Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@Gouwe: is dat “dakzitten” ook met de stoel in de laagste stand?

Ik zou die XC90 dan maar skippen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6361
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RoaldH schreef: 05.05.2020 - 19:58 @Gouwe: is dat “dakzitten” ook met de stoel in de laagste stand?
Ja. Zetels volledig in de laagste (elektrische) stand en rugleuning onder circa 90 graden.
Ik ben met mijn 1.94 niet super lang, maar heb relatief gezien een lang bovenlijf, vandaar.
RoaldH schreef: 05.05.2020 - 19:58 Ik zou die XC90 dan maar skippen.
Want? Je maakt me nieuwsgierig?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 05.05.2020 - 20:14
RoaldH schreef: 05.05.2020 - 19:58 @Gouwe: is dat “dakzitten” ook met de stoel in de laagste stand?
Ja. Zetels volledig in de laagste (elektrische) stand en rugleuning onder circa 90 graden.
Ik ben met mijn 1.94 niet super lang, maar heb relatief gezien een lang bovenlijf, vandaar.
RoaldH schreef: 05.05.2020 - 19:58 Ik zou die XC90 dan maar skippen.
Want? Je maakt me nieuwsgierig?
Als jij het idee hebt dat de XC90 die je hebt bekeken, niet van top kwaliteit was, dan zou ik in Duitsland kijken. Vandaag ook daar geweest, geen controles als je via Arnhem gaat.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Is er een verschil hoe diep de stoel gezet kan worden bij de standaard, R-design, Inscription en geventileerde zetels? Zelf ben ik 1,88 maar heb dat probleem niet. Al heb ik het idee dat de MY20 zetels in de V60 lager konden dan het modeljaar eerder.

Ik denk dat als je de Volvo uit Duitsland zou halen je meer profijt hebt aan de export platen (rood vlakje), waarmee je de 14 dagen gewoon kunt rijden.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3665
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

RoaldH schreef: 05.05.2020 - 20:57 Ik denk dat als je de Volvo uit Duitsland zou halen je meer profijt hebt aan de export platen (rood vlakje), waarmee je de 14 dagen gewoon kunt rijden.
Ja, overal in Europa, behalve in NL.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

DB200 schreef: 05.05.2020 - 21:09
RoaldH schreef: 05.05.2020 - 20:57 Ik denk dat als je de Volvo uit Duitsland zou halen je meer profijt hebt aan de export platen (rood vlakje), waarmee je de 14 dagen gewoon kunt rijden.
Ja, overal in Europa, behalve in NL.
Toestemming aanvragen via de Douane site voor 14 dagen doet wonderen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Fijn dat je wel de grens over kwam. Zowel de XC en de V hebben een pano dak de XC is een inscription en de V een r-design, ik ben 1,89 cm lang en zit prima in beide auto's wel heb ik de stoel in beide auto's op de laagste stand.

Als ik eerlijk ben snap ik de buitenland route niet zo goed. Bij auto's met BPM heeft dat vaak een voordeel maar een T8 heeft een BPM dus daar zit geen voordeel terwijl er in NL juist heeeeel veel T8's verkocht zijn in vergelijking tot die periode in BE en D. Mischien toch nog eens gaan praten met een dealer in de buurt? er gaan echt een groot aantal XC90T8 beschikbaar komen de komende maanden.

Electrisch rijbereik van onze XC90T8 MY15 is overigens nog zo'n 22 km. De V90 MY18 haalt er 39
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

DB200 schreef: 05.05.2020 - 21:09 Ja, overal in Europa, behalve in NL.
Sinds vorig jaar ook in NL als je en BPM ontheffing van twee weken aanvraagt. Het is niet de nummerplaat die het probleem is maar de combinatie van voertuig zonder BPM en Nederlandse bestuurder maakt je belastingontduiker. Als je een Portugese buurman laat rijden is er ook niets aan de hand. :D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6361
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

[/quote]
Sinds vorig jaar ook in NL als je en BPM ontheffing van twee weken aanvraagt. Het is niet de nummerplaat die het probleem is maar de combinatie van voertuig zonder BPM en Nederlandse bestuurder maakt je belastingontduiker.
[/quote]

