Hoi! Ik kon geen vergelijkbaar forum vinden dus start hem hier.
Ik rijd nu een Renault megane 1.5 dci en ongeveer 30k per jaar. Nu met een nieuwe werkgever is de verwachting dat ik 45k tot 60k ga rijden afhankelijk van de covid maatregelen.
Ik zoek een goede en veilige auto voor deze kilometers waarbij het er ook nog eens mooi uitziet. Om die reden uiteindelijk bij een v60 uitgekomen. Met een budget van 40000 kan ik kiezen uit een, D4, T4, T5, B3.
Wat is wijs om nu aan te schaffen i.r.t. Verbuik/afschrijving etc. Het gaat om een particuliere koop (geen lease opties maar auto vergoeding) voor ongeveer 4jaar. Hierbij kijk ik naar jong gebruikte /demo of nieuwe in het geval van de b3
Alvast bedankt voor je reactie
Aankoopadvies, d4/t4/t5/b3
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09.07.2020 - 19:44
- Contacteer:
Hoi oga224,
Ik zie dat mijn initiële vraag wat mist. De twijfel zit tussen een nieuwe aanschaf of jong gebruikte /demo model.
Volvo hooftman heeft een actie op B3, vandaar dat die erbij staat
Ik zie dat mijn initiële vraag wat mist. De twijfel zit tussen een nieuwe aanschaf of jong gebruikte /demo model.
Volvo hooftman heeft een actie op B3, vandaar dat die erbij staat
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09.07.2020 - 19:44
- Contacteer:
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Voor dat geld koop je een A6 station met bijna 400pk sterke V6 diesel...
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi- ... c=listPage
Als je 272pk voldoende vindt hoef je de extra 700 niet uit te geven.
Maar dit is ook weer mooi:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... c=listPage
Moeilijk, moeilijk...
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi- ... c=listPage
Als je 272pk voldoende vindt hoef je de extra 700 niet uit te geven.
Maar dit is ook weer mooi:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... c=listPage
Moeilijk, moeilijk...
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Je hebt de topic niet goed gelezen Jelmer, hij wil dat de auto er ook goed uit ziet....
Met 30-45000km/jaar zou ik toch voor diesel gaan, als je uitrekent wat je gaat besparen qua verbruik over 4 jaar...
Met 30-45000km/jaar zou ik toch voor diesel gaan, als je uitrekent wat je gaat besparen qua verbruik over 4 jaar...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dan is de Talisman misschien een goede kandidaat...BlackcurrantV70 schreef: ↑14.07.2020 - 09:43 Je hebt de topic niet goed gelezen Jelmer, hij wil dat de auto er ook goed uit ziet....

- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26943
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Eens, naast de besparing ook nog het gemak van veel minder vaak aan de pomp te staan.BlackcurrantV70 schreef: ↑14.07.2020 - 09:43 Met 30-45000km/jaar zou ik toch voor diesel gaan, als je uitrekent wat je gaat besparen qua verbruik over 4 jaar...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
30 tot 45 k km per jaar diesel is al lang niet meer. Tenzij de topic starter in Belgie woont.
Je moet het maar eens echt doorrekenen en alles meenemen (dus ook de motorrijtuigenbelasting). Er zijn ook handige websites voor.
Met de huidige dieselprijs, MRB plus het feit dat de restwaarde van diesels als een blok kelderen is diesel rijden helemaal niet meer interessant.
Ik heb het eens door gerekend voor iemand met een Peugeot 5008. Die reed 70.000 km per jaar en was met een benzine op jaarbasis 100 euro duurder uit.
Je moet het maar eens echt doorrekenen en alles meenemen (dus ook de motorrijtuigenbelasting). Er zijn ook handige websites voor.
Met de huidige dieselprijs, MRB plus het feit dat de restwaarde van diesels als een blok kelderen is diesel rijden helemaal niet meer interessant.
Ik heb het eens door gerekend voor iemand met een Peugeot 5008. Die reed 70.000 km per jaar en was met een benzine op jaarbasis 100 euro duurder uit.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Op dit moment is het verschil in kosten(45k per jaar) voor een V60 Benzine/Diesel zo'n 2300.- per jaar in het voordeel van diesel. Maar dan komt de afschrijving...
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Wat pak je dan als aanschafprijs voor de diesel?Jelmer de Jong schreef: ↑17.07.2020 - 11:41 Op dit moment is het verschil in kosten(45k per jaar) voor een V60 Benzine/Diesel zo'n 2300.- per jaar in het voordeel van diesel. Maar dan komt de afschrijving...
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Maar zo werkt het helaas niet. Je moet ook het verschil in aanschafprijs meenemen in je berekening. Zie bijv. https://www.omslagpuntberekening.nl/vergelijking/
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dat begrijp ik, maar ik weet die aanschafprijs niet dus laat ik het buiten beschouwing. Dat mag iemand anders er zelf bij optellen.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5250
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
De verschillen zijn de laatste tijd kleiner geworden al zeker als je een PHEV ook als optie meeneemt, onze V90T8 "doet" 6,5 l/100 km we rijden er 50 k km's per jaar mee en stoppen er nog zo'n 1800 kWh per jaar aan stroom in. Ik zou eerst kijken wat je fijn vindt rijden en alles heeft twee kanten. Ja een diesel heeft meer afschrijving, maar ze zijn daardoor ook knap voordelig de laatste tijd. Voor mij geen diesel meer ik vind de een benzine met veel vermogen en koppel toch prettiger.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13525
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
onderbouw dit eens wat beterJelmer de Jong schreef: ↑17.07.2020 - 11:41 Op dit moment is het verschil in kosten(45k per jaar) voor een V60 Benzine/Diesel zo'n 2300.- per jaar in het voordeel van diesel. Maar dan komt de afschrijving...
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13525
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
je kent de restwaarde over 'n paar jaar toch ook niet?Jelmer de Jong schreef: ↑17.07.2020 - 17:47 Dat begrijp ik, maar ik weet die aanschafprijs niet dus laat ik het buiten beschouwing. Dat mag iemand anders er zelf bij optellen.
Als vandaag de aankoopprijs substantieel lager is maakt 'n lagere restwaarde natuurlijk niets uit.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Brandstofverbuik: Diesel wint, zowel in kilometers per liter als de literprijs
Onderhoud volgens Volvocars.nl: Diesel verliest met een kleine 10%
wegenbelasting 1560kg: Door grofweg dubbele kosten verliest diesel ruim
Ik heb hier een excel-sheet voor die 100% overeen komt met de website die Risrael hier boven noemt.
Die mag iemand er zelf bij bedenken, ik noemde alleen de gebruiks/slijtagekosten. Zelf heb ik een diesel gekocht omdat die op jaarbasis minder kostte en als 2e Hansje zoveel goedkoper was dat afschrijven naar 0 geen probleem is. Het prijsverschil was ruim 10k met een vergelijkbare benzine en ik verwacht niet dat de benzine variant over 8 jaar nog steeds 10k meer inruilwaarde heeft.
Als je uitsluitend hagelnieuwe auto's koopt en die binnen vier jaar vervangt ziet de berekening er behoorlijk anders uit.