Heer Joost,
Weet u eigenlijk wat voor een motor dat is, de 3.2 van Volvo?
Is niet te vergelijken met een Saab motor.
S80 3.2 vs SAAB 9-5 Aero
- ablommers
- Starter
Nou de eerste ben je in elk geval niet. Ik rijd de mijne (S80, 3.2) vanaf 4 november.wanneer je de s80 koopt ben je waarschijnlijk de eerste hier op het forum met een s80 modeljaar 2007
Ik heb hiervoor een s80 T6 gereden, daartoe 2,5 jaar geleden de keuze gemaakt tussen een 9-5 aero en een s80 T6. Ik vond met name de (automatische) versnellingsbak van de aero iets te sloom (de T6 is veel sneller), sturen deed de aero daarentegen beter. Het gevoel van rust in een 6-cylinder heeft mede de doorslag gegeven.Het gaat om de 2007 Saab 9-5 Aero OF de nieuwe 2007 S80 3.2.
Keuze tussen de nieuwe s80 en de gefacelifte aero is voor mij simpel, de voldo dus. De nieuwe s80 stuurt fantastisch, veel beter dan de oude s80 en ik denk ook beter dan de aero. De 3.2 mist de kick van de bi-turbo uit de t6, maar is alleszins snel genoeg. Het interieur van de s80 is ronduit prachtig. En over uiterlijk gesproken, ik vind die Dame Edna koplampen op de Saab zo lelijk. Voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen Saab, ik rijd mijn prive kilometers in een 9-5 estate.
Groet,
Andre
PS. Collision warning icm. adaptieve cruise control moet je gewoon nemen, werkt beiden echt super.
-
- Starter
Can't agree moreablommers schreef:Nou de eerste ben je in elk geval niet. Ik rijd de mijne (S80, 3.2) vanaf 4 november.wanneer je de s80 koopt ben je waarschijnlijk de eerste hier op het forum met een s80 modeljaar 2007
Ik heb hiervoor een s80 T6 gereden, daartoe 2,5 jaar geleden de keuze gemaakt tussen een 9-5 aero en een s80 T6. Ik vond met name de (automatische) versnellingsbak van de aero iets te sloom (de T6 is veel sneller), sturen deed de aero daarentegen beter. Het gevoel van rust in een 6-cylinder heeft mede de doorslag gegeven.Het gaat om de 2007 Saab 9-5 Aero OF de nieuwe 2007 S80 3.2.
Keuze tussen de nieuwe s80 en de gefacelifte aero is voor mij simpel, de voldo dus. De nieuwe s80 stuurt fantastisch, veel beter dan de oude s80 en ik denk ook beter dan de aero. De 3.2 mist de kick van de bi-turbo uit de t6, maar is alleszins snel genoeg. Het interieur van de s80 is ronduit prachtig. En over uiterlijk gesproken, ik vind die Dame Edna koplampen op de Saab zo lelijk. Voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen Saab, ik rijd mijn prive kilometers in een 9-5 estate.
Groet,
Andre
PS. Collision warning icm. adaptieve cruise control moet je gewoon nemen, werkt beiden echt super.
Ook ik ben zeeeeer tevreden over mijn nieuwe S80 3.2
Vooral die 6 in lijn, elke dag weer genieten
- s80t6
- 3rd Gear member
In dat geval; gefeliciteerd. En ontzettend veel veilige km's toegewenst. en heb je misschien ook mooie foto's van de auto?ablommers schreef: Nou de eerste ben je in elk geval niet. Ik rijd de mijne (S80, 3.2) vanaf 4 november.

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Beste Frantic (die ooit nog maar één keer gepost heeft en nu dus waarschijnlijk verdiept is in de autofolders),
Het beste kan je een Volvo nemen, want afgezien van de kwaliteit die tegenvalt bij Saab vanwege de goedkopere onderdelen is er nog een punt: een Volvo is herkenbaar als Volvo al vanaf honderden meters afstand. Een Saab pas als je er vlak achter rijdt en de lettertjes op de kofferklep kan lezen: "O, is dat nou een Saab, ik dacht iets Koreaans of de nieuwste Dacia".
