Ik ben nu enige tijd lid van dit forum maar heb nog geen berichten geplaatst. Dus bij deze zal ik mij eerst even voorstellen.
Ik ben Niels ik woon in Winschoten en rij nu in mijn 3e volvo een zwarte V50 T5 van bouwjaar 2005.
De eerste Volvo die ik heb gehad was een S40 van 1998 die ik eigenlijk alleen gekocht heb omdat hij goedkoop was!
Hier niet ver vandaan stond er een mooi exemplaar te koop en na de proefrit waren we beide verkocht.
Inmiddels rijden we een jaar in de V50 en loop ik tegen een probleem aan waarbij ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb al gezocht in het forum en ook op andere maar kan helaas niet het probleem vinden wat ik heb.
Ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven.
Af en toe bij volgas geven is er bijna geen vermogen, wanneer dat voorkomt dan laat ik het gas los en geef direct weer gas en dan is het vermogen weer terug. De motor loopt ook niet erg soepel, wat wel zou moeten bij een T5 en bij 3/4000 toeren is er soms een dipje te vernemen. Daarnaast reageert de auto nogal wisselend op het gaspedaal. Dus soms raak je het gas net aan en spuit de auto weg en een andere keer moet je normaal of zelfs vrij diep intrappen om vermogen te krijgen.
Logischerwijs zou je denken dat het aan de gaspedaal sensor ligt maar als de auto op de cruisecontrol staat is hij ook niet soepel. Dus met 120/130 heuvel op voel je dat hij teveel gas geeft en vervolgens weer loslaat. Oftewel erg oncomfortabel. Als je stilstaat voor een rotonde of stoplicht is het dus maar de vraag of je als een bejaarde of met gierende banden invoegt.
Als de auto niet wil trekken opent hij de gasklep ook maar voor 44/45% dit heb ik uitgelezen tijdens het rijden. Verder zijn er helaas geen foutcodes aanwezig. Inmiddels heb ik de auto langs een specialist gebracht en ook met Volvo uitleesapparatuur geen foutcodes. Deze garage vermoed dat het in de pcv zit. Maar weet dit niet zeker. Kosten zijn €500 om te vervangen. Ik vind dit persoonlijk vrij veel geld voor een gok en hoop dat jullie een oordeel kunnen geven hierover.
Wat ik inmiddels al gedaan heb:
Brandstofdruksensor vervangen
Laaddruksensor vervangen
Tcv vervangen
Lmm uitgewisseld met een andere ( geen nieuwe maar de donor auto reed goed)
Filters gewisseld, bougies vervangen enz.
Wanneer de stekker van de lmm afgaat en de auto dus in noodloop gaat is het bokkige karakter van de motor weg. Wel is de dip die af en toe bij 3/4000 toeren komt er nog wel en ook soms het inhouden bij volgas nog.
De problemen van de auto zijn trouwens niet plotseling begonnen. Het is al een poosje aan de gang en is steeds een beetje erger geworden.
Ondanks dit probleem blijft het een hele fijne auto en ik hoop dat ik met hulp van jullie het probleem snel boven water heb.