de laatste paar jaar was ik nog maar sporadisch te vinden op het forum
drukke bezigheden en andere interesses waren daarvan de oorzaak
als chauffeur Pharma&Care bij post.nl (medicijnenvervoer onder geconditioneerde omstandigheden) maak ik vaak behoorlijke dagen
verder had ik een oude Ferguson TED petroleum trekker staan die helemaal weer is opgeknapt
maar de V70 heb ik nog steeds!
momenteel bijna 470K gelopen
afgelopen januari apk laten doen incl grote beurt, ik kreeg te horen dat de distri er aan zat te komen
en dat vond ik een leuk klusje om zelf te doen
had het vaker gedaan peugeot 205 peugeot 406, dus de volvo kon ik "samen met Haynes" ook wel
en dat heb ik geweten!
op zaterdag 2 mei ben ik aan de slag gegaan ik had uiloop tot en met 5 mei dus dat klusje zou wel gaan
riem en toebehoren gekocht, en na de koffie de motorkap open ,
stuurbekrachtigings oliereservoir verwijderd
koelvloeistof reservoir verwijderd, wel alle leidinkjes netjes afgedopt
en daarna de kap over de distributie
vervolgens wiel los, wagen op een bok gezet en de binnenkant van de wielkast losgemaakt en weg gebogen
hierna de motor op tijd gezet
tussendoor kwam er nog wat tussen, zodoende kon ik pas na etenstijd weer verder
de 4 boutjes op de krukas poelie gaan losdraaien
man man wat zaten die vast, 3 los en eentje dol, met een Engelse maat ringsleutel alsnog los gekregen
hierna was de centrale moer aan de beurt
de poelie geblokkeerd meteen zelf gemaakt tooltje ( volgens Haynes) van 2 stukken platstaal en de poelie geborgd.
trekken, duwen,hamer erop , kruipolie, lange pijp van ca 1 mtr aan de dopsleutelset
maar hoe ik ook worstelde dat kreng bleef muurvast zitten
uit frustatie eerst maar eens een ijsje en een biertje genomen en na zitten denken
daar moest een luchtsleutel aan te pas komen, en die had ik dus niet
vervolgens alles weer terug gemonteerd
en met het laatste boutje is het mis gegaan
na afwezigheid terug met panne
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4773
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
en toen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28009
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit is wel een behoorlijke cliffhanger....
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Tsja, zou wel iets voor Evert zijn om nu weer drie jaar weg te blijven...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ha ha 3 jaar , nee
het was de bedoeling de volgende dag verder te gaan
maar er kwam van alles tussen
en 2 keer vergat ik het gewoonweg , want ondertussen was mijn vrouw naar de bieb geweest en had ook een cliffhanger meegenomen voor mij
Lee Child "Persoonlijk"
het was de bedoeling de volgende dag verder te gaan
maar er kwam van alles tussen
en 2 keer vergat ik het gewoonweg , want ondertussen was mijn vrouw naar de bieb geweest en had ook een cliffhanger meegenomen voor mij
Lee Child "Persoonlijk"
Laatst gewijzigd door evert65 op 12.06.2020 - 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
en nu effe serieus
met het vastzetten van de kap over de distributie draaide ik het boutje er scheef in
eigenlijk kan dat helemaal niet, naar toch
toen ik dat zag trok ik hem terug, en met dat terugtrekken is er wat kunststof afgebroken binnenin
ik zag en hoorde daar niks van de kap zat immers dicht
een stukje van 2 bij 3 cm of zoiets viel naar beneden precies in het hoekje van de krukaspoelie en de riem
hierna gingen we eten en vervolgens ff relaxen om daarna ons op te maken voor een verjaardag
mijn vrouw starte de volvo, hij sloeg aan en gelijk weer af
vervolgens starte ze weer, nu maakte de motor wel een erg eng geluid
dus ik riep stoppen
we hebben onder de motorkap gekeken, maar we zagen niks
vervolgens starte ik nog een paar keer in de hoop dat het gewoon een kromme vonk was oid
maar er kwam afschuwelijk geluid uit de motor
dus maar snel gestopt
de kap weer van de distri afgehaald, en we ( mijn zoon en ik ) zagen een stukje ( ik dacht dat het hout was) door de riem heen steken
dus ik kon maar niet begrijpen wat er nu mis was , een stuk hout ertussen, dat kan gewoon niet???????
daar stonden we dan, ik moest voortaan met mijn poten van de auto afblijven van mijn eega
en gewoon naar de garage gaan
dus ik heb maar deemoedig jajaja geknikt
gelukkig hadden we nog een auto, een audi A3 van mijn oudste zoon, die mochten we meenemen, meneer kreeg vrienden op bezoek dus had zijn auto niet nodig
`savonds op de verjaardag heb ik met mijn schoonzoons het hoofd gebroken wat er nou aan d e hand kon zijn .
