V50 voordeuren krakende raammechanismen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
V50newbie
1st Gear member

Beste allemaal,

we hebben sinds een maand last van krakende en vertragende raammechanismen in beide voordeuren.

Ik had al zelf de raamrubbers losgenomen omdat daar al wat algengroei bij de viltlaag zat, echter zelfs met beide (binnen en buitenstrip) geheel schoon blijft de kraak/knerp-herrie en het vertragen van de raambeweging bestaan.

De Volvo dealer heeft er 'droog vet' in gedaan (waar weet ik niet, we mochten er niet bij staan) maar dat hielp slechts een week.

Nu kan aan de bestuurderskant het glas zelfs niet meer helemaal zakken; 2 cm voor het einde loopt hij vast en blijft de motor doorzeuren.

Iemand enig idee wat de oorzaak is en of ik dit zelf zou kunnen herstellen?

Mijn geloof in de dealer heeft een deuk opgelopen nadat ze dit zo laks en slecht hebben aangepakt; we hebben nog steeds vetstrepen op het glas (na 5 keer reinigen) en het is er niets beter door geworden. Wel ruim een uurloon aan kwijt geweest.
kawaman
5th Gear member

Rammelt het raam ook met het dicht doen van de deur wanneer het raam half open is?
Kan je het raam dan ook makkelijk naar voren en achteren bewegen?
Zo ja, dan kan het goed zijn dat het kunstof/ rubber geleidindingsstrip onder in de deur mee naar beneden is gezakt.
Deze komt dan klem onderin te zitten waardoor het raam niet verder naar beneden kan.
Dit verklaart ook het geknerp omdat het raam dan wat kan kantelen en gaat klemmen.
Erik

S60 T5 R-design
V50newbie
1st Gear member

kawaman schreef: 19.07.2020 - 10:42 Rammelt het raam ook met het dicht doen van de deur wanneer het raam half open is?
Kan je het raam dan ook makkelijk naar voren en achteren bewegen?
Zo ja, dan kan het goed zijn dat het kunstof/ rubber geleidindingsstrip onder in de deur mee naar beneden is gezakt.
Deze komt dan klem onderin te zitten waardoor het raam niet verder naar beneden kan.
Dit verklaart ook het geknerp omdat het raam dan wat kan kantelen en gaat klemmen.

Beste Erik,

hartelijk dank voor de reactie en het meedenken!

bij halfopen raam rammelt het niet zozeer maar knerpt het wel enorm, veel speling zit er eigenlijk niet in.
Dat knerpgeluid hoor je ook als het glas weer helemaal dicht is en je de deur sluit en zeker als je na sluiten een stukje rijdt; dan knerpt het nog een minuut of zo.

Klinkt wel heel plausibel dat van een geleidingsstrip is, waar kan ik die vinden?
Als ik de deurkaart eraf haal, kan ik dan bij het mechaniek of moet er dan nog veel meer worden gesloopt?

Ik hoop in ieder geval er nog even mee te kunnen rijden/gebruiken want ik heb komende week een druk schema op de weg en het glas zal wel eens naar beneden moeten.
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

Ik zou terug gaan naar de dealer en ze ermee confronteren dat je ergens voor betaalt hebt wat niet werkt en nog meer discomfort veroorzaakt (niet te verwijderen vetstrepen op de ruit) ook.
Laat ze het lekker oplossen voor die 120 euro die je betaalt hebt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
NicoV40
4th Gear member

Deurkaart eraf, raamschakelaar weer op de kabelboom prikken.
Op het binnenpaneel van de deur, zitten 2 zwarte doppen. Opendoen, raam laten zakken tot de geleiders en hun moertjes zichtbaar zijn. Moer een paar slagen losdraaien, niet volledig eruit.
Raam eruit halen.
Alle boutjes van de slotvanger losdraaien en eruit. Op de zijkant van het portier, iets hoger dan de boutjes van de slotvanger, zit een rubberen/kunststof dopje. Losmaken, en de torx 20 die er diep in verborgen zit een slag of 4-5 losdraaien.
Met een bonetool, houten stokje, whatever het 'sleutelgat gedeelte' van de handgreep eruit peuteren, recht vooruit eruit trekken. Handgreep er ook uit werken, niet schrikken, hij vind vanzelf z'n positie terug achteraf.
Dan kan je het binnenwerk beginnen losbouten, een x-aantal zwarte bouten, dop 10.
Kabel losmaken tussen deur en A-stijl. Kabel compleet met rubberen geval doordrukken in het portier zelf. Dan kan je uiteindelijk met wat draaien, wringen en vloeken het complete binnenwerk uit de portier halen. Raammechaniek zit op de achterzijde.

