Hallo,
Ik ben pas in het bezit van een Volvo XC60 T8 en rijd ook voor het eerst met een hybride wagen. Is het normaal dat er toch benzine wordt verbruikt in hybride rijmodus, waarbij tijdens de rit op geen enkel moment de benzinemotor aanslaat (te controleren op dashboard doordat er nooit boven de naald wordt gegaan en de druppel dus niet gevuld wordt.) De benzinemotor slaat ook niet op, wat je wel zou horen. Ik let er echt op dat ik puur elektrisch rijd, en toch wordt er een gemiddeld benzineverbruik getoond bij elke rit. Ik zou veronderstellen dat dit dan 0 moet zijn.
Thanks!
Benzineverbruik XC60 T8
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3102
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Bij mijn XC90T8 slaat de motor altijd heel even aan kort na het starten en wegrijden. Dat blijft veelal beperkt tot een minuut of zo. Dat geeft een klein verbruik. Als je puur-elektrisch rijdt heb je geen verwarming, de benzinekachel moet voor warmte zorgen en gebruikt ook iets. Kan het daar in zitten?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Heb je een standkachel? Bij de V60 PIH verwarmt die ook de auto en dat kost diesel, of in jouw T8 versie benzine lijkt me.
πππ ππ ππππππ πππππππππππ ππππ πππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
- Jeroen
- 5th Gear member
- Berichten: 1583
- Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
- Contacteer:
Klopt, de standkachel verwarmt je motor voor en dat kost wat benzine.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...
Fototopic - Website fotografie - Facebook
Fototopic - Website fotografie - Facebook
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05.03.2020 - 09:31
Bedankt voor de reacties.
- De standkachel is hetzelfde als de preconditioning? Die staat wel geprogrammeerd op mijn vertrekuur, maar ik dacht dat deze zou werken op electriciteit omdat hij aan de laadpaal hangt? Is dat niet zo, en gebruikt hij daarvoor benzine dan?
- Ik zie tijdens het stadsverkeer, als ik moet schuiven in het verkeer dus, dat het gemiddeld benzineverbruik (rechts onder aan de meter: TA gemiddeld l/100km) dan vooral verhoogt, terwijl de benzinemotor dan niet aanslaat en ik enkel elektrisch rijdt. Dat is dacht ik toch vooral het doel: in de stad puur elektrisch rijden en geen benzine verbruiken.
- De standkachel is hetzelfde als de preconditioning? Die staat wel geprogrammeerd op mijn vertrekuur, maar ik dacht dat deze zou werken op electriciteit omdat hij aan de laadpaal hangt? Is dat niet zo, en gebruikt hij daarvoor benzine dan?
- Ik zie tijdens het stadsverkeer, als ik moet schuiven in het verkeer dus, dat het gemiddeld benzineverbruik (rechts onder aan de meter: TA gemiddeld l/100km) dan vooral verhoogt, terwijl de benzinemotor dan niet aanslaat en ik enkel elektrisch rijdt. Dat is dacht ik toch vooral het doel: in de stad puur elektrisch rijden en geen benzine verbruiken.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Een T8 gebruikt daarvoor benzine. Bij sommige D6en kun je ook alleen elektrisch voorverwarmen.Anneke1972 schreef: β05.03.2020 - 19:28 Bedankt voor de reacties.
- De standkachel is hetzelfde als de preconditioning? Die staat wel geprogrammeerd op mijn vertrekuur, maar ik dacht dat deze zou werken op electriciteit omdat hij aan de laadpaal hangt? Is dat niet zo, en gebruikt hij daarvoor benzine dan?
- Ik zie tijdens het stadsverkeer, als ik moet schuiven in het verkeer dus, dat het gemiddeld benzineverbruik (rechts onder aan de meter: TA gemiddeld l/100km) dan vooral verhoogt, terwijl de benzinemotor dan niet aanslaat en ik enkel elektrisch rijdt. Dat is dacht ik toch vooral het doel: in de stad puur elektrisch rijden en geen benzine verbruiken.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Je standkachel kan inderdaad via het stopcontact. Echter tijdens het rijden moet je auto ook warm worden (in deze tijd van het jaar). Dat kan vanuit de accu maar het is logischer om dit via de brandstof te doen. Bij de D6-en met standkachel, wordt het interieur tijdens het rijden via deze zelfde standkachel verwarmt. Ik verwacht dat het bij de T8 ook zo is.Anneke1972 schreef: β05.03.2020 - 19:28 Bedankt voor de reacties.