1 is tuinman, de ander vrachtwagenmonteur, er rpasserde van alles de revue, kleppen krom, tuimelaars gebroken, klep door de zuiger
met zo nu en dan het welgemeende advies van vrouw en dochter er tussen door : "ga dan naar de garage, probeer niet altijd alles zelf te doen"
Maandagavond na het werk de wagen weer op een bok gezet, handmatig geprobeerd de motor rond te draaien, wat zeer moeizaam ging
vervolgens kwam mijn schoonzoon ook kijken
hij maakte het kapje onder de krukaspoelie los en daar viel aaerig wat gruis uit
allemaal kapotgemalen plastic
dus de conclusie was , de motor is van z`n tijd
hierna zijn we handmatig de krukas op zn tijd gaan zetten
dat ging op een gegeven moment ook niet meer, mijn schoonzoon nam toen een extra lange sleutel en trok de motor door de weerstand heen
hierna hadden we helemaal geen weerstand meer, de motor maakte geen compressie meer
vervolgens kwamen we er achter dat de nokkenas 8 à 9 tanden van z`n tijd af was
dus ik was behoorlijk radeloos
kleppen door de zuiger geslagen dacht ik
maar mijn schoonzoon had al e.a. gegoogled die dag, hij zei"die zuigers zijn behoorlijk: " sterk daar gaat een klep niet zomaar doorheen"
gelukkig beschik ik over een redelijk ruime garage
met behulp van de opgetrommelde zoons en eega de volvo de garage in geduwd
hierna kon ik met sleutelen beginnen
met het vastzetten van de kap over de distributie draaide ik het boutje er scheef in
eigenlijk kan dat helemaal niet, naar toch
toen ik dat zag trok ik hem terug, en met dat terugtrekken is er wat kunststof afgebroken binnenin
ik zag en hoorde daar niks van de kap zat immers dicht
een stukje van 2 bij 3 cm of zoiets viel naar beneden precies in het hoekje van de krukaspoelie en de riem
hierna gingen we eten en vervolgens ff relaxen om daarna ons op te maken voor een verjaardag
mijn vrouw starte de volvo, hij sloeg aan en gelijk weer af
vervolgens starte ze weer, nu maakte de motor wel een erg eng geluid
dus ik riep stoppen
we hebben onder de motorkap gekeken, maar we zagen niks
vervolgens starte ik nog een paar keer in de hoop dat het gewoon een kromme vonk was oid
maar er kwam afschuwelijk geluid uit de motor
dus maar snel gestopt
de kap weer van de distri afgehaald, en we ( mijn zoon en ik ) zagen een stukje ( ik dacht dat het hout was) door de riem heen steken
dus ik kon maar niet begrijpen wat er nu mis was , een stuk hout ertussen, dat kan gewoon niet???????
daar stonden we dan, ik moest voortaan met mijn poten van de auto afblijven van mijn eega
en gewoon naar de garage gaan
dus ik heb maar deemoedig jajaja geknikt
gelukkig hadden we nog een auto, een audi A3 van mijn oudste zoon, die mochten we meenemen, meneer kreeg vrienden op bezoek dus had zijn auto niet nodig
`savonds op de verjaardag heb ik met mijn schoonzoons het hoofd gebroken wat er nou aan d e hand kon zijn .
