Webasto 730 open dak in mijn XC70?
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11700
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Dus wat zij zeggen is dat het inbouwen van het dak geen gevolgen heeft voor de stevigheid van de constructie van de auto?

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24567
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Dus de stelling dat Volvo het systeem van Webasto heeft goedgekeurd mag ik zelf bij Webasto gaan onderbouwen? Ik ben niet degene die de stelling heeft gedropt, ik trek 'm alleen in twijfel. Dat doe ik op basis van de nodige jaren ervaring bij Volvo.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24567
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
en dat Volvo dat bevestigt
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13511
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Wat webasto als verkopende partij zegt is natuurlijk dat het kan en (als volvo het niet expliciet verboden heeft) ook "mag" van volvo, men zaagt toch echt 'n spant op b stijl door, het zit ook verder naar achteren dan 'n fabrieksdak, ik vind het 'n doodzonde, maar het is niet mijn auto, steekhoudende argumenten om het niet te doen waren er ook voldoende, het is zonde van deze volvo maar het leed is al onomkeerbaar..
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6350
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Ieder zijn eigen keuze.
Maar als ik lees dat de spant van de B-stijl doorgezaagd moet worden dan is dat voor mij een no-GO.
Zowel voor mijn huidige auto als toekomstig aan te schaffen auto’s.
Maar als ik lees dat de spant van de B-stijl doorgezaagd moet worden dan is dat voor mij een no-GO.
Zowel voor mijn huidige auto als toekomstig aan te schaffen auto’s.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Wat ik mij nu oprecht af loop te vragen is het volgende:
Wil je bij een V70NN roofrails....moet af fabriek, achteraf kan niet.
Voorruit kapot, schrijft Volvo voor/geeft het advies om originele Volvo ruit te monteren ivm de sterkte en stabiliteit van de constructie van de auto.
Wil je een schuifdak, af fabriek bestellen omdat de constructie dan dusdanig is dat deze aan de hoge veiligheidseisen van Volvo voldoet.
Nu wil iemand een aftermarked schuifdak. De zaag moet dus in het dak om dat universele ding van een passend gat te voorzien en daarom moet er het een en ander doorgezaagd worden......logisch zou je denken want anders gaat dat gat niet gevuld worden met dat aftermarked schuifdak. Maar het gevolg zal zijn dat er meer krachten op een andere wijze op de auto gaan werken dan die waarmee de constructeur bij de ontwikkeling, test- en tekenfase en rekenfase rekening mee heeft gehouden en op basis waarvan uiteindelijk een typegoedkeuring is afgegeven.
Zo maar een hypothese:
Ga je dat toch doen, of hebt dat gedaan, loop je volgens mij de kans op.....
- veranderd rij- en stuurgedrag van de auto
- meer torderen van de auto
- door andere belasting en torderen extra belasting op lasnaden met mogelijk scheuren tot gevolg
- roestvorming op plaatsen waar jet het niet wil en niet verwacht
- lekken van water langs de randen van dat aftermarked dak
- vervallen van welke vorm van garantie dan ook
- waardevermindering van de auto want een kundige Volvo dealer wil hem niet eens op zijn terrein zien en dus gaat dat ding via Ali Babba de straathandel in
Bezint eer ge begint maar laat onverlet duidelijk zijn: het is jouw auto, jij hebt hem betaald en dus mag je er mee doen wat je wil....al zou je hem in de brand willen steken.
Mijn advies: geen aftermarked schuifdak in laten bouwen.
Wil je bij een V70NN roofrails....moet af fabriek, achteraf kan niet.
Voorruit kapot, schrijft Volvo voor/geeft het advies om originele Volvo ruit te monteren ivm de sterkte en stabiliteit van de constructie van de auto.
Wil je een schuifdak, af fabriek bestellen omdat de constructie dan dusdanig is dat deze aan de hoge veiligheidseisen van Volvo voldoet.
Nu wil iemand een aftermarked schuifdak. De zaag moet dus in het dak om dat universele ding van een passend gat te voorzien en daarom moet er het een en ander doorgezaagd worden......logisch zou je denken want anders gaat dat gat niet gevuld worden met dat aftermarked schuifdak. Maar het gevolg zal zijn dat er meer krachten op een andere wijze op de auto gaan werken dan die waarmee de constructeur bij de ontwikkeling, test- en tekenfase en rekenfase rekening mee heeft gehouden en op basis waarvan uiteindelijk een typegoedkeuring is afgegeven.
Zo maar een hypothese:
Ga je dat toch doen, of hebt dat gedaan, loop je volgens mij de kans op.....
- veranderd rij- en stuurgedrag van de auto
- meer torderen van de auto
- door andere belasting en torderen extra belasting op lasnaden met mogelijk scheuren tot gevolg
- roestvorming op plaatsen waar jet het niet wil en niet verwacht
- lekken van water langs de randen van dat aftermarked dak
- vervallen van welke vorm van garantie dan ook
- waardevermindering van de auto want een kundige Volvo dealer wil hem niet eens op zijn terrein zien en dus gaat dat ding via Ali Babba de straathandel in
Bezint eer ge begint maar laat onverlet duidelijk zijn: het is jouw auto, jij hebt hem betaald en dus mag je er mee doen wat je wil....al zou je hem in de brand willen steken.
Mijn advies: geen aftermarked schuifdak in laten bouwen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40397
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik vind dit een interessant topic.
Het leert me dat ik, wanneer ik een andere auto ga kopen en daar zit een schuifdak in, ik me eerst ga afvragen of dat een originele optie was.