- De standkachel is hetzelfde als de preconditioning? Die staat wel geprogrammeerd op mijn vertrekuur, maar ik dacht dat deze zou werken op electriciteit omdat hij aan de laadpaal hangt? Is dat niet zo, en gebruikt hij daarvoor benzine dan?
- Ik zie tijdens het stadsverkeer, als ik moet schuiven in het verkeer dus, dat het gemiddeld benzineverbruik (rechts onder aan de meter: TA gemiddeld l/100km) dan vooral verhoogt, terwijl de benzinemotor dan niet aanslaat en ik enkel elektrisch rijdt. Dat is dacht ik toch vooral het doel: in de stad puur elektrisch rijden en geen benzine verbruiken.
Volvo V60 PiH Summum MY14
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
standkachel bij een T8 is niet via het stopcontact. Als je het benzine verbruik wil drukken moet je de comfort functie van de verwarming uitzetten. dan werkt de standkachel niet tijdens het rijden om het interieur op te warmen
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Hallo, omdat ik na mijn Diesel een Plug-in-Hybride T8 of T6 XC60 overweeg, zou ik graag willen weten wat de ervaringen zijn met het verbruik in de praktijk.
Mijn route is heen en terug ongeveer 220 km. 60km snelweg. 40km autoweg.
Opladen doe ik daarbij 1x.
Welk verbruik mag ik verwachten als ik 120km/u gemiddeld rijd (afhankelijk van tijdstip, rijd ik 130 tot 110 bij huidige regels in NL)?
Mijn route is heen en terug ongeveer 220 km. 60km snelweg. 40km autoweg.
Opladen doe ik daarbij 1x.
Welk verbruik mag ik verwachten als ik 120km/u gemiddeld rijd (afhankelijk van tijdstip, rijd ik 130 tot 110 bij huidige regels in NL)?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Op snelweg en autoweg is na 20 kilometer de elektriciteit wel op, circa 20% dus. Je rijdt dus relatief weinig op binnenwegen? Op benzine moet je bij deze snelheid rekenen op ongeveer 10 liter per 100 kilometer. Als je 80% op benzine rijdt moet je dus ongeveer rekenen op 7 tot 8 liter benzine per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een plug-in heb je bij kortere ritten met binnenwegen, als je relatief langzaam rijdt en veel remt en optrekt. Mijn woon-werkverkeer is 25 kilometer. In combinatie met af en toe een langere rit kom ik nu uit op iets minder dan 5 liter per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een T8 vind ik de rust en de power als je een keer wilt inhalen. En het feit dat de BPM veel lager is maakt dat de meerprijs voor deze techniek heel erg meevalt.
Het grootste voordeel van een plug-in heb je bij kortere ritten met binnenwegen, als je relatief langzaam rijdt en veel remt en optrekt. Mijn woon-werkverkeer is 25 kilometer. In combinatie met af en toe een langere rit kom ik nu uit op iets minder dan 5 liter per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een T8 vind ik de rust en de power als je een keer wilt inhalen. En het feit dat de BPM veel lager is maakt dat de meerprijs voor deze techniek heel erg meevalt.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3102
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Mijn gemiddelde met één XC90T8 is nu 6,7 l/100 km gemeten over 20.000 km. Daarin korte, middellange en lange afstanden. Mij valt op dat ook aan het eind van een lange rit - als ik dan een stad binnenrij of in een file terecht kom, de auto steeds weer elektrisch op gang gebracht wordt terwijl de accu dan natuurlijk officieel al lang leeg is.
Ik rij in het algemeen in de rijmodus βIndividualβ die in mijn geval gebaseerd is op Hybride maar met een verlaagde instelling van de luchtvering en een zwaardere instelling voor stuurkracht. Waar mogelijk rij ik op Pilot Assist.
