Omdat mijn VEA D4 na ruim 180,.000km wat licht olieverbruik begon te vertonen (1 liter/3000km) en hij toch halverwege de jaarlijkse beurt zat, heb ik op aanraden van deskundologen een motorflush uitgevoerd. Bij een vorige auto heb ik daar zelf ook een goede ervaring mee gehad.
Als volgt te werk gegaan: de inhoud van twee flesjes Forte New Generation Motorflush toegevoegd aan de warme, oude olie; de auto een uur lang verhoogd stationair (1500 tpm) laten lopen met om de 10 minuten een korte verhoging naar 3000 tpm. Vervolgens de olie afgetapt, volledig laten uitdruppelen en het filter vervangen. Het blok weer gevuld met 0W20 olie die aan de Volvo-specificatie voldoet. Daarna een rondje van 10km gereden . Vervolgens weer de olie eruit laten lopen, volledig uit laten druppelen en het filter vervangen. Weer gevuld met de juiste olie en Forte Seal Conditioner toegevoegd.
Beide keren kwam er een goede 5 liter uit het blok (vulhoeveelheid volgens het boekje 5,2 liter). Wat me enorm verbaasde was de weer bijna gitzwarte kleur van de olie die er bij de tweede keer aftappen uit de auto kwam. Er was geen noemenswaardig verschil in kleur tussen de eerste en tweede olie. Mogelijk zullen de additieven in de olie wel nog vers zijn maar ik stond er echt van te kijken hoe nieuwe, heldere olie na 10km rijden er zo zwart weer uit kan komen. Dat levert gelijk een vraag op over normaal onderhoud: is die ene keer aftappen en vervangen (waarschijnlijk ook nog zonder echt de tijd te nemen om de auto te laten uitlekken) die in de gemiddelde werkplaats wordt toegepast wel zinvol? Of is het resultaat altijd maar mager wanneer je de motor niet helemaal leegzuigt en/of het carter verwijdert?
Olie vervangen, wat blijft er achter?!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 22033
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik vind je vraag over de zwarte kleur van nieuwe olie na 10 km interessant. Toen ik nog diesel reed had ik de zelfde ervaring, zij het met VAG-diesels uit de jaren 1980 en 1990.
Het enige wat ik kan bedenken is roet wat in de olie terecht komt. Maar hoe die roet erin komt weet ik niet. En roet is toch niet veel meer dan slecht verbrandde diesel?
Het enige wat ik kan bedenken is roet wat in de olie terecht komt. Maar hoe die roet erin komt weet ik niet. En roet is toch niet veel meer dan slecht verbrandde diesel?
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dat is een beetje het nadeel van een moderne diesel, naast gedoe met EGR heb je ook hoge compressie en inspuiting onder hoge druk wat voor lage uitstoot zorgt. In theorie zou alles in de uitlaat en roetfilter blijven hangen maar het is onmogelijk om 100% afdichting te krijgen waardoor uitlaatgassen toch op plekken komen waar je ze liever niet wilt hebben. Dat de nieuwe olie weer zwart wordt is niet vreemd, maar na 10 kilometer al? Dat is wel heel erg snel. Ik zou nog een paar keer flushen met goedkope olie en in het vervolg vaker verversen dan de 30K die Volvo vertelt.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ze zeggen wel eens, als je een diesel start met verse olie is het na 10 km alweer zwart. Misschien wel heel letterlijk dan.
30.000 km zou ik ook niet doen, 15 of hooguit 20. Zeker als je het zelf kan doen.
30.000 km zou ik ook niet doen, 15 of hooguit 20. Zeker als je het zelf kan doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Ik rijd zo'n 30.000km per jaar en maximaal 15.000 daarvan met dezelfde olie. De olie van Total die aan de Volvospecificaties voldoet koop ik voor ruim 7 Euro per liter. Samen met een filter van 16 Euro kost een oliewissel dus niet de hoofdprijs.
Ik zag laatst overigens een literfles Castrol bij de dealer staan voor maar liefst € 24,20 !
Met de dubbele oliewissel is in ieder geval het agressieve reinigingsmiddel er uit. En de nieuwe olie zal -ondanks dat deze snel zwart is- wel weer verse dopes en smering in het blok brengen.
De flush lijkt er voor te zorgen dat de motor wat minder bromt bij lage toeren en minder nadieselt bij het uitzetten. Nu maar afwachten of hij ook wat minder olie verbruikt.
Ik zag laatst overigens een literfles Castrol bij de dealer staan voor maar liefst € 24,20 !
Met de dubbele oliewissel is in ieder geval het agressieve reinigingsmiddel er uit. En de nieuwe olie zal -ondanks dat deze snel zwart is- wel weer verse dopes en smering in het blok brengen.
De flush lijkt er voor te zorgen dat de motor wat minder bromt bij lage toeren en minder nadieselt bij het uitzetten. Nu maar afwachten of hij ook wat minder olie verbruikt.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3473
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Interessant. Heb je ook een linkje? Dank alvast.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- lint
- Top Gear member
- Berichten: 30251
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Goed plan om de motor te flushen, bij een diesel kan de olie snel weer zwart eruit zien maar de additieven doen hun werk. Inderdaad beter om de olie te verversen om de 15 k kilometer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28664
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn ervaring met diesels van diverse merken is dat dat nog altijd zo is.JeroenSpock schreef: ↑30.03.2020 - 02:08 Ze zeggen wel eens, als je een diesel start met verse olie is het na 10 km alweer zwart. Misschien wel heel letterlijk dan.
30.000 km zou ik ook niet doen, 15 of hooguit 20. Zeker als je het zelf kan doen.
