Hi all,
Benieuwd naar jullie mening.
Ik heb sinds een paar maanden een XC70 D4. (km stand 84K) Nu rijd ik er een poosje mee, maar merkte na een paar ritjes dat hij bij een koude start bij het wegrijden in 1e of 2e versnelling zonder echt gas te geven stotterde. Slaat verder niet af, en als je gas geeft is het ook weer weg. Tijdens gewoon rijden, nergens last van. Auto had een paar maanden stil gestaan en had een beurt nodig.
Dus op 6 februari bij de dealer in Utrecht beurt plus terugroepactie gedaan. Met de verwachting dat het dan wel over zou zijn.
Niet dus. Wel veel minder. Toch maar weer terug gegaan begin april en aangegeven dat het met de beurt en terugroepactie niet geheel opgelost was. Ze hebben de auto weer een 1,5 dag gehad en gaven aan het euvel niet te kunnen ontdekken en adat ik het weer even moest aankijken. De auto gaf geen storingen en als het zich nog voor zou doen, kon ik terug komen en gaan ze 'een' slang vervangen, omdat dat dan het meest waarschijnlijke was en ze niet veel konden zonder storingsmelding. Voor de zekerheid heb ik aangegeven dat je op internet de meest ernstige verhalen leest over D4 motoren met EGR kleppen en ander drama. Er was niets met de EGR werd mij verzekerd. Dat zouden ze dan gelijk gezien hebben.
Ik heb eind januari de auto uit de lease gekocht bij Carnext (Leaseplan) en heeft altijd bij 1 dealer onderhoud gehad. Nu zit er een soort 6 maanden autotrust garantie op. Vinden jullie dat ik me daar al moet melden? Moet ik me zorgen maken? Andere tips? De dealer nog ergens anders op laten zoeken?
Verder superblij met de auto.
Inhouden/stotteren XC70 D4 MY2016
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 27.12.2015 - 20:49
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JappieRocks op 04.05.2020 - 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26907
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou het probleem wel melden.
Wellicht dat men er nu niets mee kan, maar mocht er bijvoorbeeld op maand 7 ineens wel echt wat aan de hand dan is het wel besproken en kan het zomaar nog wel eens onder de garantie vallen.
Wellicht dat men er nu niets mee kan, maar mocht er bijvoorbeeld op maand 7 ineens wel echt wat aan de hand dan is het wel besproken en kan het zomaar nog wel eens onder de garantie vallen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3646
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Zeker melden. Je zou een EGR / Air-intake reiniging kunnen overwegen bij bijv. MMTS.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Heb ik ook gehad, voornamelijk als ook de standkachel gebruikt werd. Eerst stationair gas geven boven 2500 rpm voordat je weg rijdt was de oplossing. Helaas heeft het zichzelf ook weer verholpen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Moet niet maggen. Ik zou er ook zeker een melding van maken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2729
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Ik zou er zeker melding van maken. Het klinkt wel als een vervuilde EGR/airintake.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- ajschot
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
- Locatie: Lelystad
Zeker melden gewoon, bij mijn 2e hands was dit ook. Bij mij hebben ze onder garantie de egr vervangen hoewel deze geen melding gaf nog, volgens de delaer waar ik de auto kocht zou dit zomaar het probleem kunnen zijn dat die nog geen melding geeft omdat het nog in de marge valt maar dat het zomaar kon zijn dat ze andersn maanden later weer mijn auto 85 km verderop op mosten halen en weer brengen.
Dit was bij mij de oplossing. Natuurlijk was dit ook wel een super service hoor dat realiseer ik mij wel. Maar baat het niet dan schaadt het niet
Dit was bij mij de oplossing. Natuurlijk was dit ook wel een super service hoor dat realiseer ik mij wel. Maar baat het niet dan schaadt het niet
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)
Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)
Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 27.12.2015 - 20:49
Hi all,
Dank voor de reactie(s). Ondertussen via Autotrust een claim aangemaakt, en daardoor voor volgende week een afspraak gemaakt bij hun servicenetwerk. Is een universeel Bosch service netwerk, maar ja. Dat is de procedure dus daar maar starten.
