Volvo v50 2.0d vervangmotor plaatsen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Tibo11
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.04.2020 - 20:24

Dag iedereen,
Ik ben Tibo en rij nu al bijna 2 jaar met veel plezier in een volvo v50 2.0d bouwjaar 2007 facelift 136pk. Deze heeft nu al 370000 km en verbruikt nog steeds geen olie maar lijkt nu wel wat vermogen te verliezen. Daarom wou ik nu graag een vervangmotor in leggen. Deze komt uit een volvo v50 2.0d bj 2004 pre facelift 136pk.

Nu is mijn vraag als ik de motor met de motorkabelboom kan overplaatsen terwijl ik de ecu, cem, sleutel en immobilizer van mijn huidige wagen behoud? Dus enkel overplaatsen van nieuw blok met de bijhorende motorkabelboom? Of moet ik de huidige motorkabelboom overzetten op het verse blok en dan overplaatsen?
Ik heb namelijk geen cem en immobilizer van het verse blok. Enkel de motor, motorboom en ecu.
Zijn er problemen bij het plaatsen van een pre facelift motor 2.0d 136pk in een facelift 2.0d 136pk? Behalve het overzetten van de luchtinlaat.

Ik zou het oprecht dankbaar zijn als er iemand met ervaring me kan helpen.

Groeten,
Tibo
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk dat er technisch ook met het roetfilter dat volgens mij achter je huidige blok zit nog wel eens een uitdaging in kan zitten.
Is het niet goedkoper/sneller/gemakkelijker om te achterhalen waardoor je huidige blok wat vermogen lijkt te verliezen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik sluit mij ook aan bij dat laatste, waarom zou je het risico nemen om er een oudere motor in te lepelen? Als de donormotor niet nog in de donorauto hangt, heb je ook totaal geen idee van de kilometerstand en staat van de motor, dan kunnen ze je van alles wijs maken. Als je dan toch het motorblok wilt vervangen, zoek dan hetzelfde type met de donorauto erbij.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 838
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Zolang je zeker weet dat het blok en kop hetzelfde zijn (donor tov huidige), dan kan je die toch gewoon gebruiken met daaraan de originele aanbouwdelen.
Dan gebruik je alles van je eigen auto behalve het motorblok.
Zo doen we het bij Corsaatjes wel vaker als het blokje op was en er alleen een zelfde motor uit een Astra of Vectra beschikbaar was.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar een Corsa B heeft wel iets minder sensoren/elektronica dan een V50 uit 2007.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Tibo11
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.04.2020 - 20:24

WYD schreef: 01.05.2020 - 12:41 Ik sluit mij ook aan bij dat laatste, waarom zou je het risico nemen om er een oudere motor in te lepelen? Als de donormotor niet nog in de donorauto hangt, heb je ook totaal geen idee van de kilometerstand en staat van de motor, dan kunnen ze je van alles wijs maken. Als je dan toch het motorblok wilt vervangen, zoek dan hetzelfde type met de donorauto erbij.
De motor komt uit een volvo v50 die ik compleet gekocht heb. Hier heb ik zelf de motor, ecu en nog wat andere onderdelen uit gehaald. Hier had ik best ook de cem en de immobilizer uitgehaald. Maar dit wist ik pas telaat, de rest van de wagen was al weg. Dus de staat van het blok en de kilometerstand zijn gekend. Het verse blok heeft nog niet de helft van de kms die me oud blok heeft, daarom wou ik die wisselen. Pistons en zuigerveren en revisie gaat me duurder uitkomen.
Tibo11
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.04.2020 - 20:24

Dus als ik het goed begrijp kan ik het blok overzetten (dezelfde motorcode) zonder wisselen van de cem en ecu. Maar dan moet ik de motoraanbouwdelen en de sensoren die verschillen overzetten en ook de motorkabelboom van het oud blok overzetten naar het nieuwe en dan erin lepelen?
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ja, je zit uiteraard met de EGR etc. die op een 2004 nog niet zit, maar op de 2007 wel. Dit is echter een klein dingetje die je ook zou kunnen laten uitprogrammeren, maar dat is weer een hele andere discussie. De basis is volgens mij hetzelfde gebleven, het zal dus vooral om de randzaken gaan. Veel foto's maken en stickers plakken op de stekkers bij het verwijderen van je huidige blok. ;)
Volvoless, nu Golf VII
Tibo11
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.04.2020 - 20:24

WYD schreef: 02.05.2020 - 18:19 Ja, je zit uiteraard met de EGR etc. die op een 2004 nog niet zit, maar op de 2007 wel. Dit is echter een klein dingetje die je ook zou kunnen laten uitprogrammeren, maar dat is weer een hele andere discussie. De basis is volgens mij hetzelfde gebleven, het zal dus vooral om de randzaken gaan. Veel foto's maken en stickers plakken op de stekkers bij het verwijderen van je huidige blok. ;)
Bedankt voor uw post. De EGR en roetfilter mag normaal geen probleem vormen. Egr is uitgeschakelt en roetfilrer is eruit op de huidige volvo. De egr behuizing kan ik overzetten op het nieuwe blok.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij had de V50 die ik uit 2004 had ook gewoon een EGR.
Heb met oudere motoren gereden die er al van waren voorzien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

2004 v50 2.0d heeft zekers een egr!
geen glans zonder wrijving
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Sorry, mijn fout, heeft inderdaad gewoon EGR, maar geen DPF. 2004 is Euro 3, 2007 is Euro 4
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 838
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

fredhead schreef: 01.05.2020 - 15:29 Maar een Corsa B heeft wel iets minder sensoren/elektronica dan een V50 uit 2007.
Dat klopt waarschijnlijk wel, maar was meer als voorbeeld bedoeld over het feit dat je alleen het short block wisselt en de rest van je eigen auto behoudt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”