Persoonlijk met een moderne diesel met roetfilter zou ik maximaal om de 20.000 km de olie wisselen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Ik heb die van mij ook al een paar keer geflushed en heb toen gelijk bij de eerste keer die naaimachine olie vervangen voor Mobil 1 ESP 5W-30.
Ook na de tweede onderhoudsinterval alweer ruim 9000 km gereden en alles staat nog steeds op max. volgens mijn digitale meter.
En het klopt dat je olie gelijk zwart is. Als je alles hebt ververst en de auto start en weer uitzet is de olie alweer zwart.
Ook na de tweede onderhoudsinterval alweer ruim 9000 km gereden en alles staat nog steeds op max. volgens mijn digitale meter.
En het klopt dat je olie gelijk zwart is. Als je alles hebt ververst en de auto start en weer uitzet is de olie alweer zwart.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Mijn motorblok is in 2013 met 200.000km compleet gereinigd als proefmodel bij garage MMTS in Oldenzaal en dat is een goede volvo specialist in Twente. Men liet de motor anderhalf uur lopen, hing er een soort infuus boven en er werd elke 17 seconden iets in blok gespoten.
Daarna heeft men met een camera in het blok gekeken en deze was inwendig echt schoon.
Toen de EGR klep schoon gemaakt en roetfilter behandeld en iets ruimer gemaakt. Ik doe elke 60.000km een blikje Forte bij oude olie wissel om intern blok te reinigen en wissel elke 15K olie en filter, dat doe ikzelf.
Olie wordt wel zwart maar dat duurt toch wel even,
Ik zou zeggen zeker 2000 km. Blijft lang "doorzichtig" zwart aan de peilstok.
Olie gewoon 0/40 Total syntheet
Daarna heeft men met een camera in het blok gekeken en deze was inwendig echt schoon.
Toen de EGR klep schoon gemaakt en roetfilter behandeld en iets ruimer gemaakt. Ik doe elke 60.000km een blikje Forte bij oude olie wissel om intern blok te reinigen en wissel elke 15K olie en filter, dat doe ikzelf.
Olie wordt wel zwart maar dat duurt toch wel even,
Ik zou zeggen zeker 2000 km. Blijft lang "doorzichtig" zwart aan de peilstok.
Olie gewoon 0/40 Total syntheet
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- Torben
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07.07.2019 - 22:19
Bij Mister Oil koop je de Castrol 0W20 die Volvo voorschrijft voor deze motor voor € 11,75/ltr.-KJ- schreef: ↑30.03.2020 - 07:19 Ik rijd zo'n 30.000km per jaar en maximaal 15.000 daarvan met dezelfde olie. De olie van Total die aan de Volvospecificaties voldoet koop ik voor ruim 7 Euro per liter. Samen met een filter van 16 Euro kost een oliewissel dus niet de hoofdprijs.
Ik zag laatst overigens een literfles Castrol bij de dealer staan voor maar liefst € 24,20 !
Overigens ben ik net overgestapt op 5W30 op advies van Volvo. Het verbruik van mijn V70 zat inmiddels op 1 ltr/2.500 km. Volgens mijn garage (geen Volvo) komt dit meer voor bij moderne motoren en is volgens de dealers ‘normaal’. De dikkere olie lijkt te helpen. Nog niet weer bij hoeven vullen na 2.500km.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28664
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Tot 1 liter per 1000 kilometer vinden veel merken het "normaal" en zelfs dan zijn er nog die het een producteigenschap durven te noemen.
Vaak wil wat dikkere olie wel helpen, zo dun is voornamelijk voor het milieu...
Vaak wil wat dikkere olie wel helpen, zo dun is voornamelijk voor het milieu...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Hoppa ik doe bij mij gewoon 0/40 erin en geen verbruik en nooit gehad ook niet 0W/30
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 20305
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dat is wat anders dan de €264 ex btw die ik bij de Volvo garage betaal voor 5.2 liter.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28664
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als je eenmaal gaat kijken wat het je kost om zelf te doen ga je schrikken van veel kosten
Zat net even snel te kijken voor mijn eigen auto die een oliebeurtje bij de aflevering heeft gekregen. Dik 170 euro ex btw stond er op de factuur (die niet voor mij was), voor 90 euro heb ik zelf 10 liter olie van Castrol, doe daar nog een filter van +/- een tientje bij en klaar.
Zat net even snel te kijken voor mijn eigen auto die een oliebeurtje bij de aflevering heeft gekregen. Dik 170 euro ex btw stond er op de factuur (die niet voor mij was), voor 90 euro heb ik zelf 10 liter olie van Castrol, doe daar nog een filter van +/- een tientje bij en klaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
olie is HET verdienmodel in die garages.
Koop een drum van 200 liter olie komt de liter prijs mogelijk niet boven de 4,- neem ik aan.
Koop een drum van 200 liter olie komt de liter prijs mogelijk niet boven de 4,- neem ik aan.
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 22033
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Koop een flesje Cola: eurootje. Koop een 2-literfles: 1,50 euro ...
Grootverpakking is nogal voordeliger. Maar dat was al bekend.
Grootverpakking is nogal voordeliger. Maar dat was al bekend.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
alleen die grootverpakking prijs wordt niet doorgezet naar de individuele automobilist. Dat gaat eerst naar de leasebedrijven....Msuidgeest schreef: ↑08.04.2020 - 22:29 Koop een flesje Cola: eurootje. Koop een 2-literfles: 1,50 euro ...
Grootverpakking is nogal voordeliger. Maar dat was al bekend.
en prive klanten met een twee auto's betalen de korting van de grootafnemers.....
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....