Helpt de elektromotor van de XC90 (of XC60) T8 Twin Engine de benzinemotor om het benzineverbruik te verminderen bij 'normaal' rijden op de snelweg (>50km)?
Ik heb begrepen dat een normale hybride (niet plug-in) zoals de Prius de elektromotor bijspringt als er geaccelereerd wordt. Normaal kosten de accelaraties verhoudingsgewijs veel benzine, dus als de elektromotor even bijspringt heeft dit toch gauw een leuke invloed op het verbruik.
Maar bij de XC90 zie ik dat niet terug. In 'hybride' wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de elektromotor, behalve als er teveel energie wordt gevraagd (bijv. bij accelereren) dan springt de benzinemotor aan om te helpen. Dat is dus andersom dan de Prius. En zo gaat de batterij snel leeg.
In 'pure' probeert de XC90 alleen op de elektromotor te rijden.
In 'AWD' is een laag benzineverbruik niet het doel, meer goede wegligging en gebalanceerd koppel op voor- en achteras (werkt ook met lege batterij).
En 'Save' en 'Power' zijn ook niet voor laag benzineverbruik.
Klopt dit? Waarom kan de XC90 niet zoals de Prius de elektromotor gebruiken om de benzinemotor te helpen waar het nodig is? Is dat gewoon een Volvo-keuze?

Wat doen jullie plug-in rijders om het verbruik op de snelweg te verminderen?