V60 Polestar Engineerd - Trilling

Gebruikersavatar
vanwynsberghea
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 13.05.2011 - 10:51

Goeiemiddag Volvo-vrienden,

Ik rij sinds januari met een zwarte Polestar Engineered. Top-wagen, enkel "nu al" een vervelend probleem.

Al vanaf dag 1 had ik op de voorste remmen een kleine trilling als ik echt diep door-remde. Niets hinderlijk, maar toch vreemd om een kleine trilling in het stuur te voelen.

Dealer gebeld en die zij me, geen probleem, is "normaal" met zo'n zware brembo's, dat is de "remkracht" die je ervaart.. Ik had nog nooit met floating discs gereden dus dacht, ik geloof de dealer maar, toch?

Nu heb ik 10.000km en valt er eigenlijk bijna niet meer mee te rijden. Alle symptomen van kromme remschijven. De hele auto trilt, m'n vrouw durft er niet meer mee rijden. Dealer heeft die bekeken en zei me, jammer, ze zijn krom. Dat wordt vervangen + nieuwe blokjes. De reden? Eigen schuld, waarschijnlijk weer een typisch geval van de carwash na heftig rijden met de auto.. dan trekken ze natuurlijk krom.. 🤨

Een nieuwe set, na 10K km, dat is toch niet normaal? En nee, ik ga nooit naar de carwash, heb nog geen enkel circuit ritje gereden, ..

Wat denken jullie? Wat zou de reden kunnen zijn? De dealer zegt me ook dat ze beide krom zijn, maar wil het mij niet tonen? Ik moet er onmiddellijk 2 vervangen? Dat zal al snel €3.000 zijn..

Precies toch teleurgesteld in een auto van 6 maand oud die +80K€ gekost heeft 😢
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Een mede forum-lid (diesel01) rijdt een V90. Hij heeft eveneens problemen gehad met zijn schijven; door oververhitting ook een krom resultaat meen ik. Wellicht dat je in zijn blog-draadje wat meer info treft voor jouw probleem.
ā€œde voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegelā€

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Auto op de brug, wiel er af en meetstok tegen de schijf houden terwijl je de schijf draait. Moet niet heel moeilijk zijn om dat aan de klant te laten zien. Even een willekeurige schijf die de dealer het ligger er op zetten en weer meten, als het dan goed is heb je het probleem gevonden. Anders kan het wiellager nog de boosdoener zijn. Na montage uiteraard weer meten of alles goed gemonteerd is. Paar korrels zand tussen schijf en naaf kunnen voor een hoop gewiebel zorgen.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Idd slingerklok op de schijf, daarna op de naaf en dan weet je waar het inzit.
Mijn V90 had ook kromme schijven en naaf, dat kwam nooit voor alleen ik had hem wel.
Helaas wilde de garage niet uit zichzelf de controle doen en toen heb ik opdracht gegeven om op mijn kosten het te onderzoeken.
Nieuwe naven en nieuwe remmerij rondom, set remmen+blokken van een D5 zit op een kleine €1200.
Ik zou dus niet graag ruilen met de kosten van de Brembo parts van jou.
Overigens binnen een jaar oem remblokken verglaasd en dus weer aan de beurt met blokken rondom, ipv wederom oem ben ik voor brembo remblokken gegaan.
En die bevallen zeer goed!
Bovenstaande werkwijze is de manier om het te controleren, rijdt na stevig remmen door wat plassen en het kan zijn dat je al een probleem hebt.
Naven mogen max iets van 0.14mm slinger hebben en dan valt het buiten de tolerantie van Volvo, er zijn gewoon getallen voor..
Laatst gewijzigd door diesel01 op 27.07.2020 - 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Sjesus wat een slecht verhaal dat je zo door je dealer geholpen wordt. Misschien de importeur eens bellen en vragen of dit normaal is.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Kromme schijven kan je er uit rijden. Naar mate je meer remt moet de trilling tijdens het remmen ook minder worden, zo rem je de kromming eruit. Als ik jou verhaal lees is het precies het tegenovergestelde. Naar mate je meer remt meer trillingen, dit klinkt niet als alleen maar kromme remmen. Kromme remmen hoef je trouwens ook niet direct te vervangen.

