Mijn C70 is APK afgekeurd op de voorbanden, deze moet ik dus vervangen.
De intentie is om op korte termijn de C70 te verkopen en een V70 aan te schaffen, ik wil dus niet meer investeren in nieuwe banden.
Nu kan ik een setje zgan banden kopen (goed merk, 7 mm profiel) maar deze hebben maat 205/50/17. Rondom staat de C70 nu op 225/45/17.
Passen zal het wel, en het verschil in afrolomtrek is slechts 0,4%, te verwaarlozen dus.
Los van dat, is het erg om een andere maat voorbanden te monteren? Merkbaar tijdens het rijden? Of andere consequenties?
Graag jullie advies!
Verschillende bandenmaat voor en achter
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 05.09.2016 - 21:47
Ik lees dus wisselende berichten.S60-Rijder schreef: ↑27.07.2020 - 16:58 Niet moeilijk doen, zet er dezelfde maat op als achter met nog voldoende profiel. Anders zit de nieuwe eigenaar met het probleem dat door jou veroorzaakt is. Daar staat niemand op te wachten. Koop 2 gebruikte bij een bandenspecialist.
Zoals jij ook zegt 'anders zit de nieuwe eigenaar met het probleem'. Maar wat is dan dit 'probleem'? Daar vind ik dus niks over.
Ik heb een bandenspecialist hier in de buurt bericht, zij hebben geen banden in mijn maat, maar gaf wel aan dat het monteren van een andere bandenmaat geen probleem is.
Graag check ik dit dus nog hier op het forum, vandaar mijn vraag.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
koop een paar gebruikte banden van een redelijk merk en de zelfde maat, als ik een auto wil kopen en ik zie er een met diverse bandenmaten dan komt dat rommelig over en bestaat de kans dat de rest van de auto ook een rommeltje is en laat ik hem staan.....ook loop je kans dat je wegligging wijzigt
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1197
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Van de week in mijn zoektocht naar een andere auto een koop afgeketst op het feit dat de auto op 3 Michelin’s en 1 Hankook werd aangeboden weliswaar in de juiste maat maare ...... laat maar.
V40 T3R Polar + Sport GT
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 05.09.2016 - 21:47
Ik snap de reacties, maar nog steeds heb ik van niemand gehoord wat er slecht(er) of gevaarlijk oid zou zijn aan een andere bandenmaat voor tov achter.
Ook de bandenspecialist hier in de buurt, waar ik de banden niet zou kopen overigens, geeft aan dat het zonder problemen kan.
Ik wil even benadrukken dat mijn vraag juist uit zorg voortkomt.
De optie voor mij nu is A.) iets meer betalen voor zgan (7 mm) Vredestein Ultrac Satin banden in maat 205/50/17, exact dezelfde band als die achter ligt, maar wel afwijkend in maat. Of optie B.) een goedkopere set banden van een A merk kopen met 4-5 mm profiel in dezelfde maat als achter (225-45-17).
Mijn voorkeur ging uit naar optie A: dezelfde merk/type band én een beter profiel. Verschil in afrolomtrek is 0,4% en in die zin geen probleem, daarom was mijn vraag aan jullie: zou er een ander probleem of verschil kunnen zijn die ik niet zie of weet.
Wat betreft onderhoud, ik ben exact 4 jaar eigenaar en heb 100.000 km gereden. Daarmee ben ik in de 20 jaar dat de C70 oud is de eigenaar die er het langst en er het meeste aantal km mee heeft gereden.
Op onderhoud is door mij ook niet bespaard: automaatbak vervangen en geflusht bij Gery Slot (auto is na vervangen automaatbak per transport naar Gery gebracht om de bak eerst te laten flushen voor ermee gereden werd), distributieriem/waterpomp/multiriem, airco, banden, remmen, bougies, bobines, luchtmassameter, accu, de normale beurtjes en dan laat ik na het vervangen van de voorbanden de auto ook nog uitlijnen straks.
Oftewel: zoals het hoort als Volvo rijder en liefhebber.
Ook de bandenspecialist hier in de buurt, waar ik de banden niet zou kopen overigens, geeft aan dat het zonder problemen kan.
Ik wil even benadrukken dat mijn vraag juist uit zorg voortkomt.
De optie voor mij nu is A.) iets meer betalen voor zgan (7 mm) Vredestein Ultrac Satin banden in maat 205/50/17, exact dezelfde band als die achter ligt, maar wel afwijkend in maat. Of optie B.) een goedkopere set banden van een A merk kopen met 4-5 mm profiel in dezelfde maat als achter (225-45-17).
Mijn voorkeur ging uit naar optie A: dezelfde merk/type band én een beter profiel. Verschil in afrolomtrek is 0,4% en in die zin geen probleem, daarom was mijn vraag aan jullie: zou er een ander probleem of verschil kunnen zijn die ik niet zie of weet.