1 is tuinman, de ander vrachtwagenmonteur, er rpasserde van alles de revue, kleppen krom, tuimelaars gebroken, klep door de zuiger
met zo nu en dan het welgemeende advies van vrouw en dochter er tussen door : "ga dan naar de garage, probeer niet altijd alles zelf te doen"
Maandagavond na het werk de wagen weer op een bok gezet, handmatig geprobeerd de motor rond te draaien, wat zeer moeizaam ging
vervolgens kwam mijn schoonzoon ook kijken
hij maakte het kapje onder de krukaspoelie los en daar viel aaerig wat gruis uit
allemaal kapotgemalen plastic
dus de conclusie was , de motor is van z`n tijd
hierna zijn we handmatig de krukas op zn tijd gaan zetten
dat ging op een gegeven moment ook niet meer, mijn schoonzoon nam toen een extra lange sleutel en trok de motor door de weerstand heen
hierna hadden we helemaal geen weerstand meer, de motor maakte geen compressie meer
vervolgens kwamen we er achter dat de nokkenas 8 à 9 tanden van z`n tijd af was
dus ik was behoorlijk radeloos
kleppen door de zuiger geslagen dacht ik
maar mijn schoonzoon had al e.a. gegoogled die dag, hij zei"die zuigers zijn behoorlijk: " sterk daar gaat een klep niet zomaar doorheen"
gelukkig beschik ik over een redelijk ruime garage
met behulp van de opgetrommelde zoons en eega de volvo de garage in geduwd
hierna kon ik met sleutelen beginnen
keep calm!, your randomizer is running
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28581
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wat een verhaal man en dat allemaal door een scheef ingedraaid boutje. Hopelijk komt het allemaal weer goed.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024 ( in bestelling)
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024 ( in bestelling)
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ik ga er een mooie foto reportage van maken
te beginnen met de foto waarop de boosdoener ontbreekt het stukje afgebroken kunstof dat naar beneden is gevallen blauw omcirkeld
te beginnen met de foto waarop de boosdoener ontbreekt het stukje afgebroken kunstof dat naar beneden is gevallen blauw omcirkeld
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
waarna de kap over de nokkenassen weg kon
nu blijkt dat ik niet overal fotos van heb gemaakt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
ooi overgenomen vanniemand voor €25 , boek heeft z`n geld al opgebracht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Zonder auto is wat lastig, de audi van mijn zoon mocht ik wel een weekje lenen
maar meneer wou hem zelf ook gebruiken
dus op 5 mei ( 1 mei was de dag van de ramp)
een vervangetje gekocht voor woon werkverkeer kan ik niet zonder auto
30 km enkele reis is met ov anderhalf uur onderweg
dan kun je bijna gaan fietsen, maar ik ben wat lui met eega Diesel, loopt 1 op 23
voor 500 val je daar geen buil aan
toto nu toe geen spijt van deze aankoop gehad
voor 35 euro een ander stuur, en een achterruitewisser gehaald op de sloop
de wagen is nu wel af
maar meneer wou hem zelf ook gebruiken
dus op 5 mei ( 1 mei was de dag van de ramp)
een vervangetje gekocht voor woon werkverkeer kan ik niet zonder auto
30 km enkele reis is met ov anderhalf uur onderweg
dan kun je bijna gaan fietsen, maar ik ben wat lui met eega Diesel, loopt 1 op 23
voor 500 val je daar geen buil aan
toto nu toe geen spijt van deze aankoop gehad
voor 35 euro een ander stuur, en een achterruitewisser gehaald op de sloop
de wagen is nu wel af
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
oei, niet aan gedacht
dit is een Volvoforum
nu maar hopen dat ik niet gebanned wordt
maar misschien ziet ben het door de vingers omdat ik zoveel liefde voor de v70 betoon
het demonteren en weer monteren ga ik geheel in eigen beheer doen
anders wordt het onbetaalbaar en kan ik naast de rekening voor de garage ook een rekening gaan voldoen aaneen zekere Ali Mentatie
dit is een Volvoforum
nu maar hopen dat ik niet gebanned wordt
maar misschien ziet ben het door de vingers omdat ik zoveel liefde voor de v70 betoon
het demonteren en weer monteren ga ik geheel in eigen beheer doen
anders wordt het onbetaalbaar en kan ik naast de rekening voor de garage ook een rekening gaan voldoen aaneen zekere Ali Mentatie
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
hierna is de kleppendeksel eraf gegaan, en de nokkenassen verwijderd
waarna ik een plankje heb gepakt om alle klepsteel bussen op te bewarenJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keep calm!, your randomizer is running
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
in dit plankje heb ik op volgorde gaten geboord, zodat er niet een verkeerde bus op de verkeerde plek terug zou worden gezet
alles netjes genummerd van 1 tot 20
waarna ik aan de in en uitlaat kon gaan beginnen
tijdens het verwijderen van het luchtinlaat gedeelte kwam ik de sporen van een kwaaltje tegen waar ik al 2 jaar mee liep
het koelwater verdween steeds , in de afgelopen 2 jaar heb ik ca 7liter koelvloeistof moeten bij vullen, het verloop van bij vullen was heel wisselend
soms duurde het maanden en soms weken dat ik weer een litertje moest bijvullen, maar kon niet vinden waar het aanlag
nieuw reservoir gekocht, nieuwe dop, maar niks hielp
en witte rook had ik eigenlijk nooit, ook geen natte voeten rara wat kon dat toch zijn...