Het beste kan je een Volvo nemen, want afgezien van de kwaliteit die tegenvalt bij Saab vanwege de goedkopere onderdelen is er nog een punt: een Volvo is herkenbaar als Volvo al vanaf honderden meters afstand. Een Saab pas als je er vlak achter rijdt en de lettertjes op de kofferklep kan lezen: "O, is dat nou een Saab, ik dacht iets Koreaans of de nieuwste Dacia".
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Dat doet me denken aan die keer dat ik een proefrit in een Saab 9-3 maakte. Mijn buurman bekeek de auto en riep. "Goh, toch weel aardig die nieuwe Toyota."
Ik heb vervolgens een S60 gekocht.
Ik heb vervolgens een S60 gekocht.

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- Starter
Beste Volvo-fans,
Na een week zijn de reacties wel gestabiliseerd en de score is duidelijk, zo'n 15-1 voor Volvo, maar die ene voor Saab was dan ook wel erg goed!
Ik had overigens dezelfde vraag willen stellen op het Saab-forum, en dan de reacties uitwisselen, maar Saab is blijkbaar zo exclusief (geworden) dat ik na een week nog steeds geen toegang tot het forum heb gekregen...
De proefritten met de S80 3.2 AWD en de Anniversary edition 9-5 Aero staan gepland voor februari. Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt voor jullie input en vriendelijke groet,
Frans
Na een week zijn de reacties wel gestabiliseerd en de score is duidelijk, zo'n 15-1 voor Volvo, maar die ene voor Saab was dan ook wel erg goed!
Ik had overigens dezelfde vraag willen stellen op het Saab-forum, en dan de reacties uitwisselen, maar Saab is blijkbaar zo exclusief (geworden) dat ik na een week nog steeds geen toegang tot het forum heb gekregen...
De proefritten met de S80 3.2 AWD en de Anniversary edition 9-5 Aero staan gepland voor februari. Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt voor jullie input en vriendelijke groet,
Frans
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik heb de vraag maar even voor je op het Saab-forum (ja ik heb overal vrienden
) gesteld.
Hier kun je meelezen: >>>>>klik<<<<<

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- s80t6
- 3rd Gear member
Da's gelukkig niet vergeefs geweest, 't staat inmiddels 20-2 voor de volvo.Ben schreef:Ik heb de vraag maar even voor je op het Saab-forum (ja ik heb overal vrienden) gesteld.
Ik heb afgelopen week een dag lang de nieuwe s80 d5 meegehad, had er reeds eerder in gereden maar dat was slechts een uurtje. Heb nu een goede indruk gekregen en ben nog meer onder de indruk geraakt van de auto. De auto is gewoon groter en robuuster dan mijn huidige s80. En ook aan het stuurgedrag heb ik een veel positiever gevoel over gehouden. Je kunt met deze auto sneller en verzekerder door de bochten dan in een oud model s80... Maar dat zegt natuurlijk niks over de Saab. Dat je na een week nog geen toegang hebt gekregen tot het saab forum vind ik daarentegen wel wat zeggen. Als je de Volvo kiest ben je er van verzekerd dat je deel uit maakt van de gezelligste online auto community van Nederland. Als dat geen sellingpoint is

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
-
- Starter
Bedankt, Ben,
Zeer attent!
En inderdaad wijst ook op het Saab-forum de overwegende opinie naar -> de nieuwe S80 en is het niveau van de reacties van het Volvo-forum een selling-point op zichzelf...
Wordt vervolgd
Frans
Zeer attent!
En inderdaad wijst ook op het Saab-forum de overwegende opinie naar -> de nieuwe S80 en is het niveau van de reacties van het Volvo-forum een selling-point op zichzelf...
Wordt vervolgd
Frans
- Paul
- Geartronic member
Leuke reacties daar!
Mooi man!
Mooi man!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
Het is prettig om te lezen dat SAAB en Volvo-liefhebbers aanzienlijk meer nuance en nuchterheid bezitten dan een gemiddelde liefhebber van een Pruisische automobiel.
