Ik ben Sander, aangenaam kennismaken... Dit wordt mijn eerste post dus netjes om even een korte introductie te doen (niet dat iemand dat iets uitmaakt gok ik zo, meer een disclaimer..

Naast een lease V40 D2 1.6 in 2015 gereden te hebben, heb ik privé altijd Saab 93 LPG gereden. Eenmaal Zweeds = altijd Zweeds zeggen ze correct. Anyway, ook ik heb naast de pot gepist want na een aantal jaren in het buitenland gezeten te hebben rij ik nu een benzine VW Polo. Maar het jeukt...

Uiteraard ben ik op de hoogte van de Diesel discussie maar eerlijk gezegd twijfel ik enorm. Want door de diesel discussie koop je nu wel een complete V40 D2 2.0 voor pak 'm beet EUR 7,500 (175k km.) van amper 4.5 jaar jong = afschrijving van 78% in die 4.5 jaar. Bovendien voldoen de vanaf 2015 modellen allen aan de EUR)6 norm dus hoef ik 's nachts niet wakker te liggen of ik wel een binnenstad ergens binnenkom (of morgen Greenpeace op mijn stoep heb staan). Ze zijn gewoon 'erg schoon', lijkt mij. Ik kan me voorstellen dat de 'Diesel discussie' vooral betrekking en toepasselijk is voor de grotere Beamers en andere luxepaardjes, maar zit ik er ver naast dat je met zo'n D2 2.0 gewoon een 'uitstekende' investering doet?
Met andere woorden: over de uitstoot hoef ik niet wakker te liggen en ook qua inruilwaarde heeft zo'n auto 'de grootste klap' al gehad volgens mij. Hij zal over een paar jaar toch niet voor alleen de schrootwaarde weggaan? Daarnaast zijn de D2 2.0 erg betrouwbaar dus ook qua onderhoud hoef ik me weinig zorgen te maken (in kosten)? Plus de uitstoot is nog steeds acceptabel volgens mij. Kan me niet voorstellen dat ze de meest 'milieuvriendelijke' diesels (die verreweg minder CO2 uitstoten dan een vergelijkbare benzine varianten, laats staan ouder benzine motoren?) op korte termijn zullen gaan weigeren in binnensteden? Ik snap dat de CO2 discussie maar een deel van het hele plaatje is, maar goed...
Maar goed, bottomline is... ga ik met een budget van rond de EUR 10k dieselen of benzine rijden?
Bedankt voor de reacties alvast!