totdat al dat sleutelwerk leverde ook weer andere kleine klusjes op zoals het maken van speciaal gereedschap
soms kon ik gewoon nergens bij, en omdan maar extra gereedschap te gaan kopen als ik sommige sleutels toch dubbel heb
dan de slijpkop erin!
nadat de kop los was
was ik verbaasd
ik rij op gas , en dan zo`n zwarte motor van binnen...
altijd gedacht dat gas schoon was , maar een kennis hielp mij uit de droom, het is wel een schone brandstof, maar er zit altijd wel rommel in
de losse kop
alles netjes genummerd van 1 tot 20
waarna ik aan de in en uitlaat kon gaan beginnen
tijdens het verwijderen van het luchtinlaat gedeelte kwam ik de sporen van een kwaaltje tegen waar ik al 2 jaar mee liep
het koelwater verdween steeds , in de afgelopen 2 jaar heb ik ca 7liter koelvloeistof moeten bij vullen, het verloop van bij vullen was heel wisselend
soms duurde het maanden en soms weken dat ik weer een litertje moest bijvullen, maar kon niet vinden waar het aanlag
nieuw reservoir gekocht, nieuwe dop, maar niks hielp
en witte rook had ik eigenlijk nooit, ook geen natte voeten rara wat kon dat toch zijn...
totdat al dat sleutelwerk leverde ook weer andere kleine klusjes op zoals het maken van speciaal gereedschap
soms kon ik gewoon nergens bij, en omdan maar extra gereedschap te gaan kopen als ik sommige sleutels toch dubbel heb
dan de slijpkop erin!
nadat de kop los was
was ik verbaasd
ik rij op gas , en dan zo`n zwarte motor van binnen...
altijd gedacht dat gas schoon was , maar een kennis hielp mij uit de droom, het is wel een schone brandstof, maar er zit altijd wel rommel in
de losse kop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keep calm!, your randomizer is running
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28009
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mooi stukje huisvlijt tot zover!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
en ik ga weer aan de slag
nadat de kop er af was met een roterende staalborstel de zuigers schoongeborsteld
hierna alles weer netjes schoongemaakt met een doekje , olie en veel blazen
je wilt geen rommel in je cilinders hebben
daarna de motor afgedekt met een doek tegens stof oid
daarna waren de kleppen aan de beurt, ook die wou ik zelf demonteren
om te zien hoe (erg) de schade was
ik had geen idee hoe die veren toch vastzaten op de klepsteeltjes
eerst aan het klooien geweest met een lijmtang en een opengezaagde lange dop
deze dop was een oude bougiedop waar al een scheur in zat, dus daar is niks aan verloren
maar dat was een waardeloze oplossing , ik kwam 2 paar handen tekort
om zowel het blok als de lijmklem vast te houden terwijl ik de lijmklem aan het dicht draaien was
dat was dus geen goed idee
vervolgens naar de lokale automaterialen zaak, ja een tang om klepveren te kunnen lossen konden ze wel leveren €52,--
dat vond ik een beetje erg veel geld voor 1 malig gebruik
dus op internet wat rond gekeken 10 euro!
maar hij lag in Sittard... opsturen zou €25,00 kosten
maar gelukkig ben ik vrachtwagenchauffeur, een collega reed op Limburg, die hoefde maar 5 minuten om te rijden om het pakketje voor mij op te halen
de volgende dag kon ik aan de slag mooi compleet setje waar het echt goed mee werken was , z`n geld meer dan waard
en toen kwam ik er achter hoe vernuftig de klepveren aan de klepsteel vast zaten
2 halve ringetjes met aan de binnenkant haakjes grepen in de opening van de klepsteel en doordat die ringetjes conisch waren werden ze door het klepveerplaatje naar elkaar toe geklemd om de klepsteel een schroevendraaier die magnetisch is blijkt wel erg handig klepveer, plaatje en de borgklemmetjes , of hoe die ook heten mogen aan het werk hier kun je enigzins zien hoe de borgringetjes om de klepsteel zitten de kwaal boven water
kromme inlaat kleppen, van de 5e cilinder bij nadere inspectie van de overige kleppen bleek dat er geen eentje meer echt sloot
alle inlaatkleppen kierden
de uitlaatkleppen waren allemaal nog heel en sloten ook goed
waar een pizzadoos niet goed voor is hierna alles netjes bij elkaar gedaan in een krat, om vervolgens naar de specialist te gaan
Evers cilinderkop revisie in Ede
2 handige techneuten die weten waar ze het over hebben
na wat praten de kop op tafel gelegd met de rest van de gedemonteerde onderdelen
daar wilden ze wel mee aan de slag, maar ze wilden ook graag gelijk de nokkenassen erbij hebben
op mijn vraag waar dat voor nodig was
dan maken we de klepsteeltjes gelijk op maat, daar hebben ze een machine voor die op de micrometer nauwkeurig klepstelen afslijpt...
