Probleem climate control, verschil temperatuur links en rechts

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Beste forumleden,

Ik heb een probleem met de climate control van onze V50.

De lucht aan de bijrijderskant lijkt niet gekoeld te worden door de airco. Veranderen van de temperatuur instelling werkt wel maar de lucht wordt niet kouder dan de buitenlucht terwijl die aan de bestuurderskant ijskoud wordt bij een lage temperatuur instelling. Met de airco opzich en aansturen warm/koud kleppen lijkt dus niets mis te zijn. Ik was in de veronderstelling dat de lucht centraal gekoeld wordt door de airco later apart per kant weer opgewarmd wordt.

Ik heb al geprobeerd een "reset" uit te voeren dmv 15minuten de accu los te koppelen maar dat heeft niet geholpen.

Kan iemand mij vertellen hoe de verdeling van de luchtstroom in elkaar zit en wat en waar ik evt zelf kan controleren?
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Dat word een bezoekje aan de dealer om ( waarschijnlijk ) de kleppen van de kachelmotor te her calibreren, ik heb dit mijn V 50 ook een keer gehad.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Ik denk dat er niets anders op zit!
Ik heb nog even rondom de luchtinlaat bij het interieurfilter gekeken maar zonder tekening wordt ik daar ook niet echt wijzer van.
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Ik heb met VIDA eerst geprobeerd te kalibreren, dit haalde niets uit.
Vervolgens naar de garage gereden, gas in het aircosysteem bij laten vullen en het probleem was opgelost.

Mijn vermoeden is dat, omdat de temperatuursensor bij de rechterknie van de bestuurder zit, als de airco niet meer goed koelt omwille van te weinig koudemiddel, de climate control alle koude lucht richting bestuurder gaat sturen.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Scaniafan schreef: 08.05.2020 - 10:32 Ik heb met VIDA eerst geprobeerd te kalibreren, dit haalde niets uit.
Vervolgens naar de garage gereden, gas in het aircosysteem bij laten vullen en het probleem was opgelost.

Mijn vermoeden is dat, omdat de temperatuursensor bij de rechterknie van de bestuurder zit, als de airco niet meer goed koelt omwille van te weinig koudemiddel, de climate control alle koude lucht richting bestuurder gaat sturen.
Als er te weinig koude middel in de airco zit doet de hele airco het niet ( beveiliging van de pomp ) en niet links warm en rechts koud of andersom .
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

De airco is in februari nog opnieuw gevuld omdat ik merkte dat ik s’ochtend de beslagen voorruit niet meer snel schoon kreeg. Geen idee of het probleem met links/rechts er toen ook al was? Het is alleen merkbaar met hogere buitentemperatuur omdat het dan vrij lang duurt voordat de auto lekker koel is van binnen.

Op een redelijk warme dag als vandaag is aan de bestuurderskant direct merkbaar als ik de airco aan of uitzet terwijl de temperatuur aan de bijrijderskant gelijk blijft.

Ik hoop volgende week tijd te hebben om langs de garage te gaan.

Bedankt voor het meedenken.
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Vandaag is de auto bij de garage geweest. Het verbaasde mij maar de airco condensor bleek lek en daardoor nog maar weinig koelmiddel.
Condensor is vervangen en systeem opnieuw gevuld en koelt weer aan beide kanten...
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 803
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ben benieuwd wat het vervangen van de condensor ongeveer gekost heeft, want ik heb ook een auto (geen Volvo) waarbij het moet gebeuren.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

corsa_gsi schreef: 13.05.2020 - 08:55 Ben benieuwd wat het vervangen van de condensor ongeveer gekost heeft, want ik heb ook een auto (geen Volvo) waarbij het moet gebeuren.
Ik heb dit meteen laten combineren met een beurt bij een Volvo specialist. Op de rekening staat alles los gespecificeerd ex btw maar zal ergens tussen de 450,- en 500,- hebben gekost.

Ik zag dat je uit de regio Rotterdam komt. Je kan eens bij Velgenwereld in Barendrecht kijken. Die hebben ook airco service en daar hebben wij eerder de condensor van de Kia Picanto van mijn vrouw laten vervangen. Koste daar 305,- tov 550,- bij de Kia.

Ze hebben op hun site een overzicht van de kosten per merk/model
https://www.velgenwereld.nl/condensor-vervangen
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 803
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Dank dan heb ik een prijs idee en een adresje :)
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

snorremans schreef: 08.05.2020 - 19:34 Als er te weinig koude middel in de airco zit doet de hele airco het niet ( beveiliging van de pomp ) en niet links warm en rechts koud of andersom .
Toch wel in mijn geval. Rechts was warm (heet) aan het blazen en links koud... Voor vullen zat er 205 gr. koudemiddel in, na vullen 550 gr.
Heb toen ergens gevonden dat onder de 200 gr. koudemiddel de airco helemaal stopt met werken uit voorzorg.