Dat is het, grofweg uitgetypt.
Als je dit de 1ste keer doet, trek er maar een mooie dag voor uit waarop je de wagen niet nodig hebt.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
V50newbie
1st Gear member

NicoV40 schreef: 20.07.2020 - 10:22 Deurkaart eraf, raamschakelaar weer op de kabelboom prikken.
Op het binnenpaneel van de deur, zitten 2 zwarte doppen. Opendoen, raam laten zakken tot de geleiders en hun moertjes zichtbaar zijn. Moer een paar slagen losdraaien, niet volledig eruit.
Raam eruit halen.
Alle boutjes van de slotvanger losdraaien en eruit. Op de zijkant van het portier, iets hoger dan de boutjes van de slotvanger, zit een rubberen/kunststof dopje. Losmaken, en de torx 20 die er diep in verborgen zit een slag of 4-5 losdraaien.
Met een bonetool, houten stokje, whatever het 'sleutelgat gedeelte' van de handgreep eruit peuteren, recht vooruit eruit trekken. Handgreep er ook uit werken, niet schrikken, hij vind vanzelf z'n positie terug achteraf.
Dan kan je het binnenwerk beginnen losbouten, een x-aantal zwarte bouten, dop 10.
Kabel losmaken tussen deur en A-stijl. Kabel compleet met rubberen geval doordrukken in het portier zelf. Dan kan je uiteindelijk met wat draaien, wringen en vloeken het complete binnenwerk uit de portier halen. Raammechaniek zit op de achterzijde.

Dat is het, grofweg uitgetypt.
Als je dit de 1ste keer doet, trek er maar een mooie dag voor uit waarop je de wagen niet nodig hebt.
Wow, dat is inderukwekkend, bedankt voor de gedetailleerde uitleg!
Ik denk dat ik het inderdaad samen met een monteur-vriend van mij ga aanpakken, dan weet je wat er gebeurt en hoe het gebeurt.
Glas er helemaal uit lijkt mij ook de beste oplossing, dan kan ik alles helemaal schoonmaken met ontvetter.
Eigenlijk belachelijk dat dealers het zo doen, ik heb ze gebeld en ze willen alleen het mechaniek vervangen tegen gereduceerde prijs, geen reactie op het vet of de klachten. Ik ga wel op zoek naar een andere garage.
Hartelijk dank voor de reacties en medeleven iedereen!!
NicoV40
4th Gear member

Ja t'is best een klus.
Kijk ook even wat youtube filmpjes met betrekking tot de deurkaart en de handgreep aan buitenzijde.

WimS60
3rd Gear member

Kijk maar eens op het volgende filmpje.

Dat is een uitleg hoe het deurslot vervangen kan worden, maar dat is ook de werkwijze hoe het raammechanisme te verwijderen.
Ik heb ook een V50 T5, met het probleem dat het raam van de rechter voordeur niet meer helemaal open gaat en de ruit schiet zelfs soms los.
Moet de klus nog steeds een keertje doen, maar heeft geen prioriteit.
V50newbie
1st Gear member

Bedankt Nico en Wim; het is inderdaad mede met behulp van de omschrijving en wat YT filmpjes gelukt!

Erik had gelijk; de achterste strip was gezakt en hield het glas tegen. Glas eruit, strippen gereinigd en hij doet het weer normaal.

Les geleerd; eerst zelf proberen iets te herstellen. Fijner voor je geliefde auto en geeft bepaald meer voldoening achteraf.

Hartelijk dank iedereen!
V50newbie
1st Gear member

WimS60 schreef: 21.07.2020 - 20:48 Kijk maar eens op het volgende filmpje.

Dat is een uitleg hoe het deurslot vervangen kan worden, maar dat is ook de werkwijze hoe het raammechanisme te verwijderen.
Ik heb ook een V50 T5, met het probleem dat het raam van de rechter voordeur niet meer helemaal open gaat en de ruit schiet zelfs soms los.
Moet de klus nog steeds een keertje doen, maar heeft geen prioriteit.
Bij voorbaat succes gewenst daarmee, ik denk dat dat ook wel zal lukken. Het is een vrij eenvoudig systeem, het enige lastige is de bereikbaarheid omdat de deur van binnen grotendeels staalplaat is, niet een ruime opening zoals bij de V70 wel zo was. Maar 10X kijken, passen en meten en dan lukt het toch om de boel gangbaar te krijgen.
Dat losschieten klinkt wel dramatisch, ik zou zo niet kunnen bedenken waar dat door zou komen (wij hadden meer vastlopend spul, niet rammelend of los).
kawaman
5th Gear member

V50newbie schreef: 25.07.2020 - 23:46 Erik had gelijk
Fijn om gelijk te krijgen, bij mijn vrouw moet ik meestal meer moeite doen :bandit: :bandit:
Maar mooi dat het opgelost is, ik had destijds de geleider vastgelijmd/ gekit om te voorkomen dat het nogmaals zou kunnen gebeuren.
Erik

S60 T5 R-design
NicoV40
4th Gear member

Mooi dat het gelukt is!
Kraakjes ook weg nu?

V50newbie
1st Gear member

NicoV40 schreef: 26.07.2020 - 09:56 Mooi dat het gelukt is!
Kraakjes ook weg nu?
Dank je voor je reactie! Excuses voor mijn verlate respons, ben te weinig op het forum geweest de laatste tijd :-)

Kraakjes zijn 95% weg of weg, op warme dagen wil het nog wel eens na-kraken. Daarmee bedoel ik, dat het glas goed en zonder echte bijgeluiden beweegt maar als het ofwel helemaal naar beneden of helemaal naar boven is, kraakt/knerpt het een paar keer tijdens rijden. Daarna blijft het stil.

Al met al vind ik dit wel acceptabel, blijkbaar is dit systeem hier redelijk gevoelig in. Bij een BMW heb ik jaren lang last gehad van krakende deurrubbers (de buitenste rand), wat met teflon tape op het chassis 99% was opgelost. Dit glas/rubber gekraak lijkt iets lastiger onder de knie te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”