Wat betreft onderhoud, ik ben exact 4 jaar eigenaar en heb 100.000 km gereden. Daarmee ben ik in de 20 jaar dat de C70 oud is de eigenaar die er het langst en er het meeste aantal km mee heeft gereden.
Op onderhoud is door mij ook niet bespaard: automaatbak vervangen en geflusht bij Gery Slot (auto is na vervangen automaatbak per transport naar Gery gebracht om de bak eerst te laten flushen voor ermee gereden werd), distributieriem/waterpomp/multiriem, airco, banden, remmen, bougies, bobines, luchtmassameter, accu, de normale beurtjes en dan laat ik na het vervangen van de voorbanden de auto ook nog uitlijnen straks.

Oftewel: zoals het hoort als Volvo rijder en liefhebber.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26960
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De voorbanden zijn het "drukst' bij de C70.
Je stuurt ermee en ze zijn aangedreven, daarnaast met regen de kans dat achter anders gaat reageren dan voor omdat ze dus breder zijn.
Overigens bestaat ook het risico dat de auto meer onderstuurd wordt van karakter dan hij al is.
Het voorbeeld van de Mercedes dat geschetst wordt, daar zijn de aangedreven wielen het breedst.
Ik zou het persoonlijk dus ook niet doen. Eventueel een setje gebruikt eronder in dezelfde maat als achter en het staat ook nog eens stukken netter ten aanzien van de onderhoudsgeschiedenis die je hebt gehad.
Je stuurt ermee en ze zijn aangedreven, daarnaast met regen de kans dat achter anders gaat reageren dan voor omdat ze dus breder zijn.
Overigens bestaat ook het risico dat de auto meer onderstuurd wordt van karakter dan hij al is.
Het voorbeeld van de Mercedes dat geschetst wordt, daar zijn de aangedreven wielen het breedst.
Ik zou het persoonlijk dus ook niet doen. Eventueel een setje gebruikt eronder in dezelfde maat als achter en het staat ook nog eens stukken netter ten aanzien van de onderhoudsgeschiedenis die je hebt gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
de bandenmaat is het resultaat van testen door autofabrikant, vaak samen met de bandenfabrikant, zij bepalen op hun testcircuit ideale maat, rubbersamenstelling en spanning, ideaal wil zeggen het beste compromis in alle omstandigheden; als je daar in gaat "rommelen" door bv. een andere maat te monteren of een afwijkende spanning te hanteren loop je kans dat stuurkarakter en wegligging veranderen; dit zal overigens voor de meesten van ons een theorie zijn en blijven tot het moment dat je een noodstop moet maken of een plotselinge elandproef moet afleggen; zolang dat niet gebeurt kan je bij wijze van spreken met kale zomerbanden een droge winter doorkomen en met winterbanden op 1 bar een hittegolf trotseren en drie verschillende bandenmaten monteren; dat zal allemaal goed gaan totdat die eland oversteekt...…..en voor dat laatste geval zal ik altijd zo dicht mogelijk bij het origineel blijven
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 25.07.2020 - 10:57
Je doet een aanpassing in spoorbreedte door er een 225 band om te leggen. Origineel is een 205 band dus eigenlijk ga je nu weer terug naar originele breedte.
Achter heb je eigenlijk te breed gemonteerd.
Wat betreft rij eigenschappen ga je dat niet zo zeer merken. Je achterkant is niet in ineens zwaar overstuurt.
Alle andere redenen die aangevoerd zijn, kan ik mij ook iets bij voorstellen.
Kortom het is vooral een persoonlijke keuze. Gevaarlijk is het niet.
Achter heb je eigenlijk te breed gemonteerd.
Wat betreft rij eigenschappen ga je dat niet zo zeer merken. Je achterkant is niet in ineens zwaar overstuurt.
Alle andere redenen die aangevoerd zijn, kan ik mij ook iets bij voorstellen.
Kortom het is vooral een persoonlijke keuze. Gevaarlijk is het niet.
V70 2.4 20v lpi black 019
XC70 2.4T aut lpi
Alfa Gtv6 1981 3.0V6 12v jeugdliefde
Honda CRB1000F
Dice, vialle, prins diagnose
XC70 2.4T aut lpi
Alfa Gtv6 1981 3.0V6 12v jeugdliefde
Honda CRB1000F
Dice, vialle, prins diagnose
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 05.09.2016 - 21:47
Dank voor de inhoudelijke reactie.fredhead schreef: ↑28.07.2020 - 11:19 De voorbanden zijn het "drukst' bij de C70.
Je stuurt ermee en ze zijn aangedreven, daarnaast met regen de kans dat achter anders gaat reageren dan voor omdat ze dus breder zijn.
