Hallo allemaal
Na jaren vrijwel probleemloos karren bleef de thermostaat open staan, en zakte de bedrijfstemp van steevast 85 naar 70 graden.
Bleef prima rijden overigens.
Na vervangen thermostaat, want het moet technische wel allemaal kloppen nietwaar, is de bedrijfstemp nu 90+ graden, en dus hoger dan ie al die jaren jaren geweest is.
Vraag:
- Wat is de juiste waarde voor de koelvloeistof temperatuur voor de 2.4 benzine uit 2002
- Zijn er voor of nadelen aan een hogere hogere temperatuur ?
- Zo laten of vervangen ?
Groet, Jak
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
- Jak
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line
, 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line

- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9132
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik had vervangen van een temperatuursensor in het koelsysteem een verlaging van 88 naar 95 graden. Auto heeft er nooit anders door gereden of aangevoeld.
Mijn 2e S60 zit constant rond 85-86 graden.
Hangt ook nog af van de belasting en weersomstandigheden natuurlijk.
Zo lang hij onder de 100 blijft en de meter blijft recht omhoog wijzen zou ik me niet druk maken.
Mijn 2e S60 zit constant rond 85-86 graden.
Hangt ook nog af van de belasting en weersomstandigheden natuurlijk.
Zo lang hij onder de 100 blijft en de meter blijft recht omhoog wijzen zou ik me niet druk maken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Eens met het advies van Jeroen.
Jaren geleden een keer een trip naar Engeland gemaakt met de Peugeot 508 van degene die mee ging, die gaf 110 graden aan zelfs tijdens normaal rijden.
Bleek dat dat gewoon zo hoorde, ik vond het erg hoog maar ook in de heuvels geen enkel probleem.
Jaren geleden een keer een trip naar Engeland gemaakt met de Peugeot 508 van degene die mee ging, die gaf 110 graden aan zelfs tijdens normaal rijden.
Bleek dat dat gewoon zo hoorde, ik vond het erg hoog maar ook in de heuvels geen enkel probleem.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Jak
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27
Thanks !
Gewoon laten dus.
Gewoon laten dus.
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line
, 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line

- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.
Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.
Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.
Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
- Jak
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27
Kudos. Klinkt logisch.
En voelt wel goed, een milieuvriendelijke V70
)
En voelt wel goed, een milieuvriendelijke V70

- V70 MY12 T4 Limited Edition, 255 dkm, Roodbruin leer, 7L/100km
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line
, 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- V70 MY02 24i 450 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line

- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14338
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
V70R^2 schreef: ↑27.04.2020 - 22:37 In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.
Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.
Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
Is toch eigenlijk te gek dat Volvo de onderdelen niet meer zou hebben? de Euro 3-4 motoren gaan makkelijk 5-750K en meer mee bij normaal onderhoud.V70R^2 schreef: ↑27.04.2020 - 22:37 In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.
Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.
Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
Bij Mercedes doen ze dat beter begrijp ik...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....