De SAAB 9-5 loopt inmiddels wel erg lang mee. Het model is ouder dan de vórige Volvo S80. Alhoewel een 9-5 best een prettige auto zal zijn kan dese niet meekomen met de veel modernere S80 van nu.
Ik zou alleen voor de 9-5 gaan als ik een die-hard SAAB-fan was en maling heb aan de gemiddelde smaak. Maar ik vind de 9-5 sinds de facelift er wel een erg aparte verschijning door geworden.
De Volvo S80 lijkt me op het moment de betere keus. Moderner, waardevaster, mooier en minimaal 1 cilinder meer.
De SAAB 9-5 loopt inmiddels wel erg lang mee. Het model is ouder dan de vórige Volvo S80. Alhoewel een 9-5 best een prettige auto zal zijn kan dese niet meekomen met de veel modernere S80 van nu.
Ik zou alleen voor de 9-5 gaan als ik een die-hard SAAB-fan was en maling heb aan de gemiddelde smaak. Maar ik vind de 9-5 sinds de facelift er wel een erg aparte verschijning door geworden.
De Volvo S80 lijkt me op het moment de betere keus. Moderner, waardevaster, mooier en minimaal 1 cilinder meer.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Vorige week zag ik voor het eerst zo'n nieuwe 9-5 in het wild. Ik moest bij het zien van de frontpartij ineens weer denken aan de geweldige stilistische hoogstandjes die altijd uit het Oostblok kwamen....
Volvo Rules the Road
-
- Starter
Gereden: S80 3.2 Summum demo auto, 238 pk, met geartronic, personal car comm, nav., elek. schuifdak, verder geen 'lines', 21000 op de teller.
Resultaten van de proefrit (Gees, Drenthe, naar Zurich -in Friesland
en terug, 200 km, deels snelweg, merendeel n-wegen, paar kleinere plaatsen bezocht. Referentie: huidige Saab 9-5 aero, 2000, 230 pk, 320 NM, met zo'n beetje alle opties die Saab indertijd bood.
S80:
- Uiterlijk: van buiten chic en elegant, uitgevoerd in oyster grey, 'executive' uitstraling
- Interieur: materiaal en afwerking:chic en mooi uitgevoerd; in de tweede instantie enkele mindere materialen en afwerking (bv harde rand van middenconsole op kniehoogte); bekleding bovenkant dashboard kon passagier niet bekoren
- Interieur: ruimte: lijkt van binnen iets lager dan Saab, ramen zijn minder hoog, daardoor wat beperkter uitzicht naar neus en zijkanten; neus niet zichtbaar vanuit auto. breedte vergelijkbaar; achterpassagiers zitten zeer ruim, door lange wielbasis; zeer goede atmosfeer in de auto, airco werkt prima (wel koude voeten!)
- Bediening: erg fijne 'feel' van instrumenten, stuur en handels. Logische en goed werkende andere voorzieningen;
- Navigatie: veel functies, duidelijk, maar iets minder helder display dan gewend, stem wat kunstmatig en met de radio aan niet goed te verstaan. Display wat vreemd onder een hoek uit dashboard en verdwijnt ook niet helemaal uit beeld wanneer uitgeschakeld. Wel handig te bedienen en functioneel (verdwaalde nauwelijks!).
- Audio: goed geluid maar niet fantastisch, veel en goed bedienbare functies.
- Weggedrag: snelweg: goed maar niet uitzonderlijk, bij hogere snelheid wat zoekerig (het waaide wel hard); ongelijkmatige weg wordt niet prettig weggedempt, auto blijft dan onrustig; lagere snelheid bevalt de auto beter; bochtenwerk zeer goed (veel beter dan huidige aero), stabiel, geen rol-effect; remmen fantastisch goed, veel beter dan aero, geen duikgedrag, beste ooit gereden in sedan!
- Acceleratie: viel eigenlijk tegen, weinig power onderin, bovenin gaat het wel hard, maar motor klinkt dan wat gepijnigd, komt ook door motorgeluid (hoog en relatief hard); met uit een bocht acceleren kon de automaat niet goed overweg, 0.5 sec aarzeling, aero is veel actiever.