en zo konden ze gelijk alles op de juiste klepspeling afstellen
nou daar had ik wel een ritje extra voor over
want 4 jr geleden had ik de klepspeling nog laten bijstellen, dat koste me toen €800, en nu namen ze het gelijk mee
dus weer een ritje heen en weer
om vervolgens 2 weken te wachten, ik had ze gezegd "doe kalm aan het komt wel een keer af, ik heb geen haast"
dat hadden ze nog niet vaak gehoord, meestal moet het gisteren klaar zijn zeiden ze
nadat de kop er af was met een roterende staalborstel de zuigers schoongeborsteld
hierna alles weer netjes schoongemaakt met een doekje , olie en veel blazen
je wilt geen rommel in je cilinders hebben
daarna de motor afgedekt met een doek tegens stof oid
daarna waren de kleppen aan de beurt, ook die wou ik zelf demonteren
om te zien hoe (erg) de schade was
ik had geen idee hoe die veren toch vastzaten op de klepsteeltjes
eerst aan het klooien geweest met een lijmtang en een opengezaagde lange dop
deze dop was een oude bougiedop waar al een scheur in zat, dus daar is niks aan verloren
maar dat was een waardeloze oplossing , ik kwam 2 paar handen tekort
om zowel het blok als de lijmklem vast te houden terwijl ik de lijmklem aan het dicht draaien was
dat was dus geen goed idee
vervolgens naar de lokale automaterialen zaak, ja een tang om klepveren te kunnen lossen konden ze wel leveren €52,--
dat vond ik een beetje erg veel geld voor 1 malig gebruik
dus op internet wat rond gekeken 10 euro!
maar hij lag in Sittard... opsturen zou €25,00 kosten
maar gelukkig ben ik vrachtwagenchauffeur, een collega reed op Limburg, die hoefde maar 5 minuten om te rijden om het pakketje voor mij op te halen
de volgende dag kon ik aan de slag mooi compleet setje waar het echt goed mee werken was , z`n geld meer dan waard
en toen kwam ik er achter hoe vernuftig de klepveren aan de klepsteel vast zaten
2 halve ringetjes met aan de binnenkant haakjes grepen in de opening van de klepsteel en doordat die ringetjes conisch waren werden ze door het klepveerplaatje naar elkaar toe geklemd om de klepsteel een schroevendraaier die magnetisch is blijkt wel erg handig klepveer, plaatje en de borgklemmetjes , of hoe die ook heten mogen aan het werk hier kun je enigzins zien hoe de borgringetjes om de klepsteel zitten de kwaal boven water
kromme inlaat kleppen, van de 5e cilinder bij nadere inspectie van de overige kleppen bleek dat er geen eentje meer echt sloot
alle inlaatkleppen kierden
de uitlaatkleppen waren allemaal nog heel en sloten ook goed
waar een pizzadoos niet goed voor is hierna alles netjes bij elkaar gedaan in een krat, om vervolgens naar de specialist te gaan
Evers cilinderkop revisie in Ede
2 handige techneuten die weten waar ze het over hebben
na wat praten de kop op tafel gelegd met de rest van de gedemonteerde onderdelen
daar wilden ze wel mee aan de slag, maar ze wilden ook graag gelijk de nokkenassen erbij hebben
op mijn vraag waar dat voor nodig was
dan maken we de klepsteeltjes gelijk op maat, daar hebben ze een machine voor die op de micrometer nauwkeurig klepstelen afslijpt...
en zo konden ze gelijk alles op de juiste klepspeling afstellen
nou daar had ik wel een ritje extra voor over
want 4 jr geleden had ik de klepspeling nog laten bijstellen, dat koste me toen €800, en nu namen ze het gelijk mee
dus weer een ritje heen en weer
om vervolgens 2 weken te wachten, ik had ze gezegd "doe kalm aan het komt wel een keer af, ik heb geen haast"
dat hadden ze nog niet vaak gehoord, meestal moet het gisteren klaar zijn zeiden ze
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keep calm!, your randomizer is running