Check. Dat wist ik nog niet. Overigens gisteravond een voorlopig akkoord gesloten voor een NL'se wagen. Ga vrijdag eind van de middag kijken/ rijden. Vandaag even de dealer contacten. Auto heeft 2 maanden / 2K geleden de laatste beurt gehad. Keep you posted.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6361
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

NielsPHEV schreef: 05.05.2020 - 23:30 Electrisch rijbereik van onze XC90T8 MY15 is overigens nog zo'n 22 km. De V90 MY18 haalt er 39
22 km is wel bizar weinig, hmmm.... Met de D6 haalde ik zeker de 35 en met dit weer minimaal 40.
NielsPHEV schreef: 05.05.2020 - 23:30 Zowel de XC en de V hebben een pano dak de XC is een inscription en de V een r-design, ik ben 1,89 cm lang en zit prima in beide auto's wel heb ik de stoel in beide auto's op de laagste stand.
Ik ben denk ik de afwijking op de regel dan. Net even grof gemeten: van bovenkant hoofd tot zitvlak van mijn bureaustoel 100/101 cm. Ga je naar de antropometrie kijken dan ligt P5 tot P95 tussen 86 en 97cm. Ik heb dus ook heel vaak last van laag doorlopende voorruiten en ik merkte bij de V90 dat de hele binnenspiegel / radarunit ook behoorlijk in mijn zicht zit. Ik zou de V90 overigens wel willen, maar dan full options, zonder pano dak en voor rond 35K ex BTW. Die ga ik niet vinden denk ik (althans ben hem nu nog niet tegen gekomen :-) ).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Accu van de zwaardere en grotere MY15 XC90T8 is kleiner (9,2 kWh) dan de V60D6 . De MY17 V90T8's staan er wel al iets onder de 40 k€ ex BTW bv Aarle maar als je er niet goed in past zou ik het niet doen. Ben wel wat verbaast want de V60PIH heb ik ook 100 k km's mee gereden en die cabine is echt erg veel kleiner dan de V90. Heb het vanmorgen bekeken maar ik heb 10 cm over tussen mijn hoofd en de dakhemel. Wanneer ik me helemaal strek snap ik wel wat je zegt over de radarunit die komt meer in het zicht.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: 06.05.2020 - 11:12 Accu van de zwaardere en grotere MY15 XC90T8 is kleiner (9,2 kWh) dan de V60D6 . De MY17 V90T8's staan er wel al iets onder de 40 k€ ex BTW bv Aarle maar als je er niet goed in past zou ik het niet doen. Ben wel wat verbaast want de V60PIH heb ik ook 100 k km's mee gereden en die cabine is echt erg veel kleiner dan de V90. Heb het vanmorgen bekeken maar ik heb 10 cm over tussen mijn hoofd en de dakhemel. Wanneer ik me helemaal strek snap ik wel wat je zegt over de radarunit die komt meer in het zicht.
Ik vind de oude en nieuwe V60 op dat vlak ook ruimer aandoen dan de V90. Kan dat liggen aan de daklijn, die bij de V90 optisch lager aandoet?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6361
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

NielsPHEV schreef: 06.05.2020 - 11:12 Ben wel wat verbaast want de V60PIH heb ik ook 100 k km's mee gereden en die cabine is echt erg veel kleiner dan de V90. Heb het vanmorgen bekeken maar ik heb 10 cm over tussen mijn hoofd en de dakhemel. Wanneer ik me helemaal strek snap ik wel wat je zegt over de radarunit die komt meer in het zicht.
Ik kon bij mijn V60 net een platte hand tussen hoofd en dak krijgen. Met S/K dak zat ik met mijn hoofd in het dak. Bij de V90 hetzelfde, helaas.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6361
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Even voor mij: wat zijn de belangrijkste verschillen XC90T8 MY2015/2016 en MY2017? Tankinhoud, accu capaciteit?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