Ik houd jullie op de hoogte. Wordt overigens nog lastig om storing te reproduceren. Warm heeft hij er nagenoeg geen last van. Misschien de auto een paar dagen mee geven aan monteur.
Dank voor de reactie(s). Ondertussen via Autotrust een claim aangemaakt, en daardoor voor volgende week een afspraak gemaakt bij hun servicenetwerk. Is een universeel Bosch service netwerk, maar ja. Dat is de procedure dus daar maar starten.
Ik houd jullie op de hoogte. Wordt overigens nog lastig om storing te reproduceren. Warm heeft hij er nagenoeg geen last van. Misschien de auto een paar dagen mee geven aan monteur.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
- Locatie: Groningen
Ik heb ook nu ook exact hetzelfde probleem met mijn V70 D4. En gek genoeg is dit ontstaan nadat er bij mij een nieuw inlaatspruitstuk is gemonteerd. Dus daar is alles schoon er op gekomen. Ook is mijn EGR al meer dan een jaar geleden uitgeschreven bij RICA. Dus ik ben erg benieuwd of en hoe je bolide gerepareerd is. Mijn dealer kan er namelijk ook niks mee, (ondanks dat het euvel bij hen is ontstaan)
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (410.000km)
- ajschot
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
- Locatie: Lelystad
Er wordt roch ook een software update gedaan? Weet je zeker dat je egr niet weer juist in de software staat?Nystrøm schreef: ↑08.05.2020 - 08:55 Ik heb ook nu ook exact hetzelfde probleem met mijn V70 D4. En gek genoeg is dit ontstaan nadat er bij mij een nieuw inlaatspruitstuk is gemonteerd. Dus daar is alles schoon er op gekomen. Ook is mijn EGR al meer dan een jaar geleden uitgeschreven bij RICA. Dus ik ben erg benieuwd of en hoe je bolide gerepareerd is. Mijn dealer kan er namelijk ook niks mee, (ondanks dat het euvel bij hen is ontstaan)
Als ik dit zo lees wacht ik nog even met mijn auto weg brengen
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)
Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)
Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Deze sensor zou je wel eens schoon kunnen maken. Als deze vervuild is (zie Foto) dan wil de auto ook wel gaan schokken.
Dit is de locatie op het inlaatspruitstuk.
Dit is de locatie op het inlaatspruitstuk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Exit, Volvo V60 D4
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Tsja, als je dat zo ziet, dan weet je meteen waarom een EGR een onding is. och, konden we maar terug naar de tijd dat een diesel gewoon een diesel was, en geen elektronisch gestuurde superkritische luchtbehandelingsinstallatie [-).
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 27.12.2015 - 20:49
Nou tussentijdse update. Auto is afgelopen vrijdag bij het Bosch servicepunt geweest. Er is een 'inlaatdruksensor' gereinigd. Gisteren, maandag, met de auto retourtje Utrecht-Haarlem gedaan. Inhouden is niet minder geworden, eerder meer. Tussen 1500-2000 toeren, zonder belasting houd hij regelmatig in. Vooral merkbaar in 1e en 2e versnelling. (het is een handbak)
Bijzondere wending vandaag. Had reeds een afspraak gemaakt om terug te gaan, maar net mail van Autotrust gekregen dat ik beter een afspraak kan maken bij VolvoService.eu gezien de eerdere ervaringen met dit type auto/motoren die ze hebben gehad. Ze hebben zelfs al vooruit gebeld en aangegeven dat ik een afspraak ging maken.
Ik ken Volvoservice.eu niet, maar dat lijkt wel vertrouwd. Aan de andere kant een dergelijke doorverwijzing van een verzekeraar naar een specialist is ook niet voor niets. Nou ja, morgen afspraak maken. Wordt vervolgd.
