, Dirk
V50 D2 2012 trilt
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07
Ik zie wel wat herkenning in je verhaal, al heb ik er meer last van in de vijf en zesde versnelling tussen 1000 en 1500 toeren. (Bij mijn V50 D2)
Bij de lagere versnellingen is het ook het schudden en trillen, maar absoluut minder storend. Ik probeer de motor wat meer toeren te laten draaien, zeker bij acceleratie, weet het anders ook niet.
Ik vind het persoonlijk heel erg opmerkelijk, temeer daar de motor bij constante snelheden (met cruise control) geweldig stil en trillingsvrij loopt.
Bij de lagere versnellingen is het ook het schudden en trillen, maar absoluut minder storend. Ik probeer de motor wat meer toeren te laten draaien, zeker bij acceleratie, weet het anders ook niet.
Ik vind het persoonlijk heel erg opmerkelijk, temeer daar de motor bij constante snelheden (met cruise control) geweldig stil en trillingsvrij loopt.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.12.2019 - 20:42
Ik heb hetzelfde probleem met mijn S40 D2 uit 2011, bij mij zijn erachter gekomen dat de binnenste delen van de aandrijfassen speling hebben. Ik ga beide assen binnenkort laten vervangen en hoop dat het daarmee opgelost is. Ook merk ik dat tijdens het overschakelen de toeren voor 3 seconden blijven hangen als ik de koppeling ingedrukt houd . Hebben jullie dit ook? Na 3 seconden gaan de toeren naar stationair. Als ik binnen die 3 seconden al overschakel dan pakt die de volgende versnelling op vanaf dat toerental.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Dat de toeren blijven hangen is eerder een afstelling om soepel en schudloos door de versnellingen te kunnen gaan ( rev matchen ) ook bij evt. slecht voetenwerk.Ercan58 schreef: ↑30.12.2019 - 20:01 Ook merk ik dat tijdens het overschakelen de toeren voor 3 seconden blijven hangen als ik de koppeling ingedrukt houd . Hebben jullie dit ook? Na 3 seconden gaan de toeren naar stationair. Als ik binnen die 3 seconden al overschakel dan pakt die de volgende versnelling op vanaf dat toerental.
- laurens8
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45
Hier ook een D2 rijder en ook ik herken het licht schudden (het is niet trillen) bij optrekken. Alsof er een slagje ergens inzit of iets niet goed gecentreerd is in de aandrijving.
Nu met mn 16inch winterbanden is het zo goed als niet waarneembaar, maar met mn duidelijk zwaardere 18inch zomervelgen voel je het m.n. in 2e en 6e versnelling vanuit lage toeren optrekken.
Beiden zijn goed gebalanceerd en recht, dus ik vermoedde dat het in de bak/aandrijfassen zit, waardoor je het met zwaarder aanslingerend gewicht meer voelt.
Overigens had de Ford Focus Cmax(1e gen) met 1.8 16V van mn ouders dit ook al, nieuw vanaf fabriek.. Zelfde onderstel, wel andere (5 ipv 6)bak. Zegt dat iets? Kan andere oorzaak hebben natuurlijk. Ik ben benieuwd of andere motor/bak combinaties dit ook hebben, want in hierboven lees ik alleen D2. Verder overig een fijn blok! 5,5L/100km gemiddeld en na bezoek Volvo tune is de auto gewoon echt vlot met altijd veel koppel en hangt de motor veeel beter aan het gas.
Vwb het schakelen, ik heb de auto nu een jaar en vond in het begin het ook met een behoorlijke "klunk" gaan. Dit hoor je vooral op lage snelheid ivm verder stille cabine. Een jaar en 35K verder is niks verandert/verergerd.
Kortom het lijkt gewoon bij de bak te horen en valt me nu nauwelijks nog op. Een PSA dingetje vermoed ik;)
Nu met mn 16inch winterbanden is het zo goed als niet waarneembaar, maar met mn duidelijk zwaardere 18inch zomervelgen voel je het m.n. in 2e en 6e versnelling vanuit lage toeren optrekken.