Overigens bestaat ook het risico dat de auto meer onderstuurd wordt van karakter dan hij al is.
Het voorbeeld van de Mercedes dat geschetst wordt, daar zijn de aangedreven wielen het breedst.
Ik zou het persoonlijk dus ook niet doen. Eventueel een setje gebruikt eronder in dezelfde maat als achter en het staat ook nog eens stukken netter ten aanzien van de onderhoudsgeschiedenis die je hebt gehad.
Klopt dit? Volgens het boekje heeft mijn C70 standaard (bij 17 inch) 225/45/17.Ravado schreef: ↑28.07.2020 - 16:35 Je doet een aanpassing in spoorbreedte door er een 225 band om te leggen. Origineel is een 205 band dus eigenlijk ga je nu weer terug naar originele breedte.
Achter heb je eigenlijk te breed gemonteerd.
Wat betreft rij eigenschappen ga je dat niet zo zeer merken. Je achterkant is niet in ineens zwaar overstuurt.
Alle andere redenen die aangevoerd zijn, kan ik mij ook iets bij voorstellen.
Kortom het is vooral een persoonlijke keuze. Gevaarlijk is het niet.
Overigens voor iedereen: ik heb twee Vredestein banden besteld (zelfde als achter, enkel het nieuwe type) in maat 225/45/17. Geen nieuwe, maar nog goed genoeg voor een ronde.
Bedankt voor alle reacties!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26960
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
225/45/17 is standaard.
205 breed is op een 16 inch velg.
205 breed is op een 16 inch velg.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Niet aan te bevelen: met smallere banden voor krijg je eerder onderstuur, met smallere banden achter eerder overstuur.
Toch is het zo dat ze dit soms toepassen bij snelle Duitse achterwiel aandrijvers. Dan kan je het power oversteer wat beperken met de bredere achterbanden. Bij een voorwielaandrijver lijkt het me niet zo geschikt.
Waar je ook nog op moet letten: 205/50x17 heeft een lager draagvermogen, mogelijk moet je naar een versterkte "XL" versie en de bandenspanning iets verhogen.
Meestal zijn 225/45x17 banden goedkoper en met meer keus dan 205/50x17. Ik zou het bij de originele bandenmaat houden
Toch is het zo dat ze dit soms toepassen bij snelle Duitse achterwiel aandrijvers. Dan kan je het power oversteer wat beperken met de bredere achterbanden. Bij een voorwielaandrijver lijkt het me niet zo geschikt.
Waar je ook nog op moet letten: 205/50x17 heeft een lager draagvermogen, mogelijk moet je naar een versterkte "XL" versie en de bandenspanning iets verhogen.
Meestal zijn 225/45x17 banden goedkoper en met meer keus dan 205/50x17. Ik zou het bij de originele bandenmaat houden
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
205/50-17 voor en 225/45-17 merk je niets van en is geen probleem, eigen ervaring, zou het alleen bij een awd niet adviseren ivm de haldex koppeling.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 25.07.2020 - 10:57
Jij hebt een nieuwer type C70 begrijp ik? Daar zit standaard 225 onder inderdaad, ik ging uit van de "oude" c70.
Wat betreft onder en overstuur, dat is echt op het circuit pas een issue, op de openbare weg, kom je daar echt niet aan. Mits je de verkeersregels in acht neemt natuurlijk.
Een ander issue wat wel van belang zou zijn, als je de 205 band had gekocht, is de velgbreedte. Als dat te breed is dan past de 205 band waarschijnlijk niet. Bijvoorbeeld een 8j velg waar de 225 band op past kan voor een 205 band wel eens te breed zijn. Dat kan wel rare stuureigenschappen aan het licht brengen.
Wat betreft onder en overstuur, dat is echt op het circuit pas een issue, op de openbare weg, kom je daar echt niet aan. Mits je de verkeersregels in acht neemt natuurlijk.
Een ander issue wat wel van belang zou zijn, als je de 205 band had gekocht, is de velgbreedte. Als dat te breed is dan past de 205 band waarschijnlijk niet. Bijvoorbeeld een 8j velg waar de 225 band op past kan voor een 205 band wel eens te breed zijn. Dat kan wel rare stuureigenschappen aan het licht brengen.
V70 2.4 20v lpi black 019
XC70 2.4T aut lpi
Alfa Gtv6 1981 3.0V6 12v jeugdliefde
Honda CRB1000F
Dice, vialle, prins diagnose
XC70 2.4T aut lpi
Alfa Gtv6 1981 3.0V6 12v jeugdliefde
Honda CRB1000F
Dice, vialle, prins diagnose
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
In Frankrijk is van de fabrieksopgave afwijkende maat banden reden voor APK afkeuring, om de redenen die ps-amazon geeft.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5