Bijzondere wending vandaag. Had reeds een afspraak gemaakt om terug te gaan, maar net mail van Autotrust gekregen dat ik beter een afspraak kan maken bij VolvoService.eu gezien de eerdere ervaringen met dit type auto/motoren die ze hebben gehad. Ze hebben zelfs al vooruit gebeld en aangegeven dat ik een afspraak ging maken.
Ik ken Volvoservice.eu niet, maar dat lijkt wel vertrouwd. Aan de andere kant een dergelijke doorverwijzing van een verzekeraar naar een specialist is ook niet voor niets. Nou ja, morgen afspraak maken. Wordt vervolgd.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26907
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij Volvoservice gaan ze je zeker goed kunnen helpen 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
- Locatie: Groningen
Klopt er is bij de terugroepactie een software-update gedaan, maar bij het vervangen van het inlaatspruitstuk(enkele dagen later) niet. Ik heb direct na de software-update mijn stage 2 RICA tuning + EGR delete er weer ingeladen. Dus daar ligt het niet aan.ajschot schreef: ↑18.05.2020 - 23:22Er wordt roch ook een software update gedaan? Weet je zeker dat je egr niet weer juist in de software staat?Nystrøm schreef: ↑08.05.2020 - 08:55 Ik heb ook nu ook exact hetzelfde probleem met mijn V70 D4. En gek genoeg is dit ontstaan nadat er bij mij een nieuw inlaatspruitstuk is gemonteerd. Dus daar is alles schoon er op gekomen. Ook is mijn EGR al meer dan een jaar geleden uitgeschreven bij RICA. Dus ik ben erg benieuwd of en hoe je bolide gerepareerd is. Mijn dealer kan er namelijk ook niks mee, (ondanks dat het euvel bij hen is ontstaan)
Als ik dit zo lees wacht ik nog even met mijn auto weg brengen
Gisteren weer bij Volvo dealer geweest waar mijn auto op een aantal punten is gecontroleerd:
- Rooktest inlaat gedaan om eventuele inlaatlekkage te kunnen ontdekken.
- TMAP sensoren/leidingen check
- EMAP sensoren/leidingen check
- Brandstofdruk + sensor check
- Brandstoftemperatuur + sensor check
- Proefrit met computer eraan voor actuele waarde meting tijdens verschillende snelheden en rijden met CC.
- Inlaat is brandschoon (nieuw) En de sensor die hierboven door Speedyace wordt beschreven is ook schoon (onderdeel van terugroepactie op D4 om die te reinigen dus die was ook al gereinigd)
- EGR controle of die daadwerkelijk is uitgeschreven door RICA.
- Regulier uitlezen met VIDA.
Na dit alles, oordeel van m'n monteur: ''Auto is perfect. Tijdens de proefrit heb ik ook niks gemerkt. Nergens afwijkende waarden te meten. Alles loopt volgens het boekje. En de EGR is inderdaad uitgeschreven.''
Volgende week een 260-beurt dus dan krijgt ze nog een diesel-toevoeging. Erg kleine kans dat het iets doet, maar hé we hebben allemaal wel eens een Staatslot gekocht toch?
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (410.000km)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 27.12.2015 - 20:49
JappieRocks schreef: ↑19.05.2020 - 23:15 Nou tussentijdse update. Auto is afgelopen vrijdag bij het Bosch servicepunt geweest. Er is een 'inlaatdruksensor' gereinigd. Gisteren, maandag, met de auto retourtje Utrecht-Haarlem gedaan. Inhouden is niet minder geworden, eerder meer. Tussen 1500-2000 toeren, zonder belasting houd hij regelmatig in. Vooral merkbaar in 1e en 2e versnelling. (het is een handbak)
Bijzondere wending vandaag. Had reeds een afspraak gemaakt om terug te gaan, maar net mail van Autotrust gekregen dat ik beter een afspraak kan maken bij VolvoService.eu gezien de eerdere ervaringen met dit type auto/motoren die ze hebben gehad. Ze hebben zelfs al vooruit gebeld en aangegeven dat ik een afspraak ging maken.
