ik ben me de afgelopen tijd aan het oriënteren geweest op een nieuwe auto en heb dankbaar gebruik gemaakt van dit mooie forum. Ondanks het feit dat er al meerdere van dit soort topics zijn, toch maar even een nieuwe aangemaakt.
Ik ben 39 jaar en ik rij momenteel in een Ford Focus station uit 2006 met nu een ruime 220.000 km op de teller. Soms wat ritjes met vrouw en 2 kinderen en 2x/jaar een flinke rit naar het Zuiden. Merendeel is echter woonwerkverkeer, zo'n 375 km/week. Helaas is het regelmatig filerijden.
De Ford is een heerlijke auto, die me nooit echt in de steek heeft gelaten. De ruimte van de achterbak is flink en dit bevalt prima. Hij rijdt nog prima, maar de dagwaarde is 3x niks meer en ik wil de eerste grote kostenpost voor zijn en daarnaast ook een wat comfortabelere reisauto. Mijn droomauto is toch wel een Volvo. Vroeger reed mijn vader altijd Volvo, dus dat speelt vast een rol. (het meest bijgebleven is de 360 GLT met 2.0L motor).
Ik wil graag comfortabel rijden, ook in de file (dus ik zou graag een automaat proberen). Ik heb weinig jeuk aan de rechter voet, dus geen hele sportieve eisen. De nadruk ligt op comfort en betrouwbaarheid en (voor zover mogelijk bij de V70) het moet niet een al te grote benzinedrinker zijn.
Wat voor mij redelijk vast staat (denk ik

- V70
- automaat
- benzine
- prijs 15.000-20.000
- aangetoond dealer/specialist onderhoud
Mijn twijfels:
Ik wil het liefst niet al te veel km op de teller (liefst 100.000, Max 140-150.000). Voor mijn budget kom ik dan toch een beetje op de varianten rond 2011/2013 uit. Als ik me niet vergis zit er een facelift bij 2011 en 2013, dus die laatste zou ik graag meepakken. Maar, ik lees ook een en ander over de powershift automaten en voor zover ik het kan zien, zijn alle V70 benzine motoren uit deze tijd powershift: klopt dit? En als dit klopt, zouden jullie dan kiezen voor een nieuwere met geartronic en meer km, of toch een iets ouder beestje met powershift? Is er een modeljaar waarin volledig is overgegaan op geartronic? Is het powershift / geartronic verschil echt voor fijnproevers, of is het een gewoon een veel slechtere bak met meer technische problemen en minder soepele overgangen tussen de versnellingen?
Hiermee hangt misschien ook nog de motor samen. Ik verwacht er qua comfort en power zeker op vooruit te gaan en ben zoals gezegd niet een erg sportieve chauffeur. Ik had zelf bedacht dat een T4 prima aan mijn eisen voldoet. Zijn er T4's met geartronic automaat? of zit deze automaat alleen op de grotere motoren? Het doet wel een beetje pijn dat dit geen 5 cilinder is, maar je moet nog iets te wensen/dromen overhouden (maar zoals jullie tussen de regels door kunnen lezen, heb ik dit nog niet volledig uitgesloten)
alvast dank voor het lezen en antwoorden!
Freek