- Geartronic: automaat vaag en schokkerig, wist soms niet wat te doen, tegenvaller in combinatie met deze motor; manual beter, veel meer gevoel met de auto, maar positie van pook nodigt niet uit tot deze stand.
- Rijgevoel: een beetje 'boven de massa' (auto ligt hoog op de weg vgl met aero), zoiets als een lage XC90, prettig als je daar van houdt, wel 'unstoppable' en plezierig; in de stad goed handelbaar, makkelijk bochtenwerk, voor- en achter parkeerhulp, eenvoudig te besturen.
- Verbruik: gemiddeld 11,3l/100 km (tot 190 km/u
; bij 120 constant 10,5l/100km, niet bijzonder goed, maar weer werkte niet mee.
- Prijs in deze uitvoering: ca 70.000
Voorlopige conclusie: zeer ruime, luxe limo, met bijbehorend weggedrag, sportief rijden zal je vermoedelijk afleren want kost teveel moeite en is niet bevredigend, goed overdachte mens-machine interface, 'wow-factor' is beperkt (te beperkt?)
Totzover, volgende week de nieuwe aero. (Als outsider ook nog de Citroen C6 bedacht; opinies?)
prtg wknd
frans
Resultaten van de proefrit (Gees, Drenthe, naar Zurich -in Friesland

S80:
- Uiterlijk: van buiten chic en elegant, uitgevoerd in oyster grey, 'executive' uitstraling
- Interieur: materiaal en afwerking:chic en mooi uitgevoerd; in de tweede instantie enkele mindere materialen en afwerking (bv harde rand van middenconsole op kniehoogte); bekleding bovenkant dashboard kon passagier niet bekoren
- Interieur: ruimte: lijkt van binnen iets lager dan Saab, ramen zijn minder hoog, daardoor wat beperkter uitzicht naar neus en zijkanten; neus niet zichtbaar vanuit auto. breedte vergelijkbaar; achterpassagiers zitten zeer ruim, door lange wielbasis; zeer goede atmosfeer in de auto, airco werkt prima (wel koude voeten!)
- Bediening: erg fijne 'feel' van instrumenten, stuur en handels. Logische en goed werkende andere voorzieningen;
- Navigatie: veel functies, duidelijk, maar iets minder helder display dan gewend, stem wat kunstmatig en met de radio aan niet goed te verstaan. Display wat vreemd onder een hoek uit dashboard en verdwijnt ook niet helemaal uit beeld wanneer uitgeschakeld. Wel handig te bedienen en functioneel (verdwaalde nauwelijks!).
- Audio: goed geluid maar niet fantastisch, veel en goed bedienbare functies.
- Weggedrag: snelweg: goed maar niet uitzonderlijk, bij hogere snelheid wat zoekerig (het waaide wel hard); ongelijkmatige weg wordt niet prettig weggedempt, auto blijft dan onrustig; lagere snelheid bevalt de auto beter; bochtenwerk zeer goed (veel beter dan huidige aero), stabiel, geen rol-effect; remmen fantastisch goed, veel beter dan aero, geen duikgedrag, beste ooit gereden in sedan!
- Acceleratie: viel eigenlijk tegen, weinig power onderin, bovenin gaat het wel hard, maar motor klinkt dan wat gepijnigd, komt ook door motorgeluid (hoog en relatief hard); met uit een bocht acceleren kon de automaat niet goed overweg, 0.5 sec aarzeling, aero is veel actiever.
- Geartronic: automaat vaag en schokkerig, wist soms niet wat te doen, tegenvaller in combinatie met deze motor; manual beter, veel meer gevoel met de auto, maar positie van pook nodigt niet uit tot deze stand.
- Rijgevoel: een beetje 'boven de massa' (auto ligt hoog op de weg vgl met aero), zoiets als een lage XC90, prettig als je daar van houdt, wel 'unstoppable' en plezierig; in de stad goed handelbaar, makkelijk bochtenwerk, voor- en achter parkeerhulp, eenvoudig te besturen.