Ik ken Volvoservice.eu niet, maar dat lijkt wel vertrouwd. Aan de andere kant een dergelijke doorverwijzing van een verzekeraar naar een specialist is ook niet voor niets. Nou ja, morgen afspraak maken. Wordt vervolgd.
Net uitgebreid met VolvoService gesproken. Voor zaterdag afspraak gemaakt om reiniging, en direct ook tuning en EGR software te laten doen. Heel duidelijk uitgelegd. Verder ook contact gehad met Autotrust. Ook goede service. Gaven zelfs aan dat het mogelijk is dat zij transport van de auto verzorgen naar Elst indien het mij niet zou uitkomen. Ze proberen er in ieder geval alles aan te doen om de claimschade niet hoger te laten worden. Zouden ze een paar echte grote claims hebben gehad?
Verder blijft natuurlijk wel het gevoel hangen dat je graag een vlekkeloze auto wilt, zonder gedoe. Nu moet je toch wat ingrepen (die niet geheel officieel zijn zoals de dealer ze zou doen) gaan laten uitvoeren om zo lang mogelijk een goede auto te hebben. Mixed feelings.
Zouden jullie ook gelijk een Eco-Tuning doen? Onze vorige auto, een Jaguar XJ die ging hard, ik had deze auto niet gekocht om er hard me te rijden. (je mag toch maar 100 en dat is langzaam zat in de 6e versnelling)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26907
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou de tuning zeker overwegen, geheel gaat er nog lekkerder van rijden en wordt er ook iets zuiniger van.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 27.12.2015 - 20:49
Gisteren bij Volvoservice.eu geweest. Direct ook besloten om de EGR altijd dicht te laten zetten en de tuning te nemen. Voor het geld hoef je het niet te laten en tegelijk met de EGR is het ook nog eens een "aanbieding". 
Dus bij binnenkomst direct de ECU (motorcomputer) eruit gehaald en een hoek naar een kantoortje boven gebracht. Daar blijkt Volvotune te zitten. Wat ze er precies mee gedaan hebben weet ik niet. Ik had het idee dat daar boven iemand achter een beeldscherm Volvo ECU code aan het kloppen was. Maar nogmaals, ik heb het niet gezien. Na een half uurtje was de ECU weer terug en kon het reinigen Van de motor beginnen. Met een klein verstuivertje wordt er ongeveer 2,5 uur lang een roetoplossend middels door de draaiende motor gespoten en een ander goedje in de dieseltank en een goedje in de olie. Kortom, best chemisch allemaal. Na verloop van tijd begon het aardig te stinken achter de auto. Na 2,5 uur was dat klaar en is de auto naar binnen gereden. De olie + filter ververst, en de losgehaalde slangen voor het spoelen weer terug gezet.
Er is een proefrit gedaan om even het overtollige roet te verwijderen, wat nogal schijnt te roken achter de auto.
Daarna was ik klaar en een dikke ochtend verder. Supersnel en goed geregeld. Op woensdag bellen en op zaterdag zo terecht kunnen is best prettig.
Nu maar hopen dat hij niet meer vies wordt en het probleem van het stotteren weg is/blijft. Van de week zal ik het weer kunnen testen. Hij reed terug naar Utrecht echt helemaal prima en de tuning helpt natuurlijk ook. Vooral het doortrekken in 2e,3e en 4e versnelling merk je goed.
Al met al een paar dingen die overblijven;
- Toch een beetje gevoel dat ik met een D4 VEA motor een kat in de zak heb. Omdat ook Volvo zelf niet met een goede (definitieve) oplossing kan/mag/wil komen.
- Hij rijdt echt wel heel goed zo.