Kromme remmen ontstaan trouwens niet alleen in de wasstraat. Flink afremmen na een korte afrit van de snelweg en dan in een diepe plas met water staan voor de stoplichten kan ook voor kromme remmen zorgen.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat zou betekenen dat we bij kromme schijven gewoon door kunnen rijden omdat we het er vanzelf uit remmen.
Het werd bij mij alleen maar erger en vervangen was de enige optie, men heeft de schijven geprobeerd af te draaien wat ik als knaken oplossing zie.
Een oplossing die past bij mensen of bedrijven die eigenlijk niet de kosten van vervanging willen hebben, ik heb ze laten vervangen en sinds dien geen last weer van de schijven gehad.
Maar goed TS heeft met zijn schijven en blokken een andere kostenpost.
Kijk eens met je kenteken op winparts.nl wanneer Volvo de kop er voor weg trekt, wat ik overigens belachelijk vind!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Kromme schijven recht remmen... lijkt me vrijwel uitgesloten. Ik denk eerder dat een aanwezige kromming naar verloop van tijd eerder groter zal worden door het remmen. Een lichte oneffenheid zal je er wellicht uit remmen maar een kromming?.....
ā€œde voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegelā€

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hangt een beetje af van het gewicht van de remklauw en/of je een vaste remklauw hebt. Door heel veel te remmen en de schijf heet te stoken kan je de massatraagheid van de klauw gebruiken om de schijf weer recht te walsen. Maar dan moet je echt wel goed je best doen en moet de schijf 100% recht gemonteerd zijn. Met een scheef gemonteerde schijf of krom wiellager is het zonde van de moeite en remblokken. :)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27342
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het is jammer dat je de dealer niet aan z'n woord van het begin kan houden, want dit is inderdaad wel erg slordig....
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

Een second opinion vragen bij een andere dealer of de importeur inschakelen. Je mag er vanuit gaan dat je door de dealer correct en fatsoenlijk behandeld wordt en problemen
die misschien onder de garantie vallen keurig opgelost worden. Dat is iets anders dan de deur voor je dicht gooien en niet meewerken. ( onvoorstelbaar eigenlijk die houding, resultaat is waarschijnlijk dat je er nooit meer een auto koopt). Ik zou het er niet bij laten zitten.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

3 k€ voor twee nieuwe schijven en blokken... dan kan uiteraard niet. De kromming er uit remmen dat zou fantastisch zijn. Ik zou de naven laten controleren voor vervanging
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Trillende remmen kunnen al veroorzaakt worden door wielmoeren/slotbouten die onjuist en/of op een onjuist aanhaalmoment zijn gemonteerd.
Stekkerbak
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.03.2020 - 21:42

Is de schijf maat 345 of 322?

Maar per stuk max 100 euro voor een schijf en 50 euro voor een setje remblokken als je ze online koopt. Dan nog max een uur montage erbij.
3k kan echt niet!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Stekkerbak schreef: ↑01.08.2020 - 15:30 Is de schijf maat 345 of 322?

Maar per stuk max 100 euro voor een schijf en 50 euro voor een setje remblokken als je ze online koopt. Dan nog max een uur montage erbij.
3k kan echt niet!
Verdiep je even in Polestar engineerd en je weet dat hier floated disc van Brembo onder zitten, die koop je niet std in bij Winparts..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

371mm zwevende Brembo's. 3000 euro is idd teveel, complete set inclusief remklauwen, slangen, blokken, schijven, .... kost 3800 euro. Maar dat ze fors duurder zullen zijn dan een standaard schijf is een feit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 01.08.2020 - 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Stekkerbak
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.03.2020 - 21:42

Dat kreeg ik op m'n eigen kenteken bij Autodoc te zien. Maar het wijkt idd af van wat er onder de auto zit.
Ik zoek nog even verder, want 3k blijft veel te veel.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Kijk anders eens bij iemand die in de racerij zit, wellicht dat deze iets voor je kan doen.
Dergelijke bedrijven doen veel in de rallysport.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Sorry maar dit is vrijwel onmogelijk dat je zulke schijven krom rijd. De schijven zijn veels te groot om zo heet te worden dat het krom trekt.
En dat geld voor een paar schijven...
Kan je niet een Brembo dealer mailen die echte BBK schijven heeft die op deze midden stukken past?
Ik heb een AP Racing set gehad wat 33cm x 2,8 cm groot waren met 4 zuiger tangen, never trok het krom hoe gek Ik ook deed.
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

het blijft een raar verhaal en eigenlijk snap ik het niet echt. Je koopt dus voor een godsvermogen een nieuwe Volvo waarmee je niet mag gummen, hoewel het een performance model is, om daarna door de wasstraat te gaan . Dit klopt niet en ik ruik BS om het zo maar even te zeggen. De auto is onder garantie en ik heb het gevoel dat de dealer het probleem verschuift naar de eigenaar van de auto. Beetje zoals met het befaamde trillen van de voortrein waar een deel van de autos te maken hebben.
Plaats reactie

Terug naar ā€œV60/S60 vanaf MY 2019ā€