Ik rij in het algemeen in de rijmodus βIndividualβ die in mijn geval gebaseerd is op Hybride maar met een verlaagde instelling van de luchtvering en een zwaardere instelling voor stuurkracht. Waar mogelijk rij ik op Pilot Assist.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Bedankt voor de info.Autowina schreef: β13.04.2020 - 08:06 Op snelweg en autoweg is na 20 kilometer de elektriciteit wel op, circa 20% dus. Je rijdt dus relatief weinig op binnenwegen? Op benzine moet je bij deze snelheid rekenen op ongeveer 10 liter per 100 kilometer. Als je 80% op benzine rijdt moet je dus ongeveer rekenen op 7 tot 8 liter benzine per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een plug-in heb je bij kortere ritten met binnenwegen, als je relatief langzaam rijdt en veel remt en optrekt. Mijn woon-werkverkeer is 25 kilometer. In combinatie met af en toe een langere rit kom ik nu uit op iets minder dan 5 liter per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een T8 vind ik de rust en de power als je een keer wilt inhalen. En het feit dat de BPM veel lager is maakt dat de meerprijs voor deze techniek heel erg meevalt.
Is 10 liter /100 km bij 100, 120 of 130km/u?
Heb jij de T8 met 11,6 of 10,4 kWh accu?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Ik heb nog de wat kleinere accu. Ik ga uit van de gemiddelde snelheid. Ter vergelijking: een kennis van mij heeft dezelfde XC60 als T5. Dit is dezelfde motor maar dan zonder hybride-aandrijving. Hij rijdt gebruikt gemiddeld ongeveer 12 liter per 100 kilometer met een gemiddelde rijstijl.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Oei. 12 liter per 100km is niet best.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Ja, dat vind ik ook. Ik heb wel het idee dat die van mij wat zuiniger loopt. Vorig jaar naar Hockenheim heen en weer gemiddeld ongeveer 10 liter op de Autobahn met flinke stukken 160 km/u maar ook wel wat stau.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het schijnt dat de motoren van Volvo niet bijster zuinig zijn.
Mijn D5 krijg ik met gemiddelde rijstijl ook niet onder de 8 liter waarbij je het metname moet zoeken in de vele 80/60 zones en rotondes in dit land waar voor geremd en versnelt dient te worden.
Mijn D5 krijg ik met gemiddelde rijstijl ook niet onder de 8 liter waarbij je het metname moet zoeken in de vele 80/60 zones en rotondes in dit land waar voor geremd en versnelt dient te worden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Je krijgt er bij Volvo meer veiligheid voor terug door een betere constructie en (dus) meer gewicht denk ik altijd maar.
Ik zit zelf met de D4 XC60 op 8,3 l/ 100km. Maar rijd/reed dan ook regelmatig op lange afstanden constant 130 km/u of meer.
Als een XC60 T6 of T8 Plug-in Hybride rond de 10 haalt bij goed doorrijden, dan valt me dat nog mee.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Dat verbruik moet dan wel haalbaar zijn lijkt mij.
Ik zou eens een paar uur gaan proefrijden. Een benzinemotor rijdt ook heel anders dan een diesel (wat meer toeren, een lichter geluid) en met jouw aantal kilometers zul je het grootste deel van de tijd de brandstofmotor gebruiken. Door de elektrische ondersteuning is het koppel van een T6 of T8 t.o.v. een diesel eerder hoger dan lager.
Financieel is het verschil tussen beiden denk ik niet zo groot onder aan de streep (behalve extra afschrijving van een nieuwe auto). Het gaat dan dus meer om je eigen voorkeur.
Ik zou eens een paar uur gaan proefrijden. Een benzinemotor rijdt ook heel anders dan een diesel (wat meer toeren, een lichter geluid) en met jouw aantal kilometers zul je het grootste deel van de tijd de brandstofmotor gebruiken. Door de elektrische ondersteuning is het koppel van een T6 of T8 t.o.v. een diesel eerder hoger dan lager.
Financieel is het verschil tussen beiden denk ik niet zo groot onder aan de streep (behalve extra afschrijving van een nieuwe auto). Het gaat dan dus meer om je eigen voorkeur.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Ik heb een proefrit aangevraagd met een XC60 T8 en/of T6 Plug-in Hybrid.
Op lange afstand moet het verbruik binnen redelijke grenzen liggen, anders zal ik toch weer een Diesel kopen.
Helaas wordt het dan geen Volvo, maar dat ligt dan niet aan mij...
Op lange afstand moet het verbruik binnen redelijke grenzen liggen, anders zal ik toch weer een Diesel kopen.
Helaas wordt het dan geen Volvo, maar dat ligt dan niet aan mij...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.