(start) accu opladen, voor of achter? Losgekoppeld?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Kort vraagje, handleiding geeft maar gedeeltelijk uitsluitsel. Start accu leeg (XC90 D5 mj 2014).
Kan ik nu via de + en - pool voor onder motorkap, bij de tweede accu, waar ook startkabels geplaatst kunnen worden laden of moet het achtrin direct op de grote start accu? En moeten inderdaad de kabels los?

Het is al weer een tijdje geleden dat ik gepost lijk te hebben ☺️
Laatst gewijzigd door PeerTronic op 17.04.2020 - 00:46, 2 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21284
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ben benieuwd wat het boekje zegt want de rode op de plus en zwart op de massa moet toch toereikend zijn om de accu weer te vullen met nieuwe elektronen.

Wel is het zo dat je bij starthulp de aansluitingen moet gebruiken die daar voor bedoeld zijn en juist niet bij de accu vanwege mogelijk ontstaan van knalgas. Maar voor het laden van een accu met een acculader maakt het naar mijn idee weinig uit. In mijn auto (nee, geen Volvo maar wel een XC90 gehad met de accu ook achterin) zit de accu verstopt onder de compressor van de luchtvering en juist daarom zitten er onder de motorkap 2 aansluitpunten om hulpstroom te geven of te ontvangen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Opgelost. Achter open gemaakt, accu vrij maar niet ontkoppeld, opgeladen met CTEK MSX 5.0.
5 uur later, starten, rijden. Nu afwachten of ie opgeladen blijft.
Ander een nieuwe, valt nog onder de garantie.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Beide methodes zullen technisch werken. De bedoeling is dat je de aansluitpunten onder de motorkap gebruikt. Deze zijn het gemakkelijkste bereikbaar en je hebt daar geen problemen als er zich eventueel knalgas in de accu heeft gevormd.
Gezien het feit dat de accu blijkbaar nog vrije nieuw is: heb je de accu/auto wellicht een lange tijd niet gebruikt? Dat is niet goed voor de levensduur van de accu. Als je een CTEK lader hebt kun je de lader eens op "winterstand" laten laden. Dan kan een eventueel sulfaterings probleem van de accu wellicht gedeeltelijk opgelost worden.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

RogerO schreef: 21.04.2020 - 19:45 Gezien het feit dat de accu blijkbaar nog vrije nieuw is: heb je de accu/auto wellicht een lange tijd niet gebruikt?
Klopt beide auto's, mijn XC70 en de XC90 van mijn vrouw staan langere tijd stil en maken relatief veel kortere ritje momenteel. Home office.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

PeerTronic schreef: 17.04.2020 - 18:08 Ander een nieuwe, valt nog onder de garantie.
Ik dacht dat die van mij ook goed was, maar heb hem laten testen. In VIDA zit een programma dat 6 min. duurt waarin de toestand van de accu wordt bepaald. Resultaat: vervangen. Dus als je nog garantie hebt, tegen het einde van de garantieperiode eens laten testen bij een dealer. Dat heeft bij mij een nieuwe accu onder garantie opgeleverd .......
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”