En als het een niet-Volvo schuifdak is zal ik 'm om die reden laten staan.
Dank voor de reminder.
Het leert me dat ik, wanneer ik een andere auto ga kopen en daar zit een schuifdak in, ik me eerst ga afvragen of dat een originele optie was.
En als het een niet-Volvo schuifdak is zal ik 'm om die reden laten staan.
Dank voor de reminder.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Hopelijk zijn ze even vriendelijk en behulpzaam als er problemen komen...
Persoonlijk zou ik er niet aan denken om een niet-Volvo bedrijf een gat te laten zagen in mijn Volvo's...
Persoonlijk zou ik er niet aan denken om een niet-Volvo bedrijf een gat te laten zagen in mijn Volvo's...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Persoonlijk zou ik ook geen voorstander zijn van zaagacties. Als een open dak voor mij dusdanig belangrijk zou zijn, dan had ik om te beginnen nooit een auto aangeschaft waar het schuifdak niet af fabriek al in zit. Er zijn bepaalde dingen die je aan een occasion moet nemen zoals ze zijn. Je koopt ook geen grijze auto om hem vervolgens in een willekeurige ander kleur te laten spuiten, zelfs als het wel kan.
Frits heeft de argumenten gelezen, afgewogen en de keus gemaakt om desondanks een aftermarket schuifdak in zijn V70 te laten plaatsen. Voor hem wegen de kosten, de nadelen en de risico's kennelijk niet op tegen de voordelen. Prima toch?
Ik wens je veel rijplezier en frisse lucht en ik hoop van harte dat je nooit bij een aanrijding betrokken zult zijn waarbij de stevigheid van de dakconstructie op de proef gesteld zal worden.
Frits heeft de argumenten gelezen, afgewogen en de keus gemaakt om desondanks een aftermarket schuifdak in zijn V70 te laten plaatsen. Voor hem wegen de kosten, de nadelen en de risico's kennelijk niet op tegen de voordelen. Prima toch?
Ik wens je veel rijplezier en frisse lucht en ik hoop van harte dat je nooit bij een aanrijding betrokken zult zijn waarbij de stevigheid van de dakconstructie op de proef gesteld zal worden.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Dank voor de goede wensen. En wat betreft het laatste, heeft men mij bij de Webasto inbouwstations verteld, is juist de TUV goedkeur een vereiste. De dakconstructie moet goed blijven. Minimaal zo sterk of sterker. Bij de oudere V70 (2008) die ik toen had, hadden ze die goedkeur niet. Nu wel. Daar vertrouw ik op.Summum schreef: ↑30.07.2020 - 13:00 Persoonlijk zou ik ook geen voorstander zijn van zaagacties. Als een open dak voor mij dusdanig belangrijk zou zijn, dan had ik om te beginnen nooit een auto aangeschaft waar het schuifdak niet af fabriek al in zit. Er zijn bepaalde dingen die je aan een occasion moet nemen zoals ze zijn. Je koopt ook geen grijze auto om hem vervolgens in een willekeurige ander kleur te laten spuiten, zelfs als het wel kan.
Frits heeft de argumenten gelezen, afgewogen en de keus gemaakt om desondanks een aftermarket schuifdak in zijn V70 te laten plaatsen. Voor hem wegen de kosten, de nadelen en de risico's kennelijk niet op tegen de voordelen. Prima toch?
Ik wens je veel rijplezier en frisse lucht en ik hoop van harte dat je nooit bij een aanrijding betrokken zult zijn waarbij de stevigheid van de dakconstructie op de proef gesteld zal worden.
Een gerenommeerd merk als Webasto, die ook zeer veel fabrieksdaken levert, kan het zich niet veroorloven om hierin in de fout te gaan.
Verder hoop ik met mijn XC70 nog heel lang veilige kilometers te maken en niet bij een ongeluk betrokken te raken. Dat wens ik jullie ook toe.
Hiermee stop ik ook met reageren op dit topic, vond het niet altijd even prettig, zoals ik dat eerder altijd wel ervaren heb op dit forum. Is MIJN gevoel, maar wil het wel met jullie delen.
Groet.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 30.07.2020 - 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13511
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Een retrofit dak heeft weinig met 'n fabrieksdak van doen, af fabriek komt 'n webasto glasplaat met schuifkantelmechaniek in 'n voorgevormde dakplaat met alle bijbehorende verstevigingen en 'n waterafvoer..
Retrofit wordt er 'n gat gezaagt waar 'n complete schuifdakcasette in gehangen wordt, er zit een goed zichtbaar (iets van 'n mm of 7-8) felsrandje over de dakplaat waaronder wat kit zit, een serieuze klap en het hele ding vliegt eruit.. Er zit niets vastgelast ofzo.. Sterker is daardoor ook echt uitgesloten..
Verder wel een mooi einde van deze topic..
Retrofit wordt er 'n gat gezaagt waar 'n complete schuifdakcasette in gehangen wordt, er zit een goed zichtbaar (iets van 'n mm of 7-8) felsrandje over de dakplaat waaronder wat kit zit, een serieuze klap en het hele ding vliegt eruit.. Er zit niets vastgelast ofzo.. Sterker is daardoor ook echt uitgesloten..
Verder wel een mooi einde van deze topic..
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24567
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Het belangrijkste is dat jij plezier hebt van de auto! Geen enkel woord van is bedoeld om te kwetsen, daarmee sluit ook ik graag af
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!