Waarom het links / rechts probleem ontstaat als er te weinig koudemiddel in het systeem zit kan ik niet verklaren, maar in dit geval lijkt het dus ook de oorzaak te zijn geweest.
Erik1982 schreef: 12.05.2020 - 19:51 Vandaag is de auto bij de garage geweest. Het verbaasde mij maar de airco condensor bleek lek en daardoor nog maar weinig koelmiddel.
Condensor is vervangen en systeem opnieuw gevuld en koelt weer aan beide kanten...
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Scaniafan schreef: 14.05.2020 - 10:24
snorremans schreef: 08.05.2020 - 19:34 Als er te weinig koude middel in de airco zit doet de hele airco het niet ( beveiliging van de pomp ) en niet links warm en rechts koud of andersom .
Toch wel in mijn geval. Rechts was warm (heet) aan het blazen en links koud... Voor vullen zat er 205 gr. koudemiddel in, na vullen 550 gr.
Heb toen ergens gevonden dat onder de 200 gr. koudemiddel de airco helemaal stopt met werken uit voorzorg.

Waarom het links / rechts probleem ontstaat als er te weinig koudemiddel in het systeem zit kan ik niet verklaren, maar in dit geval lijkt het dus ook de oorzaak te zijn geweest.
Erik1982 schreef: 12.05.2020 - 19:51 Vandaag is de auto bij de garage geweest. Het verbaasde mij maar de airco condensor bleek lek en daardoor nog maar weinig koelmiddel.
Condensor is vervangen en systeem opnieuw gevuld en koelt weer aan beide kanten...
Blijkbaar, in mijn beleving wordt de pomp uitgeschakeld als het koudemiddel niveau te laag is en als de pomp niet werkt lijkt me dat er niet links warm en rechts koude lucht uit geblazen kan worden. Ik heb dit ook gehad links koud en rechts warm maar zoals ik al vermeld heb zijn bij mijn V 50 de kachelkleppen opnieuw gekalibreerd. enfin het is in ieder geval het is opgelost.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Toch klopt het links koud rechts warm verhaal.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met een defecte condensor, sterker nog het meest rechtse rooster blies echt gewoon warm en dat ging per rooster naar links kouder.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Er zat nog net genoeg koelmiddel in om de airco (een beetje) te laten werken. De lucht naar de bestuurderskant zit volgens de garage direct na de airco verdamper waardoor daar nog wel koude lucht naar toe ging. Maar na het vervangen is ook daar de lucht een stuk koeler dus het is allemaal niet voor niets gedaan :-)
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Gebruikersavatar
Longlivevolvo19
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43

Ik heb ook een defecte airco gehad, maar die begaf het zowel links als rechts, de verdamper moest vervangen worden, kosten dik 500 euro, airco weer in orde nu.Kan dus een warme zomer aan.
V50 momentum 2.4 / 2005
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Misschien dit topic als sticky markeren? Volgens mij komt het links / rechts probleem vaker voor, en tot nu toe heb ik ook altijd gelezen dat als kalibreren niet werkt, het kachelhuis vervangen moet worden. Terwijl er nu wat ervaringen zijn dat het kan liggen aan een gebrek aan koudemiddel.
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

Bij mij hetzelfde probleem deze maand: passagierskant blaast heel warm terwijl de bestuurderskant normaal koele lucht blaast. Koelvloeistof bijvullen en het warmteverschil probleem was opgelost.

Nadien heeft de elektronische regelunit voor luchtverdeling het begeven, ik weet niet of dit gerelateerd was aan het bovenstaande probleem. Maar resultaat was dat ik geen lucht meer kan krijgen via de centrale dashboard luchtopeningen. Dus een nieuwe elektronische regelunit (dat hele paneel waar je toetsen van de radio zijn met numerieke clavier), kostte mij rond de 500 euro voor een occasie stuk + montage. Gedaan door een zelfstandige garagist hier.

Tegenwoordig ga ik niet meer naar Volvo, de lokale garagist heeft even veel skills (ik denk zelfs meer) dan de Volvo garage en heeft ook het nodige materiaal + is vrij eerlijk met zijn prijzen.
Gebruikersavatar
NiekdeJ
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.11.2019 - 13:03

Dit probleem heb ik ook gehad en het bedieningspaneel/regelunit moest worden vervangen (onderdeel nr 31350136). Duur geintje via de dealer, ruim 600 euro voor alleen het onderdeel!
Bij mij deed toen ook de stoelverwarming het niet van de bestuurder. Dit had ook met het kachel probleem te maken.
Volvo V50 2.0 Sport Edition II
Stutje
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.01.2016 - 20:02

Ik heb op dit moment ook:

V50 climate control 2011
Airco links, bestuurder, goed werkend.
Rechts, bijrijder bloed heet.

Ik verwacht een tr weinig koude middel. Want ik vond hem de laatse weken ook wat traag. Duurde lang voordat die het koel kreeg in de auto.

Zal de auto morgen weg brengen, hopenlijk niet lek, en alleen vullen.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2212
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Als hij het aan 1 kant gewoon goed doet denk ik dat je verwarmingskleppen even gekalibreerd moeten worden.
Was het ook niet zo bij een V50 dat je dit zelf kon doen door de temperatuur eerst 30 seconden op volledig heet moest zetten, en daarna 30 seconden op volledig koud?
Weet dit niet meer zeker, maar misschien de moeite van het proberen waard.
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”