S70 lekke verdamper airco

Voor kenners: de "Roffel"
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

Zojuist ook een topic geplaatst en nu nog maar eentje:
Ik heb een S70 met een kapotte airco. Bij de dealer vertellen ze me dat de verdamper lek is en dat het vervangen ervan ongeveer 1200 euro gaat kosten. Dat gaat me veel te ver. Ik heb geen idee wat het als optie laten inbouwen van een airco kost maar volgens mij is dat zelfs nog minder??? Anyway weet iemand een manier waarop dit stukken goedkoper kan? Van wat ik heb begrepen moet het complete dashboard er uit :(
sambroed
1st Gear member

Kijk is op www.volvodokter.nl
Die doen het voor 650 euro scheelt bijna de helft :D
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

Op zich wel interessant inderdaad :) Ik vind het nog steeds enorm veel geld overigens, belachelijke constructie. In ieder geval bedankt voor de reactie!
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Airco niet meer gebruiken een optie? Kortere D-riem erop en klaar :)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

Dat is de optie die ik dus momenteel gebruik al een jaartje of zo :) Maar goed het is wel zonde, en als ik 'm ooit weer verkoop is dat wel weer een puntje waarover men gaat lopen zeiken. Dus ik dacht "is er niet een manier om 1 zo'n k****onderdeel te laten vervangen voor weinig geld?"
lipplaa
Starter

Is een probleem van Volvo verdampers. Ik heb ook na 5 jaar een nieuwe verdamper laten monteren en kreeg na veel praten 30% korting op de rekening.
Het meeste geld gaat verloren aan het arbeidsloon (8 uur)
Ludo
6th Gear member

lipplaa schreef:Is een probleem van Volvo verdampers. Ik heb ook na 5 jaar een nieuwe verdamper laten monteren ...
het ligt écht niet alleen aan de verdampers hoor.
kun je eens opnoemen wat er nóg vervangen is bij deze 'operatie'?.
Ramon&Ramon
7th Gear member

450 euro incl verdamper en vullen
Het is erg duur bij de dealer dat klopt,
die rekenen een dag ,terwijl het drie uur werk is ,als je het op je gemak doet!
Ludo
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:450 euro incl verdamper en vullen
volgens mij ga je het druk krijgen binnenkort. :wink:
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je een beetje handig bent kun je het zelf.:)
Het lijkt erger dan het is.
Het zijn een aantal boutjes en stekkers en het dashboard ligt er in een half uur naast.
Ptje
1st Gear member

Ja een dag is het niet, maar ik wil wel even met je klokken voor 3 uur incl vullen volgens de officiele procedure. Ik heb er al heel veel vervangen, die kun je in een gemiddelde garagebox niet kwijt, zo`n stapel, maar 3 uur............... Staat overigens ook geen 8 uur voor. En de dealer vervangt niet alleen de verdamper, maar ook de droger en de leiding.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik zit ook Bij Volvo,er lopen hier twee monteurs die het binnen drie uur doen incl droger,als hij niet te vast zit plus de leiding.
Het vullen moet je niet bij de tijd rekenen,want daar hoef je zelf weinig aan te doen.
Metalion
Starter

Ik zit met hetzelfde probleem: lekke verdamper. Ook voor mij is aangegeven dat ik op zo'n € 1.000,00 moet rekenen. Dat is me te gortig. Ik ga het zelf proberen en heb inmiddels een doos met een reparatieset in huis.

Heeft iemand nog tips of suggesties?
Ramon&Ramon
7th Gear member

rij maar keer langs,leg ik je uit wat je los moet halen!:)
Oceanracer
Geartronic member

Als je de airco (bv door een defect of lekke verdamper) lange tijd niet bebruikt loop je het risico op extra problemen. Zo kunnen diverse verbindingen gaan lekker en wil de aircopomp nog wel eens defect (vastzitten/lekker) raken. Ben je na reparatie van je verdamper nog geen steek verder. Zou zelf dus niet te lang wachten met reparatie. Is bekend euvel natuurlijk, die lekkende verdamper bij de classic's. Ronduit belachelijk dat Volvo NL daar geen coulanceregeling voor op poten heeft gezet. Is duidelijk een constructiefout! Als je nog geen problemen met je verdamper hebt: Houden zo! Vlak voor je de motor afzet, even aircopomp uitschakelen om de verdamper droog te laten blazen en je krijgt nooit een lekkende verdamper. Succes!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member

Nooit een lekkende verdamper is natuurlijk onzin,er is een coulance regeling geweest voor de oudere modellen,maar dat houdt natuurlijk een keer op.
Het vastlopen van de pomp komt niet door een lekkende verdamper,als het systeem leeg is, of de lage druk te laag is schakelt het systeem zelf uit.
Eerst een goeie diagnose stellen en dat schort er nog weleens aan,omdat de technische kennis van aircosystemen vaak op een laag pitje staat.
Men roept vaak maar iets.
Oceanracer
Geartronic member

Voor onze toenmalige V70 TDI bj '99 was destijds geen coulanceregeling, terwijl hij toen 3 jaar oud was. Hoeveel ouder had hij dan moeten zijn?

Als het laten niet draaien van de airco pomp nooit problemen zou geven, is ook het advies om onder alle weersomstandigheden het hele jaar door de airco toch minimaal 1 keer per week een paar minuten aan te zetten, volledig uit de lucht gegrepen?!! Ik rijd al 15 jaar met auto's met airco en ik hoor al 15 jaar het zelfde: Het gebruik geregeld van de airco voorkomt problemen met de aircopomp.

Overigens is bij mijn eerste auto met airco (Mitsubishi Galant) destijds de condensor gaan lekken. Jaartje mee rond gereden, voor ik hem heb laten repareren. Moest ivm verandering koudemiddel (134a) het systeem worden omgebouwd, waarna de pomp is gaan lekken. Reden onbekend, maar moest nu jaarlijks koudemiddel bij laten vullenIk ga er van uit dat inmiddels de aircosystemen wel zijn verbeterd, maar om mij heen hoor ik nogsteeds de zelfde adviezen en verhalen... Zeker wat betreft V70/S70 verdampers. Bij VW gaan ze ook niet na 3/4 jaar al lekken!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member

Bij veel merken zijn problemen met airco,s,niet alleen bij Volvo.
fransb85
3rd Gear member

queen's airco service, in 3 uur ofzo was het klusje geklaard, 800 piek incl arbeidsloon enzo. 1200 piek is veel te veel! google maar ff
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef: Als het laten niet draaien van de airco pomp nooit problemen zou geven, is ook het advies om onder alle weersomstandigheden het hele jaar door de airco toch minimaal 1 keer per week een paar minuten aan te zetten, volledig uit de lucht gegrepen?!! Ik rijd al 15 jaar met auto's met airco en ik hoor al 15 jaar het zelfde: Het gebruik geregeld van de airco voorkomt problemen met de aircopomp!
Klopt helemaal, bij geregeld gebruik gaat de airco veel langer mee!!
Nog een ander vraagje: ik rij ook altijd mijn verdamper droog, dwz laatste stukje airco uit. Dit is vooral om de "vieze sokken lucht" te voorkomen. Vanaf welk jaar heeft Volvo een nablaas functie hiervoor ingebouwd?
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”