- Verbruik: gemiddeld 11,3l/100 km (tot 190 km/u

- Prijs in deze uitvoering: ca 70.000
Voorlopige conclusie: zeer ruime, luxe limo, met bijbehorend weggedrag, sportief rijden zal je vermoedelijk afleren want kost teveel moeite en is niet bevredigend, goed overdachte mens-machine interface, 'wow-factor' is beperkt (te beperkt?)
Totzover, volgende week de nieuwe aero. (Als outsider ook nog de Citroen C6 bedacht; opinies?)
prtg wknd
frans
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Mooi om te lezen wat je exact opvalt in vergelijking met de 9-5. Wij stonden vorig jaar ook voor een vergelijkbare keuze: een nieuwe 9-5 1.9 TiD of een jonggebruikte Volvo XC70 D5 (vanuit een 9-5 2.0t Sport Edition met Saab Tuning van 2001). De keuze is uiteindelijk op de laatste gevallen, mede door de motor. Toch blijft de hang naar Saab groot, en elke (spaarzame) keer dat ik een nieuwe 9-5 zie rijden, blijft er toch een gevoel van spijt (?!) bij het hele gezin, m.u.v. mijn vader die toch wel erg enthousiast over het rijden van de D5 is. Deze keuze van ons is grotendeels op het diesel-verhaal gebaseerd, en als we benzine waren blijven rijden was het wss gewoon een nieuwe 9-5 geworden.
Ben benieuwd wat je van de nieuwe 9-5 vindt qua rijden, mijn vader (ik mag mijn rijbewijs helaas nog niet halen
) was er erg over te spreken: nog dynamischer, beter geveerd, stiller, betere remmen e.d. Het verschil tussen jouw Aero en de nieuwe Aero moet ook qua snelheid goed te merken zijn (+ 30pk en + 30 Nm).
Wellicht kun je een paar foto's nemen als je de 9-5 proefrijdt? De meeste mensen houden hier wel van een paar plaatjes van mooie auto's
Ben benieuwd wat je van de nieuwe 9-5 vindt qua rijden, mijn vader (ik mag mijn rijbewijs helaas nog niet halen
Wellicht kun je een paar foto's nemen als je de 9-5 proefrijdt? De meeste mensen houden hier wel van een paar plaatjes van mooie auto's

mvg, Jaap
-
- Starter
Hoi Jaap,
leuke reactie. Foto's van de s80 en de aero komen volgende week.
Wees gerust, over een jaar of twee koop je gewoon je eigen saab. Als je wilt hou ik mijn huidige aero zolang voor je op stal
Groet
Frans
leuke reactie. Foto's van de s80 en de aero komen volgende week.
Wees gerust, over een jaar of twee koop je gewoon je eigen saab. Als je wilt hou ik mijn huidige aero zolang voor je op stal

Groet
Frans
-
- 2nd Gear member
Ik heb de nieuwe 9-5 (met 1.9TiD motor en automaat en lineair business uitvoering met 17 inch velgen) laatst gereden en die is qua wegligging en besturing toch behoorlijk verbeterd, zelfs beter dan onze huidige 9-5 Aero van 2002. Ik vind onze Aero daarentegen wel weer beter sturen dan de nieuwe omdat het wat zwaarder gaat (met meer gevoel). Echter sturen bijna alle moderne sedans aardig licht (ook de nieuwe A6 en E-klasse, heb ik ook gereden). De oude S80 (die wij thuis hebben) stuurt wat mij betreft veel te licht en met weinig gevoel, maar wel precies gelukkig. Met de nieuwe S80 zal de wegligging zeker flink verbeterd zijn, maar als je van een het eerste type 9-5 overstapt in het derde type zal het verschil toch ook behoorlijk zijn, verwacht ik.
Ik ben benieuwd naar je rij-indrukken en uiteindelijke keuze! Citroën C6 is ook wel een speciale auto trouwens! En wordt een Lexus GS300 ook nog in overweging genomen?
Groeten,
David Joost
Ik ben benieuwd naar je rij-indrukken en uiteindelijke keuze! Citroën C6 is ook wel een speciale auto trouwens! En wordt een Lexus GS300 ook nog in overweging genomen?
Groeten,
David Joost
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km