RoaldH schreef: 06.05.2020 - 11:18 geen idee maar 90 is zeer zeker breder en volgens de prijslijst is er 6 mm meer tussen stoel en dak dan bij de 60. Als ik van mijn V90 in een 60 stap dan is dat echt heel veel krapper
geen idee maar 90 is zeer zeker breder en volgens de prijslijst is er 6 mm meer tussen stoel en dak dan bij de 60. Als ik van mijn V90 in een 60 stap dan is dat echt heel veel krapper
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Gouwe schreef: 06.05.2020 - 13:28 Even voor mij: wat zijn de belangrijkste verschillen XC90T8 MY2015/2016 en MY2017? Tankinhoud, accu capaciteit?
Inderdaad 9,2 vs 10,4 kWh en 50 vs 70 liter. Of er verdere aanpassingen zijn onderhuids zoals erad en luchtvering weet ik niet. Mijn auto heeft zowel de erad koppeling als de erad motor vervangen gehad. Als je de keuze hebt zou ik een MY17 nemen maar ik verwacht dat die qua budget in een andere categorie vallen.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6361
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nou vandaag proefgereden in een XC80T8 met luchtvering en ook eentje zonder. Moet zeggen dat zonder mij toch wel tegenviel. Het deint toch veel meer dan eentje met luchtvering. Wat voor mij verder opviel was dat de stoelen in de R-design wel heel veel kuipvorm hebben en je meer op de wangen zit dan er tussen, althans zo ervaren wij dat. Ik herinner me dat we dat destijds met de V60 precies hetzelfde hadden. Vanmorgen ook in een V90CC gereden en toen zijn mijn vrouw opeens: deze is gaaf! Doen we deze. Huh? Ik ben er nog niet uit dus.......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De r-design stoelen zijn even wennen inderdaad redelijk strak. Toch ben ik het gaan waarderen maar ook de inscription stoelen zitten erg goed. Voor de V90T8 heb ik vier maanden en 20 k km's in een een V90CC T5 gereden een super fijne auto. Mijn ideaal zou een V90CC T8 zijn maar die bestaat helaas niet. Ik twijfel nog steeds of ik prive de XC90 nog een paar jaar blijf door rijden of een V90CC koop en de kleinere koets voor lief neem.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Dat strak zitten herken ik wel. Mijn vrouw en ik waren daardoor nooit fan van sportstoelen en daardoor zijn in het verleden diverse auto’s afgevallen nog voordat we er goed een wel een flinke proefrit in gingen maken. Maar bij de V90 heb ik eerst eens een flinke rit in gemaakt. Moest ook wel, want de V70 stond voor onderhoud in de garage :-D
Na ruim 200 km had ik zo iets van “hier kan ik wel aan wennen” en toen bij terugkomst de offerte van de rode V90 onder de neus geschoven werd, was ik helemaal om :-D :-D . Vrouwlief had nog haar bedenkingen maar “het is jouw auto en jij wilde altijd al een rode, dus doe het nu maar”. Inmiddels zijn we 44K verder en wil ik niet anders meer. En ook vrouwlief is het stadium “daar kan ik wel aan wennen” al lang voorbij. Ze zitten zo superlekker.
En wat die V90CC betreft: ik zou het wel weten, zeker als vrouwlief er ook enthousiast over is. Ik heb zowel de XC90 als de V90CC wel eens als vervangend vervoer gehad en de XC90 was leuk maar ik vond hem ook best wel lomp en vooral gezapig. Ik was weer blij als ik mijn eigen auto onder de k*nt had. Bij de V90CC was dat anders 8) Maar dat is mijn mening.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: 08.05.2020 - 23:57 De r-design stoelen zijn even wennen inderdaad redelijk strak. Toch ben ik het gaan waarderen maar ook de inscription stoelen zitten erg goed. Voor de V90T8 heb ik vier maanden en 20 k km's in een een V90CC T5 gereden een super fijne auto. Mijn ideaal zou een V90CC T8 zijn maar die bestaat helaas niet. Ik twijfel nog steeds of ik prive de XC90 nog een paar jaar blijf door rijden of een V90CC koop en de kleinere koets voor lief neem.
Ik zou ook liever een V60CC T8 of V90 hebben , maar helaas. Ik dacht dat er minder verschil in hoofd ruimte was, maar heb de V90 en V60 niet back to back, dus mogelijk was ik niet scherp genoeg.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”