- Ik houd van specialisten zoals Volvoservice.eu. Ik had dat met mijn Jaguar ook (Jagpoint, Soesterberg). Zij kennen toch beter dan iedereen wat jou auto kan hebben en wat er aan te doen. Waar de universele/dealer garage 4 uur aan het zoeken is, weten ze het bij de specialist vaak al als je komt aanrijden. Wellicht een hogere uurtarief, maar dat betaalt zich altijd terug. Oh ja, en het is gewoon leuker om dat mensen plezier en passie voor jou type auto hebben.
- Volvoservice.eu is heel transparant. Je kunt lekker overal bij zijn en vragen stellen.
- De reiniging is bij mij volledig door Autotrust betaald. (Meestal heb ik het niet zo op dit type organisaties, maar niets dan lof)
- De tuning + EGR programmeren zelf betaald
- Van Volvotune niet zo veel meegekregen. Behalve dat doel bereikt is. (EGR altijd dicht blijft en de auto is sneller en misschien iets zuiniger)

Dus bij binnenkomst direct de ECU (motorcomputer) eruit gehaald en een hoek naar een kantoortje boven gebracht. Daar blijkt Volvotune te zitten. Wat ze er precies mee gedaan hebben weet ik niet. Ik had het idee dat daar boven iemand achter een beeldscherm Volvo ECU code aan het kloppen was. Maar nogmaals, ik heb het niet gezien. Na een half uurtje was de ECU weer terug en kon het reinigen Van de motor beginnen. Met een klein verstuivertje wordt er ongeveer 2,5 uur lang een roetoplossend middels door de draaiende motor gespoten en een ander goedje in de dieseltank en een goedje in de olie. Kortom, best chemisch allemaal. Na verloop van tijd begon het aardig te stinken achter de auto. Na 2,5 uur was dat klaar en is de auto naar binnen gereden. De olie + filter ververst, en de losgehaalde slangen voor het spoelen weer terug gezet.
Er is een proefrit gedaan om even het overtollige roet te verwijderen, wat nogal schijnt te roken achter de auto.

Daarna was ik klaar en een dikke ochtend verder. Supersnel en goed geregeld. Op woensdag bellen en op zaterdag zo terecht kunnen is best prettig.
Nu maar hopen dat hij niet meer vies wordt en het probleem van het stotteren weg is/blijft. Van de week zal ik het weer kunnen testen. Hij reed terug naar Utrecht echt helemaal prima en de tuning helpt natuurlijk ook. Vooral het doortrekken in 2e,3e en 4e versnelling merk je goed.
Al met al een paar dingen die overblijven;
- Toch een beetje gevoel dat ik met een D4 VEA motor een kat in de zak heb. Omdat ook Volvo zelf niet met een goede (definitieve) oplossing kan/mag/wil komen.
- Hij rijdt echt wel heel goed zo.
- Ik houd van specialisten zoals Volvoservice.eu. Ik had dat met mijn Jaguar ook (Jagpoint, Soesterberg). Zij kennen toch beter dan iedereen wat jou auto kan hebben en wat er aan te doen. Waar de universele/dealer garage 4 uur aan het zoeken is, weten ze het bij de specialist vaak al als je komt aanrijden. Wellicht een hogere uurtarief, maar dat betaalt zich altijd terug. Oh ja, en het is gewoon leuker om dat mensen plezier en passie voor jou type auto hebben.
- Volvoservice.eu is heel transparant. Je kunt lekker overal bij zijn en vragen stellen.
- De reiniging is bij mij volledig door Autotrust betaald. (Meestal heb ik het niet zo op dit type organisaties, maar niets dan lof)
- De tuning + EGR programmeren zelf betaald
- Van Volvotune niet zo veel meegekregen. Behalve dat doel bereikt is. (EGR altijd dicht blijft en de auto is sneller en misschien iets zuiniger)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 27.12.2015 - 20:49
Goede vraag. Ik weet het niet. In mijn geval wordt de rekening door Autotrust betaald. Als je even met Volvoservice.eu belt kunnen ze je het zo vertellen. Ze doen het een paar keer per week begreep ik.