Beiden zijn goed gebalanceerd en recht, dus ik vermoedde dat het in de bak/aandrijfassen zit, waardoor je het met zwaarder aanslingerend gewicht meer voelt.
Overigens had de Ford Focus Cmax(1e gen) met 1.8 16V van mn ouders dit ook al, nieuw vanaf fabriek.. Zelfde onderstel, wel andere (5 ipv 6)bak. Zegt dat iets? Kan andere oorzaak hebben natuurlijk. Ik ben benieuwd of andere motor/bak combinaties dit ook hebben, want in hierboven lees ik alleen D2. Verder overig een fijn blok! 5,5L/100km gemiddeld en na bezoek Volvo tune is de auto gewoon echt vlot met altijd veel koppel en hangt de motor veeel beter aan het gas.
Vwb het schakelen, ik heb de auto nu een jaar en vond in het begin het ook met een behoorlijke "klunk" gaan. Dit hoor je vooral op lage snelheid ivm verder stille cabine. Een jaar en 35K verder is niks verandert/verergerd.
Kortom het lijkt gewoon bij de bak te horen en valt me nu nauwelijks nog op. Een PSA dingetje vermoed ik;)
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
Volvo tune(d)
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18.12.2019 - 15:35
Beide aandrijfassen zijn inmiddels vervangen maar het probleem blijft. Krijg het vermoeden dat het in de bak zit. Schakelen is ook erg goed hoorbaar in de auto, wordt dit herkend?
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Ja dat herken ik zeker. Schakelen is altijd goed hoorbaar geweest. Soms ook een 'klunk' hoorbaar. Dit is speling op de aandrijfassen heb ik me laten vertellen. Nieuwe aandrijfassen zou dit kunnen verhelpen maar dit is prijzig en garantie dat het daadwerkelijk verholpen is heb je niet. Daarnaast kan het geen kwaad.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18.12.2019 - 15:35
Het heeft even geduurd maar bij mij is het opgelost. Aandrijfas linksvoor was vervangen voor een gebruikte, dit was de boosdoener! Nu met twee nieuwe aandrijfassen en nieuwe olie in de versnellingsbak is al het getril/schudden weg! Inclusief bijgeluiden en gekloenk bij het schakelen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.12.2019 - 20:42
Even een update vanuit mijn kant, inmiddels achter gekomen dat het in toeren hangen zoals een mede forum lid aangaf rev matchen is. Het getril en geschud werd erger ook het klunk geluid met schakelen was bij mij aanwezig. Als eerst heb ik beide aandrijfassen met vliegwielset en bakolie laten vervangen. Het getril hield helaas aan. Hierna ook de verstuivers laten demonteren,testen en vervangen voor 4 nieuwe. Het getril en geschud is grotendeels wel over maar niet helemaal helaas. Dit zijn best grote kostenposten geweest afgelopen tijd. Ik heb besloten om voorlopig mee te leren leven. Weet toevallig iemand of de nieuwe verstuivers ingeleerd moeten worden? De garage had die optie niet met hun software en de dealer vertelde dat de auto de verstuivers zelf inleert door te rijden.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Op de injectors staat een cijfer. Dat moet middels VIDA gelinkt worden aan de ECU.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Dat zou zeker moeten lukken, normaal gezien circuleert hier ergens een lijst met vida -en niet onbelangrijk, DICE bezitters.
De DICE is namelijk het hardwarematige gedeelte dat zorgt voor de verbinding tussen de wagen zijn OBD2 poort en de Vida software op de computer.
De DICE is namelijk het hardwarematige gedeelte dat zorgt voor de verbinding tussen de wagen zijn OBD2 poort en de Vida software op de computer.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Maatje van me kon met een Chinese dice + vida probleemloos de codes van zijn injectoren ingeleerd.
Achteraf geen problemen ondervonden.
Achteraf geen problemen ondervonden.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
